Antsa kirjoitti: Pe Syys 11, 2026 9:15 am
Oikeudenkäynnin aikana oli huhuja, että 3 naispuolista juryn jäsentä pukeutui vaaleanpunaiseen. Murhaajan fanit myös pukeutuivat vaaleanpunaiseen oikeudenkäynnin aikana. Nyt sitten 3 juryn (sattumaa tai ei) naispuolista naista on avautuneet kuinka tämä ainoa ”väärin” äänestänyt mies oli sitä, tätä ja tuota. Eli siis ei suostunut päästämään murhaajaa vastuusta. Eli siis yrittävät heittää miestä bussin alle koska hänellä oli helvetti vieköön moraali ja oikeudentaju kunnossa. Eukot niin innoissaan haukkuvat miestä ja kuinka ei noudattanut lakia että samalla erehtyvät kertomaan miten itse eivät noudattaneet lakia ja itse asiassa olivat alusta lähtien sitä mieltä, että murhaaja olikin syytön tähän järkyttävään tekoon.
Uskomatonta menoa. Minkälainen ihminen haluaa puolustaa 3 pientä lasta murhannutta naista? Vaikka kyseessä olisi jokin sinänsä ihan uskomaton hetkellinen psykoosi, niin murhaaja se silti on. Ainoa paikka kyseiselle naiselle on sähkötuoli ja hänen fanilaumalleen jonkin sortin laitosjakso jossa tutkitaan ovatko he kykeneviä toimimaan yhteiskunnassa ja omissa ammateissaan vai ei.
Oon itsekin miettinyt taas valamiehistön käyttöä, tässäkin tapauksessa. Ihannehan tietenkin olisi, että kaikki valamieheksi päätyvät olisi niin järkeviä, tunnollisia ja rehellisiä, että noudattaisivat lakia ja ohjeistuksia tarkasti.
En kuitenkaan voi olla miettimättä, koska valamieheksi osuu joku, joka onnistuu salaamaan epäpätevyytensä valamieheksi ja ajaa prosessissa jotain omaa asiaa tai ideologiaansa. Inhimillistä ihmisyyttä tuntien veikkaan, että näitä aina välillä on. Ei tietenkään pidä olla, mutta miten näitäkään kokonaan estää. Pitää yrittää joo ja onhan tätäkin varten kehitetty erilaisia keinoja poimia sieltä joukosta ne luotettavat valamiehet, mutta nekään keinot tuskin kuitenkaan mitään kristallipalloa vastaa.
Täytyy näin naisena myös sanoa, että mikäli tän tapauksen naisvalamiehissä on epäpäteviä, joilla on oma agendansa, oon kyllä todella pettynyt. Muutenkin jo ihan liian usein vaikuttaa siltä, että se on ihan sama mitä nainen tekee, jotkut naiset on sokeasti tämän puolella ihan vaan siksi, että se on nainen.
Toisaalta yleisen elämänkokemuksen ja ihan todennäköisyyksienkin perusteella (aina on eri mieltä ajattelevia sukupuolesta riippumatta) on selvää, ettei kaikkia Lindsayn puolustajia voi niputtaa yhteen. Joukossa voi hyvinkin olla järkeviä ihmisiä, jotka ajaa esim. naisille parempaa terveydenhuoltoa, haluaa lisätä tietoutta naisspesifisestä terveydestä ja näkee järjestelmän puutteita siitä näkökulmasta. Ja jotkut taas voi ajatella, että mielenterveysongelmien ymmärtämistä tarvitaan edelleen lisää, myös siitä näkökulmasta että kukaan ei itse valitse sairastumistaan. Ja huom. kaikkea tätä on mahdollista ajatella ilman, että hyväksyy Lindsayn tekoja.
Joka tapauksessa, yleensä ottaen oon edelleen pyrkinyt pysymään kaukana tän tapauksen lieveilmiöistä, etenkin siihen tunnepohjaiseen some-draamaan nähden, mutta tulipahan katsottua muutama youtuben lyhytvideo, niitä näköjään yt:kin nyt puskee. Voi sitä pettymyksen, myötähäpeän ja turhautumisen määrää, kun yksikin Lindsayn puolustaja vetosi siihen, että
"koska niin moni meistä on samaa mieltä, me ei voida olla väärässä. Se ei yksinkertaisesti ole mahdollista, koska meitä on niin monta".
Joo, muutaman videon perusteella en mitään yleistyksiä voi tehdä, mutta tällaista siis on alkanut nyt myös tulla vastaan.
Tästä jutusta vielä: nythän on tosiaan heitetty ilmoille sellaistakin (mm. valamiesten haastattelut), että se eri linjalla ollut, vai mikskä sitä sanois, valamies -mies olisi ollut sitä mieltä ja avoimestikin myöntänyt, että "reasonable doubt" -kynnys ylittyi, mutta hän oli silti kieltäytynyt toimimasta sen mukaan. Jos tää on totta, täähän on varsin merkittävä tieto.
No, pidän itsestään selvänä, että näillä tiedoin ei tähänkään sokeasti voi luottaa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että on myös mahdollista olla valamies, joka ei toimi ohjeiden mukaan, sinne toiseenkin suuntaan. Toivottavasti tästäkin tulee vielä mahdollisimman luotettavaa lisätietoa.