Ikävästi sanottu, mutta totta.KumiJalkine kirjoitti: Ma Huhti 13, 2026 12:35 pm No jutussahan kerrotaan, että antoi suostumuksen hierontaan. Ei kieltänyt, kun hierottiin tisuja. Ei kieltänyt, kun sormi meni sisään. Ei sanonut sanaakaan, mutta nyt ilmeisesti 5v myöhemmin työttömänä tajusi, että tästähän voi saada Dubaihin lomarahat.
Koska seksuaalirikosten vanhenemisaikaa pidennettiin vuonna 2023 voimaantulleen uudistuksen jälkeen, on näitä muistinpalautuksia alkanut tipahdella. Erityisen ongelmalliseksi asian tekee se, että vastaajan oikeusturvaa arvioidaan vain naisen lausunnon uskottavuuden perusteella, ei minkäänlaisten todisteiden.
Olen itse kuitenkin taipuvaisempi uskomaan niitä tarinoita, joissa tekijä on vieras. Mutta joku roti olisi hyvä saada näihin "erottiin 7 vuotta sitten ja koen, että ex-mieheni teki minulle silloin seksuaalista väkivaltaa. En pysty puhumaan siitä, en muista yksityiskohtia mutta olen traumatisoitunut. Haluan, että mies saa maksaa". Ja oikeus pitää naista uskottavana. Ikävän tilanteesta tekee myös se, että motiiveita tällaiselle vuosien takaiselle ilmiannolle ei yleensä saa oikeudessa puolustus esittää, koska siellä käsitellään seksuaalirikosta, ei esimerkiksi omaisuuden ositusta, huoltajuuskiistaa, pettämistä tms. Jotka ovat saattaneet katkeroittaa naista ja saada hänet kostojalalle.
Kun mies sitten yrittää selittää, että ex-vaimon kostonkierre ja "muistinpalautuminen" alkoi siitä päivästä kun mies kieltäytyi maksamasta jotain älyttömyyksiä ja löysi uuden puolison oikeus toteaa, että ne asiat eivät kuulu tähän istuntoon, täällä käsittelemme vain seksuaalirikossyytettä.
Ymmärrän jollain tasolla tilanteessa lamaantumisen, mutta tuota vuosien hiljaiseloa en oikein ymmärrä.