Ihmeellisessä satumaailmassa porukka elelee propaganda on tehnyt tehtävänsäJOMPPE kirjoitti: Ke Huhti 29, 2026 9:38 amMitkäs ne tavoitteet olikaan? Demilitarisointi ja aseistariisuminen.. katsotaanpa mitä Grok sanoo:rikkalapio kirjoitti: Pe Huhti 24, 2026 4:29 pmlukitaankiinnostunut5 kirjoitti: Pe Huhti 24, 2026 3:07 pm
Lukitaanko vastaus? Ei ole ensimmäinen ennustuksesi täysin metsään.![]()
Prompt: Miten ukrainan aseteollisuus on kehittynyt Venäjän hyökkäyksen jälkeen? Venäjän tavoite on demilitarisoida ja riisua ukraina aseista, miten tavoitteella menee?
Yhteenveto
Ukrainan aseteollisuus on sodan myötä kokenut transformaation, jossa se on noussut globaaliksi innovaattoriksi erityisesti unmanned systems -alueella. Se ei enää ole riippuvainen pelkästään länsiavusta, vaan tuottaa itse merkittävän osan tarvittavasta kalustosta ja kehittää halvempia, tehokkaampia ratkaisuja (droonit vs. perinteiset ammukset tai ohjukset).
Venäjän alkuperäinen "demilitarisointi"-tavoite on epäonnistunut pahasti: Ukraina on aseistautuneempi ja sotateollisuudeltaan vahvempi kuin ennen hyökkäystä. Sota on kuitenkin kuluttanut molempia osapuolia raskaan; Venäjä jatkaa massiivista omaa sotatuotantoaan (avustettuna mm. Pohjois-Koreasta ja Iranista), kun taas Ukraina kamppailee rahoituksen, työvoiman ja energian kanssa.
Tilanne on dynaaminen, ja kehitys riippuu suuresti länsimaisesta tuesta, investoinneista Ukrainan teollisuuteen sekä siitä, miten molemmat osapuolet onnistuvat skaalaamaan tuotantoaan vuonna 2026. Ukraina on kuitenkin osoittanut poikkeuksellista sopeutumiskykyä sodan olosuhteissa.
Itse olen tismalleen samalla kannalla kuin Viron presidenttikin on.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011969706.html
Viron presidentti Alar Karis HS:lle: Ukrainan sota voi päättyä yllättäen