Kolme somalitaustaista nuorta hukkui Kalajoella 25.7.25

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Kuikka Koponen
Martin Beck

Re: Kaksi Kalajoella kateissa ollutta nuorta on löytynyt kuolleena, kolmatta vielä etsitään 25.7.25

Viesti Kirjoittaja Kuikka Koponen »

Shakawkaw kirjoitti: La Heinä 26, 2025 6:39 am Onko tilastollisesti hukkunut yhtään enemmän ihmisiä kun normaalina vuotena? Onko nyt vaan innostuttu uutisoimaan koska klikkauksia?
Eiköhän tänä vuonna saada ainakin 2000 luvun ennätys, jollai sivulla oli kaavio, ja ennen eilistä oltiin jo lähes samoissa luvuissa, mitä koko viimme vuoden aikana oli ollut.
Kuinka mielestäsi suomi eilen on onnistunut kun juhlitiin jotai hukkumisen ehkäisevää päivää.
Rescuer
Watson itse

Re: Kaksi Kalajoella kateissa ollutta nuorta on löytynyt kuolleena, kolmatta vielä etsitään 25.7.25

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

Kuumaperuna123 kirjoitti: La Heinä 26, 2025 8:37 am Ei ole trolli ja miksi olisi? Mikä minusta nyt tekee idiootin? Sekö että esim.suurimmalla osalla järvistä ei saa vesijeteillä ajaa kun se on kielletty ja rannikkoa on suojeltuja, kuten joku jo sanoikin että esim.Oulussa.
Suurimmalla osalla järvistä ei saa ajaa vesijeteillä, tai yleensä millään moottorikäyttöisellä vehkeellä. Mikä ei ole sinänsä mitenkään yllättävää, koska 70% Suomen järvistä on alle 1 ha (eli 100m x 100 m) kokoisia. Suurimmalla osalla Suomen järvistä ei myöskään ole yleisessä käytössä olevaa uimarantaa.
Rannikkoakin on suojeltu, mutta harvemmin yleisten uimarantojen osalta. Yleisillä uimarannoilla on kyllä pääsääntöisesti kielletty ajaa vesijeteillä kuten myös moottoriveneillä, uimareiden turvallisuuden vuoksi. Pelastuskäytössä olevia laitteita nuo kiellot eivät koske...
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
LeaSommer
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja LeaSommer »

Schimanski kirjoitti: La Heinä 26, 2025 11:10 am
URSA kirjoitti: La Heinä 26, 2025 10:54 am Mietin miksi pojat olivat poijujen ulkopuolella. Miksi ne niitä poijuja luulivat? Itse olettaisin punaisen poijun tarkoittavan vaaraa.
Tuo on hyvä pointti sikäli että niin hölmöltä kun se tuntuukin niin kaikkihan eivät välttämättä ymmärrä miksi ne poijut on siinä ja voi olla myös niin että vaikka ymmärtäisi poijujen tarkoituksen, niin ei välttämättä ymmärrä riittävän hyvin sitä että kyseessä on ihan todellinen hukkumisvaara varsinkin jos uimataidot on mitä on tai niitä ei ole ollenkaan.
Mielestäni missään ei suoranaisesti kielletä menemästä poijujen ulkopuolelle. Liitteessä vielä tuo varoituskyltti jollainen löytyy juurikin tuolta rannalta.

Ne poijut ja merivirrat pitää vain tietää. Kai se on vähän niin, että maalaisjärki pitäisi sanoa että merellä voi sattua ja tapahtua, niin ikävää kuin se onkin.

Varoitusta ei myöskään ole kaiken maailman swahilin kielillä. Eikä se mielestäni ole kaupungin tehtäväkään, vaan aikuisellahan tässä on vastuu ottaa selvää missä ui ja mikä on rannan profiili.

Pelastusrengasta siellä ei heitellä, kun välimatka on tosiaan ollut 100 metriä ja aallot suuret.

Kalajoen kaupunki on tiedottanut rannasta kolmisen vuotta sitten mm näin:

RANNAN TURVALLISUUS KALAJOEN MATKAILUKESKUKSESSA

Kalajoen Hiekkasärkkien suosittu hiekkaranta-alue on varsin laaja, noin 3,5km pitkä. Vesi on rannan tuntumassa pääasiassa matalaa ja aaltojen muokkaama hiekkapohja tekee vedessä kävelemisestä ja kahlaamisesta miellyttävää ja turvallista.
Veden äärellä tulee kuitenkin huomioida, että pohja voi paikoitellen syventyä yhtäkkisesti. Myös erilaiset ja nopeastikin muuttuvat sääolosuhteet voivat tehdä merestä arvaamattoman. Veden äärellä liikkuessa on tärkeää ottaa huomioon muuttuvat tuuli- ja sääolosuhteet, aallokko, syvänteet ja virtaukset sekä tunnistaa omat ja läheisten uimataidot. Myötätuuli voi helpottaa esimerkiksi suositulla sup-laudalla tai kanootilla etenemistä, mutta on hyvä huomioida, että maalta päin puhaltava tuuli voi kuljettaa nopeasti kauas rantaviivasta ja paluu vastatuuleen
voi osoittautua ajateltua haastavammaksi.
Hiekkasärkillä ei ole virallista uinninvalvontaa. Onnettomuuden tai veden varaan joutumisen sattuessa, olethan yhteydessä välittömästi hätänumeroon 112.
Perheen uimaretkellä, pidetäänhän puhelimet laukussa ja katseet tiiviisti lasten leikeissä ja riemun hetkissä.
Kalajoki toivottaa nautinnollista, rentouttavaa ja turvallista kesää!
Liitteet
IMG_20250726_112205.jpg
IMG_20250726_112205.jpg (286.45 KiB) Katsottu 4671 kertaa
Svart
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Svart »

Okariina kirjoitti: Pe Heinä 25, 2025 11:49 pm Juuri toissa päivänä poikettiin Kalajoella uimassa. Ei nähty missään ensimmäistäkään varoitus kylttiä, ei pelastusrengasta, ei pelastusvenettä. Kun kotikulmilla käyn uimassa kylän pienellä yhteisellä rannalla, on siellä aina pelastusrengas ja pelastusvene. Tästä toissapäivänä puhuimmekin, että kas kun ei ole mitään. Vai oltiinko me kuljettu vääriä reittejä rannalle? En tiedä. Siinä ihan oltiin sen karavaani alueen pohjoispuolella.
Mä olin just eilen varmaankin tässä samassa osassa rantaa kuin sinä, eli karavaanarialueen vieressä. En itsekään siellä nähnyt mitään apuvälineistöä.

En edes tiedä, oliko toi alue sitä the päärantaa tai ylipäätään samaa osaa rannasta missä nämä hukkumiset tapahtuivat, oli siis mun ensimmäinen kerta tuolla. Ehdittiin just lähteä kotiin muutama tunti ennen kuin tuolla alkoi tapahtua. Meidän uidessa ja itsekin palloa heitellessä aallokko ei vielä ollut kovin kummoista, mutta tuuli kyllä suhteellisen voimakkaasti. Vaikka mun lapsi on osannut uida jo kuuden vuoden ajan, en päästäisi häntä tuolla yksinään uimaan. Nytkin koko ajan jompikumpi meistä vanhemmista oli mukana.

Merivirrat ja pohjavirtausten armottomuus ovat kyllä asioita jotka itsekin yritän pitää aktiivisesti mielessä 11-vuotiaani kanssa polskiessa, mutta tässä tapauksessa lienee tosiaan kyse enemmän uimataidottomuudesta. Kun aina sanotaan, että hukkuva ei huuda apua eikä näytä hukkuvalta, en jotenkin usko että virtauksen uhriksi jäävä siellä huitoisi ja apua huutelisi. Uimataidottomuutensa tiedostava, liian syvään ajautunut sen sijaan näin voisi varmaan tehdäkin (sen mitä ehtii).

Kasvatan btw ilmeisesti tulevaisuuden onnettomuustirkistelijää, koska kun kerroin tänään lapselle tästä hukkumisonnettomuudesta ja totesin, että onneksi oltiin itse jo tuolloin poistuttu, lapsi huokaisi että olisi halunnut olla paikalla näkemässä. :shock: :mrgreen:
Viimeksi muokannut Svart, La Heinä 26, 2025 11:56 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ajatonkello
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Ajatonkello »

aumari kirjoitti: La Heinä 26, 2025 6:33 am On tullut julkisuuteen toiveita, että maahanmuuttajille (lapsilleko?) pitäisi järjestää uimaopetusta ilmeisestikin yhteiskunnan taholta. Peruskoulussa annettava uimaopetus ei riitä. Mielestäni kaikkien lasten pitää saada saman verran ja saman tasoista uimaopetusta riippumatta taustasta, eli myös kantasuomalaisten lasten. Tasa-arvoa!
Oon samaa mieltä. Helsingissä on todella edullinen opetus lehden mukaan, vain 45€. Käytännössä ilmaista. Espoossa yli 200€ uimatunnit.
Kaksi mummoa meni marjaan
Marokon Kauhu
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Marokon Kauhu »

stirlock_187 kirjoitti: Pe Heinä 25, 2025 10:23 pm https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/64de ... 831ecf141f
– Olin uimassa meressä. Näin, kun kolme poikaa heitteli palloa poijujen ulkopuolella iloisen näköisinä, Pynnönen kertoo.

Pian Pynnönen huomasi, että pojat alkoivat huitoa käsillään.

– Sain selvää, että he huusivat englanniksi apua. Juoksin lujaa rantaa kohti ja näin pariskunnan, joilla oli sup-lauta.

Pynnönen juoksi pariskunnan luokse. Pariskunta soitti hätänumeroon, ja Pynnönen otti heidän sup-laudan. Merellä oli kova aallokko.

– Menin sillä aallokkoon poikien luo. Yritin etsiä heitä, mutta he kaikki olivat jo veden alla, Pynnönen sanoo.

– En nähnyt ketään.

Pynnönen kertoo, että Kalajoen hiekkasärkillä on varoituskylttejä äkkisyvästä ja siitä, että hiekka saattaa pettää jalkojen alta. Hän miettii, kävikö pojille niin.

– Olen itse 180 senttiä pitkä ja siinä kohdassa, missä pojat olivat, vesi on minua olkapäihin asti.

Pynnönen yritti etsiä poikia, mutta ei löytänyt heitä. Hän joutui palaaman rantaan.

– Yksi pojista yritti pelastaa muita. Mutta hänkin vajosi, Jenna kertoo.

pynnönen.jpeg
pynnönen.jpeg (80.67 KiB) Katsottu 4167 kertaa
Ja uima-allahiin:
viewtopic.php?t=46635
  • Väestönvaihto
  • Turhanpaikan hakijat
  • Kotoutumisteollisuus
  • VOK - business
  • Partalapset
  • Huonolaatuiset mamut
  • Islamisaatio
Private dick
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Private dick »

Minulla on kännyssä merikartta. Suunnilleen tuon pelastusrenkaan kohdalta kun menee jokunen sata metriä ulos niin on matalaa mutta sitten yhtäkkiä tulee 3-4 metrin syvänne merkitynä merikarttaan.
LeaSommer
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja LeaSommer »

Svart kirjoitti: La Heinä 26, 2025 11:41 am Mä olin just eilen varmaankin tässä samassa osassa rantaa kuin sinä, eli karavaanarialueen vieressä. En itsekään siellä nähnyt mitään apuvälineistöä.
Pahoittelen liitteessä olevaa kuvaa, jota muokkasin tosi monta kertaa että sain sen liitteeksi. Isompi kuva olisi antanut paremman mielikuvan rannasta. Mutta tässä on kuva juurikin siitä kohtaa missä hälytysajoneuvot olivat rannalla. Siellä on vene ja siellä on rengas. Ja kohta on juurikin leirintäalueen ranta.

Vene ei voi olla yhtään syvemmällä muuttuvan ranta profiilin vuoksi. Ja jos katsotte kaukana olevia ihmisiä, niin he kävelevät siellä siten, että nilkat on vedessä.

Ne poijut näkyy siellä kyllä tosi selkeästi, tästä kuvasta en niitä erota. Poijut ovat jossain siellä missä kaukaisemmat ihmiset ovat tai hieman kauempana heistä. Ja vettä voi tosiaan siinä vaiheessa olla nilkkoihin/pohkeisiin/vyötäröön.
Liitteet
ranta1.jpg
ranta1.jpg (448.58 KiB) Katsottu 4021 kertaa
Svart
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Svart »

Kiitos! Me taidettiin olla tuosta jonkin verran oikealle, eikä jotenkin tullut rekisteröityä noita. Olin myös ihmeissäni näistä uutisoiduista poijuista aiemmin - meistä ei siis kukaan muistanut huomanneensa sellaisia (-kaan). :D Ne varmaan sitten kulkevat sillä meidän uintikohdalla just sen verran etäällä rannasta, etteivät tulleet ajankohtaisiksi. Ei kävisi mielessäkään ylittää etenkään meriolosuhteissa.
franxine
Alokas

Viesti Kirjoittaja franxine »

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011388358.html
Kaksi alaikäistä poikaa löydettiin perjantaina illalla hukkuneena Kalajoen hiekkasärkillä Pohjois-Pohjanmaalla perjantaina, kertoo Oulun poliisi.

Kolmatta etsittiin useamman tunnin ajan, mutta poliisi tiedotti noin kello 22.40, että etsinnät on keskeytetty perjantain osalta.

Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitokselta kerrotaan, että veden varaan joutuneet pojat olivat hieman yli 15-vuotiaita.

”Pojat olivat noin sadan metrin päässä rannasta pelaamassa palloa, kun sieltä alkoi kuulua pärskintää ja avunhuutoja”, kertoo päivystävä palomestari Pekka Räty.

Räty kertoo, että silminnäkijöiden mukaan kaksi vajosi heti pinnan alle ja yksi pojista yritti uida rantaan.

Nuoret olivat pelastuslaitoksen mukaan huutaneet apua. Iltalehden haastatteleman 16-vuotiaan tytön mukaan pojat huusivat apua englanniksi. Päivystävän palomestarin mukaan osa paikalla olleista kertoi kielen olleen ruotsi.

Aiemmin poliisi kertoi, että pojat olisivat olleet merellä sup-lautailemassa, mutta näin ei poliisin myöhemmän tiedotteen mukaan ollut. Erehdys on saattanut tulla palomestarin mukaan siitä, että vedessä oli useita henkilöitä sup-laudoilla. Iltalehden haastattelema tyttö kertoi yrittäneensä pelastaa poikia sup-laudan avulla, mutta ei onnistunut.

Ensimmäiseksi löydettyä nuorta elvytettiin löydettäessä. Seuraavaksi löydettyä nuorta ei enää poliisin mukaan elvytetty.

Palomestarin mukaan ranta on vaarallinen, sillä siellä on äkkisyviä kohtia.

”Vyötärösyvyydestä voi pudota äkkiä kahteen metriin.”

Perjantaina tapahtui Kalajoen tapausten lisäksi ainakin neljä muuta hukkumista.
Donald McRonald
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Donald McRonald »

^
Kyllähän se "help" ja "hjälp" saattaa osalla mennä sekaisin. Jos itse olisin pulassa vieraassa maassa, niin käyttäisin kyllä äidinkieleni sijaan englantia (ellen paikallista kieltä osaisi). Mutta odotellaan nyt, jos vaikka tulisi lisää tietoa.
Häkkisänky
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Häkkisänky »

Eräs paikalla ollut kertoi menehtyiden olleen tumma ihoisia. Tapahtumapaikan välittömässä läheisyydessä oli myös pyörinyt somalialaiseen tyyliin pukeutuneita naisia.
aumari
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja aumari »

Donald McRonald kirjoitti: La Heinä 26, 2025 12:33 pm ^
Kyllähän se "help" ja "hjälp" saattaa osalla mennä sekaisin. Jos itse olisin pulassa vieraassa maassa, niin käyttäisin kyllä äidinkieleni sijaan englantia (ellen paikallista kieltä osaisi). Mutta odotellaan nyt, jos vaikka tulisi lisää tietoa.
Entä jos olivat suomenruotsalaisia. Hjälp oikein lausuttuna kuulostaa helposti helpiltä ja tarkoittaa samaa.
GitkaGummi
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja GitkaGummi »

Luin kaikki viestit. Olen ollut Yyterin ja Kalajoen rannoilla. Vaikka mulla on kohtalainen uimataito. En lähtisi ainakaan Kalajoen vesiin syvälle. Tulee äkkiä todella syvää, ja pohjavirrat tuntuu selvästi. Kokeilin tietysti,kun hullusuomalainen olen. Varpaat raapi hiekkaa, mutta virta vei syvemmälle. Pelästyin todella paljon. Yyterissä ei ole pohjavirtaukset niin kovia. Täällä on taas näitä kaikentittäjiä, jotka osaa antaa omasta mielestään oikean diagnoosin. Täällä on varmasti kalajokelaisia, jotka voivat, tietenkin jos ovat olleet rannalla. Kertoa mitkä ovat olosuhteet tuolla. Silloin kun olin viimeksi kalajoella, oli tuulisia päivä, aalot oli monta kertaa liian korkeat uimiseen.
Schimanski
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Schimanski »

Kuikka Koponen kirjoitti: La Heinä 26, 2025 10:28 am
Jossain luki että 2 oli jo yli 300 metrin päässä rannasta, siis ajelehtivat vajaassa tunnissa yli 200 metriä.
Helposti käy niin, että ei löydetä koskaan tai sitten kun nousee pintaan tai on kalastajan pyydyksissä.
Näinhän se on.

Tuskin tuota kateissa olevaa tässä vaiheessa naaraamalla löydetään. Vahingossa voi joskus jostain löytyä vaikkapa juurikin kalastajan pyydyksistä :(
Vastaa Viestiin