Onhan noita... Vilander (vai mikä se nyt oli?) sanoo, että "koira tietää kyllä mitä sen täytyy tehdä, sitä ei tarvitse kehua vaan koulutus toimii uhkailulla ja pelottelulla. Koiran ei tarvitse osata kuin istua, tulla luokse ja pysyä paikallaan käskystä, muu on aivan turhaa. Koira tietää milloin se tekee väärin ja sen täytyisi osata luonnostaan kaikki..."Annie kirjoitti:En ole lukenut kaikkia sivuja, mutta miten olisi väliin aiheen käsittely toiselta kantilta?
Katselin vierestä, kuinka "asiansa hyvin osaava" koirankouluttaja koulutti koiriaan turvakengillä ja remmillä, niin kuulemma suojelukoiria koulutetaan. Vanhimman koiran selkä ja lonkat paskana, nuoremman luonne meni pilalle ja annettiin muualle, seuraavan pennun koulutusta en nähnyt mutta nyt puoli vuotta myöhemmin on jo seuraava pentu menossa. Jos koira ei sekunnissa reagoinnut tai asetttunut kouluttajan mielestä täydellisesti, sateli potkuja rautakärkisistä kengistä kylkiin.
Ja sitten ihmetellään, kun tietyt rodut on vaarallisia ja luonnevikaisia. Eikös juuri nämä "suojelukouluttajat" tee koirista mielenvikaisia, kyllä jokaisen hermo alkaa pettämään jos elää jatkuvassa kivussa ja kivun pelossa.
hhm... äijä on itse koiransa kanssa jotai agility -mestareita. Missä ristiriita?
Pakko kertoa eilinen välikohtaus (ei liity vilanderiin mitenkään).
Olin koiran kanssa auton vieressä ja odoteltiin, että muut tulee, jotta päästäisiin sisälle. Kohta meitä kohti jolkottaa iso saksanpaimenkoira irti eikä ihmisiä näy missään. Hätäännyin ja olin menossa kuskin puolelle avaamaan ovia, jotta saan oman koirani autoon turvaan. En voi luottaa tuntemattomiin koiriin ilman omistajia, tuo alue on vieläpä teollisuusaluetta, joten karannut vahtikoirakin olisi voinut olla todennäköistä. Sakemanni tulee luokse ja haistelee ja vähän nostelee karvojaan, itse pidän koiraani pannasta kiinni jalkojen välissä ja työnnän sakemannia pois, jotta pääsen liikkumaan. Oma koira on puolustamassa jo minua, koska aisti että minua hermostutti ja pelotti hieman. Makupala -pussi vielä roikkui vyötäröltäni, joten pelkäsin että kohta se sakemanni nappaa ne.
Sain onneksi koirani autoon ja menin koputtamaan tokon oveen, vaikka siellä edellinen porukka oli vielä, mutta sakemanni oli saatava kiinni. Alue kun on teollisuusaluetta, siellä liikkuu paljon rekkoja ja muita autoja eikä koiralla ollut edes minkäänlaisia heijastimia. Itse en voinut ottaa sitä kiinni ja mennä sen kanssa ovelle, koska siellä sisällä oli kaksi boxeria, jotka eivät kuulemma ole mitenkään sosiaalisia ja olisivat todennäköisesti tappaneet sen sakemannin kun sen olisivat nähneet. (näin kouluttaja sanoi minulle myöhemmin)
Kouluttaja tuli ulos hihnan kanssa, vihelsi pari kertaa ja koira juoksi hänen luokseen ja hyppäsi vasten ja nuoli kasvoja. Hyvin antoi ottaa kiinni ja pian löytöeläintalon ihmiset tulivat ottamaan koiran talteen. Oikein kiltti se oli loppujen lopuksi ja vieläpä suht pentu, mutta enhän minä sitä olisi voinut tietää enkä voi ottaa riskiä. Entäs jos se olisikin hyökännyt minun tai koirani kimppuun? Mitä mahiksia mulla on niitä erottamaan?
Kysyin sitten kouluttajaltamme, että kuinka pahasti mokasin kun suojelin omaa koiraani noinkin voimakkaasti. Voiko se innostaa sitä rähisemään (murrosikäinen) jatkossa vastaantuleville koirille yms.. Kuulemma tein aivan oikein mitä siinä tilanteessa voi tehdä. Painotti vielä sitäkin, että enhän minä voi ottaa riskiä. Kouluttajan viedessä koiraa myöhemmin niille löytiksen ihmisille ulos, oma koirani vähän haukku sille mutta sakemannin jo astuessa ulos koira vähän vikisi että "älä mene!"
Huh. Olipa jännää. Tahdon kyllä kuulla hakivatko omistajat koiran pois ja oliko se vain karannut vai mikä on tarina sen takana...no, ensi keskiviikkona sitten!