HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
nihilistinahalisti
Martin Beck

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja nihilistinahalisti »

Säfööri kirjoitti: Ke Kesä 03, 2026 2:15 am Annelin ja Amandan keskustelua kannattaa myös tutkia suhteessa talon pohjapiirustukseen. Eli puhelimesta ei näe takkahuoneeseen, mutta Amandan huoneen ovi on jo paremmalla hollilla. Jos Amanda on omassa huoneessaan tai pikemminkin sen ovella puhelun alkuvaiheessa, niin todellisuudessa siirtyessään puhelimeen ja Annelin jäädessä takkahuoneen ja puhelimen väliin, Amandan paikka muuttuu turvallisemmaksi. Oma huone on loukku, mutta puhelimelta on parempi yhteys ulos ja lisäksi teoreettinen pakotie pesuhuoneen kautta takkahuoneeseen.
Et huomioinut sitä seikkaa, että ulko-ovi on melkein vastapäätä Amandan huoneen ovea ja ulommainen ovi auki.

Eli pakoreitti suoraan puhelimesta ja Amandan ollessa äitinsä lähellä oli suoraan ulos ja tämähän ovien aukaisu kuullaan myös häketallenteelta, eli ulko-ovi on ollut raollaan ja väliovi kiinni (tallenne, eteisen väliovi kolahtaa seinään).

Mitä taas tulee Amandan käynteihin takkahuoneen lähellä saadaan hänen omista kuulemisistaan ja ensimmäinen on kun käy kysyyn isältään mikä paukkuu, Amanda mennessään on sytyttänyt valon, tekijä piti tauon, mutta huomioikaa Amandan sanominen, että jäi rajalle, kun taas myöhemmin sanoo ettei mennyt pitkälle (eli viimeinen käynti jolloinka näki verisen lattian) koska lasia oli lattialla, eli tekijä ja Lahti jääneet näkökatveeseen väliseinän takia.

Eli tapahtumien kulku tulee hyvin esiin muokatustakin häketallenteesta, että kuulemisista.

Tällöin Amanda on nähnyt tekijän kun poistuu tekijä ulos jo aiemmin kuvatulla tavalla.

Tämä koko keissi on niin yksinkertainen kuin olla voi.

Lisään omaani, tekijäkin on tiedossa ja itsensä Lahden tunnistama, kunhan uskotaan omia korvia.

Sillehän en voi mitään että julkishallintoa edustavat/edustaneet eivät halua uskoa ja tästäkin syystä ei tekijää 'muka' löydetä.

Uskotte tai ette, ei ole minun asia.
Ei veneellä pääse eteen päin, jos liikuttaa airoja ilmassa, eikä veden alla :lol:
Huopaajat menee ympyrää ja peesaajat pitää perää :lol:
Kun et kirjoita mitään, et voi kirjoittaa väärinkään :lol:
Nuolemankaakka
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Nuolemankaakka »

nihilistinahalisti kirjoitti: Ke Kesä 03, 2026 9:47 am
Säfööri kirjoitti: Ke Kesä 03, 2026 2:15 am Annelin ja Amandan keskustelua kannattaa myös tutkia suhteessa talon pohjapiirustukseen. Eli puhelimesta ei näe takkahuoneeseen, mutta Amandan huoneen ovi on jo paremmalla hollilla. Jos Amanda on omassa huoneessaan tai pikemminkin sen ovella puhelun alkuvaiheessa, niin todellisuudessa siirtyessään puhelimeen ja Annelin jäädessä takkahuoneen ja puhelimen väliin, Amandan paikka muuttuu turvallisemmaksi. Oma huone on loukku, mutta puhelimelta on parempi yhteys ulos ja lisäksi teoreettinen pakotie pesuhuoneen kautta takkahuoneeseen.
Et huomioinut sitä seikkaa, että ulko-ovi on melkein vastapäätä Amandan huoneen ovea ja ulommainen ovi auki.

Eli pakoreitti suoraan puhelimesta ja Amandan ollessa äitinsä lähellä oli suoraan ulos ja tämähän ovien aukaisu kuullaan myös häketallenteelta, eli ulko-ovi on ollut raollaan ja väliovi kiinni (tallenne, eteisen väliovi kolahtaa seinään).

Mitä taas tulee Amandan käynteihin takkahuoneen lähellä saadaan hänen omista kuulemisistaan ja ensimmäinen on kun käy kysyyn isältään mikä paukkuu, Amanda mennessään on sytyttänyt valon, tekijä piti tauon, mutta huomioikaa Amandan sanominen, että jäi rajalle, kun taas myöhemmin sanoo ettei mennyt pitkälle (eli viimeinen käynti jolloinka näki verisen lattian) koska lasia oli lattialla, eli tekijä ja Lahti jääneet näkökatveeseen väliseinän takia.

Eli tapahtumien kulku tulee hyvin esiin muokatustakin häketallenteesta, että kuulemisista.

Tällöin Amanda on nähnyt tekijän kun poistuu tekijä ulos jo aiemmin kuvatulla tavalla.

Lisään omaani, tekijäkin on tiedossa ja itsensä Lahden tunnistama, kunhan uskotaan omia korvia.

Sillehän en voi mitään että julkishallintoa edustavat/edustaneet eivät halua uskoa ja tästäkin syystä ei tekijää 'muka' löydetä.

Tarkoititko tällä jotain siihen "pyyhäpää" liittyen? Eli nimi olisi jotain sinnepäin? En ole tätä nimeä mielestäni kuullut, niin valaisisitko tätä asiaa vielä hieman enemmän?
nihilistinahalisti
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja nihilistinahalisti »

Nuolemankaakka kirjoitti: To Kesä 04, 2026 1:05 am
nihilistinahalisti kirjoitti: Ke Kesä 03, 2026 9:47 am

Tarkoititko tällä jotain siihen "pyyhäpää" liittyen? Eli nimi olisi jotain sinnepäin? En ole tätä nimeä mielestäni kuullut, niin valaisisitko tätä asiaa vielä hieman enemmän?
En., meikällä ei ole mitään teille.

Älkääkä kirjoittako minulle.
Ei veneellä pääse eteen päin, jos liikuttaa airoja ilmassa, eikä veden alla :lol:
Huopaajat menee ympyrää ja peesaajat pitää perää :lol:
Kun et kirjoita mitään, et voi kirjoittaa väärinkään :lol:
Arkipäiväinen
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Arkipäiväinen »

Nyt kun häke-nauhaa aletaan käymään uudelleen purkamaan (kiitos Terralle valaisevasta infosta!), aloin itsekin sitä taas tonkimaan Audacityn ja litteraattejen kanssa, lähinnä että millaisia eri äänikarttoja sieltä olisi mahdollista kuoria esiin. Sattumalta osuin kohtaan 2:50-2:51.

Versiot eri litteraateista:

Niemi 19.12.2006: kuulostaa miehen ääneltä ... uhri? häkeä nauhalta? jää naisen repliikin alle.
Niemi 28.2.2009. Ei mainintaa
Sihvonen: Hätäkeskuksen taustalla: A-täh
Kuolemannaakka: Tässä kuuluu mielestäni surmaajan kirous ”Saatana” kaiken metelin alta 2:50-51.

Minä taas kuulen selvähkösti "jumalauta". Kaikkinensa kuulostaa hyvin samalta kuin tuo aiempi "auto", jossa tosin tuo loppu taipuu alaspäin. Äänenkorkeus on myös hieman ylempänä tässä, samalla tasolla kuin tuossa "saatanassa".

Viiraako vaan päässä? Niin tai näin, miksei tuota näy noissa litteraateissa?

https://youtu.be/wu_bIA4Ztrs?t=168
Arkipäiväinen
Neuvoja-Jack

Missäköhän tästä häke-puhelusta on parhaimmat litteraatit? Onko harrastelijoista kukaan tehnyt yksityiskohtaisempia kuin nämä julkisesti saatavilla olevat? Niin kuin tämän ketjun pituudesta huomaa, niin valtavasti sitä on kuunneltu ja asiasta keskusteltu, mutta tällainen amatöörikin löytää nopeasti uusia asioita. Ei pitäisi olla mahdollista ottaen huomioon millaisesta tapauksesta on ollut kyse. Valtaosaltaan keskustelu on tainnut pyöriä noiden selkeästi kuultavien kohtien ympärillä. Itse aloin kuuntelemaan noita "melkein äänettömiä" kohtia sillä tavalla, että valitaan se hiljainen kohta ja kuulokkeista volumet sataselle. Sieltä kuulee yllättävän paljon sellaista mitä ei olla esim. Sihvosen toimesta merkitty mihinkään. Esim. (mielestäni) kohdassa 1:03 kuuluu jotakin tekijän puhetta. Toki voihan se olla jotakin muuta muminaa tai nukajoinnin ääntä, mutta ei sitä olla minnekkään litteroitu. Toivottavasti KRP taikoo paremmat litteroinnit ja kiinnittää huomion myös muuhun kuin Auerin jahtaamiseen.
Hiljaisia ääniä tallenteelta.jpg
Hiljaisia ääniä tallenteelta.jpg (115.11 KiB) Katsottu 162 kertaa
Arkipäiväinen
Neuvoja-Jack

Piti tehdä oma litterointi. Eipä tämä mitään uutta juuri tuo, mutta toivottavasti auttaa joitakin selkeyttämään esim. mistä niitä mahdollisia ulkopuolisen tekijän äännähdyksiä kuuluu. Mitään arvailuja tai spekulointeja ei olla laitettu mukaan. Minkään ohjeistuksen mukaista litterointia ei olla tehty - ymmärrettävyyteen on keskitytty. Moneskohan tuhannes litteraatti tämä on tästä puhelusta... :D

0:00 Anneli: Äh.
0:01 Häke: Hätäkeskus.
0:02 Anneli: Tääl o joku tappaja. Tulkaa nopeesti. (0:03 uhri valittaa)
0:04 Häke: Mi, mikä pai...
Anneli: Joku tuli ikkunast sisää.
0:05 Häke: Rauhotu, mikä paikkakunta?
0:06 Anneli: Ulvila.
0:07 Häke: Ulvila, jooh. (0:09 uhri valittaa)
0:10 Anneli: Tähtisentie viiskytneljä.
0:12 Häke: Anteeks mikä?
0:13 Anneli: Tähtisentie.
0:15 Häke: Joo-o.
0:15 Anneli: Viiskytneljä.
0:16 Häke: Onks tää omakotitalo?
0:17 Anneli: On.
0:17 Häke. Joo, mitä siellä nyt tapahtuu? (0:18 uhri valittaa)
0:19 Anneli: Joku tuli ikkunast sisää ja hakkaa puukol mun miestäni. Muaki on hakattu.
0:23 Uhri: Uauuu.
0:23 Häke: Joku hakkaa puukolla?
0:25 Anneli: Kyllä.
0:25 Häke: Kuka siel hakkaa puukolla?
0:26 Uhri: Au
0:26 Anneli: Heti.
0:27 Häke: Kuka siel hakkaa puukolla?
0:28 Uhri: auu.
0:28 Häke: Tunneksä sitä?
0:29 Annelin hengitystä ja kolaus päällekkäin.
0:30 Anneli: Ei, ei, siel on pimeetä. Mä juoksin puhelimee ku mä pääsin. Mua, mullaki näköjään tulee verta.
0:35 Häke: Joo, joo.
0:36 Anneli: Hei nopeesti.
0:37 Häke: Joo, laitan apua. Onks teillä monta siellä? (0:38 tekijä(?): uuu.)
0:39 Anneli: Meil o myös neljä lasta täällä. (0:40 vaimeaa taustaääntä)
0:41 Häke: Neljä lasta?
0:42 Anneli: Kyllä.
0:43 Häke: Jaaha,
0:44 Uhri: Ööh
0:44 Häke: odota hetki, mä meen hetkeks pois linjalta. Älä sulje puhelinta. Älä mee pois.
0:47 Anneli: En.
0:48 vaimea – tekijä(?) tms…: oh, uh, öh.
0:50 Laahaava ääni/tekijä(?): Öh.
0:51 Uhri: Aiii.
0:52 Anneli: Nopeesti.
0:53 Tekijä(?): tu tu (vai vittu?)
0:53 Uhri: Tuu jo.
0:54 Anneli: Kuu, kuuleksä ku mun mieheni huutaa? (Uhri: aaa)
0:56 (Kolaus). Uhri: ööh (Kolaus). Uhri: ääh, ööh
0:59 Anneli: Meni, lähtikse mies jo?
1:01 Uhri: Aargh (erittäin voimakas karjaisu).
1:03 Tekijä(?): tu (vaimea)
1:04 Anneli: (hengittää raskaasti puhelimeen)
1:06 Tekijä(?): vittu.
1:06 Laahaava ääni/tekijä(?): Ööh. Tömäys. Uhri: ooh. Laahaava ääni/tekijä(?): Uh.
1:09 Uhri: iaah, jaaa. (1:12 Kaksi kolausta)
1:12 Anneli: O, onks joku tulossa jo?
1:14 Tekijä(?): Vittu.
1:15 Uhri: Vi.
1:18 Uhri: Jumalauto.
1:19 Anneli hengittää voimakkaasti.
1:20 Outo suhaus tallenteessa, häiriöääniä
Anneli hengittää.
1:23 Tekijä(?), tms: vittu, tu, uo (epäselvä)
1:25 Uhri: Oaa. Tekijä(?): uh. Uhri: Eih.
1:25 Uhri: Tuu apuun. Tua, tule tänne apuun.
1:34 Outo vingahdus keskeyttää Annelin hengityksen, jonka jälkeen tallennuksessa tyhjä kohta kahden sekunnin ajan.
1:36 Anneli: Hei mun täytyy. Amanda.
1:38 Lapsi: Niih.
1:39 Anneli: Tuuksä tänne puhelimee?
1:40 Uhri: Agh (valittaa)
1:41 Anneli: Mä meen kattoo tonne.
1:41 Uhri: Oo.
1:43 Lapsi: Mitä mä () sanon?
1:43 Anneli: Mä soitan poliisil (taustalla tekijä(?): ääh – Anneli: siel pyydettii et...
1:46 Uhri: Tuu jo tääl.
1:46 Tuntematon: Mite mä pääsen linjoil? (Tämä repliikki ei kuulosta naisen eikä lapsen sanomalta, kuuluuko Häkestä?)
1:48 Uhri: Tuu vähän Annu auttaa.
1:50 Uhri: Tuu Annu. (keskellä sanaa kuuluu napsahdus)
1:51 Anneli: Lähtisikse jo?
1:52 Uhri: Tule auttaa.
1:54 Anneli: Mitäkö. (huutaa)
1:56 Tekijä(?): Öh.
1:56 Anneli: Vittikö
1:75 Juoksuääniä ja muita kolahduksia (3 sekuntia)
2:00 Uhri: Aagh (valittaa)
2:02 Lapsi(?) hengähtää.
2:03 Uhri: Ai. Anneli(?): uole (päällekkäin), 2:04 kolaus. Uhri: laa laa la.
2:05 Kolaus.
2:06 Uhri: Aaa
2:06 Anneli(?): Öh. (Uhrin äännähdys?)
2:07 Askeleita (1,7 sek.)
2:08 Anneli: (Itkaisee), tuleeksielt kettää? Uhri: Aah.
2:10 Lapsi: Hei, onks siel joku? Tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti. Jooko (taustalla uhrin valitusta)
2:16 Lapsi: Tulkaa äkkii. Uhri: aah.
2:17 Uhri: Kylmää(?).
2:18 Lapsi: Iih. Iskä, älä kuole. (uhri valittaa taustalla)
2:22 Kolaus. Uhri: Aiih.
2:23 Anneli: Hei, lopeta (huutaa todella raivokkaasti).
2:25 Askelien ääniä.
2:26 Anneli: Vit. (uhri valittaa taustalla)
Tuntematon: (Aja).
2:26 Häke: Joo haloo.
2:27 Uhri: Se jäi.
2:28 Lapsi: Nii tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti, jooko.
(Uhrin valituksia, kolaukset 2:29 ja 2:31?)
2:31 Häke: Joo, sinne on apu jo tulossa. Osaakko sä, onks siel joku aikuinen paikalla nytte?
2:35 Lapsi: Äiti.
2:36 Häke: Voisko äiti puhuu?
2:38 Tekijä(?): Eh. (vaimea)
2:38 Lapsi: Äiti tuu.
2:39 Kolahdus
2:40 Lapsi: Nyt siel puhutaa taas.
2:41 Särinää. Kolahdus.
2:42 Anneli: Hei, onks sielt tulos joku?
2:44 Häke: Joo, mä oon apuu hälyttäny. Mä voidaan nyt, mä vähän kyselen lisätietoja viel. (taustalla nouseva vinkuna)
2:47 Anneli: Joo
2:48 Häke: Mikä siel on tilanne nyt? Apu on koko ajan tulossa.
2:50 Tekijä(?): Jumalauta.
2:50 Anneli: Mä en tiedä mikä tyyppi se o, se. Hajotti meiän ton
2:54 Häke: Niin.
2:54 Se takaovi.
2:55. Joo.
2:55 Anneli: Sil on mus, mustat vaatteet.
2:56 Häke: Joo, onks hän siel paikal viel?
2:58 Anneli: Mä olen tääl. Mä juoksin äske ulos. Jos mä meen sinne, se lähtee juoksee mun perään. Se meni takas ja se aikoo tapaa mun mieheni. Se oli äske viel hengis.
3:06 Häke: Joo, missä se sun mies nyt? Mimmoses tilas se sun mies siel nyt on?
3:10 Anneli: Makaa siel lattial ja huus äske apua. Nyt hiljeni.
3:14 Häke: Sun mies hiljeni vai?
3:15 Lapsi: (itkun alkua + voimakas rääkäisy, lyhyt napsahdus)
3:17 Häke: Haloo.
3:18 Anneli: Älä itke Amanda hei siel.
3:21 Häke: Joo, sinne on apu koko ajan tulossa, onks sun mies nyt iha tiedottomana makaa vai?
(Lapsi itkee taustalla)
3:25 Anneli: Onkohan? Mä oon ny keittiös. mä en. Meneks mä kattomaa?
3:30 Häke: Joo, mut missäs se tekijä nyt on, missä se tekijä täl hetkel on?
3:33 Anneli: No todennäkösest siel ellei lähteny ulos jo. Meiä makuuhuoneessa siis.
3:36 Häke: Lähti ulos jo vai?
3:37 Anneli: En tiedä, siel hiljeni.
3:39 Häke: Jaaha.
3:40 Anneli: Amanda, oliks se viel siel?
3:41 Lapsi: Joo, se lähti.
3:42 Anneli: Se lähti jo vai?
3:43 Häke: Sano vähä tuntomerkkejä, mä voin sanoo poliisille, mustat vaatteet ja mitä muuta? (taustalta kuuluu matalia ääniä)
3:47 Anneli: Mustat vaatteet, semmone joku, sanotaa et vähintään 180 senttiä pitkä, vähä, aika tukeva.
3:53 Häke: Joo.
3:54 Anneli: Semmoset niinku mustat vaatteet, semmoset, ettei naamaa kokonaan näkynyt. Ihan vieraan näkönen mulle.
3:58 Häke: Ihan vieras.
3:59 Anneli: Joo (taustalta kuuluu lapsen itkua). Hei tulkaa nopeesti.
4:02 Häke: Joo, poliisi soittaa sul, me voidaan lopettaa sitte.
4:05 Anneli: Onks tänne joku ambulanssi tulossa kans?
4:07 Häke: On ambulanssi on kans tulossa ja poliisi, mut me voidaan lopettaa ni poliisi soittaa.
4:11 Anneli: Joo.
4:12 Häke: No niin. Täst tavottaa täst sun numerosta, mistä sä soitat nyt. (lapsi itkee taustalla)
4:15 Anneli: Joo.
4:15 Häke No niin. Me voidaan lopettaa, poliisi soittaa.
4:16 Anneli: Joo. Selvä.
4:17 Häke: Joo, joo hei.
4:18 Anneli: Hei hei.
Vastaa Viestiin