Maahan­muutto haastaa seksuaali­kasvatuksen Espoossa

Otsikon mukaisesti. Myös onnettomuudet pienistä suuriin. Pohjustamattomat keskustelunavaukset.
McCall
Ainesta Watsoniksi

Maahan­muutto haastaa seksuaali­kasvatuksen Espoossa

Viesti Kirjoittaja McCall »

Ilta-Sanomat 25.8.2026 / https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012227972.html

HS: Maahan­muutto haastaa seksuaali­kasvatuksen Espoossa

Seksuaaliterapeutti kertoo HS:lle, että yritti kääntää termejä kurdiksi siinä onnistumatta.

Monikulttuurisuus hankaloittaa seksuaalikasvatusta Espoossa, toteaa seksuaaliterapeutti ja -kasvattaja Terhi Suokas Helsingin Sanomille.

Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten kotoa saama seksuaalikasvatus eroavat usein toisistaan, mikä voi heijastua myös koulumaailmaan. Suokas antaa esimerkiksi kondomien käytön harjoittelun kouluissa, mistä voi saada niin sanotun ”kondomiajokortin”.

– Jotkut maahanmuuttajataustaiset eivät ota vastaan suoritustodistusta, koska he sanovat, etteivät voi viedä sitä kotiin, Suokas kertoo Helsingin Sanomille.

Myös useat eri kielet saattavat vaikeuttaa seksuaalikasvatusta. Seksuaaliterapeutti ja -kasvattaja kertoo, että oli kerran yrittänyt kääntää opetusmateriaalin kurdiksi, mutta kyseisestä kielestä ei löytynyt kaikille käsitteille vakiintunutta vastinetta.

Suokas kuitenkin muistuttaa Helsingin Sanomissa, että maahanmuuttajien lähtömaat vaikuttavat siihen, miten seksuaalikasvatukseen suhtaudutaan. Usein maahanmuuttajataustaiset vanhemmat myös kehuvat Suokasta siitä, että on hyvä, että heidän lapsilleen opetetaan seksuaalikasvatusta.

Konservatiivisia arvoja on myös kantasuomalaisilla perheillä. Tutkimukset myös osoittavat, että 18–30-vuotiaat naiset ovat usein liberaalimpia kuin samanikäiset miehet.

Nuorten taustoista tai aatteista huolimatta koulu on paikka, jossa jokaisella nuorella on oikeus tietoon ja seksuaalikasvatukseen. Ilta-Sanomien aiemmin haastattelema Nuorten Väestöliiton asiantuntija Viivi Sihvonen kuitenkin totesi, että usein koulun resurssit ovat rajalliset ja tämä vaikuttaa myös seksuaalikasvatukseen.

– Koulun velvollisuus on tarjota turvallinen ympäristö, joka tukee jokaisen nuoren seksuaalista kehitystä esimerkiksi niin, että nuorten itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan ja moninaisuudesta puhutaan, Sihvonen kommentoi Ilta-Sanomille aiemmin.
Entäpä jos tulijat opettelisivat suomen kielen ja sitten tutustuisivat seksuaalikasvatukseen? Ei tarvitsisi kääntää sadalle kielelle.
Espoon peruskouluissa puhutaan äidinkielenä jopa 100 eri kieltä. Onkohan suomen kieli niistä yksi?
Hatutus
Vähänniinkuharrastaja

Re: Maahan­muutto haastaa seksuaali­kasvatuksen Espoossa

Viesti Kirjoittaja Hatutus »

Olen miettinyt eikö meihin ihmisiin ole sisälle rakennettu systeemiä joka kertoo onko jokin asia ok vai ei?
Miettii nyt jos nainen on tajunton aivan täydessä relaksaatiossa, niin kikulin työntäminen aukkoihin ei ole ok.
Tai jos nainen alla itkee, rimpuilee ja vastustelee niin sen molon työntäminen sisään ei ole ok.
Mutta saanhan minä ihmetellä...
kerpeikkari
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja kerpeikkari »

Hatutus kirjoitti: Ti Elo 25, 2026 6:06 pm Olen miettinyt eikö meihin ihmisiin ole sisälle rakennettu systeemiä joka kertoo onko jokin asia ok vai ei?
Miettii nyt jos nainen on tajunton aivan täydessä relaksaatiossa, niin kikulin työntäminen aukkoihin ei ole ok.
Tai jos nainen alla itkee, rimpuilee ja vastustelee niin sen molon työntäminen sisään ei ole ok.
Joihinkin on, mutta joukossamme on monenmoista sadistia, narsistia, psykopaattia jne. Mua ihmetyttää kyllä miten kukaan voi tuommoisessa tilanteessa edes kiihottua jotta voi kyseisen aktin suorittaa.
Hatutus
Vähänniinkuharrastaja

kerpeikkari kirjoitti: Ti Elo 25, 2026 6:10 pm
Hatutus kirjoitti: Ti Elo 25, 2026 6:06 pm Olen miettinyt eikö meihin ihmisiin ole sisälle rakennettu systeemiä joka kertoo onko jokin asia ok vai ei?
Joihinkin on, mutta joukossamme on monenmoista sadistia, narsistia, psykopaattia jne. Mua ihmetyttää kyllä miten kukaan voi tuommoisessa tilanteessa edes kiihottua jotta voi kyseisen aktin suorittaa.
Jos meidän joukossa on lauma ihmisiä joilla ei ole tunteita tai keinoja oppia niitä puutteidensa vuoksi. Miksi me sitten haalimme tänne puolelle maapalloa kaikki sairaimat yksilöt?
olenoikeassa
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja olenoikeassa »

Hatutus kirjoitti: Ti Elo 25, 2026 6:19 pm
Jos meidän joukossa on lauma ihmisiä joilla ei ole tunteita tai keinoja oppia niitä puutteidensa vuoksi. Miksi me sitten haalimme tänne puolelle maapalloa kaikki sairaimat yksilöt?
Tuohon kysymykseesi saat varmaankin parhaiten vastauksen, kun lähetät kysymyksesi sähköpostilla suoraan vasemmistoliiton, vihreiden ja sdp:n puoluetoimistoihin. Ehkä...
_________________________________________________________________________________

Viimeksi porttikiellon saaneet:

NeroKatti – syy: viikon selviämiskuuri, porttikielto päättyy: 2026-08-16 08:46:10
Hatutus
Vähänniinkuharrastaja

olenoikeassa kirjoitti: Ti Elo 25, 2026 6:28 pm

Tuohon kysymykseesi saat varmaankin parhaiten vastauksen, kun lähetät kysymyksesi sähköpostilla suoraan vasemmistoliiton, vihreiden ja sdp:n puoluetoimistoihin. Ehkä...
Epäilen etten saa vastausta. Mutta pitäisikö meidän kaikkien tunnustaa vaan tosiasia on olkoon eduskunnassa hallituksessa mitä puolueita tahansa niin silti olemme täällä kusessa läpsyttelijöiden ja suippopäiden.
olenoikeassa
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja olenoikeassa »

Hatutus kirjoitti: Ti Elo 25, 2026 6:35 pm
olenoikeassa kirjoitti: Ti Elo 25, 2026 6:28 pm

Epäilen etten saa vastausta. Mutta pitäisikö meidän kaikkien tunnustaa vaan tosiasia on olkoon eduskunnassa hallituksessa mitä puolueita tahansa niin silti olemme täällä kusessa läpsyttelijöiden ja suippopäiden.
Minä en tunnusta, koska tiedän, että eduskunnassa on puolue, joka yrittää sen estää.
_________________________________________________________________________________

Viimeksi porttikiellon saaneet:

NeroKatti – syy: viikon selviämiskuuri, porttikielto päättyy: 2026-08-16 08:46:10
kerpeikkari
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja kerpeikkari »

Hatutus kirjoitti: Ti Elo 25, 2026 6:19 pm
Sehän se ihmetyttääkin. Rahaa ja resursseja on rajattu määrä. Nyt niitä joudutaan suuntaamaan tulijoille sen sijaan että ne riittäisivät oman kansan ongelmaisille.
Modesty_Blaise
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Modesty_Blaise »

Ongelmia on myös kaikessa kasvatuksessa. Tuttava kertoi että "espoolaismieheltä" onnistuu sylkäistä päin näköä, jos joku pienikin asia kiukuttaa.

Seksuaalikasvatus, käytöskasvatus, huolellisuus- ja tarkkaavaisuuskasvatus. Onhan näitä.
Hevosen pää minun, pirun pää hevosella, minun pää pirun.
Salmari
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Salmari »

Yksi puikulapää maksaa Suomelle 1.000.000 e ja yhden suu auki kuolaavan puikulan elättämiseen tarvitaan 130 sairaanhoitajan työpanos. Ja sitten näille apinoille vielä seksuaalivalistusta... Vain vassulijuttuja taas.
Tuulenvire kirjoitti: To Kesä 25, 2026 1:52 pm Onneksi tästä ketjusta huomaa, ettei Suomessa ole rasismia.
McPanty
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja McPanty »

Yksi tapa tarjota näille seksuaalikasvatusta, jos nyt aivan pakko on, on sellainen mihin mielelläni antaisin vähistä roposistani.
Tässä voisi vaikka käyttää ihan sitten kaikille oman kielistä tulkkaustakin.
Niille lennoille, joilla näitä ryhdyttäisiin palauttamaan tulomaihinsa kolmessa vuorossa, voisi laittaa halutessaan pyörimään jonkun "Älä raiskaa"-videon.
Sipi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Sipi »

No kun tosiaan näissä muslimimaiden kielissä ei ole sanoja monellekaan asialle, jotka ovat Suomessa täysin normaaleja. Heillä ei ole koskaan ollut tarvetta perehtyä naisen anatomiaan siinä määrin, että suuri yleisö ymmärtäisi, miten värkki toimii. Mikä reikä on millekin asialle ja mitä siellä tapahtuu. Voisin kuvitella, että näissä naisia silpovissa kulttuureissa on ymmärretty, että nainen saattaa nauttia seksistä, joten kaikki sellaisen mahdollistava kudos ja "paikat" pitää poistaa, koska se on uskonnonvastaista. Nainenhan saattaa alkaa keulia näillä asioilla, eikä enää pysy miehen hallinnassa.

Esim halu on varmasti sellainen sana, jota käytetään vain miesten yhteydessä ja sekin on todennäköisesti synonyymi oikeudelle. Sen sijaan naisen haluamiselle tuskin löytyy mitään sanaa puhumattakaan suostumuksesta, koska se on täysin vieras konsepti. Kondomia on turha, koska islamistien tavoitteena on totaali-invaasio, täyttää maa ja lisääntyä. On vain toivottavaa, että nainen on vuosittain raskaana. ja koska kondomin käyttö asettaa miehille vaatimuksia, se on tietenkin turhaa ja länsimaista propagandaa.

Jos nyt mietitään näitä kehitysmaita Afrikassa, joissa uskotaan neitsyen raiskaamisen parantavan HIV-tartunnan voidaan vain miettiä, miten espoolainen terveystiedonopettaja voi asialle tehdä. Edes tulkin kanssa en pidä vaikutusmahdollisuuksia isossa kuvassa kovin kaksisina.
Villeri
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja Villeri »

"Keskustelu" on aina yhtä vaikeaa, kun ei kyetä edes sanomaan, kenestä oikeastaan puhutaan. Emme tietenkään puhu maahanmuuttajista, joka on naurettavan korkea yläkäsite, vaan kehitysmaamuslimeista. Vaikka eihän tuolla niin ole väliä, koska ko. ryhmän kohdalla mitään ei ole tehtävissä. Ihan sama mitä jutustellaan, he eivät muutu.
Ifigeneia
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

Kätilön tointa harjoittava somalinainen sanoi kerran telkassa että uskonto kieltää seksuaalisuudesta puhumisen.

On se jännä miten uskonto, joka kehottaa pyhään sotaan, pelkää hysteerisesti seksuaalisuutta. Tarkemmin sanottuna nautintoa, kun kulttuurista riippuen yhden tai molempien sukupuolen nautintoa yritetään vähentää tai estää.
Tekikö Lilleri-Lalleri itsemurhan, vai tapettiinko hänet?
Vastaa Viestiin