https://www.verkkouutiset.fi/a/sankaril ... /#27fee87eMachchhar kuvasi BBC:n mukaan tapahtumia videopuhelussa Intian pääministeri Narendra Modille.
Kapteeni makasi loukkaantuneena ohjaamon lattialla ja oli edelleen hyökkäysten kohteena. Samalla hän ymmärsi koneen menettävän korkeutta nopeasti.
– Makasin loukkaantuneena lattialla, mutta sanoin itselleni, että minun on vielä kerran ponnistettava saadakseni oven auki sisältä, Machchhar kertoi.
Oven avaaminen mahdollisti muiden pääsyn ohjaamoon ja auttoi palauttamaan koneen hallinnan.
– Muut tulivat sisään ja saivat tilanteen hallintaan. Taistelin tietenkin omasta hengestäni, mutta samalla tiesin, etten aio antaa muiden kuolla.
Machchhar kertoi lentäneensä matkustajakoneita 17 vuoden ajan.
– Pystyn kertomaan, mitä koneelle tapahtuu, vaikka silmäni olisivat kiinni, hän sanoi.
Kapteeni loukkaantui välikohtauksessa ja hänet vietiin ensin sairaalaan Saudi-Arabiassa. Myöhemmin hänet lennätettiin Abu Dhabiin jatkohoitoon. BBC:n mukaan hänen tilansa on vakaa.
Intian Arabiemiraattien-suurlähetystö kertoi torstaina Machchharin voivan hyvin ja toipuvan vammoistaan.
Telegraph–lehden mukaan israelilainen matkustaja Yaniv Hayun oli yksi ohjaamoon siirtyneistä matkustajista.
Hayun kertoi nähneensä hyökkääjän koneen ohjainten luona lentäjien istuinten välissä. Lentäjät eivät hänen mukaansa olleet paikoillaan.
Hayun sanoo tarttuneensa hyökkääjään ja vetäneensä tämän pois ohjaamosta. Hän pyysi muita matkustajia pitämään miehen hallinnassa ja palasi itse ohjaamoon.
– Hyppäsin takaisin sisään, tartuin ohjaimiin ja aloin vetää niitä, Hayun kertoi brittimedialle.
Hänen mukaansa toinen lentäjä otti myöhemmin koneen hallintaansa ja ohjasi sen laskuun.
Telegraphin haastattelemat Israelin turvallisuusviranomaiset epäilevät, että hyökkääjä pyrki kaappaamaan koneen ja törmäämään sillä Israelissa sijaitsevaan rakennukseen WTC-iskujen tyyliin. Kohteena olisi voinut olla Tel Aviv.
Lentotaitoinen terroristi niin tottakai se olisi pyrkinyt aiheuttamaan mahdollisimman paljon juutalaisia uhreja. Jokin kohde maassa sillä on ollut mielessä. Itse uskon kohteena olleen jokin Jerusalemin tärkeistä juutalaisalueista.