supernova kirjoitti:
Tunnetko tai tiedätkö yhtään nistiä joka sattuisi olemaaan muuten psyykkisesti vahvoilla ja sinut itsensä ja maailman kanssa? Kumpi on syy ja kumpi on seuraus? Tekeekö pirinisti pahojaan siksi että hän on pirinisti vai onko hän pirinisti siksi ettei elämä ole reilassa. Vielä pitkään sodan jälkeenkin oli myynnissä pervitin niminen lääke, ilman reseptiä. Auttoi jaksamaan. Hiukan kuin kofeiini potenssiin jotain. Tää mömmöhän siis oli käytännössä piriä. Vanhempani ovat kertoneet kuinka vaikeaa joidenkin heidän työkavereiden oli pysyä hereillä ja saada hommansa tehtyä siinä vaiheessa kun pervitin poistui markkinoilta. Niin tai näin, kyse on yleensä lääkityksestä. Joko lääkärin määräämästä tai sitten itse keksittynä. Jälkimmäinen vaihtoehto ei yleensä hyvää lupaa, mutta siinäkin on kyse lääkityksestä. Viihdehuumeet on sitten erikseen, vaikka piriä tosin sekoitetaan (usein) mukaan essoihin että jaksettaisiin pitempään bailata reiveissä.
En nyt ihan ymmärrä mitä ajat takaa, luultavasti sitä, että lääkkeiden ja huumeiden välinen raja on varsin häilyvä, niin kuin onkin.
Lääkkeet, huumeet ja alkoholi myös vaikuttavat eri ihmisiin eri tavalla. En itse usko, että ns. porttiteoria pitää paikkaansa kuin niillä, joilla on geneettinen fysiologinen alttius jäädä koukkuun johonkin mömmöön. Osa (viihde)käyttäjistä on ns. normaaleja ihmisiä. Mutta osa piripäistä ja muista huumehörhöistä on aivan raivohullua porukkaa. Menevät laseista alasti läpi ja niin poispäin. Korostan siis sitä, että ainoat tapaukset, joissa itse tiedän jonkun menneen Ulvilan murhaajan tavoin lasista läpi, ovat tapaukset, joissa tiedän varmasti tekijän olleen aineissa. Enkä usko, että pelkän tahdonvoiman turvin edes kytätään puskissa tuntikausia joulukuun yössä.

En ole yrittänyt iskeä joulukinkkuun fileerausveitsellä mutta paistettu joulukinkku on aikaste paljon tiukempaa tavaraa kuin raaka.
No, raakaa on kai yleensä liotettu suolavedessä. Ehkä paistettu kinkku ilman nahkaa on aika lähellä ihmisen "kovuutta". Mutta, kuten MotiivitOn yllä toteaa, niin tosiaan suurin ongelma ihmisen iskemisessä ovat luut, joista mikä tahansa terä helposti lipeää.
Ja kuten sanoin, tuossa veitsessä ei ollut kamalan pitkää terää.
En ole itse nähnyt ko. mallin terää kokonaisena. Sehän näkyy vain osittain poliisin kuvassa, josta onkin päätelty, että terä olisi katkennut teon aikana.
Tämän voisi olettaa tarkoittavan ettei terä ollut myöskään niin kapea ja hento kuin samanmerkkisissä fiskarssin fileerausveitsissä, joita olen vanhempieni luona käsitellyt. Myös perinteisissä stileteissä, jotka on tarkoitettu aseiksi, oli ja on usein kapea ja pitkä terä. (Tää ei oo vittuilua vaan kevennys: On mahtanut perheesi katsella silmät selällään jos oot raakaaa joulukinkkua hakannut fileerausveitsellä

)
Helpompaa kai se on käsitellä kuin se että tieteellisen kokeen merkeissä veisin joulupäivällisen pääruoan takapihalle ja täräyttäisin siihen S&W:llä?
Tiesikö tekijä että isäntä on yöasussa? Jos ei tiennyt, se vie pohjaa. Ja tiesikö hän asian silloin kun on liikkeelle lähtenyt?
No ei kai se nyt toppatakki päälläkään nukkunut?
Täällä on muistaakseni spekuloitu myös, että yöaika olisi valittu paitsi hiljaisuuden ja uhrin kotonaolon, niin myös sen takia, että herätessään yöllä ihminen on unenpöpperössä eikä pysty heti puolustautumaan.
Ihmisen voi tappaa vaikka lyijykynällä. Kuitenkin yleensä varustaudutaan hiukan paremmin. Eikä muuten tarvita edes sitä lyijykynää - onnistuu paljain käsonkin jos on vahvempi uhriaan tai puolellaan yllätysmomentti.
Näinhän se on. Heti tulee mieleen ainakin neljä tapaa, joissa periaatteessa riittää yksi ainoa liike.