Kansalaisaloite vaarallisten koirarotujen kieltämiseksi

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Sopuli
Nikke Knatterton

Re: Kansalaisaloite vaarallisten koirarotujen kieltämiseksi

Viesti Kirjoittaja Sopuli »

Transventtiili kirjoitti: Ma Touko 11, 2026 12:15 pm Toi nyt kuitenkin on myös täysin fakta että koira kuin koira voi olla vaarallinen ja hyvin usein se syy on siellä hihnan yläpäässä. Ja kaikenlaisia vaaratilanteita syntyy juuri sen hihnan yläpään takia. Ei ole sormilla + varpailla laskettavissa ne kerrat kun joku päästää koiransa monen mun koiran naamalle ja sit mun koira ärähtää. Ja sitten mua katsotaan sillee että voisitko viedä hullun koirasi muualle. Ei, voisitko sä opetella käyttämään sitä remmiä ja lukemaan koiraasi!
Mulla on koira aina ihan vieressä lyhyellä remmillä ku tulee koirakko vastaan ja mennään vielä niin, että minä olen koirien välissä.
No ei todellakaan saa koirasta kuin koirasta vaarallista millään. Hyvinkin monen kohdalla vaatisi aikamoisen koulutuksen, jotta sen saisi hyökkäämään varoittamatta tappomeiningillä toisen koiran päälle. Huonolla pidolla saa useimmista vain vapisevan haavanlehden, joka alleen laskemisen lomassa uskaltaa korkeintaan varovasti näykkäistä viimesijaisena keinona. Lisäksi tietysti monen pieni koko takaa sen, ettei koira pysty vahingoittamaan vakavasti, vaikka kuinka kovasti yrittäisi. Tuo on siis yksinkertaisesti kaukana faktasta, että koira kuin koira voisi olla vaarallinen ja koiran reaktiot olisivat hihnan yläpäästä kiinni.

Siitä olen ihan samaa mieltä, että mitään koiraa ei saa koskaan päästää luvatta toisten iholle. Ei edes iloisena tervehtimään. Mutta se on eri keskustelun aihe.
Transventtiili
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Transventtiili »

Sopuli kirjoitti: Ti Touko 12, 2026 9:15 am
Transventtiili kirjoitti: Ma Touko 11, 2026 12:15 pm Toi nyt kuitenkin on myös täysin fakta että koira kuin koira voi olla vaarallinen ja hyvin usein se syy on siellä hihnan yläpäässä. Ja kaikenlaisia vaaratilanteita syntyy juuri sen hihnan yläpään takia. Ei ole sormilla + varpailla laskettavissa ne kerrat kun joku päästää koiransa monen mun koiran naamalle ja sit mun koira ärähtää. Ja sitten mua katsotaan sillee että voisitko viedä hullun koirasi muualle. Ei, voisitko sä opetella käyttämään sitä remmiä ja lukemaan koiraasi!
Mulla on koira aina ihan vieressä lyhyellä remmillä ku tulee koirakko vastaan ja mennään vielä niin, että minä olen koirien välissä.
No ei todellakaan saa koirasta kuin koirasta vaarallista millään. Hyvinkin monen kohdalla vaatisi aikamoisen koulutuksen, jotta sen saisi hyökkäämään varoittamatta tappomeiningillä toisen koiran päälle. Huonolla pidolla saa useimmista vain vapisevan haavanlehden, joka alleen laskemisen lomassa uskaltaa korkeintaan varovasti näykkäistä viimesijaisena keinona. Lisäksi tietysti monen pieni koko takaa sen, ettei koira pysty vahingoittamaan vakavasti, vaikka kuinka kovasti yrittäisi. Tuo on siis yksinkertaisesti kaukana faktasta, että koira kuin koira voisi olla vaarallinen ja koiran reaktiot olisivat hihnan yläpäästä kiinni.

Siitä olen ihan samaa mieltä, että mitään koiraa ei saa koskaan päästää luvatta toisten iholle. Ei edes iloisena tervehtimään. Mutta se on eri keskustelun aihe.
No tietenkin saa! Ja myöskään kaikki näiden rotujen edustajat ei ole huonon kodin takia sekopäisiä tappajia, osa on tuollaisia sun mainitsemia vapisevia haavanlehtiä.
Mun lähellä asuu mies jolla on sakemanni joka kävisi 1000 prosentin varmuudella päälle jos se pääsisi irti. Tämä mies myös komentaa sitä koiraansa lyömällä remmillä. Siitä voinee kaikki arvailla mitä kotona tapahtuu ja miksi koira käyttäytyy kuten käyttäytyy.
Kyllä se omistaja on hyvin hyvin suurella todennäköisyydellä aina syypää siihen jos koiralla on käytöshäiriöitä. Toi ylen dokkari senkin hyvin näytti.
loaded
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja loaded »

Katsoin "Maailman kilteintä koiraa" vain viisi minuuttia. Voin vain kuvitella mitä kauheuksia siinä on.
Tätäkään ohjelmaa ei kannata unohtaa:

https://areena.yle.fi/1-66875596
Mikromuovi
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Mikromuovi »

100% samaa mieltä Sopulin kanssa. Transventtiili puhuu paskaa koko ajan. On oma lehmä ojassa ja pelkää että kielto taistelukoiriin tulisi voimaan Suomessakin. Niitä ei tarvita mihinkään ja muun maailman turvallisuus tulee mennä joidenkin kallujen halun edelle omistaa ruma ja vaarallinen tappaja.
loaded
Sofia Karppi

Mikromuovi kirjoitti: Ti Touko 12, 2026 10:34 am 100% samaa mieltä Sopulin kanssa. Transventtiili puhuu paskaa koko ajan. On oma lehmä ojassa ja pelkää että kielto taistelukoiriin tulisi voimaan Suomessakin. Niitä ei tarvita mihinkään ja muun maailman turvallisuus tulee mennä joidenkin kallujen halun edelle omistaa ruma ja vaarallinen tappaja.
Samaa mieltä. Ei normaali kotikoira tarkoita sellaista, joka voi käydä vieraiden kimppuun ja joka karatessaan käy muiden koirien kimppuun.
Transventtiili
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Transventtiili »

Mikromuovi kirjoitti: Ti Touko 12, 2026 10:34 am
100% samaa mieltä Sopulin kanssa. Transventtiili puhuu paskaa koko ajan. On oma lehmä ojassa ja pelkää että kielto taistelukoiriin tulisi voimaan Suomessakin. Niitä ei tarvita mihinkään ja muun maailman turvallisuus tulee mennä joidenkin kallujen halun edelle omistaa ruma ja vaarallinen tappaja.
Jos mä koko ajan puhun paskaa, niin osaat varmaan sitten mainita näitä asioita joista olen paskaa puhunut?
En mä mitään pelkää. Jos sellainen kielto tulee, niin noudatan sitä kyllä. En mä olen mikään rikosrekisten omaava henkilö joka jo ihan periaatteesta menee aina vastoin lakia.
Usko nyt jo helvetti että enemmän noita koiria on ihan tavallisilla ihmisillä kuin kalluilla. Sä et vaan niistä lue mistään.
Jaakko Kolmonen
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Jaakko Kolmonen »

M.Saaarinen kirjoitti: Ti Touko 12, 2026 7:36 am Juurikin noin,hieman pitäsi katsoa kelle koiran voi antaa,jos ihmisellä on toistuvia tuomioita väkivallasta jne niin ei ainakaan sellasille eikä muille alkoholisteille saati aineiden käyttäjille.
Ei tuommoset voi eläintä hoitaa asiallisesti.
Tämä on yksi syy mutta paljon koiria otetaan myös hetken mielijohteesta vailla täyttä ymmärrystä. Kymmenien vuosien kokemuksella olen nähnyt lähes kaiken.
Omat koirani olen ottanut kasvattajilta jotka tunnen ja tiedän. Pentuja ja " pitovaikeus" koiria. Kaikkien kanssa olen pärjännyt. Jokaisen koiran tiedot löytyvät kennelliiton sivuilta. Olen käynyt ennen ja jälkeen tutustumassa koiriin näyttelyissä ja kasvattajien luona. Useammin olen jättänyt koiran ottamatta kuin ottanut. Puhelimessa alustavasti sanottu ei olekaan kohdannut livenä. Koirien taustat puutteelliset jne.
En nyt muista yhtään kertaa koirieni aloittaneen tappelua. Ovat kyllä puolustaneet itseään kun päälle on käyty.
Nämä päälle käyneet erittäin aggressiiviset koirat ovat rodultaan järjestyksessä tuoreimmasta alkaen labradorinnoutaja, suomen ajokoira, husky, portugalin vesikoira, kultainen noutaja, husky, bokseri, karhukoira, airedalenterrieri ja saksanpaimenkoira. Tämän lisäksi muutama seropi joiden tausta ei selvillä.
Osa tullut portista yli, ali tai läpi. Osa karannut kohdattaessa omistajan käsistä. Syystä tai toisesta koira irti lenkkipolulla. On myös ollut tapauksia että omistaja päästää koiransa irti ja kehottaa toimimaan samoin.
Kohdattaessa lenkillä otan koirat lyhyelle hihnalle ja samoin kuin edellä joku jo mainitsi olen omien ja vastaantulevien koirien välissä. Jos kohtaamani koira on pitkässä hihnassa ja omistajasta näkee ettei tilanne ole hallussa huomautan asiasta. Pidä koira kiinni ja kävele eteenpäin. Tästä huolimatta tullaan lähelle kun tämä "nuuskututustuu" eikä tämä mitään tee jne.
Laidasta laitaan näitä on ollut ja tulee olemaan jatkossakin.
Jos omistat tietyn rotuisen koirat olet aina väärässä.

Terävämpi kaveri voi tarkastella listaa ja pohdiskella miksi nuo koirat käy päälle. Eikös ne ole ihan mukavia seurakoiria. Mamman ja papan mussukoita.
Verä ny vähä sääki perkele eihä sun oo saatana eres hiki
Jaakko Kolmonen
Harjunpää

loaded kirjoitti: Ti Touko 12, 2026 10:37 am
Mikromuovi kirjoitti: Ti Touko 12, 2026 10:34 am 100% samaa mieltä Sopulin kanssa. Transventtiili puhuu paskaa koko ajan. On oma lehmä ojassa ja pelkää että kielto taistelukoiriin tulisi voimaan Suomessakin. Niitä ei tarvita mihinkään ja muun maailman turvallisuus tulee mennä joidenkin kallujen halun edelle omistaa ruma ja vaarallinen tappaja.
Samaa mieltä. Ei normaali kotikoira tarkoita sellaista, joka voi käydä vieraiden kimppuun ja joka karatessaan käy muiden koirien kimppuun.
Tiedätkö mikä on normaali kotikoira?
loaded
Sofia Karppi

Jaakko Kolmonen kirjoitti: Ti Touko 12, 2026 11:00 am
Tuo on niin tyhmä kysymys, että en viitsi edes vastata. Ehkä joku vaivautuu, koska sinä ilmeisesti et tiedä.
Sopuli
Nikke Knatterton

Jaakko Kolmonen kirjoitti: Ti Touko 12, 2026 10:57 am
M.Saaarinen kirjoitti: Ti Touko 12, 2026 7:36 am Juurikin noin,hieman pitäsi katsoa kelle koiran voi antaa,jos ihmisellä on toistuvia tuomioita väkivallasta jne niin ei ainakaan sellasille eikä muille alkoholisteille saati aineiden käyttäjille.
Ei tuommoset voi eläintä hoitaa asiallisesti.
Tämä on yksi syy mutta paljon koiria otetaan myös hetken mielijohteesta vailla täyttä ymmärrystä. Kymmenien vuosien kokemuksella olen nähnyt lähes kaiken.
Omat koirani olen ottanut kasvattajilta jotka tunnen ja tiedän. Pentuja ja " pitovaikeus" koiria. Kaikkien kanssa olen pärjännyt. Jokaisen koiran tiedot löytyvät kennelliiton sivuilta. Olen käynyt ennen ja jälkeen tutustumassa koiriin näyttelyissä ja kasvattajien luona. Useammin olen jättänyt koiran ottamatta kuin ottanut. Puhelimessa alustavasti sanottu ei olekaan kohdannut livenä. Koirien taustat puutteelliset jne.
En nyt muista yhtään kertaa koirieni aloittaneen tappelua. Ovat kyllä puolustaneet itseään kun päälle on käyty.
Nämä päälle käyneet erittäin aggressiiviset koirat ovat rodultaan järjestyksessä tuoreimmasta alkaen labradorinnoutaja, suomen ajokoira, husky, portugalin vesikoira, kultainen noutaja, husky, bokseri, karhukoira, airedalenterrieri ja saksanpaimenkoira. Tämän lisäksi muutama seropi joiden tausta ei selvillä.
Osa tullut portista yli, ali tai läpi. Osa karannut kohdattaessa omistajan käsistä. Syystä tai toisesta koira irti lenkkipolulla. On myös ollut tapauksia että omistaja päästää koiransa irti ja kehottaa toimimaan samoin.
Kohdattaessa lenkillä otan koirat lyhyelle hihnalle ja samoin kuin edellä joku jo mainitsi olen omien ja vastaantulevien koirien välissä. Jos kohtaamani koira on pitkässä hihnassa ja omistajasta näkee ettei tilanne ole hallussa huomautan asiasta. Pidä koira kiinni ja kävele eteenpäin. Tästä huolimatta tullaan lähelle kun tämä "nuuskututustuu" eikä tämä mitään tee jne.
Laidasta laitaan näitä on ollut ja tulee olemaan jatkossakin.
Jos omistat tietyn rotuisen koirat olet aina väärässä.

Terävämpi kaveri voi tarkastella listaa ja pohdiskella miksi nuo koirat käy päälle. Eikös ne ole ihan mukavia seurakoiria. Mamman ja papan mussukoita.
Onpa koirasi saanut monta koiraa tappomeiningillä päälleen. Onneksi yksikään ei ole ollut taistelurotuinen, niin ei ole ilmeisesti käynyt pahemmin. Etkä itsekään ole koirien välissä ollessasi saanut osumaa. Tuollainen huolimattomuus omistajilta saa kyllä kannattamaan rajoituksia aina vain vahvemmin.
Oneplus
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Oneplus »

On faktaa, Transventtiili on kyllä oikeassa ja asiasta löytyy paljon tutkittuakin tietoa jos vain viitsii etsiä. Usein nuo ns. taistelukoirat eivät edes ole kovin agressiivisia, jos niitä kasvattaa ilman väkivaltaa. Minulla on ollut eri koiria, ns. taistelukoiria, saksanpaimenkoiria, sekarotuisia ja pienempiäkin koiria. Yksi näistä pelätyistä tappajakoirista oli kaikista kiltein ja tottelevaisin, eikä osoittanut juuri minkäänlaista agressiota. Pienet koirat on usein hyvin agressiivisia, eikä omistajat viitsi edes komentaa niitä aina. Pienenkin koiran purema voi olla vaarallinen, ja suurin osa suomessa sattuneista kuolemaan johtaneista koiran puremista johtuukin verenmyrkytyksestä ja muista epäsuorista syistä.

Omien kokemusten tueksi vielä muita lähteitä:

Tutkimus: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10. ... 1996.35956

"Aggression in 108 dog breeds and six crosses was ranked by 185 members of the Companion Animal Society of the New Zealand Veterinary Association. The Rottweiler and German Shepherd were categorised as extremely aggressive and the Akita, Basengi, Chihuahua (long-coated and short-coated), Chow Chow, Cocker Spaniel, Shar pei and Welsh Corgi (Cardigan and Pembroke) were classified as very aggressive"

Iltalehden artikkeli ylläolevasta aiheesta: https://www.iltalehti.fi/perheartikkeli ... e7f0e9c522

Lainaus YLEn sivuilta (https://yle.fi/a/74-20088400): "Koirien hyökkäyksissä ja puremissa yleisin kuolinsyy on jälkiseuraus, kuten verenmyrkytys."

Mitä varsinaisia todisteita sulla oli millä perustelisit mielipiteitäsi?
Sopuli
Nikke Knatterton

Erotetaan nyt kuitenkin ensinnäkin lajitovereihin kohdistuva aggressio ihmiseen kohdistuvasta (missä voidaan nähdä yhteyksiäkin) ja toiseksi huomioidaan hyökkäyksessä syntyvien vammojen vakavuus.

Tilastot koirista, jotka ovat tappaneet muita koiria ovat tietenkin erilaiset kuin tilastot eläinlääkäriä purreista koirista.

Arvokasta tietoa toki jälkimmäinenkin, enkä henkilökohtaisesti ollenkaan vähättele pienten seurakoirienkaan terävyyttä. Ne eivät kuitenkaan ole järin vakava uhka edes toistensa hengelle. (Jos ei nyt kuitenkaan tulehtuneesta pipistä aloiteta.)
Oneplus
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Oneplus »

Sopuli kirjoitti: Ti Touko 12, 2026 12:07 pm Erotetaan nyt kuitenkin ensinnäkin lajitovereihin kohdistuva aggressio ihmiseen kohdistuvasta (missä voidaan nähdä yhteyksiäkin) ja toiseksi huomioidaan hyökkäyksessä syntyvien vammojen vakavuus.

Tilastot koirista, jotka ovat tappaneet muita koiria ovat tietenkin erilaiset kuin tilastot eläinlääkäriä purreista koirista.

Arvokasta tietoa toki jälkimmäinenkin, enkä henkilökohtaisesti ollenkaan vähättele pienten seurakoirienkaan terävyyttä. Ne eivät kuitenkaan ole järin vakava uhka edes toistensa hengelle. (Jos ei nyt kuitenkaan tulehtuneesta pipistä aloiteta.)
Puhun nimenomaan lajitovereihin kohdistuvasta agressiosta omien kokemusten perusteella. Ja mihin perustat oman käsityksesi? Mistä tilastoista puhut? Totta kai vahva koira aiheuttaa vakavammat vammat. Suurin osa kuolemista ei kuitenkaan johdu suoraan pureman voimasta vaan epäsuorista syistä. Väitätkö että esimerkiksi pienet terrierit eivät saa tapettua pieniä koiria? Mikset käy allekirjoittamassa aloitetta jos tämä asia on sinulle niin tärkeä ja olet varma asiastasi?
Jaakko Kolmonen
Harjunpää

loaded kirjoitti: Ti Touko 12, 2026 11:36 am
Jaakko Kolmonen kirjoitti: Ti Touko 12, 2026 11:00 am
Tuo on niin tyhmä kysymys, että en viitsi edes vastata. Ehkä joku vaivautuu, koska sinä ilmeisesti et tiedä.
Taidan tietää mutta sinä et tiedä. Listasin koiria jotka ovat tulleet päälle. Kielletään ne kaikki nyt heti niin moni ongelma ratkeaa ihan itsekseen.

Tuttava perheessä +50v ( ammatit putkimies ja kanslisti, lapsia 3, omakotitalo jne). 2 koiraa uros ja narttu. Saksanpaimenkoiria. Molemmat samalta kasvattajalta. Toinen nukkui keittiön lattialla sillä välin kun toinen juoksi ovesta ulos ja puri postimiestä perseeseen. Miksi näin kävi kun yhtään narkomaania, pilottitakkia tai ydinvoiman vastustajaa ei ollut paikalla? Eikä tappajakoiraa. Kielletäänkö rotu nyt heti kansalaisaloitteella.

Toinen tapaus tulee myös mieleen. Aviopari +50v myös. ( ammatit yrittäjä ja kotirouva evp, lapsia 4, ok talo, karavaanareita) Lassie. Lastenlapset leikki aina koiran kanssa mummulassa. Sitten tuli palotarkastaja ovesta ja 8v Lassie puri heti. Miten helvetissä se nyt puri ja mikä noilla ihmisillä on kun ottaa noin vaarallisen ja aggressiivisen koiran? Ja vielä lapsia ja lastenlapsiakin. Lassie on vuohipaimen ja tv sarjan tähti. Ei se nyt mitenkään voi päälle käydä. Vai onko niin että tuo 50v pariskunta oli opettanut Lassien käymään päälle.
Paikalla ei ollut persuja, peukun käyttäjiä eikä pride liputtajia.

Ketä nyt syytetään. Putkimiestä joka otti mokoman koiran vai kasvattajaa joka sen myi?
Jaakko Kolmonen
Harjunpää

Sopuli kirjoitti: Ti Touko 12, 2026 12:07 pm Erotetaan nyt kuitenkin ensinnäkin lajitovereihin kohdistuva aggressio ihmiseen kohdistuvasta (missä voidaan nähdä yhteyksiäkin) ja toiseksi huomioidaan hyökkäyksessä syntyvien vammojen vakavuus.

Näinkin tiedän käyneen. Hoidossa ollut amstaffi sai verenmyrkytyksen ja kuoli.
Vastaa Viestiin