Me ostettiin pari vuotta sitten omakotitalo, jota asutti vanha papparainen ennen kuolemaansa (Kuoli tässä talossa.), ja nyt on tainnut pappa jäädä "sijattomaksi" tänne maailmojen väliin.
Eniten liikettä on kellarissa ja sinne johtavissa rappusissa. Kerran kellarin pannuhuoneessa yksin istuessani, tunsin kun joku silitti niskasta. Kerrottakoon vielä, että siihen aikaan minulla oli paksut rastat, ponnarilla niskassa, joten mikään tuulenvire tms ei niskaan asti olisi päässyt. Kosketus oli kylmä, melkein kuin jääpalalla olisi sivelty.
Pannuhuoneeseen mentäessä heti rappusten jälkeen oikealle jää huone, jonka ovea ei saa kiinni. Monesti pannuhuoneeseen mennessä olen "sivusilmällä" nähnyt hahmon seisomassa huoneessa. Lisäksi usein tunnen tuon katseen, tuntuu että papparainen vahtii, hoidetaanko hänen taloaan hyvin.
Muutama kk takaperin mies oli yksin kotona, kellarissa tietokoneella (kyllä, meillä on sielläKIN kone..

) kun kuuli että keittiössä lasketaan vettä. (Putket menevät tietokonepöydän takaa, veden äänen kuulee selvästi.)
Mies tuli keittiöön (joka sijaitsee suoraan kellarin yläpuolella) tarkistamaan, mutta missään ei ketään. Meni takaisin kellariin, ja sama tapahtui uudestaan, ja vielä kolmannenkin kerran.
Näiden tapahtumien lisäksi yksi vakuuttavin tapaus oli, kun mentiin lasten kanssa saunaan, joka on kellarin perällä. Mentiin muut jo edellä saunaan, kun 4v muksu vielä lähti käymään ylhäällä vessassa. Poika tuli vessareissun jälkeen saunaan, ja hymyili itsekseen. Kysyin että mikä nyt niin ilostuttaa, ja poika vastasi "Se setä hymyili mulle rappusissa

"
Tää säikäytti mut aika kunnolla, itse ainakin kuvittelisin että tuon ikäinen lapsi sais paskahalvauksen ja mielenterveysongelmia jos joku "setä" yks´yllättäin on virnuilemassa rappusissa.. Mutta poika oli oikein iloinen ja semmonen "tää on ihan normaalia"-olonen.
Näitä valojen sammuttamisia (siis valokatkasimen kääntämistä) yms on myös, mutta jos papparainen pysyttelee näissä pienissä jäynissä, niin saa minun puolesta täällä luuhata

Pari kertaa olen sille "katseelle" sanonut, että voisit jo jatkaa matkaas, mutta ainakin viime sunnuntaina papparainen täällä vielä oli.