Petu kirjoitti: La Syys 20, 2025 6:46 pm
↑
Tuota, olet aiemmin kertonut selvittäneesi tämän rikoksen omatoimisesti, niin pystytkö mahdollisesti avaamaan, että oletko ollut yhteydessä esim. KRP:n tutkinnanjohtajaan asian tiimoilta?
Siis olin kesällä 2013 yllättynyt, että päädyin Ulvilan murhan julkiseen esitutkinta-aineistoon perehtymällä riippumattomasti samaan epäiltyyn, johon olivat tuolloin tietämättäni päätyneet muutamat muut asiaa tutkineet. Samoihin aikoihin tuli tietoon, että nyt jo edesmennyt fysioterapeutti epäili oman asiakkaansa murhanneen Annelin aviomiehen. Luulin ensin, että kyseessä on sama epäilty, mutta myöhemmin selvisi, että keskustellaan kahdesta eri henkilöstä. Välillä olen miettinyt, olisivatko molemmat miehet olleet fysioterapeutin asiakkaita ja häneltä olisivat menneet asiakkaat sekaisin. Toisaalta hän väitti tunteneensa ilmiantamansa asiakkaan pidemmältä ajalta, joten ehkä on pitäydyttävä siinä, että epäiltyjä on kaksi. Olen muistaakseni jo yli 10 vuotta sitten pyytänyt sekä syyttäjää että poliisia selvittämään, onko näillä kahdella epäilemälläni henkilöllä jotain tekemistä Ulvilan murhan kanssa. Annelin tiedän tekoon sataprosenttisella varmuudella syyttömäksi, mutta Ulvilan murhan muita tekijäehdokkaita on useampia ja murha on edelleen selvittämättä.
Ja mikäli olet, niin haluatko kertoa miten sinun selvityksiisi suhtauduttiin?
On tainnut tulla vuosien varrella oltua yhteydessä kaikkiin Ulvilan murhan tutkinnanjohtajiin ja muutamiin tutkijoihin. Olen lähinnä halunnut varmistaa, että poliisilla on kaikki mahdollinen tietämäni aineisto käytössä omien tutkimustensa tekemiseen. Käsittääkseni minuun on suhtauduttu asiallisesti ja olen käynyt monta asiallista keskustelua tapaukseen liittyen. Sitähän minä en tiedä, jos olen jostain syystä päätynyt kahvipöytäkeskusteluissa naurun aiheeksi. Olen kuitenkin pyrkinyt toimimaan parhaan kykyni mukaan ja pysymään asiasta tietämissäni faktoissa. Poliisilla on ollut ensimmäisestä yhteydenotostani lähtien tiedossa, että kirjoitan murhainfossa nimimerkillä Pieni liekki.
Kieltäydyttiinkö lukemasta kirjoja?
Ainakaan nykyinen tutkinnanjohtaja ei ole tietääkseni kieltäytynyt kirjojen lukemisesta. Omia lapsiani olen aina kannustanut ottamaan asioista itse selvää ja lukemaan kirjoja. En usko, että kirjojen lukemisesta on kenellekään haittaa, mutta kirjojen sisältöön pitää suhtautua kriittisesti.
Tarviiko sinun hankkia kenties lisätodisteita, vai onko tutkinta edennyt mahdollisesti jo loppusuoralle selvitystesi perusteella?
Minun selvitysteni perusteella tutkinta ei ole varmasti edennyt yhtään mihinkään, mutta Naakan työstämien tietojen perusteella voisin kuvitella löytyneen tutkintalinjoja, jotka olisi ollut syytä ottaa uudelleen tarkastelun alle. Minulla ei ole tietoa, miten Ulvilan murhan tutkinta on KRP:ssä edennyt.
Ja jos et ole ollut aktiiviseen tutkintaan yhteydessä, niin miksi et ole, kun olet tapauksen jo ilmoituksesi mukaan selvittänyt?
Minusta on tärkeää, että poliisilla on tutkintarauha omien tutkimustensa tekemiseen. Minulle on vakuutettu, että heillä on kattavasti Ulvilan murhasta kertynyt aineisto käytettävissään. Jos minulla olisi asiasta uutta tietoa, niin toki toimittaisin omat tietoni asiaa tutkivalle tutkijalle. Toivon, että tapausta tutkivat henkilöt ymmärtävät, etteivät he puurra asiassa yksin. Uskon, että tarvittaessa kuka tahansa kunnolla Auerin tapaukseen perehtynyt henkilö on valmis auttamaan, että poliisi pääsee eteenpäin omissa tutkimuksissaan. Voi olla, että he pystyvät Ulvilan murhan ratkaisemaan tai sitten tapaus jää ratkaisematta. Pääasia mielestäni on, että he pystyvät selvittämään, miten Jukka S. Lahden murha on tehty. Asia, jonka olen itselleni selvittänyt jo ajat sitten.