Telttamysteeri?

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Melko erikoiseksi jutun tekee se, että Sepin nahkatakki kuitenkin vietiin, vaikka Sepikin käytti sitä tyynynä ja jos hänet on nahkiksen päälle puukotettu, on kaulasta täytynyt valua verta myös Sepin takin päälle ja näi ollen pilannut senkin.

Miksi surmaaja on ottanut Sepin verisen rotsin, kun kerran Gussen rotsi ei kelvannut.

Sitä paitsi Sepin rotsi oli melkoisen pienikokoinen, joten mihin surmaajalla olisi ollut käyttöä liian pienelle veriselle, niin ja tietenkin vanhalla nahkatakille?
Oulunmies
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Oulunmies »

Tämäkin on mielenkiintoinen pointti.
kujala
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja kujala »

Oulunmies kirjoitti:Veriroiske expertti kujalalta kysyisin, mikä on mielestäsi aiheuttanut se M885/S näytteen kuvion? Ja missä se tarkalleen sijaitsi? DNA sopi Irmeliin.
Harjoittelijana totean, että sorry, en ole vielä päässyt tuonne asti. Olen päättänyt pitäytyä melkein kokonaan II-sivun 2. osiossa; siinäkin riittää ihan tarpeeksi puuhaa ottaen huomioon, ettei poliisi yli 40 vuodessa ole saanut selvitettyä siltä alueelta oikeastaan mitään... :roll:

Nopeasti vanhoja viestejä selaten: tuolla alueella, joka on siis suuaukkopäädyn sisäpuoli, on kaksi siirtokuvio/kosketusjälkeä, toinen 2 x 15 cm, josta on ilmeisesti otettu DNA, ja toinen 15 x 30 cm. Alue on se alue, joka tässä kuvassa on narun alla:
suuaukkopäädyn sisäpuoli

2 x 15 cm jälki (lähde KRP):
M885/S

Verijälkitutkija on todennut 2 x 15 cm jäljestä, että se voisi olla veitsen jättämä. Minustakin näyttää siltä. Veitsi on voinut tulla ko. kohdalle heittämällä/pudottamalla, jolloin kärjestä on ensin jäänyt yksi jälki, sitten veitsi on hypähtänyt toiseen paikkaan, johon on syntynyt toinen jälki. Alempi kuvio voi olla samasta veitsestä, jolloin veitsi on heitetty eri suunnasta, ja sen kärki on liukunut teltan pinnalla.

Toisesta jäljestä, 15 x 30 cm, kuva 39, en voi sanoa mitään, koska en ole ikinä nähnyt ko. kuvaa. :oops:
Oulunmies
Martin Beck

Taittoveitsi minullakin tulee tosta mieleen. Ja tod.näk. pudonnut sellainen koska terässä/kahvassa ollut veri on liukasta. Tai sitten on potkaistu kädestä. Uhrit on kuitenkin jotenkin kamppailleet. Ketään ei tapeta yksitellen paikalleen, etteikö joku heräisi.

Onko tietoa seurueen linkkareista tai oletuksen mukaisita taittoveitsistä, mikä niiden kohtalo tai tuntomerkit on?
kujala
Martin Riggs

Sepin kadonneen puukon tiedot: pituus n. 20-25 sm, terä 12 sm, terän leveys n. 3 sm, kapenee kahvaan päin, kärki kapea, - -.

Kuvassa terästä on näkyvillä vain n. 9 cm, mutta tämä ei tarkoita, etteikö terä olisi voinut olla 12 cm pitkä; loppuosassa vain ei ollut verta. Samoin tuosta on pääteltävissä, ettei kahvassa ole ollut verta, koska kahvasta ei ole jäljentynyt mitään kankaalle. Sepin puukon leveydeksi on arvioitu 3 cm, tuossa leveys on 2 cm. Tämä voi mennä tutkinnan epätarkkuuksien piikkiin.

Mielestäni mikään olemassa olevien epätarkkuuksien rajoissa ei sodi sitä vastaan, että ko. jälki ei erityisesti olisi voinut tulla Sepin puukosta. Toki se voi olla toinenkin puukko/veitsi. Kaksi perusvaihtoehtoa, niin kuin aina... :?
Baretta
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Baretta »

Hessu52 kirjoitti:Melko erikoiseksi jutun tekee se, että Sepin nahkatakki kuitenkin vietiin, vaikka Sepikin käytti sitä tyynynä ja jos hänet on nahkiksen päälle puukotettu, on kaulasta täytynyt valua verta myös Sepin takin päälle ja näi ollen pilannut senkin.

Miksi surmaaja on ottanut Sepin verisen rotsin, kun kerran Gussen rotsi ei kelvannut.

Sitä paitsi Sepin rotsi oli melkoisen pienikokoinen, joten mihin surmaajalla olisi ollut käyttöä liian pienelle veriselle, niin ja tietenkin vanhalla nahkatakille?
Jos Sepin rotsin päälle valui "väärää verta"?
Oulunmies
Martin Beck

Kujala, itse laskin ton tahran pituudeksi n. 17 cm. Minusta näyttää sellaiselta taittoveitseltä jossa terä levenee kärkeä kohti tai alkupää on leveämpi. Itsellä joskus ollut tuommoinen. Eli mikään taskulinkkari ei ole kyseessä mielestäni.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

Hessu52 kirjoitti: Sitä paitsi Sepin rotsi oli melkoisen pienikokoinen, joten mihin surmaajalla olisi ollut käyttöä liian pienelle veriselle, niin ja tietenkin vanhalla nahkatakille?
Niin, koska surmaaja oli... siis minkä kokoinen hänen sanoitkaan olleen?
papillon
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja papillon »

Hessu52 kirjoitti:Melko erikoiseksi jutun tekee se, että Sepin nahkatakki kuitenkin vietiin, vaikka Sepikin käytti sitä tyynynä ja jos hänet on nahkiksen päälle puukotettu, on kaulasta täytynyt valua verta myös Sepin takin päälle ja näi ollen pilannut senkin.

Onko sitä selvyyttä että Sepi käytti sitä tyynynä myös kalassakäynnin jälkeen, jäikö rotsi telttaan vai pukiko kenties päälleen.

Kun menivät ensi kerran nukkumaan, moilemmat laittoivat takeistga tynyt, muta miten oli toisella kertaa?

Jotenkin on kaukainen kauko-aatos että se rotsi olisi ollut ulkona. En ole varma en.
kujala
Martin Riggs

Oulunmies kirjoitti:Kujala, itse laskin ton tahran pituudeksi n. 17 cm.
Tarkoitin itse hieman tämän näköisiä skenaarioita:
puukko I
puukko II

Eli tässä tapauksessa verta ei olis koko puukon terässä, joten verisen osan pituudesta ei voisi päätellä sitä, kuinka pitkä terä itse asiassa on. Tuo on vain yksi mahdollisuus, taittoveitsi sopinee yhtä hyvin.
Baretta
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Baretta »

Rikospaikalla suoritetuissa tutkimuksissa löydettiin käytetty kondomi joka laboratoriossa havaittiin pitävän sisällään vielä eläviä siittiöitä. Onko julkisuuteen annettu tietoa osoitetusta omistajasta? Onko asiaan ollut tutkimusmahdollisuutta tuona aikana?
Alan ammattilaisille sitten kysymys... Kauanko siittiöt pysyvät tuossa tilanteessa elävinä?
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

papillon kirjoitti: Onko sitä selvyyttä että Sepi käytti sitä tyynynä myös kalassakäynnin jälkeen, jäikö rotsi telttaan vai pukiko kenties päälleen.

Kun menivät ensi kerran nukkumaan, moilemmat laittoivat takeistga tynyt, muta miten oli toisella kertaa?

Jotenkin on kaukainen kauko-aatos että se rotsi olisi ollut ulkona. En ole varma en.
Muinoin muilla sivuilla (en muista missä) oli varmana tietona se, että vain NGn takki oli tyynynä ja Sepin takki (jossa oli jotain resoreja koristeena) olisi ollut ulkona.

Ja hessulle: jos Sepin takin ottaja olikin samankokoinen kuin Sepi?
Muista lähdekritiikki!
Hessu52
Watson itse

Otin tuon asian arvon skoone kyllä huomioon, mutta olisiko pienikokoinen mies lähtenyt surmaamaan kahta pärinäpoikaa telttaan, epäilen, jollei tekijä ollut sitten aivan hullu.

Olihan Irmelikin muistaakseni pitempi, kuin Sepi, tuon kyllä papillon voi korjata, jos olen väärässä.

Mutta, mutta, pienikokoinen murhaaja, hmmm.

Mitä sitten tuohon tyynynä olemiseen, niin Gusse itse kertoi heidän laittaneen rotsinsa siten, että tytötkin saivat tyynyä päänsä alle, joten sieltä Gussen suusta tuon olen lainannut.

Jos olisin ollut menossa yöllä itse kalaan ja jättänyt tyttöystäväni telttaan nukkumaan Ruususen untaan, niin en minä ainakaan olisi hennonut herätellä tyttöystävääni jonkun rotsin takia hereille, kun ulkonakin oli hiton lämmintä.

Kun aikoinnaan tein sitä "tappokoetta silikoonisen mallinuken kanssa, niin silloin onnistuin särkemään käteni verinaarmuille, vaikka puukossa olikin stoppari vai mikä lie liukueste, ettei käsi voisi liukua terän päälle.

Silti "tappaminen" teki haavan peukalon hankaan, joten surmaajankin olisi luullut ainakin tuolla lailla haavoittuneen.

Miksi sitten teltasta ei ole löytynyt vierasta verta?
matkaaja
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja matkaaja »

Hessu52 kirjoitti: Jos olisin ollut

Miksi sitten teltasta ei ole löytynyt vierasta verta?
Olisiko ollut käsineitä käsissä? Sitä ei voi tetää nyt, mutta hypnoosissa nähdyllä oli tuo tiukasti napitettu pusakka tai takki, joten 'suojaa' on ollut, eli iskut eivät näy tekijässä?
Hessu52
Watson itse

Siis kesähelteellä käsineet?

No ei siihen aikaan kukaan kesällä villatumppuja käyttänyt, eikä oikein muunkaanlaisia, ei ainakaan pekarin-nahkaisia surmaaja olisi käsiinsä vetänyt.

Jos sitten rehdit haljasnahkaiset rukkaset, niin Veston työmaahan oli siinä lähellä, mutta olihan ainakin Sepillä ajohanskat, vaan ne eivät olleet veriset, entä missäs sitten Gussen hanskat olivat?
Vastaa Viestiin