Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
17-vuotiaat Bohdan Batšynskyi, Vova Mentšynskyi ja Lilja Kolomyjets yrittävät oppia suomen kielen sijamuotoja oppitunnilla Tredussa eli Tampereen seudun ammattiopistossa.
Bohdan ja Vova ovat kotoisin Etelä-Ukrainasta Mykolajivin alueelta. Heidän kotikielensä on venäjä. Lilja on Tšerkasyn alueelta Keski-Ukrainasta ja puhuu paremmin ukrainaa. Suomea he ymmärtävät vasta vähän.
”Hitaasti puhuttuna voin ymmärtää sitä. Mutta puhekieli ja mää, se on vaikeaa”, sanoo Vova.
Nuoret ehtivät asua Ukrainassa kaksi sotavuotta ennen lähtöään Suomeen. Kotikaupungit eivät ole kovin lähellä rintamaa, mutta Venäjän ohjukset ja droonit lentelivät niidenkin yllä.
manearia kirjoitti: To Kesä 18, 2026 8:48 pm
Tämä oma pieni kotikaupunki on sitten kerrankin onnistunut jossain, sillä jokainen itselle tuttu Ukrainan pakolainen (sanotaanko että noin 20?) puhuu molemmat kansalliskielet sujuvasti sekä käy töissä.
Osa on jo muuttanut takaisin, osa Tanskaan, ja osalla ihan vakituinen elämä ja luultavasti jäävät. Nämä eivät kuitenkaan valita rasismista yhtään, eli pitäisi siirtyä lähemmäs Lähi-Itää ja palata 11 vuotta ajassa taaksepäin.
Aikamoista paskapuhetta. Edes Suomessa asuneet suomalaiset eivät puhu molempia kieliä sujuvasti. Ei sen enempää kantissuomalaiset kuin etuoikeutetut ruotsinsuomalaisetkaan.
”Suomen ongelma on se, että meillä on liikaa rasisteja”
Rasistinen äärioikeistolaisuus mädättää kansaamme vastakkainasettelulla.
Pieni merkityksetön vähemmistö, jonka kuolema korjaa muutamassa vuosikymmenessä.
manearia kirjoitti: To Kesä 18, 2026 8:48 pm
Tämä oma pieni kotikaupunki on sitten kerrankin onnistunut jossain, sillä jokainen itselle tuttu Ukrainan pakolainen (sanotaanko että noin 20?) puhuu molemmat kansalliskielet sujuvasti sekä käy töissä.
Osa on jo muuttanut takaisin, osa Tanskaan, ja osalla ihan vakituinen elämä ja luultavasti jäävät. Nämä eivät kuitenkaan valita rasismista yhtään, eli pitäisi siirtyä lähemmäs Lähi-Itää ja palata 11 vuotta ajassa taaksepäin.
Aikamoista paskapuhetta. Edes Suomessa asuneet suomalaiset eivät puhu molempia kieliä sujuvasti. Ei sen enempää kantissuomalaiset kuin etuoikeutetut ruotsinsuomalaisetkaan.
OT, mutta nyt joko järki käteen tai korkki kiinni. En edes jaksaisi sunkaltaisten kanssa, mutta totta helvetissä etenkin suomenruotsalaiset puhuvat suomea sujuvasti. Jotkut suomenkieliset ehkä osaisivat, mutta eivät uskalla jos vaikka sattuisi moka.
manearia kirjoitti: To Kesä 18, 2026 8:48 pm
Tämä oma pieni kotikaupunki on sitten kerrankin onnistunut jossain, sillä jokainen itselle tuttu Ukrainan pakolainen (sanotaanko että noin 20?) puhuu molemmat kansalliskielet sujuvasti sekä käy töissä.
Osa on jo muuttanut takaisin, osa Tanskaan, ja osalla ihan vakituinen elämä ja luultavasti jäävät. Nämä eivät kuitenkaan valita rasismista yhtään, eli pitäisi siirtyä lähemmäs Lähi-Itää ja palata 11 vuotta ajassa taaksepäin.
Aikamoista paskapuhetta. Edes Suomessa asuneet suomalaiset eivät puhu molempia kieliä sujuvasti. Ei sen enempää kantissuomalaiset kuin etuoikeutetut ruotsinsuomalaisetkaan.
OT, mutta nyt joko järki käteen tai korkki kiinni. En edes jaksaisi sunkaltaisten kanssa, mutta totta helvetissä etenkin suomenruotsalaiset puhuvat suomea sujuvasti. Jotkut suomenkieliset ehkä osaisivat, mutta eivät uskalla jos vaikka sattuisi moka.
Ei todellakaan osaa. Ruotsinkielisellä pohjanmaalla on paljon ruotsinkielistä väestöä joka ei osaa suomea.
Se, että on tilastoitu työttömäksi työnhakijaksi, kertoo siitä että ainakin edes yrittää työllistyä. Olisi mielenkiintoista tietää paljonko maassa on työssäkäymättömiä ulkomaalaislähtöisiä tyyppejä, jotka eivät ole työnhakijoiden tilastoissa lainkaan. Jostain kumman syystä arabiaa raakkuvia miespuolisia tyyppejä riittää notkumaan laumoina ympäri kaupunkeja, ja erityisen työssäolevia ja enpä oikein jaksa uskoa että myöskään työtä hakevia ovat nämä kaapunaiset, musta- ja valkoihoiset, joita pyörää tenavalaumoineen yhtälailla ympäriinsä, mutta useimmiten naispuolisen kaverin (tai sukulaisen?) kanssa. Ei oman miehensä. Tosi harvoin näkee ns. kokonaisen perheen eli missä on nainen, mies ja lapset. Eikä niin että on lauma jotain homososiaalisia miehiä, taikka naisparvi jälkeläisineen.
Facessa on viimeaikoinan ollut joku itkuparkupotkuraivari-ilmoitus, jossa maristaan siitä miten "pitkään Suomessa elämäänsä rakentaneet" paperittomat byääh yhyy byhyy. Millä tavalla oikein rakennetaan elämää paperittomana? Oliko se passi pakko heittää jorpakkoon, kun lähti maailmanympärimatkalleen? Jos tilanne on se, että et ole päässyt jostain rajasta läpi koska inha henkeäsi ja terveyttäsi uhkaava viranomainen olisi narauttanut sut heti kun olisi paperisi ja passisi nähnyt, joten passi oli parempi ennemmin syöttää vaikka kamelille, niin eikä sitä tilannetta muka sitten pysty Euroopassa mitenkään selvittämään niin ettei jää pyörimään tänne vuosikausiksi paperittomana...? Pieni mieleni ei ymmärrä ja vielä pienemmät aivoni eivät myöskään.
Mutta joo, aletaan me vaan kouluttaa kakaroita siihen että tämä kaikki paska on ihan normaalia. Jos olet jotain muuta kuin kantissuomalainen, niin sulla on nämä, nuo ja ne oikeudet, mutta velvollisuuksia ei lainkaan.
Tekikö Lilleri-Lalleri itsemurhan, vai tapettiinko hänet?
Niin saadakseen työttömyysetuutta on hakeuduttava työttömäksi työnhakijaksi. Tästä on ollut uutisissa kuinka kaikkien pitää hakeutua työnhakijoiksi, vaikka eivät olisi työkykyisiä, koska muuten menettää toimeentulotuen.
Menettääkö myös kotoutumisrahan, perheenyhdistämisrahan, ex-kotimaanmatkailuvirkistäytymislomarahan... Eli kaiken sen lellimisrahan, mitä turviksiin on syydetty vuositolkulla?
Tekikö Lilleri-Lalleri itsemurhan, vai tapettiinko hänet?
Ifigeneia kirjoitti: Pe Kesä 19, 2026 4:28 pm
Menettääkö myös kotoutumisrahan, perheenyhdistämisrahan, ex-kotimaanmatkailuvirkistäytymislomarahan... Eli kaiken sen lellimisrahan, mitä turviksiin on syydetty vuositolkulla?
Otappa siitä selvää. Suomessa suurin ulkomaalaisryhmä on ukrainalaiset.
Totte Svensson kirjoitti: Ke Kesä 17, 2026 12:51 pm
Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä, että normaali koulutus on rasistista?
No siis kaikki on, myös antirasistinen koulutus on rasistista, odota vain 20 vuotta tolppien siirtelyä.
Konservatiivi-libertaari, entinen vihreä. Ei lue al-Hesaaria. Nuiva. Antinatsi. Antikommunisti. Anti-antifantti. Arhinmäki syytteeseen. GWh CO2++ U238 CPU AI UKR IL RSA ICE++ SCOTUS X
Nile Jarvis kirjoitti: Pe Kesä 19, 2026 6:50 pm
Otappa siitä selvää. Suomessa suurin ulkomaalaisryhmä on ukrainalaiset.
Kun tulee noita medioiden kepposteluuutisia aina vastaan, niin onko ukeille miten tavallisia nimet Abdul, Mohammed, Abdulrahim ..?
Olisko rasississsmiulina heikko vaimennusyritys vaimentaa keppostelujen aiheuttamaa ärtymystä?
Pieleen menee, taas.
Koulutuksen tarkoituksena on tosiaan opettaa kantasuomalaisia kestämään mutakuonojen perseilyjä. Rasismi vähenisi kummasti, kun kaikki kepostelevat matut lähetettäisiin samantien kotimaahansa. Karkoituspäätös viikossa ja päätöksestä ei voisi valittaa.
Totte Svensson kirjoitti: Ke Kesä 17, 2026 12:51 pm
Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä, että normaali koulutus on rasistista?
No siis kaikki on, myös antirasistinen koulutus on rasistista, odota vain 20 vuotta tolppien siirtelyä.
Se on rasistista jo nyt. Lähtöajatus on että erirotuiset ovat niin vastenmielisiä ettei heitä voi sietää, ellei koulussakin aleta tolkuttaa että näistä pitää tykätä.
Koulussa pitäisi opetttaa tietoja ja taitoja. Ei mielipiteitä.
Kräki kirjoitti: To Kesä 18, 2026 7:26 pm
Nämä ovat olleet suomessa 1,5-2vuotta. Ei hitto saatu siinä ajassa töihin vielä. Onneksi somalit ja irakilaiset saatiin 30vuodessa oppimaan kieltä ja töihin!
Aivan. Sompanssien työttömyys huitelee 60 % ja ne jotka ovat "töissä" polkevat ruokaa ihmisille tai ajavat laitonta raiskaustaksia.
Mutta kumpia on enemmän työttöminä: somaleita, vai ukrainalaisia? Seuraava haittaisänmaallisille vaikea matemaattinen tehtävä on ratkaista kummatko tulevat kalliimmaksi suomalaiselle yhteiskunnalle? En pidä hengitystä vastausta odotellessa.
Hyviin tapoihin kuuluu linkata sellainen lähde jonka kaikki pystyvät lukemaan. Ei niin,että väitetään jotain ja laitetaan taulukko ja sitten ei linkata lähettä. Jokainenhan voi tehdä itse talulukon tai kopioida sen antifan sivuilta
Ei näin.
Tuulenvire kirjoitti: To Kesä 25, 2026 1:52 pm
Onneksi tästä ketjusta huomaa, ettei Suomessa ole rasismia.
Uket on samalta mmantereelta ja Ukraina torpannut jo vuosien ajan naapuriroistovaltiomme sikailua.
Jos ukrainalaisten oikeiden pakolaisten ylläpitoon ei riitä varoja, niin lopettakoon monien turvallisten maiden läpi tunkeneiden keppostelevien musulmaanien tuet ja käännytys.
Aikamoista paskapuhetta. Edes Suomessa asuneet suomalaiset eivät puhu molempia kieliä sujuvasti. Ei sen enempää kantissuomalaiset kuin etuoikeutetut ruotsinsuomalaisetkaan.
OT, mutta nyt joko järki käteen tai korkki kiinni. En edes jaksaisi sunkaltaisten kanssa, mutta totta helvetissä etenkin suomenruotsalaiset puhuvat suomea sujuvasti. Jotkut suomenkieliset ehkä osaisivat, mutta eivät uskalla jos vaikka sattuisi moka.
Ei todellakaan osaa. Ruotsinkielisellä pohjanmaalla on paljon ruotsinkielistä väestöä joka ei osaa suomea.
Lähdettä väitteeseen, vai levitätkö taas valeuutista?
Knobster kirjoitti: ↑Kaikillahan se on tiedossa että tiettyjen maiden seonneet pakolaiset raiskaavat paljon suhteessa lukuunsa.