Onnettomuusteoria

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
kujala
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja kujala »

awa kirjoitti:Jep, hieman suurempi kuva siihen tarvitaan, kun pohditaan - oliko niin, että vasen jalka osuu "perhoskuvioon" ja oikea void-alueeseen?

- hymm -
Yes, teoriassa vasen jalka jossakin siellä takana (ei välttämättä juuri perhoskuvion päällä) ja oikea edessä. Siis se oikea oli verijälkitutkijoiden mukaan ainoa mahdollisuus siihen void-alueeseen. Tein Sinulle awa tuollaisen kuvan, jossa on hiukan noita mittoja:
kuva

Kuvassa oleva vaihteluväli 28,5 - 29,6 cm kertoo mahdollisen vaihtelun tuolle vinolle void-alueen koolle, joka on tärkein kenkää ajatellen. Vaihtelua on, koska skaalasin kuvan pienemmäksi jo ennen laskuja ja siinä yhteydessä mittatikun tarkkuus heikkenee. Nilsin kengän pituus 29,5 cm. Kenkä voi luonnollisesti olla ko. paikalla myös kantapää aavistuksen maanpinnasta ylöspäin, jolloin kaivattuja millejä saadaan lisää.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Kyllä, juuri näinhän se näyttää olevan, että telttakangas on ollut taittuneena liepeen päälle ja tästä perhoskuvio. Totta.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
kujala
Martin Riggs

Mitä mieltä olette, onko Kukkuun postaamassa kuvassa hakaneulan vieressä oleva tumma läiskä veriroiske vai saksien synnyttämä aukko?
(Kuva: Lähde KRP / ETP)

Siis sen hakaneulan, jonka kohdalla lukee "M 885C"... Siitä kohdilta on DNA-näyte otettu; jos kyseessä on tosiaan tuon kokoinen reikä teltassa, niin sehän alkaa jo melkein haitata kuvan tulkintaa?
kujala
Martin Riggs

Vielä yksi toinen huomio samasta kuvasta...

Verijälkitutkija on soikeiden roiskeiden perusteella laskenut lähtöpisteen etäisyydeksi 10 - 50 cm telttakankaasta. Kuitenkin ko. kohdilla on kaksi eri suuntiin kulkevaa melkoisen soikeaa roisketta vain 7 cm:n etäisyydellä toisistaan:
soikeat
(Lähde: KRP / ETP)

Olen itse laskenut, että jotta ko. roiskeet voisivat syntyä samasta pisteestä, pitäisi pisteen etäisyys olla vain muutamia senttejä teltan pinnasta (korkeussuunnassa). Jos roiskeet olisivat tulleet jostakin sivulta, silloin niissä oletettavasti näkyisi sivusuuntaista poikkeamaa. Mitään sellaista ei kuitenkaan näy.

Onko kenelläkään ajatusta, miten ko. roiskeet olisivat voineet ylipäätään syntyä?
kujala
Martin Riggs

Tein tuollaisen esityksen soikeista roiskeista keskittymäalueella, jossa on selvennetty roiskeiden suuntaa ja kokoa. Tietysti mukana on vain sellaisia roiskeita, jotka olin näkevinäni soikeiksi. Verijälkitutkijan mukaan niitä on "muutamia", kuvassa merkityt voivat olla jo kattava otos kaikista soikeista roiskeista, vaikka kaikkia en välttämättä ole havainnut:
soikeat II
kukkuu
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja kukkuu »

kujala kirjoitti:Tein tuollaisen esityksen soikeista roiskeista keskittymäalueella, jossa on selvennetty roiskeiden suuntaa ja kokoa. Tietysti mukana on vain sellaisia roiskeita, jotka olin näkevinäni soikeiksi. Verijälkitutkijan mukaan niitä on "muutamia", kuvassa merkityt voivat olla jo kattava otos kaikista soikeista roiskeista, vaikka kaikkia en välttämättä ole havainnut:
soikeat II
^
Selittäisitko hiukan noiden viivojen merkitystä?
kujala
Martin Riggs

kukkuu kirjoitti:Selittäisitko hiukan noiden viivojen merkitystä?
Viivat on vedetty vain suoraan soikean roiskeen suunnasta roiskeiden lähtöpistealueelle. Lähtöpistealue taas saadaan siitä, että sen on oltava kahden toisiaan lähimpänä olevien n. 180 astetta eri suuntaan menevien soikeiden roiskeiden välissä. Tämä sillä edellytyksellä, että kaikki soikeat roiskeet ovat syntyneet samasta iskusta. Eli kun vedellään 180 astetta eri suuntaan menevistä soikeista roiskeista suoria viivoja, saadaan estimoitua karkeasti lähtöpistealue, josta lähtee roiskeita "ylös" ja "alas" mutta jonka keskellä soikeita roiskeita ei ole.

Tuo lähtöpistealue on juuri se keskeinen alue, josta verijälkitutkija on ottanut DNA-näytteen. Asia, jota en vain ymmärrä, on se, miten ihmeessä verijälkitutkija on noiden soikeiden roiskeiden perusteella päätynyt 10 - 50 cm:n etäisyyteen telttakankaan pinnasta. Jos lähtöpiste on ko. kohdalla noin 50 cm:n korkeudella, siitä ei takuulla voi syntyä esim. kuvassa olevia 2 x 5 mm ja 2 x 7 mm roiskeita, joista kumpikin on vain noin 3,5 cm lähtöpistealueelta. Nämä kun edellyttävät erittäin loivia 22 asteen ja 16 asteen tulokulmia.

Ja millä perusteella verijälkitutkija on päätellyt, että soikeat roiskeet ovat syntyneet samasta iskusta kuin pyöreät? Se, että samalla kohdalla on sekä pyöreitä että soikeita, ei vielä todista sinällään mitään. On voinut olla kaksi eri tapahtumaa, joissa toisessa on syntynyt pyöreitä ja toisessa soikeita.

:?: :?: :?: :?:

Yritin tässä parhaani mukaan selitellä. Kysele lisää, jos tästä jäi vielä jotakin epäselväksi.

Edit: Noissa lisäämissäni viivoissa nuolenpäät eivät kerro roiskeiden suuntaa vaan sitä, mistä kohtaa lähtöpistealueelta roiske on voinut saada alkunsa. Roiskeiden suunta on päinvastainen noihin nuolenkärkiin verrattuna - siinä on samassa kuvassa verijälkitutkijan lisäämät kaksi nuolta, jotka kertovat soikeiden roiskeiden keskimääräisen suunnan.
kukkuu
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja kukkuu »

^

Teltan vaippa, poislukien teltan pohja, on n. 280 cm. Poliisien muistikirjamerkintöjen mukaan maassa lojuvan teltan leveys oli kuitenkin n. 170 cm.
Erotusta tästä tulee yli metri. Siis yli metrin mittainen kaistale on ollut joko taittuneena tai mytyssä. Kuitenkin teltan kummallakin sivuilla on veritahroja.
Varsinkin Björklundin imeytymäverialue kattaa niin suuren osan teltan katosta, että sen imeytyessä teltan II-sivun on oltava ollut mytyssä/taittuneena.
Mäen roiskeveren syntyminen on siis tapahtunut ennen tätä.
Olisiko mahdollista että Mäen veripisaroista osa olisi jäljentynyt peilikuvana?
kujala
Martin Riggs

kukkuu kirjoitti:Erotusta tästä tulee yli metri. Siis yli metrin mittainen kaistale on ollut joko taittuneena tai mytyssä.
Jos teltta on romahtanut siten, että sivuseinämät ovat kaatuneet teltasta poispäin - tämä lienee fysiikankin lakien mukaan ihan luonnollista - niin silloin myös varsinaisesta teltan katosta on samanmittainen osa mennyt teltan pohjan "ulkopuolelle". Eli sivuseinämä on 25 cm, silloin myös 25 cm varsinaisesta katosta on voinut mennä "siististi" teltan pohjan reunojen ulkopuolelle. Tällöin yhteensä 4 x 25 cm = 100 cm teltan vaipasta on siirtynyt "siististi" sisäpohjan alueen ulkopuolelle.

Jäljelle tästä jää 186 cm 138 cm:n matkalle. Pidän mahdollisena, että tämä ylimääräinen 48 cm on ollut "tasaisesti" pieninä poimuina, kumpuina ja laskoksina siellä täällä katon alueella, jolloin se ei välttämättä ole ollut nähtävillä yhtenä selkeänä taitoksena/myttynä jossakin kohtaa.

Yksi isompi taitos/mytty lienee sekin kuitenkin mahdollinen. En ole tuota vaihtoehtoa ajatellut aikaisemmin, joten en osaa siihen oikein kommentoida.
Olisiko mahdollista että Mäen veripisaroista osa olisi jäljentynyt peilikuvana?
Tämä on hyvä huomio. Olen alkanut mietiskellä itsekin jonkinlaista teltan katon taittumista tuossa eri suuntaan menevien soikeiden roiskeiden kohdalla. En ole kuitenkaan saanut mallia kohdilleen - saattaa olla, että tehtävä on ylivoimainen mallintaa tarkalla tasolla, kun ei ole täysin tarkkaan tiedossa roiskeiden kokoja.

Voi olla, että tuossakin on yksi asia, joka ei koskaan tule ratkeamaan. :(
Viimeksi muokannut kujala, Ti Joulu 16, 2008 2:14 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Voisiko ne soikion muotoiset veripisarat olla vain roiskeverta, kun surmaaja on ravistanut kättään jos sormi on sattunut iskun aikana jäämään osittain kiven ja kallon väliin?
kujala
Martin Riggs

Hessu52 kirjoitti:Voisiko ne soikion muotoiset veripisarat olla vain roiskeverta, kun surmaaja on ravistanut kättään jos sormi on sattunut iskun aikana jäämään osittain kiven ja kallon väliin?
Erittäin mainio huomio! Ja vastaus on: kyllä olisivat, ainakin toiseen suuntaan. Verijälkitutkija esitti oikeudessa, että Nilsin veriroiskeet teltan päällä olisivat syntyneet käden heilahduksesta. Teemun kanssa oli spekulaatiota, että Nilsin soikeat ja pyöreät roiskeet olisivat ehkä voineet syntyä hyökkääjän ravistaessa kättään - soikeat tangentin suuntaan ja pyöreät alle.

Kokeilin pienellä määrällä vettä käsissä, minkälaiset roiskeet syntyvät, ja sain ravistelulla syntymään kauniita, erikokoisia soikeita roiskeita - erittäin pieniäkin. Suoraan käden alle putosi sitten joitakin isompia pyöreitä. Näitä pyöreitäkin, isompia tuossa alueella on, joten tämä kaikki kulkee vielä todennäköisyyksien rajoissa.

Tällä mallilla saadaan selitettyä aika paljon, paitsi ne toiseen suuntaan kulkevat. Periaatteessa tarvittaisiin kaksi ravistelua, eri suuntiin. Tässä taas saattaa syntyä jo liikaa isoja pyöreitä siihen ravistelun alle. Tämä malli alkaa kuitenkin olla jo aika lähellä sitä, mitä ajattelen tuossa tapahtuneen - jokin aika pieni, olematon tapahtuma, joka kuitenkin tuo tarvittavan lisän niille roiskeille, jotka ovat voineet syntyä varsinaisen lyönnin yhteydessä.

Lähellä ollaan, tai sitten ei. :D
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Mitenkä on Kujala, olisiko nuo roiskeveret voineet tulla surmaajasta, joka on verestä liukkaalla puukolla sivaltanut peukalonhankaansa, tai kämmensyrjäänsä haavan, tuikkiessaan uhreja?

Tuollaisen haavan kun saa, niin siinä yleensä heilauttaa par eri kertoo kättään ees taas ja taas ees taas, jolloin kädessä mahdollisesti olevasta haavasta on pirskoutunut verta teltan kankaalle, oikeassako olen?

Edit: vaihdettu parin kirjaimen paikkaa.
Viimeksi muokannut Hessu52, Ti Joulu 16, 2008 2:34 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Ees taas

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Hessu52 kirjoitti:..siinä yleensä heilauttaa par eri kertoo kättään ees taas ja taas ees taas, jolloin kädessä..
Mielenkiintoinen, mahdollisesti kokemuspohjainen teoria!
Selittäisi tyynyliinan veri- ja muut tahrat.
8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Kannattaa myös muistaa, että NG:n ja SB:n molemmat kädet ja nyrkit on huolellisesti tutkittu tuolloin v. 1960 ja tutkinnan tulokset on mainittu mm. Bodomin mysteeriossa.

Sekä SB:n että NG:n vasemmassa kädessä on todettu vähäistä hankaumaa, mutta oikeasta kädestä ei puhuta mitään. Myöskään ei mainita, että kädessä olisi ollut haava. Koska BM:n kirjoittajat ovat olleet rikosta tutkivia poliiseja, on varmaa, että molemmat kädet on kyllä tutkittu, mutta oikeassa kädessä ei ole ollut huomattamista kummallakaan pojalla. Myöskään kädessä ei ole ollut verta vuotavaa haavaa, tai siitä jäänyttä arpea. Sekin olisi kyllä huomattu ja mainittu.

SB:n osalta tuo tieto on poimittu ruumiinavauspöytäkirjasta BM:oon mutta NG:n osalta asia on muutoin tarkistettu tutkijoiden toimesta. Tämä on kyllä luotettava tieto, sillä on varmaa, että murhia tutkiva poliisiryhmä kyllä tutkii tarkoin mahdollisten osallisten kädet, kun kirjoittaa niistä tietoja muistiin. Se ei ole sattumanvaraista, vaan systemaattista toimintaa tässä tapauksessa. Näin uskon tapahtuneen. Tähän yksityiskohtaan on kiinnitetty kohtuuttoman vähän huomiota. Esim. jos isketään paljaalla nyrkillä niin, että leukaluu katkeaa kahdesta kohtaa, niin se nyrkki on kyllä melkoinen nähtävyys muutaman päivän ajan. Siitä sattuu minulla olemaan omakohtainenkin kokemus nuoren miehen seikkailevan elämänvaiheen ajalta. Niinkin on joskus käynyt, vaikka luita ei kohteelta murtunutkaan, ja vaikka asento muuttui vaakasuoraksi. Se on omalla kohdallani ainut tällainen tapaus. Sivusta seuraajana olen nähnyt useita kertoja vastaavia tapauksia. Kyllä nyrkki on sellaisen jälkeen kuin punaposkinen omena. Eli nuo käsien kunnot viittaavat siihen, että NG ja SB eivät ole tapelleet keskenään tuolloin yöllä. Se olisi näkynyt nyrkeistä jälkeenpäin. Ainakin minusta asia näyttää tältä.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

kujala kirjoitti: Verijälkitutkija esitti oikeudessa, että Nilsin veriroiskeet teltan päällä olisivat syntyneet käden heilahduksesta.
Saisko tästä lainauksen?
KO:Edellä todetut lukuisat seikat tukevat vahvasti johtopäätöstä Gustafssonin syyttömyydestä, eikä asiassa esitetty näyttö edes kokonaisuutena arvostellen osoita, että Gustafsson olisi kohdistanut syytteessä kerrotussa tilanteessa väkivaltaa...
Vastaa Viestiin