Misogynia- ketju palstan "miehille"

Keskustelut ylläpidosta ja tuomioistuimesta. Myös käyttäjien keskinäiset nokittelut tänne.

Valvojat: Kyöpeli, Kilomies

Pulha-Meltti
Remington Steele

Re: Misogynia- ketju palstan "miehille"

Viesti Kirjoittaja Pulha-Meltti »

Georgie Davis kirjoitti: Ke Loka 22, 2025 5:31 am
Pulha-Meltti kirjoitti: Ke Loka 22, 2025 1:19 am
Georgie Davis kirjoitti: Ti Loka 21, 2025 7:42 pm Toivottavaa olisi että osaisit pysähtyä ja analysoida itse omaa ulosantiasi täällä, ehkä kypsyä ihmisenä siinä samalla.
Suollat sellaista misandriaa että oksat pois. Säälittävintä että et tunnu lainkaan näkeväsi sitä itse.
Luovutan, on turhaa vänkää tuollaisen telaketjufemakon kanssa.
Feministit ja narsistit on sillätapaa samanlaisia, että ei ne muutu. Päätä voit hakkaa seinään ihan huolella, mutta lopputuloksena vaan alkaa sattuu.
Sama mekanismihan noissa häiriöissä kyllä on.
Liitän joukkoon perus vihervassun, joka aatteen palolla pyrkii olemaan muita parempi ja ei herkkänahkaisena narsistina voi sietää jos toinen on eri mieltä asioista ja ei komppaa häntä. Nuo lähestyvät elämää aina negaation kautta ja syyllistävät muita, pyrkien nostamaan itseään ja omaa "paremmuuttaan" jalustalle. Äärimmäisen raskasta seuraa ovat ja muutaman olen heivannut elämästäni pois.
Tästä olen hieman eri mieltä. Wahlrooshan oli pahimpia kommunisteja Suomessa, mutta muuttui äärioikeistolaiseksi, kun sai kusetettua kommunismin avulla hillopurkkeja itselleen.

Sen sijaan yhdenkään feministin en ole kuullut, tai nähnyt muuttuvan. Nämä paskeet levittävät miesvihaa kuin noroa sairastava ripulia ympäriinsä.
Free PalestinaAnti-Antifa
Rescuer
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

Pulha-Meltti kirjoitti: To Loka 23, 2025 1:41 am Tästä olen hieman eri mieltä. Wahlrooshan oli pahimpia kommunisteja Suomessa, mutta muuttui äärioikeistolaiseksi, kun sai kusetettua kommunismin avulla hillopurkkeja itselleen.

Sen sijaan yhdenkään feministin en ole kuullut, tai nähnyt muuttuvan. Nämä paskeet levittävät miesvihaa kuin noroa sairastava ripulia ympäriinsä.
Hieman vedät omia tulkintojasi. Nalle lähti vasemmistopiireistä jo paljon ennen kuin alkoi tienata, ei vasta sitten kun "sai kusetettua kommunismin avulla hillopurkkeja itselleen". Äärioikeistoa Nalle ei ole, vaikka mm. kehitysapua nykyisessä muodossaan vastustaakin. Kanta talouspolitiikkaan on ollut monessa suhteessa hyvin vasemmistolaista: kannattaa perustuloa ja on vastustanut "suurituloisille" maksettavia tukia kuten maataloustukea (jota kuitenkin itse haki ja sai pari sataatuhatta euroa vuodessa).
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Pulha-Meltti
Remington Steele

Rescuer kirjoitti: To Loka 23, 2025 5:37 am
Pulha-Meltti kirjoitti: To Loka 23, 2025 1:41 am Tästä olen hieman eri mieltä. Wahlrooshan oli pahimpia kommunisteja Suomessa, mutta muuttui äärioikeistolaiseksi, kun sai kusetettua kommunismin avulla hillopurkkeja itselleen.

Hieman vedät omia tulkintojasi. Nalle lähti vasemmistopiireistä jo paljon ennen kuin alkoi tienata, ei vasta sitten kun "sai kusetettua kommunismin avulla hillopurkkeja itselleen". Äärioikeistoa Nalle ei ole, vaikka mm. kehitysapua nykyisessä muodossaan vastustaakin. Kanta talouspolitiikkaan on ollut monessa suhteessa hyvin vasemmistolaista: kannattaa perustuloa ja on vastustanut "suurituloisille" maksettavia tukia kuten maataloustukea (jota kuitenkin itse haki ja sai pari sataatuhatta euroa vuodessa).
Elä valehtele vihervassuli!
Ross Sullivan
Telkkaridekkareiden asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

Rescuer kirjoitti: To Loka 23, 2025 5:37 am

Nalle on Bror "Buntta" Wahlroosin poika, joten syntynyt yläluokkaan. Se nyt on totta, että Nalle ei ollut enää pitkään aikaan vasemmistolainen, kun alkoi itse rikastua. Erityisesti Nalle rikastui investointipankkitoiminnalla 2000-luvun alussa listautumisaallossa, mutta oli jo ennen sitä varakas.

"Kanta talouspolitiikkaan on ollut monessa suhteessa hyvin vasemmistolaista" Tälle hörähdin! Ei jumalauta mitä paskaa! Talousoikeistolaisempaa ihmistä saa Suomessa hakea!
Mitä te dorkat dorkailette?
Rescuer
Watson itse

Ross Sullivan kirjoitti: To Loka 23, 2025 9:59 pm Nalle on Bror "Buntta" Wahlroosin poika, joten syntynyt yläluokkaan. Se nyt on totta, että Nalle ei ollut enää pitkään aikaan vasemmistolainen, kun alkoi itse rikastua. Erityisesti Nalle rikastui investointipankkitoiminnalla 2000-luvun alussa listautumisaallossa, mutta oli jo ennen sitä varakas.
Nallehan lähti vasemmistopiireistä on -73, jo pari vuotta ennen kuin Hankenista valmistui. Ja RKP:ssä oli jos silloin kun Hankenissa professorina aloitti ja oikeasti tienaamaan alkoi vasta seen jälkeen kun Hankenista lähti -85.
Ross Sullivan kirjoitti: To Loka 23, 2025 9:59 pm "Kanta talouspolitiikkaan on ollut monessa suhteessa hyvin vasemmistolaista" Tälle hörähdin! Ei jumalauta mitä paskaa! Talousoikeistolaisempaa ihmistä saa Suomessa hakea!
Nallen talouspolitiikka on sen verran sekavaa, ettei sitä voi kokonaisuutena sijoittaa kunnolla sen enempää vasemmalle kuin oikeallekaan. Osa, kuten Nallen haluama perustulo on suoraan Vasemmistoliiton tavoitteista samoin kuin suhtautuminen suurituloisten ja suuryritysten tukiin (silloin kun ei itse niitä saa). Monet muut mielipiteet sitten ovatkin ihan toiselta laidalta.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Pulha-Meltti
Remington Steele

Rescuer kirjoitti: To Loka 23, 2025 11:17 pm
Ross Sullivan kirjoitti: To Loka 23, 2025 9:59 pm Nalle on Bror "Buntta" Wahlroosin poika, joten syntynyt yläluokkaan. Se nyt on totta, että Nalle ei ollut enää pitkään aikaan vasemmistolainen, kun alkoi itse rikastua. Erityisesti Nalle rikastui investointipankkitoiminnalla 2000-luvun alussa listautumisaallossa, mutta oli jo ennen sitä varakas.
Nallehan lähti vasemmistopiireistä on -73, jo pari vuotta ennen kuin Hankenista valmistui. Ja RKP:ssä oli jos silloin kun Hankenissa professorina aloitti ja oikeasti tienaamaan alkoi vasta seen jälkeen kun Hankenista lähti -85.
Ross Sullivan kirjoitti: To Loka 23, 2025 9:59 pm "Kanta talouspolitiikkaan on ollut monessa suhteessa hyvin vasemmistolaista" Tälle hörähdin! Ei jumalauta mitä paskaa! Talousoikeistolaisempaa ihmistä saa Suomessa hakea!
Nallen talouspolitiikka on sen verran sekavaa, ettei sitä voi kokonaisuutena sijoittaa kunnolla sen enempää vasemmalle kuin oikeallekaan. Osa, kuten Nallen haluama perustulo on suoraan Vasemmistoliiton tavoitteista samoin kuin suhtautuminen suurituloisten ja suuryritysten tukiin (silloin kun ei itse niitä saa). Monet muut mielipiteet sitten ovatkin ihan toiselta laidalta.
Elä valehtele vihervassuli!

Nallen haluama perustulo on samaa perustuloa mitä Petteri ja Riikka ihmisille hakevat oikeistopolitiikallaan eli niin pieni määrä rahaa, että ihmiset pakotetaan 5€/h halpatöihin, tai johonkin homeluukkuun keskelle ei mitään mistä töitä ei varmasti enää tule löytämään.
damfin
James Bond (Pierce Brosnan)

Viesti Kirjoittaja damfin »

Pulha-Meltti kirjoitti: Pe Loka 24, 2025 8:44 am Nallen haluama perustulo on samaa perustuloa mitä Petteri ja Riikka ihmisille hakevat oikeistopolitiikallaan eli niin pieni määrä rahaa, että ihmiset pakotetaan 5€/h halpatöihin, tai johonkin homeluukkuun keskelle ei mitään mistä töitä ei varmasti enää tule löytämään.
Tuo 5 euroa tunti nyt on jo paskapuhetta, ei ketään tuollaisella palkalla haluta töihin pakottaa, pienin suomessa maksettava tuntipalkka on jossain yhdeksän euron paikkeilla ja mielestäni olisi aivan oikein että sosiaalipummina saatava rahamäärä olisi suhteutettu niin että joko hakeuduttaisiin pienipalkkaisiin töihin aloille joilla on työvoimapulaa tai sitten vaan tyydyttäisiin asumaan ja elämään vaatimattomammin.

Faktahan on se että täällä on paljon porukkaa joka ei halua sillä 10 euroa tunnilta palkallakaan töihin jos työ tuntuu vähänkään epämiellyttävältä ja häiritsee vapaa-aikaa, koska lähes saman rahan saa seinästä ja lisää voi tehdä hämärillä bisneksillä ilman veroja.
Pulha-Meltti
Remington Steele

damfin kirjoitti: Pe Loka 24, 2025 9:40 am
Pulha-Meltti kirjoitti: Pe Loka 24, 2025 8:44 am Nallen haluama perustulo on samaa perustuloa mitä Petteri ja Riikka ihmisille hakevat oikeistopolitiikallaan eli niin pieni määrä rahaa, että ihmiset pakotetaan 5€/h halpatöihin, tai johonkin homeluukkuun keskelle ei mitään mistä töitä ei varmasti enää tule löytämään.
Tuo 5 euroa tunti nyt on jo paskapuhetta, ei ketään tuollaisella palkalla haluta töihin pakottaa, pienin suomessa maksettava tuntipalkka on jossain yhdeksän euron paikkeilla ja mielestäni olisi aivan oikein että sosiaalipummina saatava rahamäärä olisi suhteutettu niin että joko hakeuduttaisiin pienipalkkaisiin töihin aloille joilla on työvoimapulaa tai sitten vaan tyydyttäisiin asumaan ja elämään vaatimattomammin.

Faktahan on se että täällä on paljon porukkaa joka ei halua sillä 10 euroa tunnilta palkallakaan töihin jos työ tuntuu vähänkään epämiellyttävältä ja häiritsee vapaa-aikaa, koska lähes saman rahan saa seinästä ja lisää voi tehdä hämärillä bisneksillä ilman veroja.
Ei se ole. Sekä Riikka, että Petteri ovat lukuisia kertoja esittäneet näkemyksensä, että sosiaaliturva on Suomessa liian korkea sekä tuloerot liian pieniä.

Se, että haluavat rikkaita lisää tarkoittaa sitä, että köyhiä täytyy tulla valtava määrä enemmän lisää. Muutenhan kaikki olisivat Suomessa rikkaita?

Jos ei halua 1600€/kk - verot palkalla töihin niin onhan se ihan ymmärrettävää, kun asuminen + ruoka maksaa sen 1000-1500€/kk. Nämä rikkaat ihmiset eivät halua myöntää totuutta, että heidän vuokrien korotuksensa ja ahneutensa ovat ajaneet ihmiset tällaiseen täysin absurdiin tilanteeseen.

Samaa näyttää tapahtuvan muuallakin Europassa.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/0ae ... 7d17227220
aivoriihi
David Starsky

Viesti Kirjoittaja aivoriihi »

Kai täällä Lautamiehissäkin silti pitäisi pysyä ainakin jotenkin otsikon aiheessa?

Politiikkaosiosta löytyy ketjuja vasemmistosta Wahlroosiin.

(P.S. Purra ja Orpo eivät ole esittäneet, että sosiaaliturva on liian korkea, se on liian laaja.)
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson
Ross Sullivan

Rescuer kirjoitti: To Loka 23, 2025 11:17 pm
Kyllä jo proffalla oli ja on ihan kunnon palkka. Toki pankkimaailmassa tulotaso kasvoi, ja rikastumisen Nalle aloitti listautumisaallossa.

Nallen talouspolitiikka ei ole lainkaan sekavaa. Erittäin markkanaliberaali ja talousoikeistolainen henkilö. Markkinaliberaali vastustaa kaikkia valtion tukia ja Nallen ajattelussa erittäin keskeistä on ajatus siitä, että markkinat hoitavat ongelman kuin ongelman tehokkaasti.

Nalle kannattaa perustuloa, koska se veisi valtaa AY-liikkeeltä. Se on käsittääkseni hänen ainoa vasemmistolaiseksi tietyllä tavalla luokiteltava näkemys (agenda huomioiden se ei sitä ole).

Jos nyt kuitenkin hyväksytään, että hänellä on yksi vasemmistolaishenkinen näkemys, niin millä tavoin muka Nallea ei voisi sijoittaa oikeistoon?
Rescuer
Watson itse

Ross Sullivan kirjoitti: Pe Loka 24, 2025 4:07 pm millä tavoin muka Nallea ei voisi sijoittaa oikeistoon?
Et ilmeisesti ymmärrä mitä eroa on oikeistolla ja äärioikeistolla?
Yrjö Yrjönpoika
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Yrjö Yrjönpoika »

ChingShih kirjoitti: Ma Loka 20, 2025 11:38 pm
Yrjö Yrjönpoika kirjoitti: Ma Loka 20, 2025 4:00 am
ChingShih kirjoitti: Ma Loka 20, 2025 2:25 am
Tuo miesten käytös, jota kuvailit myös siinä vauva.fi:n ketjussa olleen, ei ole "perusmisogyynien" tekosia (vaikka misogynia se isoin syy siellä taustalla lienee), vaan laskelmoivien pahoinpitelijöiden.
Minkälaisen otoksen kaikista miehistä olet päätelmissäsi tai laskelmissasi katsonut kuuluvan misogynisen maailmankuvan edustajiin? Kuinka monta prosenttia on "perusmisogyniaa", ja minkä verran muita verrantomalleja?
Ai ihan numeroita pitää ladella.
Ei tietenkään mitään viimeisen päälle tarkkoja lukemia, mutta kiinnostaisi toki tietää, mistä lähtökohdista tuota misogyniaa katsot.
No varmaankin se osa miehistä ainakin, joka vastasivat naisen ansaitsevan väkivaltaa./s
Siistiä sarkasmia, okei, mutta emme noinkaan räikeissä vastauksissa voi tietää, antoivatko nuo vastaajat todellisen mielipiteensä, vai halusivatko vain riidellä.
Erilaisia persoonallisuushäiriöitä on koko väestössä arviolta 5-15%. Perinnöllisyys vaikuttaa siihen hieman, suurin merkitys on lapsuuden ja nuoruuden olosuhteilla. Harvemmalla on puhtaasti jokin persoonallisuushäiriö, usein kyseessä on sekoitus ja melkeimpä jokaisella meistä on jotain niihin sopivia piirteitä, toisilla enemmän kuin toisilla. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00407
"Perusmisogyyni" ei välttämättä kohdista väkivaltaa muihin, kyse on ajatusmaailmasta. Niin, nainen voi olla myös misogyyni.
Onhan tuo persoonallisuushäiriöiden määrä väestössä varmaankin öbaut tuota luokkaa, mutta kertooko se juuri tämän puheena olevan misogynian määrästä mitään itseisarvoa?
Ja tokihan nainenkin voi olla misogyyni, mutta olen havainnut, että silloin on kyse heteron naisen misogyniasta homoseksuaalia naista kohtaan ja/tai vice versa. Ei ole mikään salaisuus, että homoseksuaalit miehet tuntevat toisinaan käytännön elämässa katkeruutta heteroseksuaaleja naisia kohtaan, ja joskus jopa vihaakin.
Motiivina on nujertaa ja alistaa uhri oman valtansa alle nöyryyttämällä häntä. Sehän onnistuu vallan mainiosti (heidän mielestään) käyttämällä uhrin epävarmuuksia ja traumoja häntä vastaan, olivat ne sitten mitä vain, vaikkapa seksuaaliväkivaltaa.
Mielenkiintoinen skenaario, jollainen saattaa hyvinkin olla käytössä joissain sisäänrakennetuissa yhteisöissä. Julkisestihan avoimessa yhteiskunnasa tuollainen on harvinaista. Itse en tiedä laajassa tuttavapiirissä ainuttakaan tapausta.
Jostain kumman syystä miehet harvemmin tuntevat puolisonhakkaajia, raiskaajia tai ahdistelijoita, mutta lähes jokainen nainen tuntee/ tietää ahdistelijan, raiskaajan tai vaimonhakkaajan ja/tai on itse joutunut jonkun noista uhriksi. Ei niistä väkivallanteoista tekijät yleensä huutele; parisuhdeväkivaltakin tapahtuu usein suljettujen ovien takana.
Tässä nyt pyritkin jo itse löytämään vastausta tuohon miesten ja naisten väliseen tietämyksen tasoon puolisonhakkaajista. On loogista, että suomalaiset miehet eivät keskenään retostele kodin väkivallalla, toisin kuten tapahtuu muutamissa toisen kulttuurin maissa, joissa jo tapaan kuuluu pitää "uppiniskaiset" naiset kurissa, ikään katsomatta.
Jotenkin halutaan sulkea silmät ja olla ymmärtämättä mitä nuo käsitteet sisältävät. Omassa tai muiden käytöksessä ja puheissa ei mukamas nähdä sitä. Karrikoiden siis kuvitellaan, että parisuhdeväkivalta on vain sitä, että mätetään toista tunti turpaan, raiskaukseen liittyy aina (vakavaa) väkivaltaa ja ahdistelu on vain fyysisesti käsiksi käymistä.
Miten niin "halutaan sulkea silmät" ja "mukamas"? Pääsithän juuri sanomasta, että "Ei niistä väkivallanteoista juurikaan huudella", joten miten voi kukaan sulkea silmänsä miltään sellaiselta, jota ei edes tiedä toisessa henkilössä olevan?
Kerran rikottu on helpompi rikkoa uudestaan, haavoittunut on helppo saalis.
Tuosta aiheesta olen kyllä kuullut ja nähnyt aivan toisenlaisen aforismin: "Kerran rikottua peiliä on mahdoton enää koskaan korjata alkuperäisen kaltaiseksi. Vain hullu yrittää sellaista".
Aforismisi kuvaa sitä, että usein trauma jää pysyväksi ja vaikuttaa ihmiseen ehkäpä jopa loppuelämän. Onneksi ihmiset eivät ole esineitä, jotka heitetään rikkoutumisen jälkeen roskikseen. AlsSien kuvaaman ketjun kokemuksissa se "rikottu peili" oli rikottu uudestaan sen sijaan, että "korjattua peiliä" olisi kohdeltu hyvin.
No, AlsSien [ex Lassie] kuvaamaan ketjuun en ollut tutustunut, joten siteeraamani vanha lause oli varmaan tarpeeton, sori siitä.
Vallankäytöstä on kyse ja se juurtaa narsististen piirteiden lisäksi misogynistisestä ajattelusta, jossa nainen on miehen alamainen ja omaisuutta ja nainen on siihen asemaan jollain ilveellä runnottava henkisellä, fyysisellä, seksuaalisella tai taloudellisella väkivallalla, yleensä kombona niistä.
Puhutko nyt iranilaisesta, irakilaisesta, saudi-arabialaisesta, somalialaisesta, Intialaisesta, sudanilaisesta, kurdilaisesta, vai mistä kulttuurista? Suomen suomalaisessa kulltturissahan kun ei tuollaista voida hyväksyä, vaan siitä on tekijä(t) saatettava edesvastuuseen.
Nyt kyllä vitsin murjaisit. Patriarkaalinen ajatteluhan on ollut länsimaissa(kin) ihan yleistä ellei melkein valtavirtaa jo ties mistä aikojen alusta.
Juu, voimmehan me tarkastella asiaa siltä kantilta, kuinka se on ollut "jo aikojen alusta", mutta kuten hyvin tiedät, nyt elämme vuotta 2025, emme aabrahamin aikoja.
"Mies on perheen pää"- asenne ei ole ollut mitenkään vierasta suomalaisessa kulttuurissakaan ja sitä on perusteltu usein nimenomaan raamatulla eli kristinuskolla.
Kyllä vain, eikä pelkällä kristinuskolla (mooseksenlakiin perustuvalla), vaan myös sillä, että tässä kavalassa maailmassa mies on ollut naisen ja perheen suojelija, ja myös elättäjä.
Islamissa on paljon misogyniaa, mutta niin on kristinuskossakin, eli pata kattilaa soimaa sen kohdalla. (Lisätään nyt varmuuden vuoksi, etten todellakaan fanita islamia enkä mitään muutakaan uskontoa).
Niin. Etpä varmaan islamiin taipuva ole, mutta näytät todellakin unohtaneen, että elämme täällä sivistynemmässä kulttuurissa niin sanottua nykyaikaa, kun siinä islamistisessa maailmassa ollaan yhäkin siellä aabrahamilaisessa maailmankuvassa.
Ei se nykyäänkään ole mitenkään ennenkuulumatonta, että jotkut miehet ajattelevat, että kotityöt ja lastenhoito on vain ja ainoastaan naisen homma parisuhteessa, mies voi vetää kotona lonkkaa ja vaihtaa autoon renkaat kaksi kertaa vuodessa ja sillä kuitata kaiken kotiin ja perheeseen liittyvän päivittäisen työn.
Juu, tässä tullaan taas siihen, että "jotkut miehet", kun ajattelin puheenaiheena olevan miehet aivan yleisesti ottaen. Ehkä nuo "jotkut miehet" pitäisi sitten viedä jonnekin uudellenkoulutus-leirille, tai vähintäänkin antaa jotain eheytyshoitoa?
Joillakin on myös outo päähänpinttymä, että parisuhteessa tai avioliitossa ei voi kieltäytyä seksistä, jos sillä hetkellä ei itse seksiä halua.
Okei. Tuollaisessa pakkoseksi-suhteessahan ollaankin varmaan jollain aivan muulla pohjalla kuin rakkausavioliitossa. Tokihan rakkaus voi laimeta vuosien myötä, mutta jos rakkauden puute johtaa ristiriitoihin ,niin silloin lienee syytä pohtia suhteen jatkumisen mielekkyyttä.
Tätä heijastelee esim. se, että raiskaus avioliitossa tuli Suomessa rikoslakiin vasta vuonna 1994, siitä ei vielä ole kovin pitkä aika. Nämä ovat esimerkkejä siitä, että suomalaisessakin kulttuurissa jotkut pitävät tai ovat pitäneet naista piikana ja fleshlightina, jolla on pulssi.
Olipa tuo kommentti. Eiköhän avioliitto, ole Suomessa(kin) ollut aikanaan ja alunperinkin siksi, että "myötä- ja vastoinkäymisissä". Ei tuohon aikaan menty vieraisiin, jos alkoi kotiolot olemaan kuivanlaiset, paitsi paremmisa piireissä kyllä pantiin palvelusväkeä.
Toki jokunen saattaa myös ajatella väkivaltaa tai seksuaaliväkivaltaa kokeneen naisen olevan "viallinen ja saastainen, joten minäkin saan tehdä hänelle niin, hän ansaitsee sen". Misogyniassa melkein aina kaikki kun on naisen vika, varsinkin häneen kohdistunut seksuaaliväkivalta.
Tämä itse misogynia on mielenkiintoinen aihe siksikin, että siitä puhutaan paljon ja sitä sanotaan esiintyvän paljon, mutta sellaiset mallinnettavissa oleviin normi-tapahtumiin on kovin vähän mitään johdantoja. Joidenkin rikosten yhteydessä voi havaita paljonkin selkeää naisvihaa, siis misogyniaa, mutta tavanomaisessa arkielämässä sitä on yllättävän vähän havaittavissa, jos sitä vertaa misogyniasta annettuihin tuntomerkkeihin.
Misogyniaa arjessa on mm. naisten esineellistäminen: he eivät ole ihmisiä, vaan ruumiinosia ja kommentointi keskittyy heidän kehoihinsa,
No jaa... eipä tarvitse mennä instagramia tai tiktokkia kauemmas, kun alustat ovat täynnä kaiken maailman heruttajia ja perseitään esitteleviä nasoletettuja. Ketkäköhän siinä pyrkivät naisen esineellistämiseen, elleivät naiset itse, joistain onlyfansesta puhumattakasn.
naisten halventaminen esim. "vitsien" tai muiden "heittojen" varjolla: seksistiset vitsit ja puheet, "typeriä akkojen juttuja", naisten aliarviointi: sanotaan, että nainen ei pysty asiaan/työhön x, koska hän on nainen (vaikka työhön ei vaadittaisi navy sealin fysiikkaa),
Hmm? Ovatkohan nuo "vitsit ja heitot" sekä "typerien akkojen juttuja" -kommentit nykyisessä länsimaailmassa ollenkaan niin relevanttia kuin jotkut(!!) antavat ymmärtää? Tällaisena aikana, kun naisia on taistelulentäjinäkin, en näe realismin ottavan paikkaa noissa asiaan tai työhön kelpuuttamisissa sukupuolen mukaan.
seksismi työpaikoilla: "keitähän sinä meille kokoukseen kahvit, koska olet nainen",
Hehh. Tuollaistakaan kommenttia on ole päässyt kuulemaan, vaikka olen työskennellyt alalla jossa sukupuolijakauma on aiemmin ollut miesvoittoinen, vaikka on naisiakin aina ollut, ja nykyäänkin vielä fifty/sixty. Ja jos työnkuvaan on kuulunut kahvinkeitto, niin ei siinä ole kehoituksia kukaan tarvinnut.
nuorten naisten syrjintä työmarkkinoilla, koska hänhän voi jäädä äitiyslomalle,
Double hehh hehh. Vaikka sellainen "riski" onkin olemassa, niin et ehkä ymmärrä, että se todellakaan ei ole syrjintää, vaan realismin mukanaan tuomaa "riskinhallintaa", halusitpa eli et. Siksi varmaan yksin asuvilla ja naimattomilla nuorilla naisilla on työmarkkinoilla paremnat mahdollisuudet kuin potentiaalisesti tulevilla perheenäideillä.

Et sitten ole tainnut ajatella sitä tosiseikkaa, että nuorilla, alle kutsuntaikäisillä miesoletetuilla on sama ongelma. Juuri kun jannu on päässyt kiinni hommaan, se viedäänkin vuodeksi inttiin. Joten "poikkeile meillä kun armeija on käyty".
minfossakin rehottava väkivalta-, seksuaali- ja henkirikoksen uhriksi joutuneen naisen syyllistäminen tapahtuneesta sekä automaattisesti valehtelijaksi leimaaminen, varsinkin seksuaalirikoksen kohdalla.
No nyt, hei nohh nohh... jos totta vieköön pidät näitä sosiaalisen median alustoja, ennen kaikkea näinkin marginaalisen "mielipide-suvaitsevaista" luukkua kuin tämä Minfo, jonkinlaisena kattavana läpileikkauksena suomalaisesta miesten näkövinkkelistä, niin kehottaisin tarkistamaan tiekartan uudemnan kerran
Nämä ovat nyt murto-osa esimerkeistä. Kaikki seksistinen puhe, jossa nainen esitetään miestä huonompana, "tyhmänä" tai hänet ilmaistaan kuolattavana esineenä, on misogyniaa.

Samaan voidaan myös laskea kaikki miehille ja pojille mahdollisesti sanottu: "heität, juokset, teet asiaa x kuin tyttö, älä ole akkamainen", eli "naiseutta" käytetään haukkumasanana, jonka tarkoitus on loukata miestä/poikaa. Mitähän se muuta on, kuin naisvihaa ja miehille/pojille opettamista, että nainen on huonompi.
Ahh... mielenkiintoista. Misogynian käsitepohja siis laajenee samalla tavoin kuin aikanaan kävi rasismille ja fascismille ja shauvinismille? Niinkö? Tuosta "kuolattavuuden" tahallisesta aiheuttamisesta naisten taholta mainitsinkin jo aiemmin. Unohdin siinä kohdassa kysyä, että mikäpä onkaan se kuuluisa "maailman vanhin ammatti"? Miten lie mahtanut kautta maailman sivun vaikuttaa joidenkin(!!) miesten naiskuvaan? Sekö nyt onkin se misogynian alkulähde?
Mielelläni kuulisin, mitä siinä Vauva.fi ketjussa aiheesta pohdittiin...
Kyllä vain. Mielenkiintoista olisi nähdä suppean minfoajankäyttöni puitteissa, että mitäpä siellä on aiheesta aprikoitu.
Eihän sinun sitä mahdollista postausta tarvitse lukea.

Jos naisviha askarruttaa, niin tässä hyvä kirjoitus aiheesta.
Naisviha näkyy arkisissa käytännöissä ja pahimmillaan väkivaltana – tutkijan mukaan siitä vaietaan, vaikka ei pitäisi
https://yle.fi/a/3-11793132
"Eihän sinun sitä mahdollista postausta tarvitse lukea."
Niinpä niin. Kun minun ajankäyttöni Minfon suhteen on aivan yhtä suppeaa kuin varmaan erään toisenkin, kun itsellänikin on minfon ulkopuoleinen elämä.

Ei "naisviha" aka misogynia minua erityisesti askarruta, koskapa hyvinkin tiedän, mitä viha itsessään on ja mitä se saa aikaan. Minua "askarruttaa" enemmänkin se, mihin kaikkeen ihmiselämän alueelle kaikki käsitteet, kuten tämä misogynia, on ulotettu, tai ryhdytty ajan mittaan ulottamaan.

Tutkimukset, minkä alueen tahansa, ovat aina toki paikallaan. Sellaistahan minäkin tässä itselleni teen. On kuitenkin syytä muistaa, että vetoaminen menneeseen maailmaan ei kovinkaan usein ole koherenttia. Myös tutkimukset, jotka pohjautuvat kysymyksien esittämiseen yksilöille, ja niihin saatuihin vastauksiin, eivät välttämättä ole täysin kurrantteja, kun niillä ei päästä objektiiviseen lopputulemaan, johon tiedepohjainen kohorttitutkimus tähtää.

En missään nimessä kiistä, etteikö naisvihaa olisi olemassa, vihaavathan jotkut monia muitakin kohteita, mutta en osaa nähdä sitä niin laajalti vaikuttavana ja niin laajojen joukkojen ominaisuutena, kuin paljolti annetaan ymmärtää. Toki tajuan, että monessa ihmisyksilön toiminnassa yksikin tapaus on liikaa, mutta joidenkin, lopulliselta lukumäärältään epämääräiseksi jäävien yksilöiden toimintaa ei ole tervettä ulottaa yleistämisen tasolle.
X X X X X
Ross Sullivan

Rescuer kirjoitti: Pe Loka 24, 2025 7:37 pm
Ross Sullivan kirjoitti: Pe Loka 24, 2025 4:07 pm millä tavoin muka Nallea ei voisi sijoittaa oikeistoon?
Helposti ymmärrän. Käytännössä äärioikeistolla viitataan yleensä juuri ihmisiin, jotka ovat arvoiltaan äärioikeistolaisia. Nalle ei ehkä arvoiltaan (konservatiivi-liberaali) ole äärioikeistoa, mutta Nallen voi sijoittaa talousäärioikeistoon ihan helposti.

Kirjoitit edellä, että: ""Kanta talouspolitiikkaan on ollut monessa suhteessa hyvin vasemmistolaista"

Mitä tämä monessa suhteessa on? Sinullahan on varmasti antaa useita esimerkkejä, eikö?
Ross Sullivan

^Mussutus jatkunee, mutta esimerkkejä ei tule. :D
Yrjö Yrjönpoika
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Yrjö Yrjönpoika »

Ross Sullivan kirjoitti: Pe Loka 24, 2025 8:02 pm
Rescuer kirjoitti: Pe Loka 24, 2025 7:37 pm
Helposti ymmärrän. Käytännössä äärioikeistolla viitataan yleensä juuri ihmisiin, jotka ovat arvoiltaan äärioikeistolaisia. Nalle ei ehkä arvoiltaan (konservatiivi-liberaali) ole äärioikeistoa, mutta Nallen voi sijoittaa talousäärioikeistoon ihan helposti.

Kirjoitit edellä, että: ""Kanta talouspolitiikkaan on ollut monessa suhteessa hyvin vasemmistolaista"

Mitä tämä monessa suhteessa on? Sinullahan on varmasti antaa useita esimerkkejä, eikö?
.
Ja liittyy misogyniaan, vittu, miten?
X X X X X
Vastaa Viestiin