Elävältä kynityt
Re: Elävältä kynityt
Minua vaan edelleen ärsyttää se, että ei mukamas voi suojella eläimiä, jos syö lihaa. Voi perse.
Minulla ei ole käsitystäkään Suomen lihan tilanteesta tänä päivänä, mutta edelleen olen sitä mieltä, että on hyvinkin kaksinaismoralistista haukkua ihmisiä lihansyönnistä ja samaan aikaan käyttää keinokuituisia vaatteita, tai jopa nahkakenkiä.
Vielä hauskemman asiasta tekee, kun tällä moralisoijalla sattuu kotona olemaan joku lemmikkieläin.
Minulla ei ole käsitystäkään Suomen lihan tilanteesta tänä päivänä, mutta edelleen olen sitä mieltä, että on hyvinkin kaksinaismoralistista haukkua ihmisiä lihansyönnistä ja samaan aikaan käyttää keinokuituisia vaatteita, tai jopa nahkakenkiä.
Vielä hauskemman asiasta tekee, kun tällä moralisoijalla sattuu kotona olemaan joku lemmikkieläin.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
- Juliet Jones
- Axel Foley
Meillähän on erilaisia virastoja, jotka tavallaan jo näin tekevät, siis tutkivat tuotteita sekä kuluttajan saaman hyödyn kannalta, että niiden alkuperän eettisyys/ ekologisuus huomioiden. Kuitenkin ne yleiset säädökset ovat viitteellisiä, ja se johtuu siitä, että sama etiikka ei ole mahdollinen kaikille ihmisille, niilekään jotka säädökset asettavat.Anile kirjoitti: Se olisi oikein kiva jos kaikki ihmiset tekisivät edes jotain luonnon suojelemiseksi mutta toisaalta taas en ymmärrä mitä järkeä siinä on , että jokainen ihminen joutuu itse kaivamalla kaivamaan tietoa ja niiden perusteella yrittää tehdä oikeita valintoja kun päättäjät, joilla on enemmän resursseja, voisivat tutkia asiat ja tehdä päätökset meidän puolesta. Mikä säästö.
Lisäksi luulen, ettet esimerkiksi sinä itse tyytyisi valmiisiin tutkimustuloksiin, tiedonjanosi on suurempi
Oman järjen käyttö on sallittu. En vaihtaisi ekologisempaan ennenkuin entinen on loppuun käytetty. Meidän pakastin on 8- 9v. vanha ja edelleen pakastaa käsittääkseni energiatehokkaasti/ nopeasti niin sienet, marjat, kotitekoiset sämpylät ja leivät, kuin kaupasta hankitun lihankinAnile kirjoitti: Otetaan nyt esimerkiksi pakastimet. Jokin aika sitten kauppoihin tuli uudet aiempaa energiatehokkaammat pakastimet, joiden kyljessä oli joku vihreä lappu, joka kertoi, että tämä on vihreä pakastin. Muut pakastimet, varsinkin vanhat, olivat sitten punaisia tai keltaisia. No. Kuinka moni meni luonnonsuojeluinnossaan hankkimaan uuden vihreän pakastimen jonka käyttöiäksi paljastuikin 5 vuotta ja joka on rahdattu jostain P.R.C:stä ? Ja pois jouti se ei-niin-energiatehokas mutta edelleen hyvissä voimissa oleva kotimainen pakastin. Kylläpäs säästettiin energiaa ja luonnonvaroja. Vihreys ei ollut mitään muuta kuin mainoskikka.
Totuus on, että firmat kusettaa tavallista pienkuluttajaa ihan mennen tullen mutta jostain syystä ne, joilla olisi mahdollisuus hankkia tietoa ja vaikuttaa asioihin, eivät sitä tee.
Kansanedustajat ja euroedustajat, hankkikaa munat.
Kamala etiikka- krapula iski nyt päälle.. tuli mieleen Pääsiäiseksi hankitut sulat ja höyhenet, joilla koristelimme virpomisoksat.. mistähän ne mahtavat olla peräisin
Täysin samaa mieltä. Jotenkin on hirmu hassua ja toisaalta myös tosi surullista, että tästäkin asiasta on tehty sellainen ihan ihmeellinen "minä vastaan sinä" juttu. Onkohan sama juttu sitten vegetaristeilla ja veganismeilla, että vegetaristit on "astetta parempia" kuin veganistit? Entäs sitten jos onkin vaikka semivegetaristi tai pollovegetaristi? Onko se huonompi kuin "täysvegetaristi"?Blues kirjoitti:Minua vaan edelleen ärsyttää se, että ei mukamas voi suojella eläimiä, jos syö lihaa.
Ja nyt kun yleisesti on ollut puhe tuosta tuli mieleen ihan yleisesti. Kuinka moni loppujen lopuksi tarkkailee itseään ja tekee tietoisia päätöksiä luonnon säästämiseksi (ja siten myös eläinten hyväksi), oli sitten millainen syöjä vain? Moniko kierrättää? Moniko tarkkailee, mitkä kosmetiikka-alan merkkituotteet on eläimillä testattu? Moniko jättää sen auton kotiin, jos kävelymatkaa on vaikka 3 km? Tai moniko suosii mielummin julkista liikennettä? Kysymyslistasta tulee aika pitkä, jos alkaa pidemmän päälle pohtimaan miten monin asioin pystyy vaikuttamaan. Loppujen lopuksi se, mitä syö, on vain pienen pieni osa kokonaisuudesta, joten se "minä vastaan sinä" asettelu on hieman turhaa.
Tuo nyt on kertakaikkiaan häpeä, ettei ihminen kykene käsittelemään eläintä niin ettei se kärsi jotenkin. Sekin uutinen, missä lehmää kuljetettiin autoon, ja sillä oli siis jalka poikki, ja se laitettiin kävelemään sillä katkenneella jalalla autoon mihen piiskatessa sitä takana. Voi h..tti että kummastuttaa.
Mutta en minä kyllä ymmärrä noitten eläintenkään käyttäytmistä toisiinsa nähden aina. Kun tänään keskellä päivää kanahaukka oli saalistanut aivan lokin. No ne oli siinä maassa ohi kävellessäni, haukka yritti tappaa sitä lokkia siinä, mutta en voinut katsoa sitä menoa, vaan tietenkin puutuin asiaan,ja hätisitn kanahaukan pois siitä lokin kimpusta. Ei sitä saisi puuttua luonnon tasapainoon, mutta en voinut mitään. Mutta siis, käykö kanahaukka lokin kimppuun tosta vaan? Sehän on pienempikin sitä lokkia.
Mutta en minä kyllä ymmärrä noitten eläintenkään käyttäytmistä toisiinsa nähden aina. Kun tänään keskellä päivää kanahaukka oli saalistanut aivan lokin. No ne oli siinä maassa ohi kävellessäni, haukka yritti tappaa sitä lokkia siinä, mutta en voinut katsoa sitä menoa, vaan tietenkin puutuin asiaan,ja hätisitn kanahaukan pois siitä lokin kimpusta. Ei sitä saisi puuttua luonnon tasapainoon, mutta en voinut mitään. Mutta siis, käykö kanahaukka lokin kimppuun tosta vaan? Sehän on pienempikin sitä lokkia.
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
Tiedätkö, että jos se eläin lopetetaan siihen paikkaan, niin koko ruho on lyötävä monttuun saman tien. Tietysti parempi eläimen kannalta, mutta farmaria ei hirvittävästi naurata siinä vaiheessa kun tuotantoeläin menee monttuun loppusuoralla.matkaaja kirjoitti:Tuo nyt on kertakaikkiaan häpeä, ettei ihminen kykene käsittelemään eläintä niin ettei se kärsi jotenkin. Sekin uutinen, missä lehmää kuljetettiin autoon, ja sillä oli siis jalka poikki, ja se laitettiin kävelemään sillä katkenneella jalalla autoon mihen piiskatessa sitä takana. Voi h..tti että kummastuttaa.
Kolmannekseen - Missä lähde tuohon väittämään, että eläimiä ajetaan vielä teuraskuljetukseen, vaikka sillä on jalka poikki?
Niin... Kanahaukka on petoeläin, joka syö lihaa.Mutta en minä kyllä ymmärrä noitten eläintenkään käyttäytmistä toisiinsa nähden aina. Kun tänään keskellä päivää kanahaukka oli saalistanut aivan lokin.
Ihminenkin syö apinan lihaa.
Ei niin.No ne oli siinä maassa ohi kävellessäni, haukka yritti tappaa sitä lokkia siinä, mutta en voinut katsoa sitä menoa, vaan tietenkin puutuin asiaan,ja hätisitn kanahaukan pois siitä lokin kimpusta. Ei sitä saisi puuttua luonnon tasapainoon, mutta en voinut mitään.
Kyyl... Ja saman kokoisia otuksia ovat. Eikä se koko siinä niin merkkaa, kun toisella on tappajan vaistot.Mutta siis, käykö kanahaukka lokin kimppuun tosta vaan? Sehän on pienempikin sitä lokkia.![]()
Tiesitkö, että myös lokki vetelee ihan hyvällä halulla lajitoveriaan kitusiin, jos sopiva raato sattuu kohdalle ja nälkä on suuri, tai lokkiparvi on sattunut tappamaan reviirilleen tunkeutujan.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
-
Loka
- Alibin Kestotilaaja
^Kyllä tuota eläinten surkeaa kuljettamista tapahtuu, tosin epäilen ettei Suomessa. Muistan tuon Matkaajan mainitseman uutisen kyllä -en sitä löytänyt.
Tässä myös hyvinvointivaltiotoimintaa, muistan myös tämän dokumentin. SitäKÄÄN en löytänyt mutta jatkan etsintää.
Tässä myös hyvinvointivaltiotoimintaa, muistan myös tämän dokumentin. SitäKÄÄN en löytänyt mutta jatkan etsintää.
Muistan muutama
vuosi sitten, kun samanlainen video esitettiin
teuraslehmien kuljetuksista jostakin hyvinvointivaltiosta
yhdistettynä rekka-ja laivakuljetuksena jopa Libanoniin
asti. Lehmät sullottiin samalla tavoin väkivalloin, ei
annettu ruokaa, ei juomaa. Laivaan ne ajettiin liukkaita
ramppeja pitkin, moni kaatui ja katkaisi jalkansa,
sähköpatukalla vain eteenpäin, vaikka jalat poikki. Niitä,
jotka eivät kyenneet kävelemään, nostettiin vintturilla
yhdestä jalasta ja pudotettiin monen metrin korkeudesta
alas. Muistaakseni yksi varsakin joukossa, jalka oli
juuttunut johonkin verkoon kiinni - se iskettiin kirveellä
poikki, jotta saatiin eläin ulos. Määräpaikassa
Libanonissa eläimet (elleivät olleet jo kuolleita) eivtä
monen vuorokauden raakuuksien jälkeen jaksaneet nousta
kuljetusautosta jaloilleen - niiltä revittiin silmiä irti
paljain käsin!! Muistan sen viimeisen lehmän, joka hoippui
teurastamoon. Kaatui lattialle ja raukka yritti juoda
kohtalotoverinsa verta janoonsa. Teurastaja oli hemmetin
äkäinen ukko, kun hänet herätettiin keskellä yötä
leikkaamaan kurkkuja auki - puhettakaan
sähkötainnutuksista!
[/quote]Loka kirjoitti:^Kyllä tuota eläinten surkeaa kuljettamista tapahtuu, tosin epäilen ettei Suomessa. Muistan tuon Matkaajan mainitseman uutisen kyllä -en sitä löytänyt.
Ompas hirveä juttu tuo Libanonin juttu; ei voi oikeen uskoa edes. Mutta ei minulla ole tosiaan linkkiä tuohon lehmä-asiaan Mike, mutta jospa Loka löytäisi.
No kyllä olen joitakin kuvia nähnyt, missä kannibalismia on esiintynyt eläinten kesken, joten uskon kyllä lokkienkin tekevän sitä toisilleen. Ja tuo oli vaan niin yllättävää nähdä haukka lokkia repimässä, etten osannut muuta tehdä kuin hätistää haukan pois. Mutta on luonto ihmeellinen; kaikkea voi nähdä aivan melkein keskellä kaupunkia,ja se on jotenkin ihmettä.
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
No on kyllä, ei kuulostanut kivalle.matkaaja kirjoitti:Ompas hirveä juttu tuo Libanonin juttu; ei voi oikeen uskoa edes.
Tosin Libanon on myös se maa, jossa ei ole päivän selvää, että esim. tuoli, kirjekuori tai teekuppi toimii (tuolin jalat on eri mittaisia, kirjekuori ei liimaudu kiinni sitä suljettaessa, vaan kirje tarttuu kuoreen kiinni ja teekuppi pirstoutuu kun siihen kaadetaan kuumaa nestettä), niin mitä muutakaan heiltä voi odottaa.
Sitä tässä vaan ihmettelen, että mitä se hevosen varsa teki niiden nautojen seassa siellä kuljetuksessa.
Viimeksi muokannut Mike Manner, Ti Huhti 28, 2009 8:49 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
-
Loka
- Alibin Kestotilaaja
Siellä oli muistaakseni eri autoista menossa laivaan heposia ja lehmiä. Ja olikohan lintujakin. En muista kyllä yhtään tarkemmin. Maikkarilta (45 min) löytyy ainakin pätkä liittyen Italian teurashevoskuljetuksiin -ei ollut se. Tosin kamalaa katsottavaa sekin..Mike Manner kirjoitti:No on kyllä. Sitä tässä vaan ihmettelen, että mitä se hevosen varsa teki niiden nautojen seassa siellä kuljetuksessa.matkaaja kirjoitti:Ompas hirveä juttu tuo Libanonin juttu; ei voi oikeen uskoa edes.
^Kuulostaa ihan Nooan arkilta.
-
Loka
- Alibin Kestotilaaja
^Kai ne teuraslaivakuljetukset sisältää useempaa sortimenttia jos kohdemaa on sama? Emminä tiedä. 
Meilläkin, naapurin navetassa, kuolee eläimiä...yyh...ei niitä haudata.
Osa tulee meille, rakeille, syötäväksi, osan repii ketut ja muut villieläimet.
Onpa kurjaa.
Muuten nuo olisivat päätyneet paisteiksi ja pihveiksi, mutta nyt ne syötiin...
Kuinka kurjaa...
Osa tulee meille, rakeille, syötäväksi, osan repii ketut ja muut villieläimet.
Onpa kurjaa.
Muuten nuo olisivat päätyneet paisteiksi ja pihveiksi, mutta nyt ne syötiin...
Kuinka kurjaa...
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
miltäs pohjalta täällä ihmiset nyt kyselee että ostaako kasvissyöjät tuulivoimaa ja kierrättää? tottakai ne kuuluvat yhtälailla siihen ekologiseen ajatteluun ku kasvissyöntikin!
tuulivoimasta maksan, vaatteet ostan kirpparilta, kierrätän, kävelen tai käytän julkisia kulkuneuvoja enkä omista autoa, ei se kasvissyönti yksistään maailmaa muuta. se on vaan yksi osa sitä ideologiaa, ei itse ideologia. jos tykkää nassuttaa lihaa ni voi vastapainoksi pyrkiä liikkumaan ilman autoa (HUOM. pyrkiä, ei tarkota että AINA ja KAIKKIALLE, vaan että edes osan matkoistaan, ne mihin kykenee). kaikkihan täällä elää enempi tai vähempi harmaalla alueella, ei yksikään vege edusta puhdasta valkoista eikä yksikään lihansyöjä pelkkää mustaa.
edit: lemmikkini olen hankkinut eläinsuojeluyhdistysten kautta ympäri suomea. en halua tukea lemmikkieläinbisnestä sen enempää ku lihantuotantoakaan, mutta mielelläni tarjoan kodin hylätylle otukselle jolle kykenen antamaan mahdollisuuden onnellisempaan elämään. jos tällainen lemmikinpitäminen jonkun mielestä on ristiriidassa tai jopa vesittää koko muun elämäntapani ni sille en mitään voi. itse en näe siinä mitään ristiriitaa, päinvastoin.
tuulivoimasta maksan, vaatteet ostan kirpparilta, kierrätän, kävelen tai käytän julkisia kulkuneuvoja enkä omista autoa, ei se kasvissyönti yksistään maailmaa muuta. se on vaan yksi osa sitä ideologiaa, ei itse ideologia. jos tykkää nassuttaa lihaa ni voi vastapainoksi pyrkiä liikkumaan ilman autoa (HUOM. pyrkiä, ei tarkota että AINA ja KAIKKIALLE, vaan että edes osan matkoistaan, ne mihin kykenee). kaikkihan täällä elää enempi tai vähempi harmaalla alueella, ei yksikään vege edusta puhdasta valkoista eikä yksikään lihansyöjä pelkkää mustaa.
edit: lemmikkini olen hankkinut eläinsuojeluyhdistysten kautta ympäri suomea. en halua tukea lemmikkieläinbisnestä sen enempää ku lihantuotantoakaan, mutta mielelläni tarjoan kodin hylätylle otukselle jolle kykenen antamaan mahdollisuuden onnellisempaan elämään. jos tällainen lemmikinpitäminen jonkun mielestä on ristiriidassa tai jopa vesittää koko muun elämäntapani ni sille en mitään voi. itse en näe siinä mitään ristiriitaa, päinvastoin.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei