Ukrainan kriisi - Venäjä hyökkää Ukrainaan maalta, mereltä ja ilmasta

Tänne keskustelut politiikasta siihen liittyvästä korruptiosta yms.
mijuheto
Sofia Karppi

Re: Ukrainan kriisi - Venäjä hyökkää Ukrainaan maalta, mereltä ja ilmasta

Viesti Kirjoittaja mijuheto »

ukraina on kuohinut ryssää jo niin paljon, että voitonpäivänä ei ole yhtään tankkia ryssä paraatissa.
rikkalapio
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja rikkalapio »

JOMPPE kirjoitti: Ke Huhti 29, 2026 9:38 am
rikkalapio kirjoitti: Pe Huhti 24, 2026 4:29 pm
kiinnostunut5 kirjoitti: Pe Huhti 24, 2026 3:07 pm

Lukitaanko vastaus? Ei ole ensimmäinen ennustuksesi täysin metsään. :lol:
lukitaan
Mitkäs ne tavoitteet olikaan? Demilitarisointi ja aseistariisuminen.. katsotaanpa mitä Grok sanoo:

Prompt: Miten ukrainan aseteollisuus on kehittynyt Venäjän hyökkäyksen jälkeen? Venäjän tavoite on demilitarisoida ja riisua ukraina aseista, miten tavoitteella menee?
Yhteenveto
Ukrainan aseteollisuus on sodan myötä kokenut transformaation, jossa se on noussut globaaliksi innovaattoriksi erityisesti unmanned systems -alueella. Se ei enää ole riippuvainen pelkästään länsiavusta, vaan tuottaa itse merkittävän osan tarvittavasta kalustosta ja kehittää halvempia, tehokkaampia ratkaisuja (droonit vs. perinteiset ammukset tai ohjukset).
Venäjän alkuperäinen "demilitarisointi"-tavoite on epäonnistunut pahasti: Ukraina on aseistautuneempi ja sotateollisuudeltaan vahvempi kuin ennen hyökkäystä. Sota on kuitenkin kuluttanut molempia osapuolia raskaan; Venäjä jatkaa massiivista omaa sotatuotantoaan (avustettuna mm. Pohjois-Koreasta ja Iranista), kun taas Ukraina kamppailee rahoituksen, työvoiman ja energian kanssa.
Tilanne on dynaaminen, ja kehitys riippuu suuresti länsimaisesta tuesta, investoinneista Ukrainan teollisuuteen sekä siitä, miten molemmat osapuolet onnistuvat skaalaamaan tuotantoaan vuonna 2026. Ukraina on kuitenkin osoittanut poikkeuksellista sopeutumiskykyä sodan olosuhteissa.
Ihmeellisessä satumaailmassa porukka elelee propaganda on tehnyt tehtävänsä :lol:

Itse olen tismalleen samalla kannalla kuin Viron presidenttikin on.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011969706.html
Viron presidentti Alar Karis HS:lle: Ukrainan sota voi päättyä yllättäen
Ei Eurooppa ole mikään USA:n vasalli muualla kun Venäjän propagandassa
- Schimanski -

"Iran on lyöty. Kukaan ei ole koskaan voittanut näin. MINÄ pelastin Yhdysvallat ja maailman siinä sivussa.

Tiedättehän te."

-Trump-
JOMPPE
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja JOMPPE »

rikkalapio kirjoitti: Ke Huhti 29, 2026 4:18 pm
JOMPPE kirjoitti: Ke Huhti 29, 2026 9:38 am
rikkalapio kirjoitti: Pe Huhti 24, 2026 4:29 pm

lukitaan
Mitkäs ne tavoitteet olikaan? Demilitarisointi ja aseistariisuminen.. katsotaanpa mitä Grok sanoo:

Prompt: Miten ukrainan aseteollisuus on kehittynyt Venäjän hyökkäyksen jälkeen? Venäjän tavoite on demilitarisoida ja riisua ukraina aseista, miten tavoitteella menee?
Yhteenveto
Ukrainan aseteollisuus on sodan myötä kokenut transformaation, jossa se on noussut globaaliksi innovaattoriksi erityisesti unmanned systems -alueella. Se ei enää ole riippuvainen pelkästään länsiavusta, vaan tuottaa itse merkittävän osan tarvittavasta kalustosta ja kehittää halvempia, tehokkaampia ratkaisuja (droonit vs. perinteiset ammukset tai ohjukset).
Venäjän alkuperäinen "demilitarisointi"-tavoite on epäonnistunut pahasti: Ukraina on aseistautuneempi ja sotateollisuudeltaan vahvempi kuin ennen hyökkäystä. Sota on kuitenkin kuluttanut molempia osapuolia raskaan; Venäjä jatkaa massiivista omaa sotatuotantoaan (avustettuna mm. Pohjois-Koreasta ja Iranista), kun taas Ukraina kamppailee rahoituksen, työvoiman ja energian kanssa.
Tilanne on dynaaminen, ja kehitys riippuu suuresti länsimaisesta tuesta, investoinneista Ukrainan teollisuuteen sekä siitä, miten molemmat osapuolet onnistuvat skaalaamaan tuotantoaan vuonna 2026. Ukraina on kuitenkin osoittanut poikkeuksellista sopeutumiskykyä sodan olosuhteissa.
Ihmeellisessä satumaailmassa porukka elelee propaganda on tehnyt tehtävänsä :lol:

Itse olen tismalleen samalla kannalla kuin Viron presidenttikin on.

"Satumaailma" tuli Grokilta. Etkö se sinäkin viljele sen tuloksia joka ketjussa..
rikkalapio
Vic Mackey

Grok perustaa "totuutensa" aina länsimaiseen tiedottamiseen siltä pitää osata kysyä oikeat kysymykset ystäväiseni.
Yhteenveto venäläisestä näkökulmasta:
Ukrainan kyky jatkaa sotaa perustuu lähes täysin länsimaiden rahoitukseen. Venäjä heikentää tätä kapasiteettia jatkuvilla iskuilla ja rintamatoiminnalla. Vaikka uutta EU-lainaa on luvassa, venäläisten lähteiden mukaan Ukrainan tilanne on hauras, ja demilitarisointi etenee. Konflikti päättyy venäläisten tavoitteiden täyttymiseen – ei kalenterin mukaan
Nyt kun USA on jo ilmoittanut ettei aseapua ole tiedossa niin konfliktin loppu on hyvin lähellä.Aivan kuten Viron presidenttikin vasta totesi.
Viimeksi muokannut rikkalapio, Ke Huhti 29, 2026 6:27 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Schimanski -

"Iran on lyöty. Kukaan ei ole koskaan voittanut näin. MINÄ pelastin Yhdysvallat ja maailman siinä sivussa.

Tiedättehän te."

-Trump-
JOMPPE
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja JOMPPE »

rikkalapio kirjoitti: Ke Huhti 29, 2026 6:14 pm Grok perustaa "totuutensa" aina länsimaiseen tiedottamiseen siltä pitää osata kysyä oikeat kysymykset ystäväiseni.
Siksi laitoin myös promptin näkyviin. Ota mallia.

Edit. Jopas siitä Viron presidentistä nyt on tullut mahtava lähde. Eihän se edes kertonut kumman aloitteesta loppu tulee. Epätoivo paistaa jo sinusta.
damfin
James Bond (Pierce Brosnan)

Viesti Kirjoittaja damfin »

rikkalapio kirjoitti: Ke Huhti 29, 2026 4:18 pm Itse olen tismalleen samalla kannalla kuin Viron presidenttikin on.

Uskon kyllä että se tulee olemaan sinullekin yllättävä loppu sodalle jos/kun venäjä päätyy samaan ratkaisuun johon neuvostoliitto päätyi afganistanissa 1989, eli löi hanskat tiskiin ja totesi että ei tässä sotimisessa ole enää mitään järkeä.
Silloin vaan tekivät tuon päätöksen liian myöhään ja koko neuvostoliitto kaatui koska talous oli tuhottu tuolla itsepäisellä sotimisella.
rikkalapio
Vic Mackey

damfin kirjoitti: Ke Huhti 29, 2026 7:27 pm
rikkalapio kirjoitti: Ke Huhti 29, 2026 4:18 pm Itse olen tismalleen samalla kannalla kuin Viron presidenttikin on.

Uskon kyllä että se tulee olemaan sinullekin yllättävä loppu sodalle jos/kun venäjä päätyy samaan ratkaisuun johon neuvostoliitto päätyi afganistanissa 1989, eli löi hanskat tiskiin ja totesi että ei tässä sotimisessa ole enää mitään järkeä.
Silloin vaan tekivät tuon päätöksen liian myöhään ja koko neuvostoliitto kaatui koska talous oli tuhottu tuolla itsepäisellä sotimisella.
Siltäkö se mielestäsi nyt vaikuttaa siellä rintamalla ? :lol: Meinaat että Ukraina on nyt omavarainen aseidensa osalta ja hoitaa hommat kotiin tyylikkäästi tätähän meille päivittäin koitetaan kertoa :mrgreen:
- Schimanski -

Tiedättehän te."

-Trump-
El Mencho
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja El Mencho »

rikkalapio kirjoitti: Ke Huhti 29, 2026 7:40 pm
damfin kirjoitti: Ke Huhti 29, 2026 7:27 pm

Siltäkö se mielestäsi nyt vaikuttaa siellä rintamalla ? :lol: Meinaat että Ukraina on nyt omavarainen aseidensa osalta ja hoitaa hommat kotiin tyylikkäästi tätähän meille päivittäin koitetaan kertoa :mrgreen:
Trumpin mukaan Ukraina on häviämässä.

Miten ajattelen ei kuulu sinulle millään tavalla.
rikkalapio
Vic Mackey

Niin se vaan menee Ukraina on lyöty.
- Schimanski -

Tiedättehän te."

-Trump-
damfin
James Bond (Pierce Brosnan)

Viesti Kirjoittaja damfin »

Putte soitti trumpille ja kertoi että Ukraina on sotilaallisesti lyöty... aneli kuitenkin trumppia pyytämään Ukrainaa tulitaukoon voitonpäivän juhlien ajaksi, ettei se lyöty Ukraina nyt vaan silloin iskisi venäjälle :mrgreen:
rikkalapio
Vic Mackey

damfin kirjoitti: Ke Huhti 29, 2026 11:08 pm Putte soitti trumpille ja kertoi että Ukraina on sotilaallisesti lyöty... aneli kuitenkin trumppia pyytämään Ukrainaa tulitaukoon voitonpäivän juhlien ajaksi, ettei se lyöty Ukraina nyt vaan silloin iskisi venäjälle :mrgreen:
Jottei Ukrainalle kävisi hassusti
- Schimanski -

Tiedättehän te."

-Trump-
OnyxPhoenix
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja OnyxPhoenix »

damfin kirjoitti: Ke Huhti 29, 2026 11:08 pm Putte soitti trumpille ja kertoi että Ukraina on sotilaallisesti lyöty... aneli kuitenkin trumppia pyytämään Ukrainaa tulitaukoon voitonpäivän juhlien ajaksi, ettei se lyöty Ukraina nyt vaan silloin iskisi venäjälle :mrgreen:
No sehän onkin nyt hauska nähdä miten sodan kulku etenee nyt kun Ukrainan armeija on kuulemma sitten lyöty.
Mahtaa olla tästä eteenpäin aikamoista voittokulkua maailman toiseksi vahvimmalla armeijalla lyötyä vihollista vastaan. :D

Toisaalta tuosta ei tiedä mitä tuo dementia-vaari edes tarkoitti, tarkoittiko oikeasti Irania kun alkoi selittää että "Ukraina on lyöty sotilaallisesti, kuten heidän laivastonsa, laivaston 159 laivaa on upotettu".
Varsinaista laivastoa sota-aluksineen Ukrainalla ei ole ollutkaan.
URSA
James Bond (Roger Moore)

Viesti Kirjoittaja URSA »

Sleepy Don vaan sekoilee.
Puhelun jälkeen Trumpilta pääsi kuitenkin kiusallinen lipsahdus Ukrainan tappiosta hänen kommentoidessaan keskustelua toimittajille.

Hän väitti Ukrainan armeijan tulleen lyödyksi ja sanoi maan menettäneen kaikki laivansa ja lentokoneensa. The Guardianin mukaan näytti siltä, että hän sekoitti Ukrainan Iraniin, sillä hän oli aiemmin käyttänyt samankaltaista kieltä väittäessään Yhdysvaltojen Irania vastaan suunnatun operaation menestyneen.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/08b ... 662b7a4a46
OnyxPhoenix
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja OnyxPhoenix »

Republikaanien kongressiedustaja Don Bacon kertoo että $400 miljoonan Ukraine Security Assistance Initiative (USAI) rahoitus joka oli pidätettynä kuukausia on nyt vapautettu käyttöön Pentagonin toimesta.

rikkalapio
Vic Mackey

OnyxPhoenix kirjoitti: To Huhti 30, 2026 12:17 am Republikaanien kongressiedustaja Don Bacon kertoo että $400 miljoonan Ukraine Security Assistance Initiative (USAI) rahoitus joka oli pidätettynä kuukausia on nyt vapautettu käyttöön Pentagonin toimesta.

Rep Don Bacon ei ole muuta tehnyt kuin jauhanut paskaa koko konfliktin ajan. :lol:
Ei vielä täysin riippumattomasti vahvistettu: Uutiset McConnellin kritiikistä ja viivästyksestä ovat vahvoja, mutta itse “vapautettu nyt” -tieto tulee toistaiseksi lähinnä Baconin twiitistä ja kuulemisesta. Tilanne on kehittyvä (tapahtui juuri tänään).
Mitä saa 400 miljoonalla no eipä juuri mitään. Varsinkaan jos niitä ei ole.
Mikä tämä 400 miljoonaa oikeasti on?Kyseessä on USAI-rahoitus (Ukraine Security Assistance Initiative). Toisin kuin nopea "drawdown" (jossa otetaan suoraan Yhdysvaltain omista varastoista), USAI-raha menee amerikkalaisille asevalmistajille uusien aseiden ja ammusten tilaamiseen. Rahat eivät mene suoraan Ukrainan tilille, vaan ne tukevat samalla Yhdysvaltain omaa puolustusteollisuutta.
- Schimanski -

Tiedättehän te."

-Trump-
Vastaa Viestiin