Koulukiusaaminen

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Donhothiel
Susikoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Donhothiel »

Tästä keskustelusta tulee mieleen ala-aste aikanani (12-13 vuotiaana) sattunut tapaus.
Kaveripiirissämme oli poika, joka tykkäsi oleilla enemmän tyttöjen kuin poikien kanssa, kuunteli enemmän "tyttöjen" musiikkia ja ei muutenkaan ollut niin kiinnostunut poikien lumisodista tai leikkitappeluista. Yllättävästi koulumme kiusaajaporukka sai tästä hyvän kimmokkeen ottaa tämän pojan silmätikukseen. Haukkuminen (nimenomaan homoksi), potkiminen, töniminen, ilkeiden viestien kirjoittelu julkisiin tiloihin nimen kera sunmuut mahdolliset kiusaustavat käytiin läpi. Joskus kiusaajatyypit jopa nimenomaan seurasivat kotiovelle asti ja jatkoivat sieltä huutelujaan.
Tyttöjen mielestä tämä poika taas oli aivan ihana! Kiltti, hauska, ymmärsi tyttöjä ja niiden juttuja ja kuunteli aina kun oli jotain sanottavaa ja jopa kommentoi/kertoi oman mielipiteensä asiasta kuin asiasta.
Kunnes sitten koitti päivä, kun tätä tyyppiä ei näkynyt koulussa. Kiusaajien temput teki tehtävänsä; aamunavauksessa koulumme rehtori kertoi tämän ko.pojan tehneen kotonaan itsemurhan edellisenä iltana.

Olemme kaveriporukan kanssa siitä päivästä asti miettinyt, että saattoiko tuo kiusaaminen vaikuttaa NIIN paljon tuon pojan henkiseen hyvinvointiin, ettei vain nähnyt enään muuta mahdollisuutta elämälleen?
Tiesimme, että hänellä oli kotona kaikki hyvin. Ystäviäkin hänellä oli riittämin, rakas harrastus ja oli hyvä koulussa kaikesta huolimatta.
Tiedä sitten, vastausta en tule varmaan tuohonkaan ikinä saamaan mutta tulipahan tämä tapaus mieleen koulukiusaamisesta.

Kevennykseksi, joku aiemmin mainitsi että on kiusattu isoista tisseistä tms. Avomiestäni kiusattiin pitkään ala-asteella hänen isokokoisten pal.. kivespussien koosta. Onhan siinäkin hyvä syy kiusata.. :D Eikös se ole enemmän hyvä kuin huono asia? Näin ainakin meikämanne sen on käsittänyt..
Hoping, praying that I'll find a way to turn back time. Can I turn back time?
hidas mutta heikko
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja hidas mutta heikko »

Donhothiel kirjoitti: Kevennykseksi, joku aiemmin mainitsi että on kiusattu isoista tisseistä tms. Avomiestäni kiusattiin pitkään ala-asteella hänen isokokoisten pal.. kivespussien koosta. Onhan siinäkin hyvä syy kiusata.. :D Eikös se ole enemmän hyvä kuin huono asia? Näin ainakin meikämanne sen on käsittänyt..
Minuakin kiusattiin koulussa siitä, että penikseni oli niin valtavan iso. Tietysti kaikki miehet ovat kokeneet vastaavaa, jos asiaa menet tiedustelemaan.

Mutta kevennyksestä vakavampaan asiaan: kyllähän kiusata voi mistä vaan. Lapsuuden muistojen ym. perusteella sanoisin, että jos esitystapa on tietynlainen, niin toinen voi kokea sen kiusaamisena.
loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Donhothielille sen verran, että kyllä koulukiusaamisen takia ihmiset itsemurhia tekevät välillä. Vaikka muuten asiat olisivat kunnossa niin pitkäaikainen kiusaaminen voi vaikuttaa dramaattisesti. Muistaakseni pari vuotta sitten olisiko ollut Raumalla yläasteikäinen tyttö teki itsemurhan juuri koulukiusaamisesta johtuen. Kiusaajia ei nykyisellään saada kunnon vastuuseen aiheuttamastaan pahasta.
Luckyone
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Luckyone »

Monesti miettinut omalla kohdalla poikani koulunkäyntiä ja toivonkin, että mitään kiusaamista ei tapahdu. Mikäli tapahtuu ja poika siitä kertoo, aion tutustua kiusaajiin (takaan sen).. ja heidän vanhempiinsa.
En aio sen jatkuvan milläänlailla.
rotkorakkeli
Susikoski

Viesti Kirjoittaja rotkorakkeli »

Avaampa nyt sanaisen arkkuni sitten täälläkin.

Minua kiusattiin ala sekä yläasteella. Mä olin se jolle pysty kettuilemaan, piirtelemään vaatteisiin, haukkumaan huoraksi, sylkemään päälle yms. ja koskaan ei kukaan siihen puuttunut. kerran kuraattori yritti mutta eihän siitä mitään tullu. Lopulta ratkaisin itse ongelman. Väkivalta lopetti sen vittuilun. väkivalta lopetti sen kiusaamisen. viikon jälkeen ei muuten kukaan kiusannu, eikä kukaan vittuillu. jos kiusaaminen alkoi 2. luokalla niin se loppu kun seinään 8. luokan syksyllä. vielä muutama vuos takaperin kun kiusaajiini jossain törmäsin nousi aika täydellinen raivo siitä mitä laittoivat mut käymään läpi, mut valitettavasti joka ainoa tyyppi niiistä vaihtaa joko kadun puolta, tai väistää. tai yksinkertaisesti pelkää. Ja mitään siitä en muuttaisi. jos joutuisin uudestaan samaan tilanteeseen ni tekisin kaiken samalla tavalla. ainoastaan paljon aikasemmin.

Olen henk. koht. sitä mieltä että jos ihmislasta tarpeeksi kiusataan ja rökitetään päivittäin ni on täysin mahdollista että tämmöinen henkilö itsemurhaan ajautuu, itelläni kävi monta kertaa mielessä itsensä vahingoittaminen mutta satun vaan olemaan niin kovaluonteinen et mua ei ihan niin vaan polvilleen laitettu. Ja toisaalta se kiusaaminen on itsessään jo tehny musta henkisesti niin vahvan että harva asia enää nykyään kykenee loukkaamaan. Tietysti loukkaannun päivittäin, olenhan nainen mutta se että mies ei avaa ovea tai vie sun edestä taksin, ei taida olla ihan kunnon loukkaamista..

sori :oops: menipäs rönsyileväks tää teksti
"Siksi suurin osa propagandasta ei ole suunniteltu huijaamaan kriittistä ajattelijaa, vaan ainoastaan antamaan moraalisille pelkureille tekosyy olla ajattelematta lainkaan." — Michael Rivero
Surma
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Surma »

Itseäni on kiusattu tasan 9 vuotta peruskoulun aikana. Ala-asteella tämä oli nimittelyä, tönimistä ja selän takana paskanjauhantaa ulkonäöstä, perheestä ja aatteista. Yläasteella tuli se hyvä puoli, että oman luokan jengi (ei suinkaan lopettanut!) väistyi hieman, mutta tilalle tuli uudet porukat. Joskus tekisi mieli kysyä ihan vain päin naamaa kiusaajalta, että eikö sinua hävetä? Mutta kun se ei auta yhtään. Ei istten yhtään. Ilmeisesti jotenkin aivan saatanan typerää porukkaa, kun eivät osaa kuin auraa toise psyykkeen ja itsetunnon tuhoamiselle. Siinä vaiheessa, kun uusi oppilas luokkaan saavuttuaan pitää toisen kiusaamista hyvänä keinona sopeutua, pitäisi pikkuhiljaa jo alkaa vaihtaa koulua.

Tuo käsite 'valkoinen raivo' on itselleni todella tuttua. Tosin itsellen ei ole ihmisetn tappaminen aseella riittänyt, vaan olen halunnut viillellä kasvot tunnistamattomiksi, sahata jäseniä irti ja yksinkertaisesti nylkeä kaikki, jotka ovat minulle pahaa tehneet.

Pah. Pitäisi kyllä mennä lekurille...
Surma
Armas Tammelin

Bombay kirjoitti:Hahahaha. Aikuiset ihmiset ja klaanit. Tämä on ketsku KESKUSTELUpalsta, en minua vois vähenpää kiinnostaa mitkään fakin KLAANIT, olen vaan sattunut olemaan erimieltä sun kanssa, ei muuta. Kristus :D Joo, sori OT.
Pitää vain sanoa, että npäärästi olet näemmä toisen viestistä sen olennaisen osan osannut poimia.

Vittu, se sana KLAANIhan oli koko perkeleen viestin ehdottomasti tärkein asia.

Kehtaat vielä kommentoiden toisten aikuismaisuutta, kun en itse kykene muuta kuin tarttumaan johonkin hieman epätavallisempaan termiin. Säälittävää.
Velvet
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja Velvet »

IhmeTyyppi kirjoitti:
Michaelm kirjoitti:Minusta on ihan järkyttävää se, että se kiusattu "saa" jäädä sisälle välitunneiksi, ja tosiaan kiusattu on yleensä se joka vaihtaa koulua. Todellinen oikeusmurha!

Nykyäänhän on todella paha juttu se, kun kiusaajat saattavat tulla netin kautta jopa "omaan huoneeseen" asti. Kyllähän galleria ja mese ovat oivallisia paikkoja kiusata, ja uskon sitäkin tapahtuvan hyvin hyvin paljon.
Olisi tosiaan parempi, jos kiusaajat eivät pääsisi välitunneille, kunnes osaavat käyttäytyä :D
Galleriassa voi muuten kiusata tätä kiusaajaa takaisin ja kiusaajalle tämä kolahtaa taatusti pahemmin, heillä kun on heikko itsetunto :D
Työni puolesta käytän Irc-galleriaa,ja muun muassa seurailen, mitä nuoret siellä "puuhailevat". Olen törmännyt yhteisöihin, jotka on perustettu nimenomaan sen takia, että niissä voidaan porukalla haukkua jotain tiettyä henkilöä/henkilöitä, yleensä omasta koulusta. Tämähän on kielletty jo Irc-gallerian säännöissä, eli yhteisöstä voi ilmoittaa ylläpidolle.
Suoraan haukkumiseen galtsun profiilissa on jo vaikeampi puuttua, paitsi jos sitä ei tehdä yksityisviesteinä. Nuoret eivät aina tule ajatelleeksi että kuka tahansa voi lukea heidän viestittelyään :roll: Kuitenkin aina kun kiusaamiseen ja haukkumiseen olen puuttunut, ja keskustellut osapuolten kanssa asiasta, on puuttuminen otettu yllättävänkin hyvin vastaan. Eli, aikuisten tulisi vain rohkeasti puuttua tilanteisiin, ja varsinkin koulun henkilökunnan.

Ja vielä omista koulukiusaamiskokemuksista:
Minullakin loppui kiusaaminen tasan siihen, kun äidin luvalla pistin isompaa poikaa pataan ekalla luokalla, viikkoja kestäneen kiusaamisen ja asian peittelyn jälkeen 8)
Bombay
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Surma kirjoitti:
Bombay kirjoitti:Hahahaha. Aikuiset ihmiset ja klaanit. Tämä on ketsku KESKUSTELUpalsta, en minua vois vähenpää kiinnostaa mitkään fakin KLAANIT, olen vaan sattunut olemaan erimieltä sun kanssa, ei muuta. Kristus :D Joo, sori OT.
Pitää vain sanoa, että npäärästi olet näemmä toisen viestistä sen olennaisen osan osannut poimia.

Kehtaat vielä kommentoiden toisten aikuismaisuutta, kun en itse kykene muuta kuin tarttumaan johonkin hieman epätavallisempaan termiin. Säälittävää.
Oli se tärkeä kohta, kun mua syytettiin siinä että kuulun johonkin klaaniin? Jos se on säälittävää sinusta, niin se on ok. Itse et varmasti aikuisena yhtään hermostuisi jos sun väitettäisiin kuuluvan johonkin olemattomaan klaaniin?
Surma
Armas Tammelin

Bombay kirjoitti:
Surma kirjoitti:

Oli se tärkeä kohta, kun mua syytettiin siinä että kuulun johonkin klaaniin? Jos se on säälittävää sinusta, niin se on ok. Itse et varmasti aikuisena yhtään hermostuisi jos sun väitettäisiin kuuluvan johonkin olemattomaan klaaniin?
En.

En todellakaan vetäisi noin jumalattoman valtavia pultteja yhdestä perkeleen sanasta "Klaani" ja jättäisi koko muun viestin sisällön huomioimatta.
Bombay
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Bombay »

^Häh? Ei tässä viestissä johon ton "purkaukseni" kohdistin paljoa muusta puhuttu kun sen Klaanin määrittelyistä?

EDIT: Ja repeilin myös sille ajatukselle että tuollaisia liittoumia olisi oikeasti. Vitun naurettavaahan se ois?
ketsku kirjoitti: No täällä kuulemma on ihmiset lähetelleet toisilleen yksityisviestejä ja sopineet, että eivät kommentoi kirjoituksiini vaikka musta kyllä vaikuttaa, että kommentoivat nimenomaan ärsyttääkseen tai ollakseen periaatteesta eri mieltä. Ja sitten ei haluta ymmärtää pointtejani ollenkaan. Alusta asti olet ollut mua kohtaan ikävä joten kuulut silloin tuohon em. klaaniin mielessäni vaikkei sellaista oikeasti oliskaan. Jotain tiedän kuitenkin olevan olemassa vaikka en uskokaan sinun varsinaiseen yksäriviestiryhmään kuuluvankaan.
aamu
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja aamu »

^^ Kyllä niitä on, esim. me Tampereen klaani.

Kokoonnumme aina keskiyöllä Tammelan torin mustamakkarakojulle suunnittelemaan, mitä seuraavana päivänä kirjoitamme Minfoon, ja kelle kettuilemme :lol: :lol:
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Laitetaan tähän ketjuun tämä. Suoraan Wikipediasta vapaasti käännetty, joidenkin pienten esitysmuotojen muutosten kera.

Ryan Patrick Halligan (Joulukuu 18, 1989 - Lokakuu 7, 2003) oli Essex Junctionissa, Vermontissa, asuva teini joka kuoli tehtyään itsemurhan 13-vuotiaana koulukavereidensa sekä oikeassa maailmassa että nettimaailmassa tapahtuvan kiusauksen uhrina. Hänen isänsä, John P. Halligan, alkoi vaatimaan tämän jälkeen muutoksia Vermontilaiseen lakiin koulukiusaamisen ja itsemurhien suhteen.

Kuva
Ryan Halligan

Ryan syntyi joulukuun 18., 1989 Puoghkeepsiessä, New Yorkissa. Hän oli keskimmäinen lapsi.

Kouluvuosinaan 1999-2000 hän kärsi kiusaamisesta koulussaan oppimishäiriönsä vuoksi. Ryanin perhe pystyi todistamaan, ettei Ryan saanut koulun avustajalta tämän vuoksi juurikaan tukea. Joulukuussa 2002 Ryan kertoi isälleen kiusaamisen alkaneen jälkkeen ja pyysi lahjaksi Taebo potkunyrkkeilysettiä voidakseen opetella miten puolustautua kiusaajiltaan. Helmikuussa 2003 Ryanin ja hänen kiusaajansa välille syntyi riita, joka johti käsirysyyn. Apulaisrehtori keskeytti tuon tappelun, mutta kiusaaja jätti Ryanin rauhaan. Seitsemännen luokan lopulla Ryan kertoi isälleen, että kiusaajasta oli tullut hänen kaverinsa. Kuitenkin, Ryanin kerrottua jotain henkilökohtaista entiselle kiusaajalleen, kiusaaja rupesi levittämään huhua, että Ryan on homo.

Isän ja uutisten mukaan Ryan käytti paljon aikaansa netissä kesällä 2003, lähinnä AIM:n ja muiden pikaviestinten parissa. Saman kesän aikana hän oli nettikiusattu luokkatoveriensa toimesta. Enimmäkseen Ryania nimiteltiin homoksi. Keskustelut tallentuivat Ryanin koneen kovalevylle hänen tietämättään. Ryanin isä löysi myös keskustelujen joukosta yhden, jossa tyttö johon Ryan oli ihastunut, esittää Ryaniin ihastunutta. Myöhemmin tyttö kertoi koulussa Ryanin olevan luuseri. Ryanin isä selvitti tytön esittäneen ihastunutta ainoastaan saadakseen henkilökohtaista tietoa Ryanista levitykseen. Yksityiset keskustelut kopioitiin ja lähetettiin muille samaa koulua käyville pikaviestinten avulla Ryanin nöyryyttämiseksi ja nolaamiseksi.

John Halligan, joka ei ollut kaupungissa Ryanin kuoleman aikaan, otti Ryanin tietokoneen pian kiusaamisten jälkeen pois. Lokakuun 7., 2003 Ryan odotti että koko hänen perheensä olisi nukkumassa. Kun hän näki kaikkien nukkuvan, Ryan hiipi kylpyhuoneeseen ja hirtti itsensä. Viikko hautajaisten jälkeen isä löysi Ryanin kirjoitukset, joissa hän haukkui luokkatovereitaan. Edellisenä yönä ennen itsemurhaansa Ryan oli chattihuoneessa ja kertoi tappavansa itsensä, ja että toinen huoneessa oleva voisi lukea siitä lehdistä seuraavana päivänä. "Se oli kaikista vaikeinta luettavaa, mitä olen eläissäni lukenut," isä kertoo. "Me kaikki muistamme Ryanin älykkäänä poikana ja tiedämme hänen jossain katselevan meitä."

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Mr. Mursu
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Mr. Mursu »

Olen lukenut MInfon melkein jokaisen ketjun läpi välillä tuntien paljonkin, mutta jatkanut lukemista. Tätä en pystynyt lukemaan läpi.

Minua kiusattiin ala-asteen alkuajoista lähtien. En enää (onneksi) muista mistä se alkoi mutta ärrävika on yksi minkä muistan (ja josta minua ei edelleenkään ilman mustelmia muistuteta).

Mukaan mahtui henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Enemmänkin henkistä.
Liikuntatuntien loput olivat pahimpia. Suihkuun -> Laulamaan -> jos et laula -> pää seinään.

Kiusaaminen jatkui koulun jälkeen ja jopa kotona, reppuuni ujutetun lapun ja c-kasetin muodossa, jossa se saatanan vittuilu jatkui tunnin ajan. Istuin horroksessa ja kuuntelin kaiken. Istuin toisen tunnin ja itkin... Stoppia tähän kohtaan.

... En pysty edelleenkään yli 20 vuoden jälkeen kirjoittamaan kaikkea mitä tapahtui. Se oli ja on edelleen jotenkin liian rankkaa. Liian kaukaista ajallisesti ja ajateltuna. Ei sellaista voi tapahtua. Eikä sitä koskaan virallisesti tapahtunutkaan... :roll:

Loppuun totean vielä, että ONNEKSI, silloin kun kirjoitukseni sisältö tapahtui, ei ollut nettiä tai kännyköitä / vastaavia. Niitä en ehkä enää olisi kestänyt.

En halua ajatella asiaa enempää. Kiitos.

EDIT: Lisättäköön vielä että tämä tapahtui keskikokoisella paikkakunnalla yhdellä kyläkoululla.
Jos katse voisi tappaa, voisiko peiliin vilkaisemalla tehdä vahingossa itsemurhan...
Howler
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Howler »

VoDKa kirjoitti:Ryan Patrick Halligan
Silminnäkijän dokumentissa pojan isä kertoi Ryanista myös sen verran tuon VoDKan suomennoksen lisäksi, että eräs ystävä tutki Ryanin kanssa nettisivuja, joilla opetettiin miten tehdä itsemurha, esim. hirttosilmukan teosta jne. Lisäksi tekivät testin, joka ilmoitti sopivimman tavan tehdä itsemurhan. Lisäksi, Ryan oli kirjoittanut "Taidan tehdä sen tänään" ja tämä toinen oli sanonut "Jo oli aikakin!".

http://www.ryanpatrickhalligan.org/
Vastaa Viestiin