Okariina kirjoitti: Pe Heinä 25, 2025 11:49 pm
Juuri toissa päivänä poikettiin Kalajoella uimassa. Ei nähty missään ensimmäistäkään varoitus kylttiä, ei pelastusrengasta, ei pelastusvenettä. Kun kotikulmilla käyn uimassa kylän pienellä yhteisellä rannalla, on siellä aina pelastusrengas ja pelastusvene. Tästä toissapäivänä puhuimmekin, että kas kun ei ole mitään. Vai oltiinko me kuljettu vääriä reittejä rannalle? En tiedä. Siinä ihan oltiin sen karavaani alueen pohjoispuolella.
Mä olin just eilen varmaankin tässä samassa osassa rantaa kuin sinä, eli karavaanarialueen vieressä. En itsekään siellä nähnyt mitään apuvälineistöä.
En edes tiedä, oliko toi alue sitä the päärantaa tai ylipäätään samaa osaa rannasta missä nämä hukkumiset tapahtuivat, oli siis mun ensimmäinen kerta tuolla. Ehdittiin just lähteä kotiin muutama tunti ennen kuin tuolla alkoi tapahtua. Meidän uidessa ja itsekin palloa heitellessä aallokko ei vielä ollut kovin kummoista, mutta tuuli kyllä suhteellisen voimakkaasti. Vaikka mun lapsi on osannut uida jo kuuden vuoden ajan, en päästäisi häntä tuolla yksinään uimaan. Nytkin koko ajan jompikumpi meistä vanhemmista oli mukana.
Merivirrat ja pohjavirtausten armottomuus ovat kyllä asioita jotka itsekin yritän pitää aktiivisesti mielessä 11-vuotiaani kanssa polskiessa, mutta tässä tapauksessa lienee tosiaan kyse enemmän uimataidottomuudesta. Kun aina sanotaan, että hukkuva ei huuda apua eikä näytä hukkuvalta, en jotenkin usko että virtauksen uhriksi jäävä siellä huitoisi ja apua huutelisi. Uimataidottomuutensa tiedostava, liian syvään ajautunut sen sijaan näin voisi varmaan tehdäkin (sen mitä ehtii).
Kasvatan btw ilmeisesti tulevaisuuden onnettomuustirkistelijää, koska kun kerroin tänään lapselle tästä hukkumisonnettomuudesta ja totesin, että onneksi oltiin itse jo tuolloin poistuttu, lapsi huokaisi että olisi halunnut olla paikalla näkemässä.