Omaiset saivat tahdittomia kirjaehdotuksia ulkopuolisilta heti murhakesänä. Sellaisia, joissa oli sisällysrunko valmiina. He joutuivat lukemaan somesta ja uutisista jatkuvasti vääriä väitteitä tapauksesta, koska media naputti juttujaan median kuluttajille ilman faktoja, jotta olisi jotain julkaistavaa jatkuvalla syötöllä. Vendin sisko mietti, että heidän pitäisi itse tehdä se kirja, jotta tarina pysyy heidän käsissään eikä ulkopuolisilla tilanteessa, jossa heidän perheensä helvetti oli jo koko kansan omaisuutta eikä oikeuskaan suostunut salaamaan käsittelyä, kuten he pyysivät. Vendin täti sai joltain hyväntekijältä lainan kirjan tekemiseen. Hän oli muun perheen tavoin työkyvytön päivätyöhönsä ja vahvalla lääkityksellä. Rahalahjoitukset tulivat tarpeeseen, kun perheen aikuiset olivat pitkällä sairaslomalla ja kulut juoksivat. Riskinä oli aluksi, että he joutuvat maksamaan tekijän oikeudenkäyntikulut, jos oikeus ei katso tapausta murhaksi. Syyttäjähän oli tulkinnut sen tapoksi ja harvoin tuomarit muuttavat tulkintaa omaisten näkökulman mukaiseksi.Tenderloin kirjoitti: Ke Maalis 04, 2026 11:05 am
Omaisten tuskaa mitenkään vähättelemättä en voi välttyä tunteelta että tässä yritetään nyt lyödä rahoiksi ja takoa kun rauta on kuumaa. Itse tapaus on toki surullinen mutta ei mitenkään ainutlaatuinen, varsinkaan kun tapaukseen ei liity mitään mysteeriä ja tapahtumien kulku on pääpiirteissään selvillä.
Oikeutta Vendille -sometus sai surusta halvaantuneet omaiset eli siskon ja tädin kokemaan, että he voivat tehdä edes jotakin ongelman eteen. Aikovat jatkaa toimintaansa. Koska se on ainoa mikä tuntuu merkitykselliseltä. Ymmärrettävää mielestäni.
Olen seurannut tapausta alusta asti myös Oikeutta Vendille -tileiltä ja lukenut kirjaa nyt viimeiset 3-4 päivää. Asiat selviävät sieltä. Kirja tuo erinomaisesti esiin sen, miten valtava vaikutus nuoren murhalla on paitsi perheelle ja lähiyhteisölle, myös "yhteiskuntakoneistolle". Ja sen takia tällaista ei pitäisi tapahtua. Mutta niin, mitä tehdä sosiopaateille? En kestä ajatusta, että hän pääsisi joku päivä vapaalle jalalle. Ulkomainen asiantuntijan kommentoi taannoin, ettei häntä saisi päästää vapaaksi. Ei parane.