Lähettelen tätä mallinnusta hiljakseltaan yhden osan per päivä. Muuten tulee liikaa yhdellä kertaa. Samoin tämä on helppo katkaista jossakin vaiheessa, jos tarvetta siihen ilmenee...
Perspektiivimallinnus
Osa 1/7: asteet
Yritän tässä tehdä perspektiivimallinnusta ns. uhrikuvalle ja lavastuskuvalle. Mallinnuksen suurin ongelma on, että tiedossa ei ole tarkkoja kuvauspaikkoja ja kuvaussuuntia. Kuitenkin juuri tämä olisi mallinnuksen todellinen lähtökohta. Siksi mallinnusta täytyy tässä lähestyä toisin. Teen arvion suunnistuskartan perusteella uhrikuvan kuvaussuunnasta. Tämän jälkeen kaikki muut osaset asettuvat itsestään paikalleen.
Arvioni perustuu siihen, että olen tulkinnut uhrikuvan järvenrannassa näkyvän rantaviipaleen olevan kohdasta, jossa ranta tekee loivan mutkan. Tämän perusteella voidaan uhrikuvan keskilinja asettaa suunnilleen kohdilleen. Lavastuskuvan suunta voidaan vielä tässä vaiheessa jättää auki:
kuvauskulmat
Tämän lisäksi on suunnistuskartan avulla asetettava joitakin varmoja linjoja, jotta mallinnusta voisi viedä eteenpäin. Rannasta olen valinnut kaksi tarvittavaa linjaa ja mitannut niiden suunnan suhteessa etelään:
rantalinjat
Vielä tarvitaan yksi linja, nimittäin polun suunta. Polun voisi mallintaa useana erisuuntaisena janana, joiden välillä on loivia mikrokulmia. Tässä alkeellisessa mallinnuksessa riittää kuitenkin hahmottaa pelkkä polun keskimääräinen suunta - muutaman asteen heitot sinne tänne eivät sanottavasti vaikuta mallinnukseen. Olen myös lähtenyt siitä, että polun keskimääräinen suunta teltan kohdalla on myös niemen keskimääräinen suunta ko. kohdalla, sikäli kuin paikalle tullut henkilö yrittää suhteuttaa erilaisia linjoja mielessään toisiinsa.
polkulinja
Lönnbergin rikospaikkapiirroksesta voisi olla jotakin hyötyä, mutta mittasuhteet ja suunnat heittävät siinä valitettavasti pahemman kerran. Olen kuitenkin yrittänyt saada sen perusteella jotakin tolkkua lähinnä moottoripyörien suunnista. Aivan ensimmäiseksi olen kääntänyt kuvaa 1 asteen oikealle, koska skannatussa kuvassa piirros näyttää olevan vinossa:
1. käännös
Lönnberg on piirtänyt kuvansa todennäköisesti siten, että hän on hahmottanut niemen suunnan suorana suuntana ylhäältä alas ja suhteuttanut muut huomionsa tähän. Kun kuvaa käännetään 15 astetta vasemmalle eli niemen keskimääräiseen todelliseen suuntaan telttapaikan kohdalla, asettuu kuva oikein pohjois-eteläakselilla. Olen tässä pannut käännetyn kuvan suunnistuskartan päälle vertailun vuoksi:
2. käännös
Lönnberg on piirtänyt niemen muodot hyvin, mutta piirroksen objektit ovat sinänsä väärissä paikoissa ja väärän kokoisia. Kaikesta huolimatta piirroksesta voidaan noukkia motskarien suunnat kokeilumielessä:
motskarit
Mallinnus tuottaa oletettavasti jonkin tuloksen Nilsin motskarin suunnasta. Lönnbergin piirroksen suuntaa voidaan käyttää jonkinlaisen vertailukohtana mallinnuksen tulokseen.