Käsityö yllätti 9-luokkalaiset: rullamittaa tai työkaluja ei osata enää käyttää

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Sipi
Perry Mason

Re: Käsityö yllätti 9-luokkalaiset: rullamittaa tai työkaluja ei osata enää käyttää

Viesti Kirjoittaja Sipi »

Wildchild79 kirjoitti: Ke Loka 29, 2025 12:07 pm
Sipi kirjoitti: Ke Loka 29, 2025 11:22 am .

Osaatko:
Osaan kaiken listaltasi
Uskon, että osaat. Ja mielestäni ihan jokaisen suomalaisen pitäisi osata. Mutta et olekaan ysiluokkalainen?

Minulla on z-sukupolven lapsia (tai nyt jo aikuisia) ja olen aina pitänyt päättelyn ja käsillä tekemisen taitoja kasvatuksessa tärkeinä. Huomasin kyllä jo 15 vuotta sitten, että olin vanhempien vähemmistössä. Hyvänä esimerkkinä se, että laitoin pojat vaihtamaan autoon renkaita yläasteikäisinä. Joku heidän kavereistaan virnuili, että olemmeko niin persaukisia, ettemme voi viedä autoja Vianorille renkaanvaihtoon. Ajatuksena oli, että rahalla joku muu sen tekee.

Kyse ei ollut rahasta vaan siitä, että minun mielestäni taito on hyödyllinen. Siksi pidän outona, että nykyvanhempien mielestä ei ole enää merkityksellistä opettaa lapsia pärjäämään, tutkimaan itsenäisesti asioita, kokeilemaan, päättelemään ja yrittämään. Taitaa ne yläasteikäisten nuorten nuorimmat vanhemmatkin olla tänä päivänä jo ns. diginatiiveja, jotka ovat kotiutuneet sairaalasta Wifit vaipoissaan.

Kun käytät tekoälyä etsiessäsi vastausta kysymykseesi, tarkoittaa AI-yhteenveto sitä, että joku muu on jo tiennyt asian. Miettikääpä, jos Einstein olisi käyttänyt tekoälyä kysyessään suhteellisuusteoriaan liittyviä kysymyksiä? Tai Mozart, Curie, Edison, A.I. Virtanen tai ihan kuka tahansa innovaattori, joka on omilla aivoillaan luonut ihmiskuntaa hyödyttäviä keksintöjä? Päätellyt, pyöritellyt, testannut, yrittänyt, erehtynyt ja lopulta onnistunut työkaluinaan omat aivonsa?

Nykynuorten mielestä asia on varmasti niin, että jos AI ei tiedä, ei asiaa ole olemassa eikä sitä sen enempää kannata pohtiakaan.
aumari
Adrian Monk

Re: Käsityö yllätti 9-luokkalaiset: rullamittaa tai työkaluja ei osata enää käyttää

Viesti Kirjoittaja aumari »

60-luvulla oli kansalaiskoulussa (7.- 8. lk) erikseen puutyötunnit ja metallityötunnit, siis pojilla. Joissakin kouluissa tytöillä käsityötuntien lisäksi sen verran puutyötunteja, että oppi käyttämään työkaluja, kuten mm. vasara, saha, ruuvari, taltta ja joitakin koneita kuten esim. sorvi. Tein itse ainakin keittokauhan, muuta en muista. Silloin tosiaan opetettiin kaikenlaista hyödyllistä ja saattoi antaa sysäyksen amikseen.
Antsa
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Eikö tosiaan ole enää käsityötä jo ala-asteelta lähtien? Olikohan 6-9 luokalla käsitöitä, sitten myös kutosella "rättikässää" ainakin yksi lukukausi ja yläasteella kotitaloutta.

Joku nyt tietysti vinkuu, että noilla ei tee mitään ja on aika pahasti väärässä. No onhan se tietysti taloudelle hyvä, että jokaista naulan laittamista varten palkataan Virolainen raksamies, mutta yhteiskunnan kannalta aika surkeaa jos ihan vitun iso osa porukasta on täysin kädetöntä. Kun tuntuu siltä, että koulussa lähinnä hengaillaan ja opitaan käyttämään päihteitä.
siiantaika
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja siiantaika »

Antsa kirjoitti: Ke Loka 29, 2025 1:16 pm Eikö tosiaan ole enää käsityötä jo ala-asteelta lähtien? Olikohan 6-9 luokalla käsitöitä, sitten myös kutosella "rättikässää" ainakin yksi lukukausi ja yläasteella kotitaloutta.
No eikös tuossa jutussa juuri siitä valitettu, että ala-asteella oppilaat pakotetaan 50-50 tekstiili- ja teknisiin töihin ja sen vuoksi yläasteella on vaatimustasoa jouduttu laskemaan, kun kukaan ei ole oppinut perustaitoja.

Omassa koulussani omaan aikaani jaottelu meni niin, että nämä käsityötunnit alkoivat neljännellä luokalla, jonka alussa oltiin ensin pieni pätkä teknisissä töissä ja sitten pieni pätkä tekstiilitöissä, minkä jälkeen tehtiin kutosluokan loppuun asti kestänyt valinta. Kokeilun kestoa en muista, että oliko kuukausi molempia vai kestikö se pidempäänkin.
Anom
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Anom »

Sinällään ihan jees tuo uudistus, että on molempia. Kuulin yhtenä esimerkkinä, että tekivät puukässässä jakkaran ja rättikässässä siihen pehmustetun päällisen.

Mutta se ei ole hyvä, että se syö motia sitten molemmista, jos tykkäisi tehdä vain toista.
Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta; joutuu alentumaan niiden tasolle ja lopulta ne voittaa sut kokemuksella.
Psykopaatti
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Psykopaatti »

Yli 60 prosentilla ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajataustaisista oppilaista on muun muassa niin huono lukutaito, etteivät he pysty osallistumaan täysipainoisesti esimerkiksi jatko-opintoihin ja työelämään, kertoo tuore tutkimus.

Jyväskylän yliopiston ja opetus- ja kulttuuriministeriön tutkimuksessa hyödynnettiin vuoden 2022 Pisa-tutkimuksen tuloksia.
Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden heikkoa osaamista selittää usein juuri heikko lukutaito ja matalampi sosioekonominen perhetausta.

Suuri osa maahanmuuttajataustaisista on heikkoja osaajia:
Tutkimuksen mukaan maahanmuuttajataustaisista oppilaista suuri osa oli Pisa-määritelmän mukaan heikkoja osaajia. Matematiikassa heikkoja osaajia oli ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajataustaisista oppilaista 58 prosenttia ja toisen sukupolven maahanmuuttajataustaisista oppilaista 43 prosenttia.

Maahanmuuttajataustaisilla oppilailla heikkojen matematiikan osaajien osuus ei ollut muuttunut tilastollisesti merkitsevästi vuodesta 2012. Sen sijaan lukutaidossa heikkojen osaajien osuus oli kasvanut.

Ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajataustaisista oppilaista peräti 61 prosentilla ja toisen sukupolven oppilaista 39 prosentilla oli heikko lukutaito vuonna 2022.

Jos osaamistaso jää heikoksi, ei oppilailla ole taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön OECD:n määritelmän mukaan riittäviä tietoja ja taitoja, jotta hän voisi osallistua täyspainoisesti yhteiskunnan toimintoihin, kuten jatko-opintoihin ja työelämään.

Joten ei ole järin suuri ullatus, että Yosufin, Muhammadin, Omarin ja Adebayon työurat aukeaa Kelan ja Sosiaalitoimen luukuilla loppuelämäkseen. Tämän takaa Vasemmistoliitto, SDP ja Vihreät. Li Andersson vastoin kaikki tutkimustuloksia kertoi omalla ministeriurallaan, että maahanmuuttajataustaiset nuoret ovat hyviä oppilaita ja Li Anderssonin mukaan he eivät laske Suomen Pisa-tuloksia. Tutkimukset kertoivat kuitenkin aivan jotain muuta.

Joten ei ullatus ole, jos mittanauhan käyttö voi olla kovinkin haasteellista...
Keplotteleva konna
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Keplotteleva konna »

Työkalut ja neekeri. Nettihän on pullollaan videoita, miten urpoilevat, jos kapistuksessa on yhtään liikkuvia osia.
"Kunniaväkivaltaa vaikea torjua" -POLIISI-
Ulkomaalaisten epäiltyjen osuuden kasvusta lähisuhdeväkivaltatapauksissa etenkin pääkaupunkiseudulla.
Lähes puolet Espoossa lähisuhdeväkivallasta epäillyistä ovat syntyneet ulkomailla.
blindpedestrian
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja blindpedestrian »

grahn-laasonen..
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”
Iranilla on oikeus puolustautua israelin laittomalta hyökkäyssodalta
Stonedar
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Stonedar »

Minun mielestäni koululaisten pitäisi pystyä opiskelemaan sitä mitä koulussa opetetaan, eikä sitä mikä kiinnostaa. Enkä siihen itsekään parhaalla tavalla pystynyt, ruotsista ei tullut kummoisia numeroita, mutta näin jälkikäteen ajatellen, mitä muutakaan minun olisi sillä ajalla pitänyt tehdä, mitä siellä tunnilla olisi pitänyt olla ja keskittyä? Siitä huolimatta että olen pärjännyt ilmankin.
Sipi kirjoitti: Ke Loka 29, 2025 12:34 pm Minulla on z-sukupolven lapsia (tai nyt jo aikuisia) ja olen aina pitänyt päättelyn ja käsillä tekemisen taitoja kasvatuksessa tärkeinä. Huomasin kyllä jo 15 vuotta sitten, että olin vanhempien vähemmistössä. Hyvänä esimerkkinä se, että laitoin pojat vaihtamaan autoon renkaita yläasteikäisinä. Joku heidän kavereistaan virnuili, että olemmeko niin persaukisia, ettemme voi viedä autoja Vianorille renkaanvaihtoon. Ajatuksena oli, että rahalla joku muu sen tekee.

Kyse ei ollut rahasta vaan siitä, että minun mielestäni taito on hyödyllinen. Siksi pidän outona, että nykyvanhempien mielestä ei ole enää merkityksellistä opettaa lapsia pärjäämään, tutkimaan itsenäisesti asioita, kokeilemaan, päättelemään ja yrittämään. Taitaa ne yläasteikäisten nuorten nuorimmat vanhemmatkin olla tänä päivänä jo ns. diginatiiveja, jotka ovat kotiutuneet sairaalasta Wifit vaipoissaan.
Minunkin mielestäni tuo taito on hyödyllinen, ja kaikki käytännön taidot mitkä tukee päättelykykyä. Vaan siitä huolimatta, maailma on menossa toisenlaiseen suuntaan: eihän kaikissa autoissa enää ole edes vararengasta, vaan pieni kompura ja paikkauspullo. Vie vähemmän tilaa ja painoa.
Ifigeneia
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

Robotti-imuriko lie syy, jos ei edes imuria osata käyttää?
Tekikö Lilleri-Lalleri itsemurhan, vai tapettiinko hänet?
Wildchild79
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Wildchild79 »

Sipi kirjoitti: Ke Loka 29, 2025 12:34 pm
Wildchild79 kirjoitti: Ke Loka 29, 2025 12:07 pm
Sipi kirjoitti: Ke Loka 29, 2025 11:22 am .

Osaatko:
Osaan kaiken listaltasi
Uskon, että osaat. Ja mielestäni ihan jokaisen suomalaisen pitäisi osata. Mutta et olekaan ysiluokkalainen?

Minulla on z-sukupolven lapsia (tai nyt jo aikuisia) ja olen aina pitänyt päättelyn ja käsillä tekemisen taitoja kasvatuksessa tärkeinä. Huomasin kyllä jo 15 vuotta sitten, että olin vanhempien vähemmistössä. Hyvänä esimerkkinä se, että laitoin pojat vaihtamaan autoon renkaita yläasteikäisinä. Joku heidän kavereistaan virnuili, että olemmeko niin persaukisia, ettemme voi viedä autoja Vianorille renkaanvaihtoon. Ajatuksena oli, että rahalla joku muu sen tekee.

Kun käytät tekoälyä etsiessäsi vastausta kysymykseesi, tarkoittaa AI-yhteenveto sitä, että joku muu on jo tiennyt asian. Miettikääpä, jos Einstein olisi käyttänyt tekoälyä kysyessään suhteellisuusteoriaan liittyviä kysymyksiä? Tai Mozart, Curie, Edison, A.I. Virtanen tai ihan kuka tahansa innovaattori, joka on omilla aivoillaan luonut ihmiskuntaa hyödyttäviä keksintöjä? Päätellyt, pyöritellyt, testannut, yrittänyt, erehtynyt ja lopulta onnistunut työkaluinaan omat aivonsa?

Nykynuorten mielestä asia on varmasti niin, että jos AI ei tiedä, ei asiaa ole olemassa eikä sitä sen enempää kannata pohtiakaan.
Vahingossa näköjään poistin viestini pointin.

Natsikoulussa meillä oli puutöitä, kivitöitä, metallitöitä, maalausta, käsitöitä, kotitaloutta, historiaa, taidehistoriaa yms. On kudottu mattoa, tehty anorakki alusta loppuun, villasukat ja -lapaset kudottu, kirveellä on hakattu graniittimöhkäleestä ahvenkoriste itsetehtyyn kirjahyllyyn. On marmoroitu kankaita, huovutettu mummolle hattu, on virkattu pöytärättejä, leivottu pullaa, opeteltu silittämään vaatteita ja kaikki tämä koulussa.
En sillon kaikesta noista todellakaan tykännyt mutta oli kivaa kun sai kokeilla kaikenlaisia juttuja koulussa ja itse tekeminen oli se juttu 90-luvulla ainakin meidän "köyhissä piireissä"

MUTTA.
Silloin meillä ei ollut somea viemässä kaikkea aikaa niin myös vapaalla harrastettiin, ulkona leikittiin ja asioita tehtiin itse eikä katsottu kaikkea tiktokista.

Ei nykyjonnejen tarvitse mitään osata kun fatta hoitaa kaiken. Ei ne edes halua osata kun ei kiinnosta ja kaiken saa ilmaiseksi.
Ennen vaadittiin yrittämään, mutta nykyään opetetaan vaatimaan - Sotaveteraani Gunnar Kotiranta 103-v
Haades
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Haades »

Ei rullahuulet osaa tietenkään käyttää rullamittaa eikä muitakaan työkaluja. Mitä ne noilla taidoilla tekevät. Ei ne tänne töihin ole tulleet.
Kun kaikki rötöstelevät ja Kela-tuilla elävät matut lähetetään täältä kotimaahansa, kummasti rasismikin vähenee.
Stonedar
Axel Foley

Haades kirjoitti: To Loka 30, 2025 7:05 am Ei rullahuulet osaa tietenkään käyttää rullamittaa eikä muitakaan työkaluja. Mitä ne noilla taidoilla tekevät. Ei ne tänne töihin ole tulleet.
Täytyy sanoo että moni täysin suomalainen ei myöskään osaa. Mä nään näitä ammattikoululaisia työpaikallani. Ja huonompaan suuntaan vaan menee vuosi vuodelta, ja on mennyt jo pitkään.
Ifigeneia
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

Omalla kohdalla vaikein kodinkone käyttää on ollut nykyisen taloyhtiön pesutuvan pyykinpesukone. Jos sähköt menee, on erinomaisen vaikea keksiä millä perkeleen ilveellä se luukku avataan. Onneksi löytyi ohjeet joista katsoa.

Mutta että ei osaisi käyttää imuria? Minua ei koskaan kotona laitettu tekemään yhtään mitään kotitöitä, kun äiti teki kaikki. Mutta silti osasin imuria käyttää sitten kun sellaisen hankin.

Epäilen että "osaamattomuudella" vain peitellään sitä että on patalaiska velliperse.
Tekikö Lilleri-Lalleri itsemurhan, vai tapettiinko hänet?
Stonedar
Axel Foley

Jos näiden aineiden hyödyllisyyttä sinänsä miettii, niin kyllä jonkinlainen vaatteiden korjaus sinänsä olisi hyvä osata kenen tahansa.
Vastaa Viestiin