Nils on syyllinen ja sillä sipuli !

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Perry Mason
Nikke Knatterton

Re: Nils on syyllinen ja sillä sipuli !

Viesti Kirjoittaja Perry Mason »

Gustafssonin kengistä ei myöskään löytynyt ulkopuolisen DNA:ta, kuten ei teltastakaan.
LexVeritas
Frank Columbo

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Kerrataanpa taas.

Gustafssonin kengistä ei löydetty lainkaan hänen omaa vertaan, ei myöskään kenenkään muunkaan verta niiden nahkaisista ulkopohjista.

Oikeudenkäynnissä todistanut Keskusrikospoliisin DNA-tutkija:

Rikoskemisti Matti Karjalainen sanoi, ettei kaikkia jälkiä teltasta tutkittu.

- Olisi kiva tutkia sitä edelleen, mutta me tutkimme sitä mitä pyydetään, dna-ekspertti totesi. Teltasta tutkittiin kymmeniä dna-näytteitä.

Karjalaisen mukaan teltan dna-tutkimuksilla voidaan päätellä kenen verta on missäkin.

- Jos sieltä löytyy neljän ihmisen verta, niin siitä ei voi päätellä, etteikö paikalla olisi voinut olla viidettä henkilöä. Sehän on täysin selvää.

Ja niin ikään todistanut Keskusrikospoliisin verijälkitutkimusryhmän tekninen tutkija Anja Ytti:

-Kaikista verijäljistä ei saatu tunnistettavaa dna:ta. Tällaisia kohtia oli muutamia.

Tutkituista verijäljistä tällaisia oli puolustuksen mukaan 11.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tod ... ia/1975636
In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Perry Mason
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Perry Mason »

Niin, ei löytynyt ei.
Ross Sullivan
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

Perry Mason kirjoitti: Su Syys 13, 2026 1:28 pm Niin, ei löytynyt ei.
Täsmäiskukommando oli saanut erikoisjoukkokoulutuksen. Täsmis oli tottunut hoitelemaan väkijoukon saamatta itse haavoja. Toisaalta myös strategia oli toimiva: 3 hengiltä ja fyysisin uhka jätetään vähemmälle huomiolle. Myös lavastustoimet teon jälkeen viittaavat erikoisjoukkoihin.

Tulisikin selvittää Longan mahdollinen armeijatausta.
Peukaloinen vai? nainen kysyi, koska ei tuntenut muita Nilsejä kuin satuhahmo Nils Holgerssonin.

- Ei, vaan Gustafsson, linja-autonkuljettaja Helsingistä, mies vastasi.

- Kyllä mä oon ihmisiä tappanutkin. Ainakin kolme, mies sanoi sitten.
LexVeritas
Frank Columbo

Toisaalta, mitään lavastustoimiahan ei tiedetä tehdyn. Mitä ilmeisimmin Haapalaisen ja Salosen saapuminen murhapaikalle sai siellä olleen tuntemattoman pakenemaan. Murhapaikalta löydettiin tuntemattoman veripirskeitä.

Olen kyllä samaa mieltä siitä, että Esko Longan mahdollinen varusmiespalvelus olisi mielenkiintoinen tieto.
JasseHames
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja JasseHames »

LexVeritas kirjoitti: Su Syys 13, 2026 12:47 pm
Karjalaisen mukaan teltan dna-tutkimuksilla voidaan päätellä kenen verta on missäkin.

- Jos sieltä löytyy neljän ihmisen verta, niin siitä ei voi päätellä, etteikö paikalla olisi voinut olla viidettä henkilöä. Sehän on täysin selvää.
Niin, teltasta tutkittiin vain verijälkiä. Ilmeisesti vain hyvin huomattavat henkilöt voivat ymmärtää, että jos tekijä olisi ollut ulkopuolinen, niin teltasta olisi löytynyt tekijän verta ja ilmeisesti siis täysin samasta kohdasta teltan sisältä, jossa Gustafsson on kertonut nukkuneensa ja josta hänen vertansa löytyi...

Tästäkin asiasta on jankutettu useamman kerran viimeisen parin vuoden aikana tämän Gustafssonia raivotautisesti lynkkaavan porukan toimesta. Nämä ovat niitä erittäin raskauttavia aihetodisteita, joiden merkittävyyden vain hyvin huomattavat henkilöt voivat ymmärtää...
"Kostin" sukkanukke/sivupersoona kuvittelee suuruusharhoissaan tuntevansa Castrén & Snellmanin osakkaan:
Ross Sullivan kirjoitti: Ma Tammi 06, 2025 1:42 am Mulla on muuten kaveri Kassun osakkaana!
Ross Sullivan

Onko sitä vaihtoehtoa pohdittu, että täsmis on huppis?

On täysin järjetöntä tunkeutua asuttuun taloon pilipaliveitsi aseistuksenaan, kun on vastassa kaksi aikuista ihmistä, kun voisi tappaa Lahden suoraan illan hämärässä talon edustalla tai vaikka lenkkipolulla.

Täsmis on on ihan yhtä epälooginen, mutta tehokas häiskä kuin huppis. Sekin sopisi kuvaan, että ne huppiksen iskut olivat kuin naisen iskuja. Täsmis oli huppisiässään jo varmuudella melko iäkäs.
Peukaloinen vai? nainen kysyi, koska ei tuntenut muita Nilsejä kuin satuhahmo Nils Holgerssonin.

JasseHames
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja JasseHames »

LexVeritas kirjoitti: Su Syys 13, 2026 3:29 pm Olen kyllä samaa mieltä siitä, että Esko Longan mahdollinen varusmiespalvelus olisi mielenkiintoinen tieto.
Ei liene täysin mahdotonta, että Lonka on ollut jatkosodan loppuvaiheessa jopa rintamalla. Siihen pitkä pätkä linnavuosia päälle, niin vakava traumatisoituminen ei ole erityisen vaikeasti uskottava seuraus.
"Kostin" sukkanukke/sivupersoona kuvittelee suuruusharhoissaan tuntevansa Castrén & Snellmanin osakkaan:
Ross Sullivan kirjoitti: Ma Tammi 06, 2025 1:42 am Mulla on muuten kaveri Kassun osakkaana!
Ross Sullivan

JasseHames kirjoitti: Su Syys 13, 2026 4:30 pm
LexVeritas kirjoitti: Su Syys 13, 2026 12:47 pm

Niin, teltasta tutkittiin vain verijälkiä. Ilmeisesti vain hyvin huomattavat henkilöt voivat ymmärtää, että jos tekijä olisi ollut ulkopuolinen, niin teltasta olisi löytynyt tekijän verta ja ilmeisesti siis täysin samasta kohdasta teltan sisältä, jossa Gustafsson on kertonut nukkuneensa ja josta hänen vertansa löytyi...

Tästäkin asiasta on jankutettu useamman kerran viimeisen parin vuoden aikana tämän Gustafssonia raivotautisesti lynkkaavan porukan toimesta. Nämä ovat niitä erittäin raskauttavia aihetodisteita, joiden merkittävyyden vain hyvin huomattavat henkilöt voivat ymmärtää...
Niin, sitä voisi olettaa, että etenkin uhrien puolustautumisvammojen perusteella myös tekijä olisi ottanut osumaa. Jos osumaa ottaa, niin vertakin saattaa vuotaa ainakin vähän.

LexVeritas
Frank Columbo

Niin, sitä voisi olettaa, ja silloin harhailisi oletuksineen pimeyden syvimmillä hakoteillä, kuten Ross Sullivan.
Uhrien puolustautumisvammat olivat tutkintayhteenvedon mukaan aiheutuneet astalo- ja puukoniskujen torjumisyrityksistä. En nyt näkisi niistä aiheutuneen hyökkääjälle tai hyökkääjille suurta verenvuotovaaraa. Kuitenkin on hyvä jälleen muistuttaa, että tuntemattoman veripirskeitä ja räiskynyttä verta tosiaan löydettiin teltalta (ja olisi löydetty 2000-luvulla ehkä enemmänkin, jos olisi tutkittu teltta kokonaan).
Vastaa Viestiin