Uskon, että osaat. Ja mielestäni ihan jokaisen suomalaisen pitäisi osata. Mutta et olekaan ysiluokkalainen?
Minulla on z-sukupolven lapsia (tai nyt jo aikuisia) ja olen aina pitänyt päättelyn ja käsillä tekemisen taitoja kasvatuksessa tärkeinä. Huomasin kyllä jo 15 vuotta sitten, että olin vanhempien vähemmistössä. Hyvänä esimerkkinä se, että laitoin pojat vaihtamaan autoon renkaita yläasteikäisinä. Joku heidän kavereistaan virnuili, että olemmeko niin persaukisia, ettemme voi viedä autoja Vianorille renkaanvaihtoon. Ajatuksena oli, että rahalla joku muu sen tekee.
Kyse ei ollut rahasta vaan siitä, että minun mielestäni taito on hyödyllinen. Siksi pidän outona, että nykyvanhempien mielestä ei ole enää merkityksellistä opettaa lapsia pärjäämään, tutkimaan itsenäisesti asioita, kokeilemaan, päättelemään ja yrittämään. Taitaa ne yläasteikäisten nuorten nuorimmat vanhemmatkin olla tänä päivänä jo ns. diginatiiveja, jotka ovat kotiutuneet sairaalasta Wifit vaipoissaan.
Kun käytät tekoälyä etsiessäsi vastausta kysymykseesi, tarkoittaa AI-yhteenveto sitä, että joku muu on jo tiennyt asian. Miettikääpä, jos Einstein olisi käyttänyt tekoälyä kysyessään suhteellisuusteoriaan liittyviä kysymyksiä? Tai Mozart, Curie, Edison, A.I. Virtanen tai ihan kuka tahansa innovaattori, joka on omilla aivoillaan luonut ihmiskuntaa hyödyttäviä keksintöjä? Päätellyt, pyöritellyt, testannut, yrittänyt, erehtynyt ja lopulta onnistunut työkaluinaan omat aivonsa?
Nykynuorten mielestä asia on varmasti niin, että jos AI ei tiedä, ei asiaa ole olemassa eikä sitä sen enempää kannata pohtiakaan.