Kiitos, luontoa ja eläimiä puolustavia todellakin tarvitaanvanhellsing kirjoitti: La Loka 25, 2025 4:23 amMeillä on varmaan erilaisia kissoja ollut, mitä omassa lapsuudessa oli noita maatiaiskissoja ne leikitteli kyllä usein saaliilla, eli näillä pienillä hiirillä tai päästäisillä. Linnuista sen verran että joutkut vihaavat kissoja sen takia että saalistavat pieniä lintuja niin se on osittain totta, talitintin joskus voi saada saaliksi mikä on sinänsä uskomatonta koska ne linnut pienestä äänestä lentävät pois, mutta niin vain kissa onnistuu joskus saamaan niitä kiinni, ei läheskään niin usein kuin jotain hiiriä ja ne lintusaaliit ovat aika harvinaisia verrattuna siihen mitä kissojen vihaajat väittävät. Minulle kissa on vain sellainen otus mitä ihailen ja kunnioitan ja siis samaa mieltä varmaan ollaan asioista, ainakin luulisin, ainakin noin yleisesti jos ei pienistä yksityiskohdista aleta kiistelemmään, kissojen ja luonnon puolella joka tapauksessa.tm_astro kirjoitti: La Loka 25, 2025 3:42 am Omat kissani ei koskaan saaliillaan leikkineet ja kaikki mitä näytille tuotiin syötiin myös, keskimäärin viisi myyrää päivässä kasvimaalta. Pidin kirjaa saalismääristä ja lintuja ei tuoneet juuri koskaan. Linnut vain heitä pihalla härnäsi. Rotatkin kelpasi, pihalta löytyi puoliksi syötyjä. Pikkuruinen tyttökissani oli Euroopan paras rotantappaja, oikea hirmu, vaikka kokoa ei paljoakaan. Ei se ole koosta kiinni, vaan ärhäkkyydestä. Vartioi tonttiakin erittäin hyvin. Tyttökissat yleensä parempia saalistajia, mikä.perustuu siihen, että pennut pitää kyetä ruokkimaan. Kollit paljon laiskempia ja mukavuudenhaluisempia.
Vielä se että metsästäjät tietenkin ovat enemmän koira kuin kissa ihmisiä, se perustuu tiettyyn tarpeeseen kontrolloida, Hitler oli kanssa niitä koiraihmisiä sen takia, kissoja voivat vihata sen takia että niitä ei voi alistaa samalla tavalla kuin koiria, itellä nyt ei koiriakaan vastaan ole mitään, mutta vähän sairasta että ihmiset sudesta jalostanut kaikenlaisia ihmeellisiä otuksia joita koiraksi kutsuvat. Mutta mitä yleisesti sinun juttuja olen lukenut niin olen samaa mieltä kanssasi lähes kaikesta ja luonnon puolellla
Toki kissat ovat myös yksilöitä, kaikkea ei voi yleistää. Oma käsitykseni saaliilla leikkimisestä on, että silloin saaliita tai muuta ruokaa tosiaan on runsaasti ja kissa kylläinen, muuten sitä ei tapahdu. Eli vähän sama kuin ihmisten harrastamassa huvimetsästyksessä, mikä nykyaikana ei liity nälkään, vaan statukseen ollen puhdasta rahalla tehtyä väkivaltaviihdettä, juurikin tuota saaliilla leikkimistä kun jahtaaminen saattaa kestää jopa tunteja, jolloin eläin saattaa haavoittua, vaurioitua ja stressaantua monin eri tavoin. Se myös rikkoo eläinten hyvinvointilakia eläimen asiallisesta lopetuksesta päähän ampumalla tai eläinlääkärin ruiskeella ja on itse asiassa lain mukaan rikos.
Mitä lintuihin tulee, niin kyllä kissa vaivaisen tai sairaan linnun helposti kiinni saa, mutta ei tervettä ja korkealla lentävää. Vähän sama asia kuin susien kohdalla, jotka tappavat enimmäkseen vaivaisia, pitäen huolen luonnon tasapainosta sillä tavoin. Susi tosiaan on metsän koira, Kalevalan runoissa kunnioitettu ja nykykoiran esi-isiä.