Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Ross Sullivan
Telkkaridekkareiden asiantuntija

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

viivahattu kirjoitti: Pe Touko 15, 2026 4:08 pm
Ross Sullivan kirjoitti: Pe Touko 15, 2026 2:36 pm
viivahattu kirjoitti: Pe Touko 15, 2026 2:21 pm Myös pelkkä "ei onnistunut" tuollaisessa tilanteessa voi hyvinkin kertoa tekijän fiksaatiosta surmata uhri yhdellä iskulla. Jos hän oli esimerkiksi ammatiltaan teurastaja, tällainen surmaamistapa ja sen onnistuminen kerrasta saattaa olla keino etäännyttää mieli siitä faktasta, että tässä ollaan nyt tappamassa ihmistä eikä sikaa. Ehkä hän ei yksinkertaisesti pystynyt jatkamaan, kun tilanne ei enää muistuttanutkaan nopeaa ja tehokasta eläimen teurastamista, vaan olisi pitänyt alkaa hutkia summamutikassa pakenevaa ja apua huutavaa naista?
Käytännössä varmaan melkein ihan mikä vaan sanominen voi siihen viitata. Siitä päästäneen seuraavaksi todista, että joulupukkia ei ole olemassa -argumenttiin.

Mielestäni tekijän ei kuitenkaan olisi tarvinnut hutkia summanmutikassa. Ylipäänsä viiltävä isku ei ymmärtääkseni ole kovin yleinen suomalaisessa teurastamiskontekstissa.
Rauhoituhan nyt taas. Ei tässä ole kukaan vaatinut ketään todistamaan mitään. Tämä tapaus tuskin tulee selviämään koskaan, joten se on ihan yksi lysti mitä täällä kukakin lämpimikseen höpisee. "Ei onnistunut" ja muukin Helluun kohdistuneen väkivallan jälkeinen tekijän käytös joka tapauksessa kielii aika vahvasti siitä, että jonkinlainen käsikirjoitus hänellä tälle teolle päässään oli ja kun se meni mönkään, hän yksinkertaisesti painui vittuun. Siitä tämä minun spekulaationi, että hänen fiksaationsa oli nimenomaan teurastaa ihminen kuten eläin teurastetaan, ei ylipäätään vain surmata keinolla millä hyvänsä.

Viiltävä isku taas on käytännöllisesti ottaen kyseessä esimerkiksi silloin, kun hyökkääjä pitää puukkoa kädessään niin, että terän hamarapuoli on häneen itseensä päin ja iskee sitten ylhäältä alas niin, että uhriin osuu ensimmäisenä terän kaareva osa. Villapipon poimut ja kallon kaarevuus voivat pelastaa uhrin nimenomaan tällaiselta iskulta. Niin paksua villapipoa sen sijaan ei ole, joka auttaisi tilanteessa, jossa puukko osuu suoraan kärki edellä, vaikka Hellun päähän tullutta vammaa onkin luonnehdittu "pistohaavaksi". Toinen vaihtoehto on, että tekijä on tähdännyt esimerkiksi niskaan, mutta osunutkin takaraivon pullistumaan, joka on kallon kestävin kohta. Pitäisi tietää Hellun vamman tarkka sijaintikohta ja laatu, että asiasta voisi sen tarkemmin sanoa.
"päästäneen" ja päästiin! Mielestäni humoristinen joulupukkitodistelun uumoilu ei ole kiihkoilua, vaikka se jälleen kerran osoittautui oikeaksi arvaukseksi.

"kohdistuneen väkivallan jälkeinen tekijän käytös" Mitä tämä köytös mielestäsi sisälsi? Entäs miksi me uskoisimme pillerihumalaisen Hellun kertomuksia ainakaan sataprosenttisesti?

" nimenomaan teurastaa ihminen kuten eläin teurastetaan" Ei eläintä (Suomessa siis) lähtökohtaisesti teurasteta lyömällä viiltoa kalloon tai niskaan.
Mitä te dorkat dorkailette?
viivahattu
Watson itse

Viesti Kirjoittaja viivahattu »

Mitä helvettiä se taas horisee jostain joulupukeista? :D

Humalaisen Hellun kertomus, tai oikeammin ne osiot siitä mitkä poliisi on katsonut hyväksi julkistaa, ovat ainoa kertomus, joka meillä sen yön tapahtumista on. Riidatonta on, että Hellu selvisi yöstä elossa, että hänellä oli päässään ulkopuolisen henkilön teräaseella aiheuttama vamma ja että poliisi tutkii tänäkin päivänä häneen kohdistunutta väkivaltaa murhan yrityksenä. Mikään näistä ei ole ristiriidassa minun spekulaationi kanssa, että hyökkääjä saattoi hylätä Hellun metsään, koska hyökkäys hänen omien Hellun väittämien sanojensa mukaan "ei onnistunut" niin kuin hän oli sen fantasioinut, kuka tietää miksi. Sitä, osuuko minun spekulaationi oikeaan vai ei, ei osaa sanoa kuin tekijä, mikäli on enää elossa. Vai kysytäänkö Joulupukilta?
Ross Sullivan

viivahattu kirjoitti: Pe Touko 15, 2026 4:55 pm Mitä helvettiä se taas horisee jostain joulupukeista? :D

Humalaisen Hellun kertomus, tai oikeammin ne osiot siitä mitkä poliisi on katsonut hyväksi julkistaa, ovat ainoa kertomus, joka meillä sen yön tapahtumista on. Riidatonta on, että Hellu selvisi yöstä elossa, että hänellä oli päässään ulkopuolisen henkilön teräaseella aiheuttama vamma ja että poliisi tutkii tänäkin päivänä häneen kohdistunutta väkivaltaa murhan yrityksenä. Mikään näistä ei ole ristiriidassa minun spekulaationi kanssa, että hyökkääjä saattoi hylätä Hellun metsään, koska hyökkäys hänen omien Hellun väittämiensä sanojen mukaan "ei onnistunut" niin kuin hän oli sen fantasioinut, kuka tietää miksi. Sitä, osuuko minun spekulaationi oikeaan vai ei, ei osaa sanoa kuin tekijä, mikäli on enää elossa. Vai kysytäänkö Joulupukilta?
No, ei se nyt yllätä, että et tajua. Jos tajuaisit, että varmaan höpöttäisi.

Yritän kertoa sinulle, että horinoissasi ei ole mitään järkeä: tekijän ei kuitenkaan olisi tarvinnut hutkia summanmutikassa. Ylipäänsä viiltävä isku ei ymmärtääkseni ole kovin yleinen suomalaisessa teurastamiskontekstissa. Korjaa toki, jos olet eri mieltä.

Voinhan minäkin keksiä tarinan vaikkapa Moringin tummapiirteisestä sukulaisesta, joka on siellä ajellut ja niputtaa siihen useita tapauksia: ei sekään olisi ristiriidassa julkisesti kerrotun kanssa.
Touhupuntti
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Touhupuntti »

Jos tekoon yhtään liittyy seksistinen motiivi, on voinut nähdä jotain "seksihalujen tappajaa". Sellainen voi olla jotain esim. kesken Hellun virtsaamisen tullut lyönti on voinut aiheuttaa housuilleen virtaamista tai virtsan tulon jatkumista (koska vaikea "katkaista ja pidättää kesken") ym. Verinen terveysside voinut olla näkösällä housujen ollessa nilkoissa virtsaamisen ajan tms ja mennyt pasmat sekaisin. Oletettavasti siis ollut kyykkykusella, jolloin housut jää nilkkoihin, lisäksi niitä nostetaan hieman eteenpäin ettei osumia tule housuille.
Ross Sullivan

Touhupuntti kirjoitti: Pe Touko 15, 2026 5:09 pm Jos tekoon yhtään liittyy seksistinen motiivi, on voinut nähdä jotain "seksihalujen tappajaa". Sellainen voi olla jotain esim. kesken Hellun virtsaamisen tullut lyönti on voinut aiheuttaa housuilleen virtaamista tai virtsan tulon jatkumista (koska vaikea "katkaista ja pidättää kesken") ym. Verinen terveysside voinut olla näkösällä housujen ollessa nilkoissa virtsaamisen ajan tms ja mennyt pasmat sekaisin. Oletettavasti siis ollut kyykkykusella, jolloin housut jää nilkkoihin, lisäksi niitä nostetaan hieman eteenpäin ettei osumia tule housuille.
Mahdollista on sekin, että Hellu on yrittänyt pölliä pillereitä ja sitten tekijä on alkanut huutaa vittua ja lopuksi kertonut, että Hellu jää pöpelikköön. Tämän jälkeen Hellu on potkaissut hikistä pantteria kasseille ja tekijä on kävellyt perään ja varoituksena huitaissut takaapäin puukolla päähän.
viivahattu
Watson itse

Ross Sullivan kirjoitti: Pe Touko 15, 2026 5:06 pm
viivahattu kirjoitti: Pe Touko 15, 2026 4:55 pm Mitä helvettiä se taas horisee jostain joulupukeista? :D

Humalaisen Hellun kertomus, tai oikeammin ne osiot siitä mitkä poliisi on katsonut hyväksi julkistaa, ovat ainoa kertomus, joka meillä sen yön tapahtumista on. Riidatonta on, että Hellu selvisi yöstä elossa, että hänellä oli päässään ulkopuolisen henkilön teräaseella aiheuttama vamma ja että poliisi tutkii tänäkin päivänä häneen kohdistunutta väkivaltaa murhan yrityksenä. Mikään näistä ei ole ristiriidassa minun spekulaationi kanssa, että hyökkääjä saattoi hylätä Hellun metsään, koska hyökkäys hänen omien Hellun väittämiensä sanojen mukaan "ei onnistunut" niin kuin hän oli sen fantasioinut, kuka tietää miksi. Sitä, osuuko minun spekulaationi oikeaan vai ei, ei osaa sanoa kuin tekijä, mikäli on enää elossa. Vai kysytäänkö Joulupukilta?
No, ei se nyt yllätä, että et tajua. Jos tajuaisit, että varmaan höpöttäisi.

Yritän kertoa sinulle, että horinoissasi ei ole mitään järkeä: tekijän ei kuitenkaan olisi tarvinnut hutkia summanmutikassa. Ylipäänsä viiltävä isku ei ymmärtääkseni ole kovin yleinen suomalaisessa teurastamiskontekstissa. Korjaa toki, jos olet eri mieltä.

Voinhan minäkin keksiä tarinan vaikkapa Moringin tummapiirteisestä sukulaisesta, joka on siellä ajellut ja niputtaa siihen useita tapauksia: ei sekään olisi ristiriidassa julkisesti kerrotun kanssa.
Pistäväksikin tarkoitettu puukon isku on de facto viiltävä, jos puukon terän kaareva osa osuu uhriin ensin, vaikka isku tulisikin jokseenkin kohtisuorassa. Puukko on teräase, joka on suunniteltu tehokkaaksi viiltoaseeksi. Iskun voimasta ja teräkulmasta osumahetkellä sitten riippuu, miten pahaa jälkeä tulee. Olen tämän jo pari kertaa selittänyt, mutta takerrut mieluummin lillukanvarsiin kuten "summamutikassa hutkimiseen". No, sellaisiahan teräasesurmat oikeastikin monesti ovat, jos uhri kamppailee vastaan tai pakenee.

Keksi ihmeessä tarinoita niin paljon kuin jaksat. Sehän tämän palstan tarkoitus on.
Ross Sullivan

Relluhan ehdotti, että tekijänä olisi ollut Kale Puonti.

Kyyditsijä on ollut tummapiirteinen (jos Hellun kertomus pitää siltä osin paikkaansa) ja lastenistuin on vahva todiste kyyditsijän perheellisyydestä. Ehkä tekijä on taitavana puukkomiehenä osannut antaa sellaisen muikkarin, jolla ei ollut tarkoitus tappaa? Sellainen poliisimiehen "kerrankin pääs antaa sitä mitä halus ja miten halus".

Sehän voi olla, että mielestäni Puonnin tekijätodennäköisyys on lähellä nollaa, mutta ei voitane kumota Puontia mahdollisena tekijänä.
viivahattu
Watson itse

Olen minäkin aikaa sitten erään sellaisen henkilön kanssa jutellut, joka on vakuuttunut, että JSM on hänen nyt jo hyvinkin mahdollisesti kuollut isäpuolensa. Tuntomerkit kuulemma täsmäävät ja JSM:n tekosiksi miellettyjen rikosten sarja loppui täsmälleen silloin, kun tämä mies tapasi hänen äitinsä ja muutti heidän luokseen. En minäkään tiedä, miten uskottavaa tuo on, vai onko kyse vain siitä, että hän ei pidä isäpuolestaan, mutta se joka tapauksessa tiedetään, että joskus miespuoliset sarjamurhaajat lopettavat tappamisen solmiessaan kestävän parisuhteen, eli eihän se mahdotonta ole.
Ross Sullivan

Sanottakoon siis vielä (koska minulla ei ole luottoa ketjua lukevien yleiseen ymmärryskykyyn): en tietystikään uskoa hetkeäkään, että Kale Puonti olisi Hellun kyyditsijä, mutta hän on ihan yhtä todennäköinen tekijäehdokas kuin sarjamurhaava halal-teurastajakin, joka sohii puukolla summanmutikassa pimeässä metsässä.

Jotenkin itse suhtaudun vähän näihin "on mahdollista että" -keskusteluihin ja niitä usein seuraaviin "todista, että joulupukkia ei ole olemassa" -keskusteluihin sellaisella tavalla, että ne ovat puuduttavia. Toki mitään uutta ei ole ilmennyt pitkään aikaan. Toivottavasti Niemi onnistuisi löytämään uusia kulmia tai jopa sen "viimeisen johtolangan", jota Viimeisessä johtolangassa tavoittelee. Taso on ollut huippukausien jälkeen aika vaihtelevaa.
viivahattu
Watson itse

No se on todellakin tullut huomattua, että sinua "puuduttaa" kaikki, mikä ei sovi sinun omiin teorioihisi. :D Jos noin paljon ahdistaa, että rikoksista spekulointiin keskittyvällä palstalla spekuloidaan rikoksista, niin ei täällä ole mikään pakko olla. Kukaan täällä ei tarvitse sinun lupaasi pohtia näitä asioita.

Esimerkiksi tähän villapipojuttuun ei minun nähdäkseni ollut kukaan aikaisemmin tuonut tätä näkökulmaa, että paksu ja poimuttunut tai löysästi päällä roikkuva tekstiili voi oikeastikin suojata jonkin verran tietynlaisilta teräaseen iskuilta. Ja sen voi kuka tahansa käydä itse kokeilemassa vaikka jollain vanhalla paidalla jota ei enää käytä, laittaa jotain sellaista sen alle mihin jää puukosta jälki ja sitten kokeilee pistoja ja viiltoja eri tavoilla laskostetun paidan läpi. Fysiikan lakeja ei vissiin opetettu niissä kouluissa, joita sinä olet käynyt?
JasseHames
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja JasseHames »

viivahattu kirjoitti: Pe Touko 15, 2026 9:12 pm Esimerkiksi tähän villapipojuttuun ei minun nähdäkseni ollut kukaan aikaisemmin tuonut tätä näkökulmaa, että paksu ja poimuttunut tai löysästi päällä roikkuva tekstiili voi oikeastikin suojata jonkin verran tietynlaisilta teräaseen iskuilta. Ja sen voi kuka tahansa käydä itse kokeilemassa vaikka jollain vanhalla paidalla jota ei enää käytä, laittaa jotain sellaista sen alle mihin jää puukosta jälki ja sitten kokeilee pistoja ja viiltoja eri tavoilla laskostetun paidan läpi. Fysiikan lakeja ei vissiin opetettu niissä kouluissa, joita sinä olet käynyt?
Niin, toisaalta sarjamurhaajien puukotuksesta on selvinnyt hengissä, vaikkei ole ollut mitään tuollaisia pipoja tai muita vastaavia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Zodiac_killer#Lake_Berryessa_murder kirjoitti:
After hearing the victims' screams, a fisherman and his son sought help. Hartnell untied Shepard's ropes with his teeth, and she freed him.[12]: 73  Two park rangers arrived and tended to the stricken couple until the ambulance arrived. Napa County deputies Dave Collins and Ray Land responded to the report of the attack.[22] Shepard was conscious and gave a detailed description of their attacker. She and Hartnell were taken to a hospital in Napa. Shepard lapsed into a coma during transport; she never regained consciousness and died two days later. Hartnell survived to recount his tale to the press.[27][28]
Tähän Zodiac epäillyltä nimimerkin ottanut "Ross Sullivan" on tavannut muistaakseni vastata, että Lukkarisen puukottaja oli "anatomian asiantuntija", jonka käsistä Meriläinen ei olisi mitenkään selvinnyt hengissä, mikä on tietenkin aivan mielisairasta paskaa.
"Kostin" sukkanukke/sivupersoona kuvittelee suuruusharhoissaan tuntevansa Castrén & Snellmanin osakkaan:
Ross Sullivan kirjoitti: Ma Tammi 06, 2025 1:42 am Mulla on muuten kaveri Kassun osakkaana!
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Tulipa mieleen, onko Niemi mahdollisesti onnistunut tavoittamaan Haantien aikanaan ulkomailla asuneen/oleskelleen lapsenlapsen Janitan, Haantien veljen tai avopuolison Kallen..
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Touhupuntti
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Touhupuntti »

matlockb kirjoitti: Su Touko 17, 2026 1:02 am Tulipa mieleen, onko Niemi mahdollisesti onnistunut tavoittamaan Haantien aikanaan ulkomailla asuneen/oleskelleen lapsenlapsen Janitan, Haantien veljen tai avopuolison Kallen..
Kertokaa mulle joku mitä lisäarvoa antaa tuo lapsenlapsen haastattelu. Oliko minkä ikäinen silloin kun teko tapahtui? Toki sen nyt kertoo miten vaikutti elämään mut onko toivoa, että kertoo jotain "yllättävää"
Mariangel
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Mariangel »

liukaslahna kirjoitti: To Touko 14, 2026 10:05 pm
Mariangel kirjoitti: To Touko 14, 2026 7:16 pm Kuka tekisi sellaisen kartan, jossa näkyisi tapahtumienaikaiset paikat?

Toivoisin karttaan merkityn kuuluisan hiekkakuoppa-alueen lisäksi ainakin Hyvinkään lentokentän, Erkylän kartanon, Ridasjärven alkoholistiparantolan, Rauhannummen hautausmaan, asuntovaunualueen, joka sijaitsi noilla seuduin, Martinan, Hyvinkään rautatieaseman sekä Monnin.
001.png

1. Hiekkakuoppa
2. Erkylän kartano
3. Asuntovaunualue
4. Rauhannummi
5. Monnin asema
6. Alkoholistiparantola
7. Lentokenttä
8. Hyvinkään asema
9. Martina
Kiitoksia paljon tästä kartasta liukaslahna!
Se selvensi etäisyyksiä ja auttoi hahmottamaan välimatkoja.

Tuo Monni on sellainen paikka, mikä on minua häirinnyt. Tiedän, että 90-luvulla siellä oli talo, josta käytiin ostamassa jotakin viinoja/itsetehtyä tm. Todella pelottava paikka.

Olen miettinyt myös sitä, että miten se Tuulan viimeinen päivä meni, missä kaikkialla ajeltiin?

Onko Purola lähellä Jäniksenlinnaa?
Musta ruusu
Der Fanhder
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Der Fanhder »

Onko tietoa onko hiekkakuopan alue jonkun yksityisen maita? Tosin metallinpaljastimen käyttö kaiketi kuuluu jokamiehenoikeuksiin.

Tarkoitus siis käydä maastoa skannaamassa. Aikaa on käytettävissä vain yksi päivä, joten etsittävää aluetta joutuu melkoisesti rajaamaan. Tiedot löytöpaikasta ovat lähteestä riippuen hieman ristiriitaisia. Jossain mainittiin löytöpaikan olleen n. 150 metriä maantiestä, toisissa 20 - 30 metriä. Jälkimmäiset lukemat saattavat tosin viitata etäisyyteen siitä pienemmästä tienpätkästä.
Mies joka tiesi liikaa
Vastaa Viestiin