Täytyy sanoa tuosta "pyyjäpäästä", että se on varsin epäselvästi lausuttu ja jää hieman arvailujen varaan, että onko siellä p- vai t-konsonanttia alussa, vai onko ollenkaan. Nyt kun sitä jankaa uusintana, joku "tyyjotää" kuulostaa olevan lähimpänä. Mutta jos tuossa uhrin "vuorosanat" laittaa pötköön, niin jotenkin "tuu jo tääl" olisi luontevampi kuin "pyyjäpää", vaikkei kumpaakaan sanota selkeästi:Pieni liekki kirjoitti: Su Elo 23, 2026 10:21 pmKiitos avusta. En jaksanut itse lähteä väittelemään päivänselvistä asioista. Tiedoksesi, että "Pyyjäpään" kohdalla kuulen itse "Tuu jo auttaa!". Kohdassa 1:48 kuulen uhrin sanovan: "No lähe Annu auttaakii.", eli ehkä siellä yksi "lähe auttaa"-pyyntö saattaa joukossa olla.Arkipäiväinen kirjoitti: Su Elo 23, 2026 8:30 pm ...
Jukka pyysi nimenomaisesti Annua apuun kahdesti:
1:48 Uhri: Tuu vähän Annu auttaa.
1:50 Uhri: Tuu Annu.
Muita avunpyyntöjä:
0:53 Uhri: Tuu jooo. (tulkinnanvaraista, onko kyseessä avunpyyntö. Mielestäni on.)
1:25 Uhri: Tuu apuun. Tua, tule tänne apuun. (tämä minun kuulemana. Jotkut ovat kuulleet uhrin pyytävän Juhaa apuun - Mannerta vai Joutsjärveä, se jää epäselväksi)
1:46 Uhri: Tuu jo tääl (tämä on minun hallusinaatio, koska muut kuulee tässä "pyyjäpää". Epäselvä kohta, myönnän).
1:52 Uhri: Tule auttaa.
Mitään "lähe auttaa" pyyntöjä ei ole.
1:25 Uhri: Tuu apuun. Tua, tule tänne apuun.
1:46 Uhri: Pyyjäpää // Tuu jo tääl
1:48 Uhri: Tuu vähän Annu auttaa.
1:50 Uhri: Tuu Annu.
1:52 Uhri: Tule auttaa.
No, eipä se rikoksen ratkaisu tuosta repliikistä ollut kiinni. Kaikille häke-tallenteen litteroinneille - niin ammattilaisten kuin amatöörien tekemille - on yhteistä se, että omaa kuulohavaintoa yritetään istuttaa yhteen muun rikostutkinnan datan kanssa. Varsinkin noiden kolausten alkuperän arvelu on aika spekulatiivista. Ja ikään kuin jokaisella lauseen puolikkaalla olisi suora yhteys tapahtumaketjuun. Häke-tallenne on tietenkin erikoinen aineisto, koska se on autenttiunen tallenne murhatapahtumasta, mutta sitä pitäisi kuitenkin tulkita paniikissa soitettuna hätäpuheluna, ei tapahtumankuvauksena.