”Se saa elinkautisen kuitenkin”
Poliisin esitutkintamateriaali paljastaa, mitä Iitin teinisurmaajan äiti suunnitteli poikansa varalle. Nainen pohti ulkomaille pakenemista sekä rikosvastuun sysäämistä poikansa niskaan.
Nainen oli muun muassa pohtinut pakenevansa ulkomaille joko poikansa kanssa tai yksin. Hän oli miettinyt myös sysäävänsä syyt amfetamiinilastista poikansa niskaan, koska tämä ”saa elinkautisen kuitenkin”.
Äiti haki poikansa Iitin Kausalasta Lahteen 24. elokuuta. 15-vuotias poika oli hetkeä aiemmin riistänyt 52-vuotiaan miehen hengen.
Poliisi otti pojan kiinni vuokrahallin edustalta vuorokautta myöhemmin. Kun sisätiloista löytyi kilo amfetamiinia, alkoi Hämeen poliisi epäillä teini-ikäistä poikaa törkeästä huumausainerikoksesta.
Poliisi kuulusteli poikaa huumausainerikoksesta epäiltynä lokakuussa 2025, tämän ollessa tutkintavankeudessa Turun vankilassa. Poika kiisti tietävänsä huumeista mitään ja sanoi olleensa vuokrahallilla vain koiravahdissa.
– Katoin puhelinta, söin pitsaa ja vahdin koiraa.
Poika kertoi saaneensa kiinteistölle kyydin äidiltään. Äiti oli myös päästänyt hänet sisälle rakennukseen omilla avaimillaan.
– Ei ole mitään hajua, kuka sen omistaa eikä ole mitään oikeutta puhua, kuka sitä vuokraa. Kyllä te saatte sen ihan itse selville. Minulla ei ole mitään yhteyttä siihen paikkaan. Eli en ole siellä ennen käynyt enkä tuota kertaa ennen ole edes tiennyt koko paikasta.

- Kuvassa äiti ja miesystävä menossa sisälle vuokratilaan, jonka edustalta teinisurmaaja otettiin kiinni 25. elokuuta.jpg (331.07 KiB) Katsottu 2529 kertaa
”Pakomatkat eivät ole ihan ilmaisia”
Poliisi kuulusteli äitiä kuudesti. Hänen kertomuksensa tapahtumien kulusta muuttui useaan otteeseen esitutkinnan edetessä.
Aluksi äiti myönsi, että takavarikoitu amfetamiini kuului hänelle. Hän sanoi saaneensa sen palkaksi kuljetettuaan käteistä Eurooppaan kahdesti keväällä 2025. Äiti myös myönsi jatkaneensa amfetamiinia panimosokerilla ja MSM-jauheella.
– Olen silloin ajatellut sitäkin, että olisin myynyt ne ja poistunut [pojan] kanssa maasta tästä saadulla rahalla. Nyt ymmärrän, että ei se olisi ollut edes mahdollista.
Kysyttäessä äiti täsmensi, että jatkoi amfetamiinia samana iltana, kun oli tuonut poikansa hallille.
– [Poika] oli ihan väsynyt ja loppu ja nukahti pian sinne vuokratilaan ilmapatjan päälle. Tämän jälkeen jatkoin amfetamiinin ja sen jälkeen menin nukkumaan siihen [pojan] viereen ja piilotin amfetamiinit muistaakseni tyynyn sisään.
– Mä yritin, että mä saisin rahaa siitä, että mä pääsisin [pojan] kanssa johonkin. Pakomatkat eivät ole ihan ilmaisia.
Äiti kertoi nukkuneensa poikansa vierellä yön ja poistuneensa paikalta varhain.
– Aamulla lähdin hallilta aikaisin takaisin Iittiin kotiin, että ehdin laittaa muut lapset kouluun.

- Naapureiden mukaan perheen asunnossa vietettiin levotonta elämää.jpg (315.63 KiB) Katsottu 2529 kertaa
”Pistän pojan piikkiin”
Merkkilaukkuun oli kätketty yli 22 000 euroa. Äiti väitti säästäneensä rahat autokaupoista. poliisin esitutkintamateriaali
Samassa kuulustelussa äidiltä udeltiin myös kyseenalaisesta äänitallenteesta, jonka poliisi oli esitutkinnan aikana saanut haltuunsa.
Kyseessä on keskustelu, jonka nainen oli käynyt tuttavansa kanssa syksyllä. Hän puhui pojastaan:
– En oo saanut kahteen kuukauteen jutella ees sen kanssa. Meillä on tää yhteinen törkeä huumausainerikostutkinta meneillään. Mä ajattelin ensin et mä pistän kuule [pojan] piikkiin sen, se saa elinkautisen kuitenkin.
Poliisi kysyi äidiltä, mitä tämä on puheillaan tarkoittanut.
– Varmaan just sitä, että meitä epäillään ja uskotteko oikeasti, että [pojalla] on joku osuus. Niin absurdia, että [poikaa] epäillään myös.
– Se on vitsi. Osoittaakseni sitä absurdiutta. Todella mustaa huumoria hirveässä elämäntilanteessa.
Poliisin mukaan äiti puhui toisella äänitallenteella maanpaosta.
– Mä olin kaks vuotta Espanjassa [– –] et ei tarvii mennä vankilaan ja nyt mä ajattelin [– –] et menis muutamaks vuodeks ottaa aurinkoo ennen ku menee sinne.
Poliisi pyysi äitiä kommentoimaan asiaa.
– Mä en ikinä jättäisi lapsia. Mulla on ihan toisenlaisia suunnitelmia kuin maasta poistuminen. Kaikki lapset tarvitsevat minua vielä tosi paljon.

- Perhe asui Kausalassa pienkerrostalossa, jonka porraskäytävä ja piha muistuttivat kaatopaikkaa.jpg (248.96 KiB) Katsottu 2529 kertaa
Nelikymppistä äitiä syytetään parhaillaan muun muassa törkeästä huumausainerikoksesta. Syyttäjä teki pojan osalta syyttämättäjättämispäätöksen.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0259 ... 1fd9ae62ff