Kansalaisaloite vaarallisten koirarotujen kieltämiseksi

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Le chat bleu
Harjunpää

Re: Kansalaisaloite vaarallisten koirarotujen kieltämiseksi

Viesti Kirjoittaja Le chat bleu »

Mikromuovi kirjoitti: Ti Touko 12, 2026 10:34 am
Sopuli kirjoitti: Ti Touko 12, 2026 9:15 am
Transventtiili kirjoitti: Ma Touko 11, 2026 12:15 pm Toi nyt kuitenkin on myös täysin fakta että koira kuin koira voi olla vaarallinen ja hyvin usein se syy on siellä hihnan yläpäässä. Ja kaikenlaisia vaaratilanteita syntyy juuri sen hihnan yläpään takia. Ei ole sormilla + varpailla laskettavissa ne kerrat kun joku päästää koiransa monen mun koiran naamalle ja sit mun koira ärähtää. Ja sitten mua katsotaan sillee että voisitko viedä hullun koirasi muualle. Ei, voisitko sä opetella käyttämään sitä remmiä ja lukemaan koiraasi!
Mulla on koira aina ihan vieressä lyhyellä remmillä ku tulee koirakko vastaan ja mennään vielä niin, että minä olen koirien välissä.
No ei todellakaan saa koirasta kuin koirasta vaarallista millään. Hyvinkin monen kohdalla vaatisi aikamoisen koulutuksen, jotta sen saisi hyökkäämään varoittamatta tappomeiningillä toisen koiran päälle. Huonolla pidolla saa useimmista vain vapisevan haavanlehden, joka alleen laskemisen lomassa uskaltaa korkeintaan varovasti näykkäistä viimesijaisena keinona. Lisäksi tietysti monen pieni koko takaa sen, ettei koira pysty vahingoittamaan vakavasti, vaikka kuinka kovasti yrittäisi. Tuo on siis yksinkertaisesti kaukana faktasta, että koira kuin koira voisi olla vaarallinen ja koiran reaktiot olisivat hihnan yläpäästä kiinni.
100% samaa mieltä Sopulin kanssa. Transventtiili puhuu paskaa koko ajan. On oma lehmä ojassa ja pelkää että kielto taistelukoiriin tulisi voimaan Suomessakin. Niitä ei tarvita mihinkään ja muun maailman turvallisuus tulee mennä joidenkin kallujen halun edelle omistaa ruma ja vaarallinen tappaja.
Aamen, tuon transun osalta. Sellaiset on kanssasyyllisiä, vähättelemällä tappelukoirarotujen ongelmia he vaan haluavat saada niitä koiria lisää yhteiskuntaan. Tulisi kerran pitämään sylissä koiraa kun kaksivuotias, fyysisesti terve tyyppi lopetetaan, koska siihen on jalostettu ominaisuudet jotka sai sen menemään tosissaan muiden eläinten päälle eikä kukaan vastuullinen koiraa ota. :evil:

Vika ei ole koirassa, vika on niissä ihmisissä jotka näitä koiria haluavat lisää.
Valo tunnelin päässä on luultavasti liekinheitin :lol:
Transventtiili
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Transventtiili »

Le chat bleu kirjoitti: Ti Touko 12, 2026 12:52 pm
Sopuli kirjoitti: Ti Touko 12, 2026 9:15 am
No ei todellakaan saa koirasta kuin koirasta vaarallista millään. Hyvinkin monen kohdalla vaatisi aikamoisen koulutuksen, jotta sen saisi hyökkäämään varoittamatta tappomeiningillä toisen koiran päälle. Huonolla pidolla saa useimmista vain vapisevan haavanlehden, joka alleen laskemisen lomassa uskaltaa korkeintaan varovasti näykkäistä viimesijaisena keinona. Lisäksi tietysti monen pieni koko takaa sen, ettei koira pysty vahingoittamaan vakavasti, vaikka kuinka kovasti yrittäisi. Tuo on siis yksinkertaisesti kaukana faktasta, että koira kuin koira voisi olla vaarallinen ja koiran reaktiot olisivat hihnan yläpäästä kiinni.
100% samaa mieltä Sopulin kanssa. Transventtiili puhuu paskaa koko ajan. On oma lehmä ojassa ja pelkää että kielto taistelukoiriin tulisi voimaan Suomessakin. Niitä ei tarvita mihinkään ja muun maailman turvallisuus tulee mennä joidenkin kallujen halun edelle omistaa ruma ja vaarallinen tappaja.
Aamen, tuon transun osalta. Sellaiset on kanssasyyllisiä, vähättelemällä tappelukoirarotujen ongelmia he vaan haluavat saada niitä koiria lisää yhteiskuntaan. Tulisi kerran pitämään sylissä koiraa kun kaksivuotias, fyysisesti terve tyyppi lopetetaan, koska siihen on jalostettu ominaisuudet jotka sai sen menemään tosissaan muiden eläinten päälle eikä kukaan vastuullinen koiraa ota. :evil:

Vika ei ole koirassa, vika on niissä ihmisissä jotka näitä koiria haluavat lisää.
No kerro sinä sitten että mitä kaikkea paskaa olen puhunut? Mikromuovi sitä ei selkeästi osaa sanoa vaikka tuollaista väittää.

Edelleenkään en vähättele, tiedän mihin nämä pystyy. Tiedän myös että nämä on oikeissa oloissa oikein leppoisia koiria. Kyllä se omistaja sen huonon käytöksen siihen saa helpostikin pitämällä koiraa huonoissa oloissa.
Mikromuovi
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Mikromuovi »

Transventtiili kirjoitti: Ti Touko 12, 2026 1:22 pm

No kerro sinä sitten että mitä kaikkea paskaa olen puhunut? Mikromuovi sitä ei selkeästi osaa sanoa vaikka tuollaista väittää.
Sinä väität että koirasta kuin koirasta saa vaarallisen. Se on paskan jauhamista.

Tästä lauseesta olen samaa mieltä: "Huonolla pidolla saa useimmista vain vapisevan haavanlehden, joka alleen laskemisen lomassa uskaltaa korkeintaan varovasti näykkäistä viimesijaisena keinona."

Koirat voivat riidellä keskenään ja tapella. Erityisesti saman perheen koirat. Sitten taas ulkona se extreme- määrätietoinen muiden koirien tappaminen keinolla millä hyvänsä, kuolemaan asti taistelu on erityisesti taistelukoirissa.

Ihmisen puremisessa on monilla koirilla korkea kynnys ja vaikka ne sen kynnyksen ylittäisi niin normaali perhekoirat eivät pure ihmisiltä luita poikki / tapa niitä. Ei ole ominaisuuksia. Ei rohkeutta eikä puruvoimaa eikä halua.

Samaa paskaa jauhetaan kuin raiskaustilastoissa joissa tietyt miehet ovat yliedustettuina ja ne ovat aina "yksittäistapauksia". Nää taistelukoirien puolustajat jauhaa samaa paskaa. Yksittäistapauksia.

Taistelukoirien omistajilta puuttuu myös empatiakyky. Empatia niitä uhreja kohtaan jotka kuolevat tai menettävät terveytensä taistelukoirien vuoksi.
Transventtiili
Remington Steele

Mikromuovi kirjoitti: Ti Touko 12, 2026 1:44 pm
Sinä väität että koirasta kuin koirasta saa vaarallisen. Se on paskan jauhamista.

Tästä lauseesta olen samaa mieltä: "Huonolla pidolla saa useimmista vain vapisevan haavanlehden, joka alleen laskemisen lomassa uskaltaa korkeintaan varovasti näykkäistä viimesijaisena keinona."

Koirat voivat riidellä keskenään ja tapella. Erityisesti saman perheen koirat. Sitten taas ulkona se extreme- määrätietoinen muiden koirien tappaminen keinolla millä hyvänsä, kuolemaan asti taistelu on erityisesti taistelukoirissa.

Ihmisen puremisessa on monilla koirilla korkea kynnys ja vaikka ne sen kynnyksen ylittäisi niin normaali perhekoirat eivät pure ihmisiltä luita poikki / tapa niitä. Ei ole ominaisuuksia. Ei rohkeutta eikä puruvoimaa eikä halua.

Samaa paskaa jauhetaan kuin raiskaustilastoissa joissa tietyt miehet ovat yliedustettuina ja ne ovat aina "yksittäistapauksia". Nää taistelukoirien puolustajat jauhaa samaa paskaa. Yksittäistapauksia.

Taistelukoirien omistajilta puuttuu myös empatiakyky. Empatia niitä uhreja kohtaan jotka kuolevat tai menettävät terveytensä taistelukoirien vuoksi.
Ei se mitään paskaa ole vaan faktaa. Toki joku aggre chihu ei nyt sillee vaarallinen ole mutta kuitenkin.
Huonolla pidolla saa koirista aggreja tai niitä vapisevia haavalehtiä, koskee myös näitä voimakoiria.

"extreme- määrätietoinen muiden koirien tappaminen keinolla millä hyvänsä, kuolemaan asti taistelu" on joissain voimakoirissa, ei suinkaan kaikissa eikä suurimassa osassa.

Pitbullin puruvoima esim ei edes ole mikään erityisen suuri.

Ei nämä yksittäistapauksia ole mutta lähes kaikki tapaukset ellei kaikki jotka lehtiin päätyy, niin niissä koira on ollut paskalla omistajalla. Ei ne vastuullisten omistajien koirat lehtiin päädy.
Te tappelikoirien vastustajat liioittelette aivan vitusti kaikkea, sekin on disinformaatiota.

Mistä sinä tiedät mitään mun empatiakyvystä? Kyllä mulla sitä on mutta pitäisikö mun olla itkemässä tuntemattomien koirien ja ihmisten vuoksi? Itketkö sä jokaisen tapetun ihmisen vuoksi ym?

Ja aika vähän tässä niitä on ollut ketkä henkensä on menettänyt näiden takia.
Mikromuovi
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Mikromuovi »

Transventtiili kirjoitti: Ti Touko 12, 2026 2:24 pm

Kerrotko vielä miksi pitbullia nimenomaan käytetään koirataisteluissa kun se puruvoima on kerran niin olematon :mrgreen: .

Tuolla toisessa ketjussa joku ihqu taistelukoiran omistaja vertasi collien puremaa taistelukoiran puruun. Ja tottakai taistelukoirissakin on paskahousuja. Olen nähnyt monissa videoissa paskahousuja. Silti ne paskahousutkin puree yleensä vakuuttavammin kuin yksikään collie puikkonokallaan.
Transventtiili
Remington Steele

Mikromuovi kirjoitti: Ti Touko 12, 2026 3:22 pm

Kerrotko vielä miksi pitbullia nimenomaan käytetään koirataisteluissa kun se puruvoima on kerran niin olematon :mrgreen: .

Tuolla toisessa ketjussa joku ihqu taistelukoiran omistaja vertasi collien puremaa taistelukoiran puruun. Ja tottakai taistelukoirissakin on paskahousuja. Olen nähnyt monissa videoissa paskahousuja. Silti ne paskahousutkin puree yleensä vakuuttavammin kuin yksikään collie puikkonokallaan.
Kerrotko vielä missä sanoin että pitbullin puruvoima on niin olematon?
Sinä luet asiat kuten haluat ne väkisin väärin ymmärtää.
Koita lukea asiat kuten ne on kirjoitettu.
kerpeikkari
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja kerpeikkari »

Transventtiili kirjoitti: Ti Touko 12, 2026 3:46 pm

Röllitätkö sää vaan vai ookko muka tosissas?
Transventtiili
Remington Steele

kerpeikkari kirjoitti: Ti Touko 12, 2026 4:01 pm
Transventtiili kirjoitti: Ti Touko 12, 2026 3:46 pm

Röllitätkö sää vaan vai ookko muka tosissas?
Minä vai? No kerro sinä sitten missä sanoin että pitin puruvoima on niin olematon?
Sen puruvoima on samaa luokkaa ku labbiksen ja sakemannin.
Löytyy paljon kovempi lukuja koiramaailmasta.
M.Saaarinen
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja M.Saaarinen »

Ei se ole koiran vika jos ongelmiatulee,kyllä se on omistajan.
Aivan sam jos alaikänen lapsi tekee pahojaan niin vanhemmat on siitä vastuussa kasvattajana,siksipä noita ongelmia onkin kun aikuiset ei ymmärrä asioita oikein.
Oneplus
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Oneplus »

Boldasin sulle olennaiset kohdat, niin ei tarvitse ränkätä samaa asiaa turhaan. Voit itse googlettaa miksi APBT käytetään koiratappeluissa, puruvoima ei ole se syy.

Hain myös sulle tilastot koirien puruvoimasta, toivottavasti selventää asiaa.

1 Kangal 743 PSI
2 Bandog 730 PSI
3 Cane Corso 700 PSI
4 Dogue de Bordeaux 556 PSI
5 English Mastiff 552 PSI
6 Tosa Inu 556 PSI
7 Dogo Canario 540 PSI
8 Dogo Argentino 500 PSI
9 Wolfdog 406 PSI
10 Leonberger 399 PSI
11 Akita Inu 350-400 PSI
12 Rottweiler 328 PSI
13 American Bulldog 305 PSI
14 German Shepherd 238 PSI
15 American Pit Bull Terrier 235 PSI
16 Labrador Retriever 230 PSI
17 Dutch Shepherd 224 PSI
18 Chow Chow 220 PSI
19 Malinois 195 PSI
20 Human (comparison) 162 PSI N/A

APBT puruvoima on heikompi mitä saksanpaimenkoiralla, joka myös puuttuu tältä tämän ketjun kieltolistalta. Mikäköhän logiikka siinä on, kun on kuitenkin tappava puruvoima ja rodulla eniten koirahyökkäyksiä Suomessa?
Oneplus
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Oneplus »

Niin ja Border Collien puruvoima on kuin onkin lähes samaa tasoa APBT:n puruvoiman kanssa, noin 200-230 joidenkin lähteiden mukaan. Saa silläkin jo hengen pois ihmiseltä, tekee pahaa jälkeä lapselle tai aikuiselle jos sille päälle sattuu:

https://www.buzzfeednews.com/article/ta ... ed-a-woman
Transventtiili
Remington Steele

Oneplus kirjoitti: Ti Touko 12, 2026 5:45 pm

Boldasin sulle olennaiset kohdat, niin ei tarvitse ränkätä samaa asiaa turhaan. Voit itse googlettaa miksi APBT käytetään koiratappeluissa, puruvoima ei ole se syy.

Hain myös sulle tilastot koirien puruvoimasta, toivottavasti selventää asiaa.

1 Kangal 743 PSI
2 Bandog 730 PSI
3 Cane Corso 700 PSI
4 Dogue de Bordeaux 556 PSI
5 English Mastiff 552 PSI
6 Tosa Inu 556 PSI
7 Dogo Canario 540 PSI
8 Dogo Argentino 500 PSI
9 Wolfdog 406 PSI
10 Leonberger 399 PSI
11 Akita Inu 350-400 PSI
12 Rottweiler 328 PSI
13 American Bulldog 305 PSI
14 German Shepherd 238 PSI
15 American Pit Bull Terrier 235 PSI
16 Labrador Retriever 230 PSI
17 Dutch Shepherd 224 PSI
18 Chow Chow 220 PSI
19 Malinois 195 PSI
20 Human (comparison) 162 PSI N/A

APBT puruvoima on heikompi mitä saksanpaimenkoiralla, joka myös puuttuu tältä tämän ketjun kieltolistalta. Mikäköhän logiikka siinä on, kun on kuitenkin tappava puruvoima ja rodulla eniten koirahyökkäyksiä Suomessa?
Tämä oli hyvä, kiitos!
Katsotaan mitä nämä kaikkitietävät tähän keksii vastata.
SYLWAR
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja SYLWAR »

VAV kirjoitti: Pe Touko 01, 2026 1:18 pm

3. Koira otetaan vääränlaiseen elinympäristöön, kuten laumanvartija kaupunkiin/taajamaan ilman työtehtävää. Tai jos tällainen koira otetaan omakotitaloon haja-asutusalueelle, ei huolehdita pihan asianmukaisesta aitauksesta ja vierailijoiden informoinnista miten menetellä kun saavutaan vierailulle. Tai koira jätetään lyhyen narun jatkoksi pitkästymään ja turhautumaan pihan perälle.

Aamen.....Muutama aika tärkeä juttu jäi puuttumaan.
Laumanvartijalla olisi hyvä olla yksi tai useampi saman tyyppinen koirakaveri, mieluiten saman rodun edustaja, koska laumanvartijaa ei ole tarkoitettu olemaan ainoana koirana vaan laumana suojelemassa esimekiksi lampaita. Se oman lauman puuttuminen aiheuttaa myös juuri sitä turhautumista ja samalla usean laumanvartijan kanssa koira luottaa siihen laumaansa uhkatilanteessa ja kynnys fyysiseen kontaktiin uhkatekijän kanssa laskee silloin huomattavasti.
Sitten vielä se mitä olen yrittänyt saarnata, ei laumanvartijaa ensimmäiseksi eikä ihan heti toiseksikaan koiraksi, laumanvartijalla on oma tahto ja itsenäinen ajattelu, sekä ei miellyttämisen tarvetta omistajaansa kohtaan, joten se miten koulutat vaikka saksanpaimenkoiraa tai vaikka rotikkaa ei todellakaan toimi laumavartijoiden kanssa.
Taumata­whakatangihanga­koauau­o­tamatea­turi­pukaka­piki­maunga­horo­nuku­pokai­whenua­ki­tana­tahu
40.346°S 176.5402°E
blindpedestrian
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja blindpedestrian »

Koiria on ollut suomessa yhtä kauan kuin ihmisiä. Neekerit tappavat enemmän suomalaisia, kuin koirat.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”
Iranilla on oikeus puolustautua israelin laittomalta hyökkäyssodalta
VAV
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja VAV »

SYLWAR kirjoitti: Ti Touko 12, 2026 6:24 pm
VAV kirjoitti: Pe Touko 01, 2026 1:18 pm

3. Koira otetaan vääränlaiseen elinympäristöön, kuten laumanvartija kaupunkiin/taajamaan ilman työtehtävää. Tai jos tällainen koira otetaan omakotitaloon haja-asutusalueelle, ei huolehdita pihan asianmukaisesta aitauksesta ja vierailijoiden informoinnista miten menetellä kun saavutaan vierailulle. Tai koira jätetään lyhyen narun jatkoksi pitkästymään ja turhautumaan pihan perälle.

Aamen.....Muutama aika tärkeä juttu jäi puuttumaan.
Laumanvartijalla olisi hyvä olla yksi tai useampi saman tyyppinen koirakaveri, mieluiten saman rodun edustaja, koska laumanvartijaa ei ole tarkoitettu olemaan ainoana koirana vaan laumana suojelemassa esimekiksi lampaita. Se oman lauman puuttuminen aiheuttaa myös juuri sitä turhautumista ja samalla usean laumanvartijan kanssa koira luottaa siihen laumaansa uhkatilanteessa ja kynnys fyysiseen kontaktiin uhkatekijän kanssa laskee silloin huomattavasti.
Sitten vielä se mitä olen yrittänyt saarnata, ei laumanvartijaa ensimmäiseksi eikä ihan heti toiseksikaan koiraksi, laumanvartijalla on oma tahto ja itsenäinen ajattelu, sekä ei miellyttämisen tarvetta omistajaansa kohtaan, joten se miten koulutat vaikka saksanpaimenkoiraa tai vaikka rotikkaa ei todellakaan toimi laumavartijoiden kanssa.
Tärkeitä huomioita nämä luettelemasi.

Laumanvartija on ilman muuta laumakoira, mutta mielellään samalla mielenmaisemalla varustettujen koiruleiden kanssa, eli käytännössä ensisijaisesti toisten laumisten seurassa.

Oikeaa laumanvartiointia suorittavan koiran tulisi saada myös levätä, ja se taas ei oikein onnistu, mikäli se on kotieläinlauman ainoa vartija ja työpaikallaan 24h/vrk. Suurpetoalueella työkoiria tulisikin olla 3-5 ihan jo koirien turvallisuudenkin takia, sudetkin kun liikkuvat monesti laumassa. Mitä useampi koira, sitä tehokkaammin se toimii myös jo ennaltaehkäisevänä pelotteena suurpedoille.

Kokemusta suuren koiran hallinnasta olisi toki edullista olla ennestään (en kuitenkaan sano että täysin välttämätöntä), mutta esimerkiksi palveluskoira kokemuksella ei tee paljoakaan näiden kanssa, sillä niin erilaisella moodilla toimivat ja motivoituvat.

Onnellisen yhteiselon kannalta tärkeimpinä näen edellisen lisäksi, että 1. Koiralle on tarjota rotutyypille sovelias elinympäristö ja jonkinlainen työtehtävä 2. Koira sosiaalistetaan huolellisesti pentuaikana 3. Koiraa kasvatetaan rauhallisesti, päättäväisesti ja johdonmukaisesti. Niin että se aivan luontaisesti alkaa kunnioittaa ihmisiään, ei koskaan pelosta, eikä pakosta 4) Oikean laumisrodun valinta entisen laumiskokemuksen, tarjolla olevan työtehtävän ja elinympäristön syrjäisyyden perusteella 5) Ennakkoperehtyminen laumanvartijakoirien mielenmaisemaan ja etenkin käyttäytymisen logiikkaan
Vastaa Viestiin