KRP aloittaa Ulvilan murhan tutkinnan

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Ajatonkello
Hetty Wainthropp

Re: KRP aloittaa Ulvilan murhan tutkinnan

Viesti Kirjoittaja Ajatonkello »

Joosua kirjoitti: La Marras 29, 2025 11:53 am
Ajatonkello kirjoitti: La Marras 29, 2025 11:42 am Moni kokee jonkinasteisen herätyksen tämän Ulvilan myötä.
Sokea luotto viranomaisiin ei kannata.
Raha puhuu.
Kyllä. Ei turhaan puhuta korruptiosta.
No näinpä. HyväVeliVerkosto on sykkinyt syvällä ja oletettavasti osa siihen kuuluneista eivät ole ymmärtäneet ettei yhteistyö tarkoita yhdessä tutkinnan suuntaamista tiettyyn haluttuun lopputulokseen. Se taitaa olla jonkinasteista manipulointia. Vastuu on silti heidänkin kannettava. kuinka moni onkaan unohtanut ammattitaitonsa tässä jutussa.

Häpeällistä.
Kaksi mummoa meni marjaan
piitu73
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja piitu73 »

OikeuttaJlle kirjoitti: Pe Marras 28, 2025 6:32 pm Nuorempana konstaapelina työskennellyt mies epäili tekopaikan perusteella, että syytetty olisi käynyt pesemässä kätensä ennen partion saapumista paikalle. Hän kertoi havainneensa vesipisaroita kodinhoitohuoneessa ja ilmoittaneensa havainnostaan kollegoilleen.

"Vastaus oli, että ensipartiona meidän homma on tehty. Tekniikka hoitaa paikkatutkinnan eikä meidän tarvitse tehdä niistä havaintoja."

Ensipartion toinen poliisimies oli vanhempi konstaapeli, joka kertoi oikeudessa epäilleensä Aueria tekijäksi jo talolla ollessaan
Syyttäjä kysyi, miksi Aueria ei sitten epäilty.
- "Tutkinnanjohtaja antaa linjauksen, millä mennään eteenpäin ja tutkijat tekevät mitä käsketään."

Joten J.J.:n takia ei tutkittu ...ei tutkittu koska tutkinnanjohtaja päätti niin ja sillä sipuli!

Mutta tekniikkaosastolla ei ollut myöskään päteviä henkilöitä :

Himberg:
– Osa laboratorion tutkijoista, erityisesti jälkitutkijat, olivat olleet tiiviisti tekemisissä eri poliisilaitosten rikosteknisten yksiköiden kanssa, ja osa heistä tunsi paikkatutkijat hyvin. Ulvilan rikospaikkatutkinnasta vastannutta teknikkoa ei pidetty tunnollisista tunnollisimpana, hän kirjoittaa. Kyllä kollegoiden ja itseni mielestä yksi syy (tutkinnan) epäonnistumiseen oli puutteellinen rikospaikkatutkinta.

Jännä että kaikki "ammattilaiset" tässä murhatapauksessa sattuivat olemaan epäpäteviä (ensipartio kera alun tutkinnanjohtaja sekä tekniikka).

Ilman näitä tekijä oltaisiin saatu kiinni todella nopeasti.
Jos on raivohulluna hakannut puukolla jonkun kuoliaaksi niin, että verta lentänyt seinille asti ni veikkaisin, ettei pelkkä käsien pesu riittäisi.
OikeuttaJlle
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja OikeuttaJlle »

piitu73 kirjoitti: La Marras 29, 2025 2:39 pm
OikeuttaJlle kirjoitti: Pe Marras 28, 2025 6:32 pm Nuorempana konstaapelina työskennellyt mies epäili tekopaikan perusteella, että syytetty olisi käynyt pesemässä kätensä ennen partion saapumista paikalle. Hän kertoi havainneensa vesipisaroita kodinhoitohuoneessa ja ilmoittaneensa havainnostaan kollegoilleen.

"Vastaus oli, että ensipartiona meidän homma on tehty. Tekniikka hoitaa paikkatutkinnan eikä meidän tarvitse tehdä niistä havaintoja."

Ensipartion toinen poliisimies oli vanhempi konstaapeli, joka kertoi oikeudessa epäilleensä Aueria tekijäksi jo talolla ollessaan
Syyttäjä kysyi, miksi Aueria ei sitten epäilty.
- "Tutkinnanjohtaja antaa linjauksen, millä mennään eteenpäin ja tutkijat tekevät mitä käsketään."

Joten J.J.:n takia ei tutkittu ...ei tutkittu koska tutkinnanjohtaja päätti niin ja sillä sipuli!

Mutta tekniikkaosastolla ei ollut myöskään päteviä henkilöitä :

Himberg:
– Osa laboratorion tutkijoista, erityisesti jälkitutkijat, olivat olleet tiiviisti tekemisissä eri poliisilaitosten rikosteknisten yksiköiden kanssa, ja osa heistä tunsi paikkatutkijat hyvin. Ulvilan rikospaikkatutkinnasta vastannutta teknikkoa ei pidetty tunnollisista tunnollisimpana, hän kirjoittaa. Kyllä kollegoiden ja itseni mielestä yksi syy (tutkinnan) epäonnistumiseen oli puutteellinen rikospaikkatutkinta.

Jännä että kaikki "ammattilaiset" tässä murhatapauksessa sattuivat olemaan epäpäteviä (ensipartio kera alun tutkinnanjohtaja sekä tekniikka).

Ilman näitä tekijä oltaisiin saatu kiinni todella nopeasti.
Jos on raivohulluna hakannut puukolla jonkun kuoliaaksi niin, että verta lentänyt seinille asti ni veikkaisin, ettei pelkkä käsien pesu riittäisi.
Ai nytkö sitä verta onkin ollut oikein kunnolla. Jännä.
Hermione
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Hermione »

OikeuttaJlle kirjoitti: La Marras 29, 2025 2:41 pm

Olet varmaan katsonut, kun olet kerran näin kiinnostunut jutusta, myös saatavilla olevat tapahtumapaikkakuvat?

Takkahuoneessa on suuri määrä veriroiskeita seinillä ja on myös nähtävillä ns. void-alue, joka antaa osviittaa siitä missä murhaaja on itse ollut tappavat iskut antaessaan. Kyllä murhaaja on ollut vereentynyt murhatyön suoritettuaan, eikä riitä että pelkät kädet pestään.

Tämä ei ole mikään punakaartin huutoäänestys. Nimimerkkisikin on ristiriidassa agendasi kanssa. Jukka ei varmasti olisi toivonut sitä, että hänen murhaajansa saa olla vapaalla samaan aikaan kun hänen vaimostaan on lavastettu murhaaja ja lasten lapsuus ja nuoruus pilattu.
OikeuttaJlle
Vähänniinkuharrastaja

Hermione kirjoitti: La Marras 29, 2025 3:09 pm

Olet varmaan katsonut, kun olet kerran näin kiinnostunut jutusta, myös saatavilla olevat tapahtumapaikkakuvat?

Takkahuoneessa on suuri määrä veriroiskeita seinillä ja on myös nähtävillä ns. void-alue, joka antaa osviittaa siitä missä murhaaja on itse ollut tappavat iskut antaessaan. Kyllä murhaaja on ollut vereentynyt murhatyön suoritettuaan, eikä riitä että pelkät kädet pestään.

Tämä ei ole mikään punakaartin huutoäänestys. Nimimerkkisikin on ristiriidassa agendasi kanssa. Jukka ei varmasti olisi toivonut sitä, että hänen murhaajansa saa olla vapaalla samaan aikaan kun hänen vaimostaan on lavastettu murhaaja ja lasten lapsuus ja nuoruus pilattu.
Noniin eli kun murhaaja on ollut vereentynyt..niin ettei riitä että pelkät kädet pestään.
Niin miten tämä selittää sen ettei ikkunassa ole melkein ollenkaan verijälkiä. Ei mitään tippuverta. Eikä pihalla verijälkiä. Terassilla parit hassut jäljet ja sitten on jäljet kadonneet ilmaan. Verisiä kengänjälkiä olisi pitänyt löytyä pakoreitiltä..kun rikospaikalla on veressä tepasteltu ympäriinsä.
Sellaisia verijälkiä jotka himmenevät joka askelmalla..eivätkä lopu kuin ilmaan yhtäkkiä.

Tämä on perin mielenkiintoista ja omituinen seikka. Koska tuollaisen verisentaistelun jälkeen ja se verilammikko joka Jukan alta valui ja jossa oltiin tepasteltu niin silti jälkiä ei jää poistumisreitille. Ulkoa ei löydy himmeneviä verijälkiä..jännä.
Viimeksi muokannut OikeuttaJlle, La Marras 29, 2025 3:57 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Timet
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Timet »

Ei murhaajaa ole kylvetetty veressä eli ei sitä hänestä ole tarvinnut mitenkään valua. Verta oli ikkunanpielissä ja myös terassilla mutta ei nyt mitään valumajälkiä sentään. Vertaa valuu yleensä uhrista eikä surmaajasta. Vai ajatteletko että murhaaja olisi kieriskellyt terassilla jolloin vaatteista olisi voinut levitä verta?
OikeuttaJlle
Vähänniinkuharrastaja

OikeuttaJlle kirjoitti: La Marras 29, 2025 3:29 pm

Noniin eli kun murhaaja on ollut vereentynyt..niin ettei riitä että pelkät kädet pestään.
Niin miten tämä selittää sen ettei ikkunassa ole melkein ollenkaan verijälkiä. Ei mitään tippuverta. Eikä pihalla verijälkiä. Terassilla parit hassut jäljet ja sitten on jäljet kadonneet ilmaan. Verisiä kengänjälkiä olisi pitänyt löytyä pakoreitiltä..kun rikospaikalla on veressä tepasteltu ympäriinsä.
Sellaisia verijälkiä jotka himmenevät joka askelmalla..eivätkä lopu kuin ilmaan yhtäkkiä.

Tämä on perin mielenkiintoista ja omituinen seikka. Koska tuollaisen verisentaistelun jälkeen ja se verilammikko joka Jukan alta valui ja jossa oltiin tepasteltu niin silti jälkiä ei jää poistumisreitille. Ulkoa ei löydy himmeneviä verijälkiä..jännä. Vaan jäljet loppuvat kuin seinään. Jännä.
Bullit
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Bullit »

Ilmavoima kirjoitti: Pe Marras 28, 2025 10:23 am Hämmentävää on sekin, että perheen nuorin lapsi siirtyi vanhempiensa vierestä yhteiseen lastenhuoneeseen juuri murhayötä edeltäneenä iltana. Tätä ennen kuopus oli nukkunut takkahuoneessa, jossa murha tapahtui.
"Olimme sängyssä kolmistaan jonkun aikaa ja Aurora oli meidän keskellä. Jossain vaiheessa Aurora nukahti. Jukka kysyi, vienkö minä vai sinä hänet omaan sänkyyn. Sanoin, että vie sinä. Jukka tuli takaisin ja totesi, että nyt saa varmaan nukkua. Aurora nukahti melkein joka ilta meidän vieressä." (6.12.2006)

Kuulostaisiko siltä, että hänet myös jompi kumpi kantoi näillä kerroilla nukahtamisen jälkeen omaan sänkyyn sinne lastenhuoneeseen?

Samasta kuulustelusta, ns. hämmennys-klassikko: "Anneli väitti että mäiskintää kuului vielä poliisien hänelle soiton aikana":

"Minulla ei ole tarkkaa muistikuvaa. Kun poliisit soittivat minulle, poliisin kanssa käytyä keskustelua en hyvin muista. Sen muistan, että silloin oli vielä näitä hakkaamisen ääniä, kun puhuin poliisin kanssa. Minulla on sellainen muistikuva, että olin poliisin kanssa puhelimessa silloin, kun hiljeni eikä enää kuulunut ääniä takkahuoneesta. Olen mennyt joko puhelun aikana tai sen jälkeen katsomaan Jukkaa."

Tämä ei siis ole litteraatio, vaan Kare Koskisen kirjaus. Vaihtoehtoja kolme: (1) kirjausvirhe, (2) normaali muistivirhe tuollaisesta sekavasta tilanteesta, (3) hän lavastaa itseään syylliseksi.
"Santaojan mukaan pahinta johdattelua on se, kun uskotellaan kuulusteltavalle asioita, jotka ovat vailla todenperäisyyttä"
Alkinto
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja Alkinto »

Annelihan luuli soittavansa "poliisille" soittaessaan 112. Hänhän sanookin Amandalle "mä soitan poliisil, sielt pyydettiin et me pysytään sen linjoil".

Eli mäiskintää tosiaan kuului poliisille soiton aikana joskin tarkka ilmaus olisi ollut "mäiskintää kuului hätäkeskukseen soiton aikana". Viestintä epäonnistuu aina, sanotaan ja myös tässä kävi niin.
Pieni liekki
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Alkinto kirjoitti: Su Marras 30, 2025 10:32 am Annelihan luuli soittavansa "poliisille" soittaessaan 112. Hänhän sanookin Amandalle "mä soitan poliisil, sielt pyydettiin et me pysytään sen linjoil".
Olen yrittänyt tässä hiljakseltaan kahlata tarkalla kammalla läpi Niina Bergin asiapitoista kirjaa "Totuus Ulvilan murhan hätäpuhelusta" varmistuakseni, ettei kirjassa ole asiavirheitä. Kirjan sivulla 80 on mainittu tuo viittaamasi kohta seuraavasti:
Hän luovuttaa puhelimen luurin lapselle ja kertoo, että on soittanut poliisille ja siellä pyydettiin pysymään linjoilla "mä soitan poliisil, siel pyydettii et... me pysytään sen linjoil".
Rehellisyyden nimissä en pysty kuulemaan Annelin sanomana: "me pysytään sen linjoil", vaan kuulen kyseisessä kohtaa joko kysymyksen "miten mä pääsen linjoil?" tai kysymyksen "miten mä pääsen linjoilt?". Minusta kysymys on esitetty naisen äänellä, mutta en voi olla sataprosenttisen varma, onko sanojana Anneli vai kuuluuko ääni hätäkeskuksesta.
Alkinto kirjoitti: Su Marras 30, 2025 10:32 am Eli mäiskintää tosiaan kuului poliisille soiton aikana joskin tarkka ilmaus olisi ollut "mäiskintää kuului hätäkeskukseen soiton aikana". Viestintä epäonnistuu aina, sanotaan ja myös tässä kävi niin.
Tästä olemme samaa mieltä. Jukkaan kohdistettua mäiskintää kuuluu hätäkeskukseen soiton aikana, mutta poliisin soittaessa Annelille on tappaja jo poistunut paikalta ja asunnosta ei enää kuulu Jukan tappamiseen liittyviä ääniä.
"If she confesses the game ends, there's no need to continue this. But if she doesn't confess and is innocent - the game continues."
Kuolemannaakka

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

OikeuttaJlle kirjoitti: La Marras 29, 2025 3:59 pm

Tämä on perin mielenkiintoista ja omituinen seikka. Koska tuollaisen verisentaistelun jälkeen ja se verilammikko joka Jukan alta valui ja jossa oltiin tepasteltu niin silti jälkiä ei jää poistumisreitille. Ulkoa ei löydy himmeneviä verijälkiä..jännä. Vaan jäljet loppuvat kuin seinään. Jännä.
Jäljet johtavat terassin poistumisaukkoon, jonka jälkeen alkaa nurmikko. Jälkiä ei nurmikolta etsitty, koska poliisit tulivat talon takapihaa myöten terassille, eli samaa reittiä mitä surmaajakin oli käyttänyt tullessaan ja mennessään.
Jälkikoiraa, joka tuli paikalle puolitoista tuntia ensipartion jälkeen, ei tuotu tontille lainkaan, sillä kierrettiin vain tontin toinen sivu ja takaraja. Ei ollut mikään tarkoitus alkaa asuntoalueella seurata tekijää koiran kanssa (kosla se ei onnistu), vaan hahmotella poistumisreittiä, jotta tutkintaa ja lähistön asukkaiden kuulemisia voitaisiin suunnata. Teitä ja taloja on tuolla joka suuntaan.

Tiedät tämän ihan varmaan, jos yhtään jutusta mitään tiedät.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Kuolemannaakka

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Pieni liekki kirjoitti: Su Marras 30, 2025 11:06 am
Alkinto kirjoitti: Su Marras 30, 2025 10:32 am Annelihan luuli soittavansa "poliisille" soittaessaan 112. Hänhän sanookin Amandalle "mä soitan poliisil, sielt pyydettiin et me pysytään sen linjoil".
Olen yrittänyt tässä hiljakseltaan kahlata tarkalla kammalla läpi Niina Bergin asiapitoista kirjaa "Totuus Ulvilan murhan hätäpuhelusta" varmistuakseni, ettei kirjassa ole asiavirheitä. Kirjan sivulla 80 on mainittu tuo viittaamasi kohta seuraavasti:
Hän luovuttaa puhelimen luurin lapselle ja kertoo, että on soittanut poliisille ja siellä pyydettiin pysymään linjoilla "mä soitan poliisil, siel pyydettii et... me pysytään sen linjoil".
Rehellisyyden nimissä en pysty kuulemaan Annelin sanomana: "me pysytään sen linjoil", vaan kuulen kyseisessä kohtaa joko kysymyksen "miten mä pääsen linjoil?" tai kysymyksen "miten mä pääsen linjoilt?". Minusta kysymys on esitetty naisen äänellä, mutta en voi olla sataprosenttisen varma, onko sanojana Anneli vai kuuluuko ääni hätäkeskuksesta.
Alkinto kirjoitti: Su Marras 30, 2025 10:32 am Eli mäiskintää tosiaan kuului poliisille soiton aikana joskin tarkka ilmaus olisi ollut "mäiskintää kuului hätäkeskukseen soiton aikana". Viestintä epäonnistuu aina, sanotaan ja myös tässä kävi niin.
Tästä olemme samaa mieltä. Jukkaan kohdistettua mäiskintää kuuluu hätäkeskukseen soiton aikana, mutta poliisin soittaessa Annelille on tappaja jo poistunut paikalta ja asunnosta ei enää kuulu Jukan tappamiseen liittyviä ääniä.
En ole tuota Annelin tms puhelimesta poistumisrepliikkiä sen tarkemmin kuunnellut, mutta ihmetyttää miksei hän selittäisi tilannetta Amandalle, jonka kysymykseen hän vastaa. Tai miksi hän aloittaisi selittämisen, ja sitten sanoisi jotain tilanteeseen ja lauseeseen sopimatonta.

Amandalla ei ole mitään tietoa kuka puhelimessa on, miksi sinne soitetaan ja mitä hänen pitäisi tehdä ja mitä ylipäätään tapahtuu. Anneli pyytää Amandan puhelimeen ja tämä kysyy Mitä mä sanon. Minun järkeni mukaan Annelin pitäisi asia jotenkin selittää. Bergin versio on mielestäni sikäli järkevä, eikä selitys jää kesken.

Tietysti on aina mahdollista joku ajatuksen katkeaminen tai vaikka sitten häken ääni, mutta aika kummasti tuossa Annelin lause ja selitys jää kesken, mikäli hän ei mainitse Amandalle, että pyydettiin jäämään puhelimeen/linjoille. Amandalle jäisi tuossa käsitys, että poliisi on pyytänyt HÄNTÄ puhelimeen.
- Amanda, tuutsä puhelimeen?
- Mitä mä sanon?
- Mä soitan poliisille, siel pyydettiin et...
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
OikeuttaJlle
Vähänniinkuharrastaja

Kuolemannaakka kirjoitti: Su Marras 30, 2025 12:33 pm
OikeuttaJlle kirjoitti: La Marras 29, 2025 3:59 pm

Jäljet johtavat terassin poistumisaukkoon, jonka jälkeen alkaa nurmikko. Jälkiä ei nurmikolta etsitty, koska poliisit tulivat talon takapihaa myöten terassille, eli samaa reittiä mitä surmaajakin oli käyttänyt tullessaan ja mennessään.
Jälkikoiraa, joka tuli paikalle puolitoista tuntia ensipartion jälkeen, ei tuotu tontille lainkaan, sillä kierrettiin vain tontin toinen sivu ja takaraja. Ei ollut mikään tarkoitus alkaa asuntoalueella seurata tekijää koiran kanssa (kosla se ei onnistu), vaan hahmotella poistumisreittiä, jotta tutkintaa ja lähistön asukkaiden kuulemisia voitaisiin suunnata. Teitä ja taloja on tuolla joka suuntaan.

Tiedät tämän ihan varmaan, jos yhtään jutusta mitään tiedät.
Ei tarvitse alkaa vi**uilemaan ja tunteelliseksi käymään.

Se nyt on vaan selvä että verijäljet hävisivät juurikin tuonne terassin poistumisaukkoon kuin pieru Saharaan. Huppis siis lenteli pois ja katosi ilmaan *puff* terassin poistumisaukolta.. mitään jälkiä maahan jättämättä.
Alkinto
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja Alkinto »

OikeuttaJlle kirjoitti: Su Marras 30, 2025 12:53 pm Se nyt on vaan selvä että verijäljet hävisivät juurikin tuonne terassin poistumisaukkoon kuin pieru Saharaan. Huppis siis lenteli pois ja katosi ilmaan *puff* terassin poistumisaukolta.. mitään jälkiä maahan jättämättä.
Mielestäni terassin veriset kengänjäljet kertovat, että enimmät veret kengänpohjista kuluivat jo talon sisällä juuri ennen akkunasta poistumista. Eihän kengänpohjat mitään pesusieniä ole eikä nurmikolla saati asfaltilla varmasti ole ollut silmin havaittavaa verta.
OikeuttaJlle
Vähänniinkuharrastaja

Alkinto kirjoitti: Su Marras 30, 2025 1:33 pm
OikeuttaJlle kirjoitti: Su Marras 30, 2025 12:53 pm Se nyt on vaan selvä että verijäljet hävisivät juurikin tuonne terassin poistumisaukkoon kuin pieru Saharaan. Huppis siis lenteli pois ja katosi ilmaan *puff* terassin poistumisaukolta.. mitään jälkiä maahan jättämättä.
Mielestäni terassin veriset kengänjäljet kertovat, että enimmät veret kengänpohjista kuluivat jo talon sisällä juuri ennen akkunasta poistumista. Eihän kengänpohjat mitään pesusieniä ole eikä nurmikolla saati asfaltilla varmasti ole ollut silmin havaittavaa verta.
Aina viedään ihan ääripäähän jutut. Tuossa kyllä sen verran on ollut verta tekopaikalla kun on mäiskitty veitsellä ja astalolla ja näkeehän sen kuvissakin miten verinen tekopaikka on ja kun tappaja on siinä tepastellut että jopa terassille jää kengän jälki niin kyllä sitä verijälkeä olisi pitänyt jäädä poistumisreitille..ei ehkä täydellisiä verijälkiä mutta kuitenkin edes osittaisia verijälkiä jotka himmenevät tappajan edetessä maastossa. Edes jotain himmeitä verijälkiä. Mutta kun ei mitään.
Ja en laskisi kauheasti nyt ensipartion näköhavaintojen varaan..kun siellä tutkittiin mitä tutkinnanjohtaja antoi tutkia :

"Tutkinnanjohtaja antaa linjauksen, millä mennään eteenpäin ja tutkijat tekevät mitä käsketään."
Vastaus oli, että ensipartiona meidän homma on tehty. Tekniikka hoitaa paikkatutkinnan eikä meidän tarvitse tehdä niistä havaintoja."
Vastaa Viestiin