Nils on syyllinen ja sillä sipuli !

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
LexVeritas
Frank Columbo

Re: Nils on syyllinen ja sillä sipuli !

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Gustafssonin vammautumishetken jälkeinen muutaman päivän pituinen muistikatkos ja pysyvästi muistiinsa palautumattomat tapahtumat sen ajalta ovat tyypillinen oire liittyen keskivaikeaan aivovammaan, joka diagnosoitiin vuonna 1960 aivoruhjeena (joka Hirvensalonkin mielestä oli mahdollinen) mutta mikä olemukseltaan saattoi Tenovuon mielestä olla myös diffuusi aksonivaurio. Gustafsson itse on kuvaillut aivovammaansa "pahaksi aivotärähdykseksi".
Oleellista asiassa on, että myös syyttäjän asiantuntijat Öhman ja Hirvensalo pitivät mahdollisena, että Gustafsson oli murhien jälkeen tajuton ja toimintakyvytön.
In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Cohle
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja Cohle »

Ross Sullivan kirjoitti: Ma Syys 01, 2025 2:46 pm Jotenkin lähes mahdoton uskoa, että verrattain syrjäiselle paikalle saapunut täsmäiskukommando olisi ensin vaihtanut Nissen kengät jalkaansa, kunnes sitten päättänyt ne ja Sepin kengät piilottaa.
Niinpä, juridiikka on mitä on.

"Even if you did it, doesn't mean your guilty."
Kun ei tee mitään, niin ei tee mitään väärinkään.
Ross Sullivan
Telkkaridekkareiden asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

Cohle kirjoitti: Ma Syys 01, 2025 3:59 pm
Ross Sullivan kirjoitti: Ma Syys 01, 2025 2:46 pm Jotenkin lähes mahdoton uskoa, että verrattain syrjäiselle paikalle saapunut täsmäiskukommando olisi ensin vaihtanut Nissen kengät jalkaansa, kunnes sitten päättänyt ne ja Sepin kengät piilottaa.
Niinpä, juridiikka on mitä on.

"Even if you did it, doesn't mean your guilty."
Kaikkein hulluin on Espoon käräjäoikeuden tuomio. Siinähän poiketaan tavanomaisesta rakenteesta (syytekohdittain johtopäätökset syyksiluettavuudesta), ja esitetään tarina, jossa Nisse on lähes varmasti syytön.

Pintatutustumisella tuomio on toki erinomainen. Perustelut ovat laajoja ja yksityiskohtaisia. Harmi vaan, että perustelut ovat pääsääntöisesti täysin päättömiä.
Mitä te dorkat dorkailette?
LexVeritas
Frank Columbo

Tuomio ei tietenkään voi olla oikeusvaltiossa mikään muu kuin syytön, kun syytteen tueksi ei ole esittää todisteita syytetyn syyllistymisestä rikokseen. Gustafssonin tapauksessa käräjäoikeus totesi selväsanaisesti, että moni seikka tukee Gustafssonin syyttömyyttä. Tuomio ei siis perustunut pelkästään siihen, ettei syyttäjällä ollut esittää näyttöä.
Ross Sullivan

Oikeusvaltiossa pitäisi oikeus toteutua. Pöyristyttävää, että täysin selvästi syyllinen henkilö vältti elinkautisen. Teko on kokonaisuudessaan törkeä ja raukkamainen. Kuolemantuomio olisi ollut oikea rangaistus.
Karo79
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Karo79 »

Te jotka pidätte Nisseä varmana syyllisenä niin toivoisin kuulevani hyviä perusteluja. Ei mitään oletuksia että koska oli kiivasluonteinen ym. Koska esim aika moni mies tuohon aikaan oli kiivasluoneinen Aika moni myös muista syytetyistä.. Gyllström, Pirinen, Assman, Irmelin isäpuoli..
Jos esimerkiksi Irmelin laulukirjassa olisi lukenut Sepi ja Nisse tappelivat, Nisse räyhäsi, Nisse on hyvin humalassa. Semmonen tieto olisi mielestäni hyvä peruste uskoa Nissen syyllisyyteen.
Ross Sullivan

Karo79 kirjoitti: Ma Syys 01, 2025 8:45 pm Te jotka pidätte Nisseä varmana syyllisenä niin toivoisin kuulevani hyviä perusteluja. Ei mitään oletuksia että koska oli kiivasluonteinen ym. Koska esim aika moni mies tuohon aikaan oli kiivasluoneinen Aika moni myös muista syytetyistä.. Gyllström, Pirinen, Assman, Irmelin isäpuoli..
Jos esimerkiksi Irmelin laulukirjassa olisi lukenut Sepi ja Nisse tappelivat, Nisse räyhäsi, Nisse on hyvin humalassa. Semmonen tieto olisi mielestäni hyvä peruste uskoa Nissen syyllisyyteen.
Äänitoimintoa Minfossa ei taida olla, mutta voit kuunnella perustelut tekoälyavusteisesti halutessasi.

Perustelut esitetty osiossa useaan kertaan. Ei siitä ole kuin muutama viikko, kun tamperelainen Cohle listasi keskeisimmät.
LexVeritas
Frank Columbo

Cohlen listaamat seikat olivat kaikki räikeän virheellisiä tai muuten täysin merkityksettömiä.
Karo79
Agentti Scully

Haluaisin kuulla jotain konkreettista esim kengistä tai verijäljistä teltassa jota tukisivat oikeasti Nissen syyllisyyttä. Koska niinkun oon sanonut, pidän sitä ihan mahdollisena että Nisse olisikin syyllinen mutta ei vain vielä kukaan ole sanonut mitään selvää seikkaa joka tekisi Nissestä tekijän. Ei se että Nisse on heittänyt tapansa mukaan kommentteja olen syytön ja sillä sipuli. Minusta tuo kommentti on vain tyypillinen hänelle. Ja vastaavat kommentit. Tai että yksittäiset henkilöt kertovat hänen muka sanoneen tehty mikä tehty 10-vuotta tuli. Tai tunnustanut yksittäisille ihmisille murhat? Tai että hän on liioitellut vammojaan. Tottakai on liioitellut. Niinhän jokainen katu-uskottava sälli tekee. Tai että oli isokokoisin ja selvisi ainoana hengissä. Tai että hänen kengistään löytyi uhrien verta, etenkin Tuulikin.
Jos uskoo vahvasti Nissen syyllisyyteen niin nämä tiedot lisäävät uskottavuutta. Mutta todellisuudessa näistä missään ei ole varsinaista todistetta että hän olisi syyllinen. Se on mahdollista mutta mielestäni hyvin epätodennäköistä.

Klo 2 jälkeen olisi täytynyt tapahtua jotain todella rankkaa ja Nissen päätä sekoittavaa että olisi muuttunut niin raivopäiseksi että olisi voinut tehdä jotain tollasta Tappaa niin brutaalisti kaikki toverinsa. Ainoa mitä oon yrittänyt miettiä että jos tossa lauluvihossa lukisikin "yks yöllä raiskaa Sepi oli metskaamassa" raiskaus, se olisi motiivi kaikkien tappamiseen. Ei se ettei saanut seksiä.
Perry Mason
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Perry Mason »

Kiitos asiallisesta kysymyksestä Karo.

Niitä asioita, miksi pidän Nisseä syyllisenä on paljon. Listaan tähän joitakin niistä:

1. Asiantuntijoiden mm. Oikeus- ja kriminaalipsykologi Häkkäsen mukaan Nisse teeskenteli muistamattomuutensa (teeskennellyn mustin käsikirjoitus). Nissen vammat ja muut täällä sataan kertaan mainitut seikat huomioiden olen samaa mieltä Häkkäsen kanssa. En näe muuta vaihtoehtoa.
2. Kenkien verijäljet. Vaikuttaa ilmiselvältä että Nisse on lyönyt Tuulikkia kivellä tms. päähän. En osta selitystä muulle tapahtumakululle tämän osalta (limupullot kengissä tms.).
3. Nissen kertomukset tapahtumista eri vuosien aikana ja niistä paistava melko totaalinen tunnekylmyys, sekä empatian puute uhreja kohtaan + asioiden muuttelu ja vääristely. Ei vakuuta ainakaan minua ollenkaan siitä, että olisi vilpitön kaveri kyseessä.
4. Lavastustoimenpiteet.
5. "Oliks siin 11 reikää päässä", " Olinhan mä kuukauden tölikassa" ym. kertomukset asioista jotka eivät pidä paikkaansa. Äijä oli jo juhannuksena kotona sairaalasta, siitä on lehtijutut ja kaikki todisteena.
6. Kaverit raaásti murhattu, Nisseä ei.
7. Piiloutuminen takin sisään pidätettäessä, "tehty mikä tehty ja 15- vuotta tuli", Olen syytön ja sillä sipuli" jne.
8. "Heräsin keskiviikona tai torstaina", kumminkin tiistaina jo jutellut äitinsä kanssa ja vastaanottanut poliisilta tavaransa.
9. Useiden ihmisten kertomukset siitä kuinka Nisse on tunnustanut heille teot.
10. Ketään muuta tekijää ei ole löydetty näille murhille.

Pidän myös mahdollisena sitäkin että joku on tullut paikalle ja tehnyt Nissen kanssa yhdessä teot tai vienyt tavaroita, tai kenkiä pois murhapaikalta. Nisse on kumminkin omasta mielestäni syyllinen tapahtumiin joko yksin tai kokonaan.....
Cohle
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja Cohle »

Karo79 kirjoitti: Ti Syys 02, 2025 9:19 am Ei se että Nisse on heittänyt tapansa mukaan kommentteja olen syytön ja sillä sipuli. Minusta tuo kommentti on vain tyypillinen hänelle. Ja vastaavat kommentit. Tai että yksittäiset henkilöt kertovat hänen muka sanoneen tehty mikä tehty 10-vuotta tuli.
No nämä ovat niitä heikoimpia viitteitä Gustafssonin syyllisyydestä. Hupaisaa, että nostat juuri nämä esille.

Perustelut on täällä kerrottu niin lukuisia kertoja, että en ala niitä enää perkaamaan, tai kaivamaan Suomi-Psykoosi-Suomi -sanakirjaa kirjastosta. Etsi perustelut itse. Ja Perry Mason näköjään tuohon vielä kertasi asiat.

Muistutuksena:

https://murha.info/rikosfoorumi/viewtopic.php?t=43866
Kun ei tee mitään, niin ei tee mitään väärinkään.
Karo79
Agentti Scully

Perry Mason kirjoitti: Ti Syys 02, 2025 10:46 am Kiitos asiallisesta kysymyksestä Karo.

Niitä asioita, miksi pidän Nisseä syyllisenä on paljon. Listaan tähän joitakin niistä:

1. Asiantuntijoiden mm. Oikeus- ja kriminaalipsykologi Häkkäsen mukaan Nisse teeskenteli muistamattomuutensa (teeskennellyn mustin käsikirjoitus). Nissen vammat ja muut täällä sataan kertaan mainitut seikat huomioiden olen samaa mieltä Häkkäsen kanssa. En näe muuta vaihtoehtoa.
2. Kenkien verijäljet. Vaikuttaa ilmiselvältä että Nisse on lyönyt Tuulikkia kivellä tms. päähän. En osta selitystä muulle tapahtumakululle tämän osalta (limupullot kengissä tms.).
3. Nissen kertomukset tapahtumista eri vuosien aikana ja niistä paistava melko totaalinen tunnekylmyys, sekä empatian puute uhreja kohtaan + asioiden muuttelu ja vääristely. Ei vakuuta ainakaan minua ollenkaan siitä, että olisi vilpitön kaveri kyseessä.
4. Lavastustoimenpiteet.
5. "Oliks siin 11 reikää päässä", " Olinhan mä kuukauden tölikassa" ym. kertomukset asioista jotka eivät pidä paikkaansa. Äijä oli jo juhannuksena kotona sairaalasta, siitä on lehtijutut ja kaikki todisteena.
7. Piiloutuminen takin sisään pidätettäessä, "tehty mikä tehty ja 15- vuotta tuli", Olen syytön ja sillä sipuli" jne.
8. "Heräsin keskiviikona tai torstaina", kumminkin tiistaina jo jutellut äitinsä kanssa ja vastaanottanut poliisilta tavaransa.

Pidän myös mahdollisena sitäkin että joku on tullut paikalle ja tehnyt Nissen kanssa yhdessä teot tai vienyt tavaroita, tai kenkiä pois murhapaikalta. Nisse on kumminkin omasta mielestäni syyllinen tapahtumiin joko yksin tai kokonaan.....
Kiitos kovasti Perry Mason asiallisesta vastauksestasi!
Tossa on mielestäni hyviä Nissen syyllisyyteen viittaavia kohtia, mutta toki myös niitä jotka eivät kerro syyllisyydestä vaan Nissen luonteesta ja oletuksilta.

Yks mikä itseäni on mietityttänyt on se miten Nisse kirjoitti heidän muistokirjoitukseen "miksi meidän näin piti erota" tai jotenkin vastaavasti. No, sekin kertoo hänen ehkä juroudestaan, juuri siitä ettei kauheasti tunteita enempää näytetä.
Mutta kiitos tosiaan. Musta on hyvä välillä miettiä muidenkin kuin omaa vahvaa näkemystä. Suosittelen sitä muillekin.
Ross Sullivan

Perry Mason kirjoitti: Ti Syys 02, 2025 10:46 am Kiitos asiallisesta kysymyksestä Karo.

4. Lavastustoimenpiteet.

1. Syyttäjän asiantuntijatodistajat ja heidän kommenttinsa Nissen vammoista ja todennäköisistä oireista. Ainoastaan Tenovuo oli asioista eri mieltä. Tätä teemaa on helppo sparrata myös tekoälyn kanssa. Nissen aivovamma- ja muistamattomuuskertomus on sinänsä mahdollinen, mutta erittäin epätodennäköinen. Edes keskivaikeasta aivovammasta ei ole mitään näyttöä.

Miksi NG olisi kehittänyt muistamattomuuden, jos olisi syytön?

2. Nisse on liioitellut myös puukoniskuvammojaan. Näkeehän sen ihan jo niistä 1960 kesän kuvista, että kasvoissa ei ole 10 puukoniskua.

Miksi syytön liioittelisi olennaisesti vammojaan?

3. Nissen eri vuosina vaihdelleet tarinat. Se on toki selvää, että kaikki yksityiskohdat eivät varmasti säily kirkkaina 40 vuotta, mutta muistin väliaikainen parantuminen ei ole uskottavaa. Nisse ei muista itselleen epäedullisia seikkoja, mutta edulliset muistaa (riippuen vuodesta).

4. Täysin epäuskottavaa, että ulkopuolinen tekijä laittaisi ensin Nissen kengät jalkaansa ennen tekoa, kunnes sitten taas myöhemmin ne ja Sepin kengät piilottaisi.

5. Nisse tunnettiin riitaa haastavana ja väkivaltaisena henkilönä.

6. Miksi ulkopuolinen tekijä jättäisi yhden (vahvimman) henkiin vähillä vammoilla? Oletettavasti ulkopuolinen tekijä sumputtaisi uhrit teltan sisään ja hakkaisi puukolla sumppuun.

7. Telttaan tehdyt lavastusluonteiset toimet (että Sepiä olisi muka puukotettu kankaan läpi).

8. Nissen myöhemminkin osoittama empatian puute uhreja kohtaan.

9. Havaintojen puute vereentyneestä tekijästä.

10. Telttakangaasta ei saatu eristettyä ulkopuolisen jättämää DNA:ta.
LexVeritas
Frank Columbo

4. Lavastustoimenpiteet.

🠅 Täyttä musta tuntuu-skeidaa ties kunka monennetta kertaa. Nämä samat väittämät on korjattu palstalla lukuisia kertoja, myös minun toimestani.
Oikeus- ja kriminaalipsykologi Häkkäsen mukaan Nisse teeskenteli muistamattomuutensa
Niin? Missä hän tällaista on muka väittänyt? Laitatko lähteen, missä Häkkänen muka sanoo noin kuin väität. Monen lääkärin (mm. Gustafssonia hoitaneiden) mielestä Gustafsson ei teeskennellut. Häkkänen ei ole lääkäri.
Mikään ei todista kenkien olleen murhahetkillä kenenkään jalassa. Niiden sisältä löytyi myös Mäen verta. Keskusrikospoliisin verijälkitutkija Ytti totesi oikeudessa, ettei mikään verijäljissä viittaa edes epäsuorasti Gustafssonin syyllisyyteen.
Nissen kertomukset tapahtumista eri vuosien aikana ja niistä paistava melko totaalinen tunnekylmyys, sekä empatian puute uhreja kohtaan + asioiden muuttelu ja vääristely. Ei vakuuta ainakaan minua ollenkaan siitä, että olisi vilpitön kaveri kyseessä.
Gustafssonin kertomus tapahtuneesta (se mitä muistaa siitä) on pysynyt vuosikymmenten aikana oleellisilta osiltaan samana. Gustafsson on kertonut myös käyvänsä vuosittain murhapaikalla sekä uhrien haudalla.
4. Lavastustoimenpiteet.
Mitään lavastuksia ei tiedetä tehdyn.
Gustafsson oli kolmisen viikkoa sairaalassa kesäkuussa ja heinä- elokuussa saman verran lisää. Hoidot jatkuivat seuraavan vuoden helmikuuhun asti.
Ei ole erikoista, että joku jää henkiin. Mäellä ei ollut yhtään teräasevammaa. Häntä oli lyöty kaksi kertaa päähän astalolla kuten mahdollisesti Gustafssoniakin.
Tuossa tilanteessa piiloutuminen valokuvaajilta voi olla luonnollinen reaktio myös syyttömälle, kuten tietenkin on myös syyttömyyden vakuuttelu.
Oikeudessa epäuskottavaksi todettu Tuominen on myös itse kertonut pitäneensä väittämäänsä Gustafssonin lausahdusta huulenheittona. Ns. "kyyninen sarkasmi" on taitolaji.
Gustafsson kertoo muistinsa alkaneen toimia joko keskiviikon tai torstain heräämisen jälkeen. Gustafsson ei koskaan ole väittänyt olleensa sairaalassa tajuttomana. Yritä vihdoin selvittää itsellesi muistiaukon ja tajuttomuuden ero. Ne eivät tarkoita samaa asiaa. Gustafssonin tavaroiden luovutus sairaalassa ei tarkoita, että hän olisi itse "ottanut ne vastaan". Kyseessä on rutiini kirjaamistoimenpide, ja jos tavarat annettiin jollekulle, niin luultavimmin hänen vanhemmilleen.
Itse asiassa suhteessa tapauksen saamaan julkisuuteen, todella harva on väittänyt Gustafssonin tunnustaneen. Näitä tunnustuksen muka kuulleita ihmisiä eivät syyttäjät halunneet oikeuteen todistamaan. Se kertoo paljon.
Tuo on suorastaan legendaarisen typerä väite ja "perustelu".
Ketään tekijää ei tiettävästi ole löydetty. Gustafsson on todettu oikeudessa syyttömäksi, koska näyttöä hänen syyllistymisestään kolmoismurhaan ei löydetty. Muita epäiltyjä, joita ei ole tutkittu samassa laajuudessa kuin Gustafssonia, on useita.

Rossukan typerehtimiset ovat samaa virheelliseksi todettua jargonia, joten jätetään ne nyt tällä kertaa omaan "arvoonsa".
Karo79
Agentti Scully

Minusta Nissen muistamattomuus on täysin ymmärrettävää vaikkei olisi mitään aivovammaakaan. Kokemus on ollut niin traumaattinen että jo pelkästään se on voinut saada muistin katoamaan koko siltä hetkeltä kun hyökkäys telttaan tapahtui. Ei paljon kauheampaa tilannetta oikeastaan voi edes olla. Heräät pakokauhuun, olen jumissa, en pääse pois. kaverit vieressä kuolee järkyttävällä tavalla. Sua lyödään todella kovaa, mitä tapahtuu, kuolen tänne? Lisäksi se että on saanut iskun päähänsä joka on ainakin hetkellisen tajuttomuuden aiheuttanut.
Jos Nisse on syytön, on tuo tilanne kun telttaan hyökätään ollut aivan kammottava kokemus Nisselle.
"Liian traumaattinen kokemus voi aiheuttaa potilaalle täyden muistamattomuuden" Ja hei.. Nisse on ollu vasta juuri 18v täyttänyt nuori mies. Lapsi vielä.
Vastaa Viestiin