yövuoro kirjoitti:Olisiko koko Bodomin tragediaa tapahtunut ilman humalatilaa. ( Pirunviina).
Motiivina on pidetty mustasukkaisuutta tai muuta sekoamista.
Humalatila aiheuttaa tapaturmia, tästä ajatuksena olisiko Gustafsson parinsa kanssa humalassa liikkuessaan aiheuttanut tälle jonkin vakavamman vamman.
Irmeliä hoidettu teltassa, tila huonontunut, Tuulikki poistunut teltasta rannalla olevan Gustafssonin luo. Tragedia kääntynyt murhenäytelmäksi , joka piti peittää salata ja siinä kuoli vielä kaksi Irmelin lisäksi.
Tätä ajatusta ei kylläkään tue kertomukset Gustafssonin suhtautumisesta tapahtumiin. Puheet ; saivat ansionsa mukaan, kiltit tytöt eivät telttaile poikien kanssa, ja oon mä tappanukkin ja naureskelu poliisien toimille.
Nyt kyllä mielikuvitus lentää. Mikään ei edelleenkään viittaa Gustafssonin syyllisyyteen. Nämä lähtökohdat huomioiden on selvää, että tekijä oli ulkopuolinen.
Miksi noille ämmien satuiluille annetaan vieläkin niin suurta painoarvoa? En sulje pois sitä mahdollisuutta, että Gustafsson olisi ko. henkilöiden kanssa joskus jutellut ja kertonut samalla olleensa "se neljäs telttailija". Tästä nämä akat ovat sitten veistäneet omat versionsa, kun Gustafsson on sattumalta joutunut syytetyn penkille.
Voin melkoisella varmuudella vakuuttaa, että mitään tällaisia tunnustuksia hän ei ole kertonut. Murhaajat eivät toimi näin. Jos Gustafssonin omaa tuntoa kolkuttaisi niin paljon, että taakkaa täytyisi purkaa ulkopuolisille, hän ei kertoisi siitä ventovieraille vaan korkeintaan poliisille.
Olen keskustellut erään kaksoismurhaajan kanssa joka nyt on jo tuomionsa kärsinyt. Hän oli tekonsa jälkeen karkuteillä vain pari viikkoa, mutta kertoi jo tuossa ajassa oman tunnon tuskien olleen niin suunnattomat, ettei voisi kuvitellakaan pystyvänsä pitämään tuollaista salaisuutta sisällään vuosikymmeniä. Hän oli ilmeisesti hetken aikaa jopa Niuvanniemessä, mutta sanoi itse kuitenkin ettei hän niin mielisairas ollut, että olisi tuota pystynyt sisällään loputtomiin kantamaan. Hän oli etsintäkuulutettuna poliisit kintereillään ja lopulta antautui itse, koska vain siten "saisi rauhan".