Scythe kirjoitti:strangelove kirjoitti: Minuun otettiin vastikään yhteyttä Hans Assmanniin liittyen. Noin 70-vuotias mieshenkilö kertoi Hansista mielenkiintoisia asioita, joita ei julkisuudessa aiemmin ole esitetty. Katsoin parhaaksi ohjata hänet poliisin pakeille. Löytyy myös eräs kytkös Heinävedelle, joka herätti mielenkiintoni. En tiedä kuinka vakavasti poliisi tietoihin suhtautuu, vai suhtautuuko lainkaan. Mutta minulla ei ollut mitään syytä epäillä miehen kertomusta. Kun aika on sopiva, voin kertoa asiasta lisää täälläkin.
Ensimmäiseksi huomio kiinnittyy siihen, miksi juuri
sinuun otettiin yhteyttä. Miksi mies ei marssinut suoraan poliisin puheille? Meneeköhän ollenkaan? Ettei vain olisi näitä satuilijoita, joka nyt kun Tulilahti on taas ollut 50-v "merkkipäivästä" johtuen enemmän esillä, näki sopivan hetken tehdä itsensä tärkeäksi.
Valitettavasti en usko lähtökohtaisesti vihjeen antajaan, mutta jos asiassa tulee pätevää tietoa, niin se on sitten kokonaan toinen juttu. Assmanniahan ei ole Tulilahteen vakavasti ottaen yhdistäneet kuin Palo ja Paloaro. Silminäkijähavaintokin väitetystä Assmannista on tehty Punkaharjulla, melko kaukana Tulilahdesta. Miksi kukaan heinäveteläinen ei ole nähnyt Assmannia Heinävedellä?
On myös toinen "havainto". Saksalainen mies (mahdollisesti Assmann) kävi jyväskyläläisessä apteekissa, ja kertoi siellä tulleensa hautaamaan Tulilahden uhreja. Ei kovin raskauttava todiste, mutta taas yksi viite hänen suuntaansa.
Ja vastaan kun kysyit. Henkilö otti yhteyttä minuun kaiketi siksi, että olen ollut aiemmin yhteydessä häneen Assmannin tiimoilta. Silloin hän ei kertonut juuri mitään ja sanoi vain, että "menneet on menneitä, miksi niitä enää pitäisi muistella". Annoin numeroni ja käskin ottamaan yhteyttä jos ilmaantuu jotain, sillä hän selvästi tiesi enemmän kuin kertoi. No, nyt lähes puoli vuotta myöhemmin hän soitti ja kertoi olevansa vakavasti sairas. Kehotin häntä menemään poliisin puheille, mutta en tiedä onko hän siellä vielä käynyt.
En viitsi kertoa yksityiskohdista ennen kuin asia on poliisin tiedossa. He saavat tehdä selvityksiä, jos näkevät sen aiheelliseksi. Jos tuo henkilö ei tietojaan kerro poliisille, niin minä kerron. Se on varmaa!