Tämä on taas vähän sellainen niljakas stereotypia, mitä tämä keskustelu on tulvillaan. Kun "luotetaan seurakunnan johtoon", niin kuka se on, joka tekee tämän luottamisen? Kun he ovat "kaiken arvostelun ulkopuolella", niin mitä se tarkoittaa, ja miten sellaiseen tilaan pääsee? Olenko minä tässä keskustelussa "kaiken arvostelun ulkopuolella"? Oletko sinä? Jos olen, niin miksi? Jos en ole, niin miksi? Jos olet, niin miksi? Jos et ole, niin miksi?Sipi kirjoitti: Su Syys 14, 2025 12:39 am Luotetaan seurakunnan johtoon, he kun ovat kaiken arvostelun ulkopuolella ja varmasti sitten osaavat jakaa rahat eri avustuskohteisiin ja hyväntekeväisyyteen (tässä tapauksessa Karfeille).
Kukaan ei ole "kaiken arvostelun ulkopuolella" jos joku vaan avaa suunsa ja arvostelee. Joten on raskasta bullshittiä sanoa, että joku voi olla "kaiken arvostelun ulkopuolella". Kevyt bullshitti on sitä, että ei välitä, onko jokin sanottu asia totta. Raskas bullshitti on sitä, että tietää, ettei se ole totta, mutta sanoo silti.
Jos ihmisiä ei kiinnosta, mihin rahansa laittavat, niin mitä se sinulle kuuluu? Jos heitä kiinnostaa, mutta eivät ole tarpeeksi älykkäitä tai aktiivisia ollakseen perillä siitä, että mihin ne menevät, niin mitä sekään sinulle kuuluu? Onko Karfien tukeminen suurin tai ainoa asia maailmassa, jossa ihmiset laittavat rahansa johonkin, mitä eivät täysin ymmärrä? Kenellä sinä ajattelet asiassa olevan vastuun? Haluaisitko nolata tai ahdistella näitä tavallisia rivijäseniä, jotka tietämättään tulevat tukeneeksi Karfeja?
"Lahjoitit juuri euron vauvahylkeiden kuoliaaksi nuijimiseen. Senkin natsi, tuntuuko nyt hyvältä? Toivottavasti reinkarnoidut alhaisimmaksi paskaa syöväksi kärpäseksi, sillä se heijastaisi näitä valintojasi täydellisesti. Muistat vaan ahkerasti syödä paskaa ja kuolla, niin ehkä seuraavalla kierroksella käy parempi tsägä."
Tuhannet ostavat Gigantista ylihintaan edellisen vuosimallin television tai vohveliraudan, eikä maailmassa niin vaan millään riitä heille säälijöitä tai halveksijoita. Ehkä seurakuntiin pitäisi silti nimetä ihan oma kuluttaja-asiamies? "Lahjoituksellasi saatat tukea sademetsien hakkuita ja Karfeja." Osa tietää, mihin heidän rahansa menevät. Loput, jotka eivät tiedä, ovat kaikki seuraukset varmasti täysin ansainneet. Kaikki kuoliaaksi nuijitut vauvahylkeet, hakatut sademetsät ja tuetut Karfit.
Olen itse lahjoitellut aikoinaan eräälle seurakunnalle monessa eri vaiheessa kohtalaisen summan rahaa. Aivan selvästi he uskoivat omaan bullshittiinsä (kuten Esa Saarinen sen sanoisi), ja minä uskoin heidän bullshittiinsä silloin. Joten tässä on vaikea yrittää keksiä jälkikäteenkään, että missä se vääryys tarkalleen ottaen tapahtui. Pitääkö meidän verrata kaikkea, niin kuluttajaa kuin tuottajaa, johonkin fiktiiviseen, täydellisesti valistuneen ihmisen ihanteeseen, jolla on absoluuttinen jälkiviisaus joka asiasta? Entä jos vain minä olen lakannut uskomasta heidän bullshittiinsä, mutta he uskovat itse siihen edelleen? Ovatko he silti tehneet jotain väärin lain mukaan tai minua kohtaan? "Afrikan nälkäänäkevät lapset eivät oikeasti olekaan minulle niin tärkeitä kuin luulin. Saanko kaikki kolehtiin vuosien varrella laittamani rahat takaisin? Saatte miinustaa kohtuulliset toimistokulut jos on ihan pakko."
Se kuulostaa niin herkulliselta, suorastaan sadomasokistiselta fantasialta, missä mahtipontiset patriarkat nyhtävät rahaa viattomilta tolvanoilta ja laittavat ne jonkin ei kenenkään tunteman perheen tukemiseen, joka on viranomaisia paossa jostain ei oikeastaan kenellekään mitään merkitsevästä syystä. Toisaalta, koska kyseessä on lestadiolaismafia, niin kaikki tietävät, että tässä taistellaan sekulaareja viranomaisia vastaan lestadiolaisen ylivallan puolesta. Unohda höpötykset juutalaisten ylivallasta. Heidän paikallaan ovat nyt Karfit ja kumppanit. Jos tämä peli voitetaan, niin kohta kaikki voivat käydä valvomatonta kotikoulua.
Joten luotetaan seurakunnan johtoon, he kun varmasti osaavat jakaa rahat eri avustuskohteisiin ja hyväntekeväisyyteen (tässä tapauksessa Karfeille). Jos eivät osaa, niin sitten ei luoteta. Toivottavasti olet ymmärtänyt, ettei Karfeja missään vaiheessa ainakaan minään sijoituskohteena ole markkinoitu.
"Karoliina coin on Suomen lestadiolaisten keskuudessa huimaan nousuun ampaissut uusi kryptovaluutta. Suomen valtio, KRP ja EU pelkäävät nyt todellisen kaappauksen olevan tekeillä. Potentiaalisten uskollisten käyttäjien määrä mitataan helposti sadoissa tuhansissa. Heidän hallussaan on paljon yritystoimintaa laajoilla alueilla. Uuden valuutan symboli on iso K, jonka yli on vedetty kaksi poikkiviivaa. Yksi Karoliina on sata Tommyä. Niiden symboli on pieni t-kirjain yhdellä ylimääräisellä poikkiviivalla."
Ehkä on parempi, etten anna heille liikaa ideoita. Toisaalta se saattaa nyt olla myöhäistä.