Antti Hanhivaara, 21 v. katosi 14.10.2006 Ivalo/Angeli

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
kattokarpänen
Sofia Karppi

Re: Antti Hanhivaaran katoaminen Ivalossa v. 2006

Viesti Kirjoittaja kattokarpänen »

Ross Sullivan kirjoitti: Pe Loka 10, 2025 3:51 pm Jos Kirkkonummen räkälöissä istuu kuukauden, niin kyllä löytyy joku, joka tietää kuka on vastuussa Kirkkonummen kolmoissurmasta. Jos vuoden istuu, niin löytyy Bodominkin murhaaja.
Voi olla. Noin keskimäärin huhuihin kannattaa aina suhtautua varauksella. Se ei silti tarkoita, että jotain totuuttakin voisi olla. Jotkut puhuu potaskaa, joku voi tietää enemmän kuin poliisi edes haluaa tietää.

Tässä Antin tapauksessa mun mielestä on todella sinisilmäistä luottaa siihen, että Antti on varmuudella ollut Angelissa - ainakin toistaiseksi. Tulevaisuus voi tuoda vielä jotain...
kattokarpänen
Sofia Karppi

Minulla ei ole mitään tarvetta kääntää omaehtoista katoamista henkirikokseksi. Ja toivoo tietysti, että totuus olisi luonnollinen; vaikka Antin horjahtaneen sinne suonsilmäkkeeseen jossain jänkällä.

Ainoa mitä ihmettelen on ihmisten luottoa silminnäkijöiden havaintoihin sekä poliisiin tässä. Nuo molemmat kumoutuu jo sillä, että parikymppiselle kollille laittaa Antin takin, pipon ja omat samannäköiset farkut valmiina. Vähän vielä valehtelee väsyneenä sinne riekonmetsästäjille. Ja sit uskotaan...
Ross Sullivan
Telkkaridekkareiden asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

kattokarpänen kirjoitti: Pe Loka 10, 2025 4:24 pm Minulla ei ole mitään tarvetta kääntää omaehtoista katoamista henkirikokseksi. Ja toivoo tietysti, että totuus olisi luonnollinen; vaikka Antin horjahtaneen sinne suonsilmäkkeeseen jossain jänkällä.

Ainoa mitä ihmettelen on ihmisten luottoa silminnäkijöiden havaintoihin sekä poliisiin tässä. Nuo molemmat kumoutuu jo sillä, että parikymppiselle kollille laittaa Antin takin, pipon ja omat samannäköiset farkut valmiina. Vähän vielä valehtelee väsyneenä sinne riekonmetsästäjille. Ja sit uskotaan...
Luotan mediayhteiskuntaan. Sellainen asia, jota pyöritetään julkisuudessa yleensä korjataan.

Horjahtamisen sijaan todennäköisempää lienee valvotun (ja mahdollisesti päihderikkaan yön) jälkeinen sairaskohtaus erämaa-alueella.
Mitä te dorkat dorkailette?
kattokarpänen
Sofia Karppi

Ross Sullivan kirjoitti: Pe Loka 10, 2025 4:27 pm Luotan mediayhteiskuntaan. Sellainen asia, jota pyöritetään julkisuudessa yleensä korjataan.
Tuon ymmärrän ja siinä on pointtia. Mulla on vaan tunne, että tämä Antin tapaus tekee tässä hyvin harvinaisen poikkeuksen. Mutta eipä tähänkään näyttöä toistaiseksi ole...
0uts1der
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja 0uts1der »

Kuten nimimerkkini kertoo, olen täydellisen ulkopuolinen tässäkin jutussa.
Ei tarvitse asettua poliisin puolelle, poliisi hoitakoon oman puolensa. Jos jollakin puolella olen, niin Antin ja hänen omaisten, vaikka eivät he ole minulle mitenkään tuttuja.
Rikollisia ja rikoksen tekijöitä vastaan tietysti olen. Ja kyllä minun mielestä tässä tapauksessa on niin paljon kummallisia piirteitä, että haisee.
En ala niitä tässä toistamaan.

En oikein ymmärrä, mikä motivoi niin kovin eräitä puolustamaan poliisin toimintaa, ja asettumaan sille kannalle, että ei rikosta, Antti vaan käveli metsään.
Väistämättä tulee ajatus, että poliisit puolustaa poliisia. Tai sitten osalliset, joilla ei ole puhtaat jauhot pussissa, ovat mielellään samaa mieltä, Antti käveli metsään.
Tietysti voi olla myös sellaisia, joilla on sukset menneet ristiin Antin tai hänen omaisten kanssa.
kattokarpänen
Sofia Karppi

Mietin tossa, että Suomen historian katoamistapauksista tämä on ainoa, siis ainoa jossa minulla pahasti särähtää poliisin toiminta. Tuo on tavallaan se, joka tekee tästä erityisen. Mietin tota Auliksen 2006 katoamista Lapissa - kieltämättä sekin tutkinta vähän erikoisesti jumittaa, mutta luotan poliisiin siltä osin täysin edelleen...
Ross Sullivan

0uts1der kirjoitti: Pe Loka 10, 2025 6:54 pm Kuten nimimerkkini kertoo, olen täydellisen ulkopuolinen tässäkin jutussa.
Ei tarvitse asettua poliisin puolelle, poliisi hoitakoon oman puolensa. Jos jollakin puolella olen, niin Antin ja hänen omaisten, vaikka eivät he ole minulle mitenkään tuttuja.
Rikollisia ja rikoksen tekijöitä vastaan tietysti olen. Ja kyllä minun mielestä tässä tapauksessa on niin paljon kummallisia piirteitä, että haisee.
En ala niitä tässä toistamaan.

En oikein ymmärrä, mikä motivoi niin kovin eräitä puolustamaan poliisin toimintaa, ja asettumaan sille kannalle, että ei rikosta, Antti vaan käveli metsään.
Väistämättä tulee ajatus, että poliisit puolustaa poliisia. Tai sitten osalliset, joilla ei ole puhtaat jauhot pussissa, ovat mielellään samaa mieltä, Antti käveli metsään.
Tietysti voi olla myös sellaisia, joilla on sukset menneet ristiin Antin tai hänen omaisten kanssa.
"En oikein ymmärrä, mikä motivoi niin kovin eräitä puolustamaan poliisin toimintaa"

Käsittääkseni kukaan ei nimenomaisesti puolusta poliisin toimintaa kontekstissa, vaan ketjussa keskustellaan tapauksen selityksen eri vaihtoehdoista. Se kai on keskustelufoorumin ideakin. Hönkii aika vahvasta vahvistusharhaisuudesta, jos on heti sitä mieltä, että eri mieltä olevilla on jokin kiero ja "ovela" agenda, jota he toteuttavat. Että he eivät vaan voisi olla eri mieltä tiedettyjen seikkojen perusteella. Samalla voisit kuitenkin kysyä myös itseltäsi, että miksi sinun on toisteltava täysin samoja argumentteja vähän eri sanoin ketjussa vuodesta toiseen?

Se on varmaan totta, että Minfossa on jonkin verran poliiseja tai entisiä poliiseja. Siihen en usko, että Minfoon erityisesti kirjoittaisi tapausten osallisia (ainakaan tekijöitä), koska siitä ei ole mitään näyttöä yhdenkään tapauksen osalta. Mikä toisaalta olisi hyöty? Saisi muutettua julkista mielipidettä? Todellako? Ketjua seuraa arviolta korkeintaan muutama sata ihmistä, jos sitäkään. Jos osaisit kyseenalaistaa juttujasi, ei minun tarvitsisi kirjoittaa tätäkään auki.

On epätodennäköistä, että nuoret amispojut keksisivät kiireellä kasaan tarinan, joka menee poliisilta läpi. Mielestäni tässä on seikka, jota moni minfolainen ei ymmärrä/aliarvioivat vaikeusasteen, että kaikki kertoisivat ristiin uskottavat kertomukset. Siihen ei yeensä pysty edes ammattirikolliset, vaan heidän selityksensä todetaan epäuskottaviksi oikeudessa (ja poliisitutkinnassa).

Sitten toinen asia, jota ketjussa aliarvioidaan on, että kuvitellaan olevan ihan helppoa pitää jutut itsellään. Käytännössä henkirikokset lähtevät usein ratkeamaan sitä kautta, että joku puhuu ohi suunsa väärälle tyypille. Tähän sortuvat jopa paatuneet "ammattirikolliset". Onko uskottavaa, että nuhteettomat tyypit pitävät sisällään tiedot kaverinsa kuoleman 20 vuotta kertomatta siitä lähipiirissään henkilölle, joka kertoisi eteenpäin? Mielestäni ei lainkaan.

Sekin tuntuu aika erikoiselta, että velanperijä kävisi niittaamassa velkaukon olosuhteessa, jossa paikalla on muitakin ihmisiä, jotka voisivat kertoa tietonsa eteenpäin. Vai olisiko velkaukko seurannut Anttia Angeliin asti, kunnes Antti on jossain yksinään?

No entäs, jos poliisi sitten on korruptoitunut/paikallispoliisin johdossa ollaan tekijän sukulaisia tms.? Mahdollista toki ainakin teoriassa, mutta juttuahan on rummutettu vuosikausia mediassa ja omaiset ovat vaatineet lisätutkintaa jne.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/krp ... le/8275022

"– Mitään lähtöjä rikostutkintaan ei ole, rikosylikomisario Teemu Mäntyniemi KRP:n Lapin yksiköstä sanoo MTV Uutisille."

Onko tämä korruptio ulottunut KRP:hen?

En kuitenkaan väitä, että käsitykseni on ehdottoman oikea. Siksi ajattelen noin 70/30 tai 80/20 lukemin, että Antin katoamiseen ei liity rikosta, mutta varmuutta asiasta ei tietystikään ole. Kaipaisin vähän parempaa argumentointia, miksi mielestänne tapaukseen/Antin katoamiseen liittyy rikos. Mielestäni eri mieltä olevien leimaaminen viranomaisiksi tai tekoon osallisiksi ei ole kovin vakuuttavaa argumentointia.
kattokarpänen
Sofia Karppi

Ross Sullivan kirjoitti: Pe Loka 10, 2025 9:55 pm On epätodennäköistä, että nuoret amispojut keksisivät kiireellä kasaan tarinan, joka menee poliisilta läpi. Mielestäni tässä on seikka, jota moni minfolainen ei ymmärrä/aliarvioivat vaikeusasteen, että kaikki kertoisivat ristiin uskottavat kertomukset. Siihen ei yeensä pysty edes ammattirikolliset, vaan heidän selityksensä todetaan epäuskottaviksi oikeudessa (ja poliisitutkinnassa).

Sitten toinen asia, jota ketjussa aliarvioidaan on, että kuvitellaan olevan ihan helppoa pitää jutut itsellään. Käytännössä henkirikokset lähtevät usein ratkeamaan sitä kautta, että joku puhuu ohi suunsa väärälle tyypille. Tähän sortuvat jopa paatuneet "ammattirikolliset". Onko uskottavaa, että nuhteettomat tyypit pitävät sisällään tiedot kaverinsa kuoleman 20 vuotta kertomatta siitä lähipiirissään henkilölle, joka kertoisi eteenpäin? Mielestäni ei lainkaan.
No nuihin kahteen kappaleeseen voin vastata sen verran, mitä olen aiemminkin sanonut: en usko että näitä "amispoitsuja" on juurikaan edes kuulusteltu. Tai jos on kuulusteltu, se on ollut ihan näennäistä ja muodollista, jonka tarkoituksena on ollut näyttää julkisuuteen, että asiaa on hoidettu. Tätä tuskin on hoidettu, niinkuin olisi pitänyt. Syytä voi vain arvailla ja sitä on sivu tolkulla tässä ketjussa.En väitä, että näin on, mutta se fiilis jää. Itse en luota poliisiin tässä ollenkaan. Jos olisi Etelä-Suomesta otettu ryhmä, joilla ei kytköksiä/tuttuja alueella, uskoisin tämän jo selvinneen.

Ja minkä takia Angelissa olleet juoksupojat pitävät asiat sisällään vuosikausia: A: heillä ei ole henkirikosta omalla tunnollaan. B: He pelkäävät vaikutusvaltaista tekijää. C: He eivät ole Antin kavereita, vaan etäisiä tuttuja Antille, eikä heille ole mitään hyötyä tästä laulaa koskaan. Toki, pidän mahdollisena, että jonain päivänä vielä kuullaan jotain.
Ross Sullivan

kattokarpänen kirjoitti: Pe Loka 10, 2025 10:13 pm
Ross Sullivan kirjoitti: Pe Loka 10, 2025 9:55 pm On epätodennäköistä, että nuoret amispojut keksisivät kiireellä kasaan tarinan, joka menee poliisilta läpi. Mielestäni tässä on seikka, jota moni minfolainen ei ymmärrä/aliarvioivat vaikeusasteen, että kaikki kertoisivat ristiin uskottavat kertomukset. Siihen ei yeensä pysty edes ammattirikolliset, vaan heidän selityksensä todetaan epäuskottaviksi oikeudessa (ja poliisitutkinnassa).

No nuihin kahteen kappaleeseen voin vastata sen verran, mitä olen aiemminkin sanonut: en usko että näitä "amispoitsuja" on juurikaan edes kuulusteltu. Tai jos on kuulusteltu, se on ollut ihan näennäistä ja muodollista, jonka tarkoituksena on ollut näyttää julkisuuteen, että asiaa on hoidettu. Tätä tuskin on hoidettu, niinkuin olisi pitänyt. Syytä voi vain arvailla ja sitä on sivu tolkulla tässä ketjussa.En väitä, että näin on, mutta se fiilis jää. Itse en luota poliisiin tässä ollenkaan. Jos olisi Etelä-Suomesta otettu ryhmä, joilla ei kytköksiä/tuttuja alueella, uskoisin tämän jo selvinneen.

Ja minkä takia Angelissa olleet juoksupojat pitävät asiat sisällään vuosikausia: A: heillä ei ole henkirikosta omalla tunnollaan. B: He pelkäävät vaikutusvaltausta tekijää. C: He eivät ole Antin kavereita, vaan etäisiä tuttuja Antille, eikä heille ole mitään hyötyä tästä laulaa koskaan. Toki, pidän mahdollisena, että jonain päivänä vielä kuullaan jotain.
Niin, eihän siitä ole mitään hyötyä laulaa, että kaverin tappanut henkilö joutuisi tilille teostaan? Sitä paitsi ei kai Jania voi kutsua pelkästään etäiseksi tutuksi? Vaikka eivät itse laulaisi, niin joku muu siitä heidän läheltään laulaisi. Ilmoittaisi asiasta poliisille. Vaikeahan sitä olisi tekijänkään varmuudella tietää, että kuka on laulanut.

Sitä paitsi sehän vasta on vaarallista, että on tilanteessa, jossa tekijä ei tiedä laulaako joku vai ei. Voisi hyvinkin olla turvallisempi vaihtoehto kertoa tietonsa poliisille itse. Silloinhan tekijäkin tietäisi, että hän jäisi kostamisestaan lähes varmasti kiinni.

"on juurikaan edes kuulusteltu"

Ja niillä ei siellä KRP:ssä ole myöskään mitään aivoja tai osaamista vai?
kattokarpänen
Sofia Karppi

Ross Sullivan kirjoitti: Pe Loka 10, 2025 10:21 pm Ja niillä ei siellä KRP:ssä ole myöskään mitään aivoja tai osaamista vai?
Varmasti molempia löytyy. Se on toinen juttu, kuka on alunperin linjannut, miten tämä tapaus hoidetaan jne. Pidän täysin mahdollisena, että tämän tutkinta ei alunperin kestä täysin päivänvaloa syystä tai toisesta. Ei tarvi olla korruptiota, riittää kun osuu tutkinnanjohtajaa "liian läheltä ".

No se siitä. Toistaiseksi tuntuu turhaltakin inttää omaa uskomustaan. Toivottavasti uutta selviäisi.
kattokarpänen
Sofia Karppi

Ross Sullivan kirjoitti: Pe Loka 10, 2025 9:55 pm Sekin tuntuu aika erikoiselta, että velanperijä kävisi niittaamassa velkaukon olosuhteessa, jossa paikalla on muitakin ihmisiä, jotka voisivat kertoa tietonsa eteenpäin.
Tuohon vielä sen verran... ihan validi kysymys, ymmärrän hyvinkin.

Mun veikkaus: tarpeeksi hullu, väkivaltainen pelätty henkilö toimii noin. Apurit kunnioittavat ja pelkäävät. Pahimmillaan myös poliisikin suhtautuu samalla lailla. Ja se Lapin vaikenemisen kulttuuri...
tuulituu
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja tuulituu »

kattokarpänen kirjoitti: Pe Loka 10, 2025 4:24 pm Minulla ei ole mitään tarvetta kääntää omaehtoista katoamista henkirikokseksi. Ja toivoo tietysti, että totuus olisi luonnollinen; vaikka Antin horjahtaneen sinne suonsilmäkkeeseen jossain jänkällä.

Siis juuri tämä silminnäkijöiden havaintoihin luottaminen on minusta aika käsittämätöntä.

Antin ollessa jo kadoksissa, on Antista tehty niin varma havainto, että etsinnät on lopetettu. Poliisi oli tiedottanut, että on sataprosenttinen tieto siitä, että Antti on tavattu Ivalossa. Tämähän ei kuitenkaan ollut totta. Eikö tämänkään jälkeen tule joillekin mieleen myöntää mahdollisuutta, että jonkun Anttia tuntemattoman havainto voi olla aika helposti väärä? Siihen ei tarvitse edes Antin vaatteita.

Minusta olisi tärkeä tietää, että kuka tuon havainnon teki? Kuka se "Antti" oli?

Kuka oli möykkääjä, joka on möykännyt Antin asunnossa ja tiellä (ja onko hän sama, vai onko ollut kaksi möykkääjää)? Häntä ei käsittääkseni ole tavoitettu ja tunnistettu. Miksei? Mistä asiasta hän on raivonnut?

On mahdollista, että tässä ei ole kenenkään kuulusteluissa olleen tarvinnut keksiä mitään "tarinaa". Jos Antti on jäänyt möykkääjän kanssa kaksin, siitä tietää vain tämä möykkääjä mitä silloin on tapahtunut.
tuulituu
Martin Beck

Ross Sullivan kirjoitti: Pe Loka 10, 2025 10:21 pm ...
"on juurikaan edes kuulusteltu"

Ja niillä ei siellä KRP:ssä ole myöskään mitään aivoja tai osaamista vai?
Krp ei ole hoitanut kuulusteluita.
tuulituu
Martin Beck

Ross Sullivan kirjoitti: Pe Loka 10, 2025 9:55 pm
Siihen en usko, että Minfoon erityisesti kirjoittaisi tapausten osallisia (ainakaan tekijöitä), koska siitä ei ole mitään näyttöä yhdenkään tapauksen osalta. Mikä toisaalta olisi hyöty? Saisi muutettua julkista mielipidettä? Todellako?
Hyöty olisi, että voisi yrittää tukahduttaa keskustelun. Voisi yrittää hiljentää ne, jotka ajattelevat, että taustalla saattaa olla rikos väheksymällä niitten näkemyksiä.

(Eikös myös jossain tapauksessa ollut tekijä kirjoitellut tänne, tai ainakin siitä oli epäilys?)

Rikollinen palaa tapahtumapaikalle. Jotkut ottavat muistoja halutakseen elää uudelleen tilanteen. Joku voi tarkkailla, mitä keskustellaan, jotta tietää missä mennään, ja jos liippaa liian läheltä, voi yrittää väheksyä näitä ajatuksia. Minä uskon hyvin, että tapaukseen osallinen voi seurata tätäkin keskustelua.
Ross Sullivan kirjoitti: Pe Loka 10, 2025 9:55 pm Mielestäni eri mieltä olevien leimaaminen viranomaisiksi tai tekoon osallisiksi ei ole kovin vakuuttavaa argumentointia.
No... eri mieltä olevat leimataan myös nojatuolietsiviksi, käsketään ottamaan lääkkeitä, naureskellaan mielikuvitukselle ja tarinoinnille. Ei sekään kovin vakuuttavaa ole, tai siis, ei ollenkaan vakuuttavaa argumentointia. Vähän niin kuin ei sallittaisi ollenkaan eri mielipidettä. Silloin helposti miettii, että ehkä se onkin totta, mikä niin innokkaasti yritetään hiljentää.
Ross Sullivan

kattokarpänen kirjoitti: Pe Loka 10, 2025 10:31 pm
Ross Sullivan kirjoitti: Pe Loka 10, 2025 10:21 pm Ja niillä ei siellä KRP:ssä ole myöskään mitään aivoja tai osaamista vai?
Varmasti molempia löytyy. Se on toinen juttu, kuka on alunperin linjannut, miten tämä tapaus hoidetaan jne. Pidän täysin mahdollisena, että tämän tutkinta ei alunperin kestä täysin päivänvaloa syystä tai toisesta. Ei tarvi olla korruptiota, riittää kun osuu tutkinnanjohtajaa "liian läheltä ".

No se siitä. Toistaiseksi tuntuu turhaltakin inttää omaa uskomustaan. Toivottavasti uutta selviäisi.
Ei prosessi toimi tuolla tavoin. KRP voi harkita asiaa ja ottaa tutkittavakseen ilman, että paikallispoliisi siihen erikseen suostuu.
Vastaa Viestiin