Tuliko mielikuva mamujen puolustamisesta termin "neekeröinti" käytöstä vai kenties jostakin muusta?ed_gein kirjoitti: Ke Joulu 31, 2025 1:44 pmOlen ollut uudenvuodenjuhlissa jo kauan enkä milloinkaan ole tuollaiseen törmännyt. On se kumma, että aina pitää löytää joku syy puolustaa mamuja.viivahattu kirjoitti: Ke Joulu 31, 2025 12:37 pmKyllä ne olivat. Tuota samaa saatanan rakettien väkijoukkoon ampumista sun muuta neekeröintiä harrastivat silloin ihan kantikset itse. Silmävammoja saattoi tulla kymmeniä vuodessa. Sormiakin irtosi, kun neropatit räjäyttelivät tykäreitä käsissään jne. Silloin ei kuitenkaan oltu muistaakseni keksitty, että ne olisivat ongelma juuri koirille, vaikka jytinä oli aattona aivan jatkuvaa tuntikausia putkeen ja koltiaiset paukuttelivat kiinarivarastojaan pitkin vuotta.ed_gein kirjoitti: Ke Joulu 31, 2025 11:28 am Miksi ilotulitteet eivät olleet ongelma vielä 30 vuotta sitten?
Itse vietin esimerkiksi yläastevuosien uudetvuodet Lohjalla ja Nummelassa. Kummankin keskusta oli silloin 1993-95 aivan täysi sotatanner. Raketteja lenteli katukuiluja pitkin, kiinareita ja jopa tykäreitä heiteltiin ihmisten jalkoihin, roomalaisilla kynttilöillä oltiin "sotaa" ja mitä vittua nyt ikinä. Eikä näkynyt neekereitä. Vielä uutenavuotena 1999 Helsingissä, kun olin jo täysi-ikäinen, sai todistaa tätä rakettien ampumista katukuilun suuntaisesti.
Nykyisin kantaväestö on noilta osin saanut järkeä päähänsä ja hyvä niin, mutta ei se sitä poista, että 30 vuotta sitten oltiin jonkin aikaa kuin villissä lännessä ilotulitteiden osalta. Somput ja ählyt tuskin tulevat koskaan apinointiaan lopettamaan, ja ne olisi saanut jättää tuomatta tänne, koska kyllä tämä maa pärjää ilman ilotulitteiden kanssa perseilyä.