Oriveden vainaja 2007

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
elisa_day
Jack Bauer

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja elisa_day »

Ailar kirjoitti:Mistä tiedät, että on kävellyt?
No ei se kait kontannutkaan ole. Tai lentänyt.
härkä kirjoitti:Onhan se silti mahdollista , se hänen kävelynsä sinne ?.
Tämähän on jo kertaalleen täällä käsitelty.
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Ehkäpä hän olisi ihan autokyytillä painanut Orituvalle. Orivesi on kieltämättä hieman "käpykylä", mutta sielläkin jo liikkuu autoja.

Asiasta toiseen: naista on voinut joku seuraillakin ja kenties ihmetellyt, mitä varten hän sinne pusikkoon menee.
EastLondon
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja EastLondon »

elisa_day kirjoitti: No tätähän nyt ei edelleenkään tiedetä, että onko naisen kuolinpäivänä ollut kylmä vai ei, kun ei tiedetä koska on kuollut. Helmikuussa oli muutama kova pakkaspäivä ja jo maaliskuussa oli melko leutojakin säitä.

Noista alusvaatteista olen samaa mieltä Carinan kanssa, ja lisään, että kyllä menisi naisten elämä vaikeaksi, jos aina pitäisi olla alushousut ja rintsikat samaa sarjaa. :lol:

OT: Ihan heittona vaan ja vinkkinä muille naisille... Minä aina yritän hankkia useammat, 2-3 samanlaiset alushousut yhtä rintaliviosoiota kohti, jolloin näyttää sille että olis aina (no, usein kuitenkin) sama yläosa ja sama alaosa. :wink:

Toki pukeutumiseen vaikuttaa sekin, jos on valkoinen paita niin en kyllä sinisiä tai mustia rintsikoita laita alle. Oriveden vainajan kohdalla paita oli musta, joten mikä vaan rintaliiviväri kävisi alle...

Itse olen muuten niitä naisia, jotka vain äärimmäisessä hätätilassa tai äärimmäisen hienoihin kemuihin suostuu vetämään nylonsukkikset jalkaan, joten en ihmettele jos/kun vainajalla ei sukkahousuja ollut. Mieluummin minäkin kuljen joko paljaalla säärellä tai sitten pitkissä kalsareissa...

Juu, ei liittynyt varsinaiseen asiaan mitenkään... ja tän voi hyvin loikata ylikin.

--------------------------------------

Pitääkös meidän rekonstruoida tilanne ensi talvena ja yrittää rämpiä helmikuun puolessa välissä/ maaliskuun alussa löytöpaikalle eri puolilta tulevia reittejä käyttäen... :?: Sitten kaikki jotka eivät pääse perille ovat sitä mieltä, ettei ole omin jaloin tullut ja kaikki tavivaellusta harrastavat taas kannattavat itrsariteoriaa... :roll:
Carina kirjoitti:
EastLondon kirjoitti: Veikkaan että monelta mattimeikäläiseltä lirahtaisi isot ja pienet housuun, kun metsälenkillä eteen ilmestyisi odottamatta vainaja. Itselleni uskoisin ainakin näin käyvän… enkä takuulla kulkisi kertoilemassa, että "kas kun sen ruumiin löysin…" Sellaisesta tilanteesta pakeneminen ja panikointi olisi varsin inhimillistä.
Siis hetkonen, ymmärsinkö nyt oikein? :D Jos törmäisit metsälenkillä ruumiiseen, et kertoisi siitä poliisille? :shock: Minun mielestä semmoinen ei ole kyllä ollenkaan inhimillistä! Minä ainakin voin 100% varmuudella sanoa, että itse soittaisin kyllä hyvinkin äkkiä poliisit...
Juu, et ymmärtänyt oikein tuota! Jos luet edellä olevaan asia... tarkoitin, että ihminen voi pelästyäkin ruumista ja jättää kertomatta asian ( vrt. etenkin nuori mopopoika, josta oli juttua). Se mitä tuossa lainaat tarkoittaa, että en kulkisi kylillä (vrt. baarit, kaupat, huoltoasemat, ystävien, tuttavien ja kumminkaimojen luona) asiasta brassailemassa ja juttuja kertomassa. Kun joku kirjoitti, että mopopojat olisivat asiast kyllä laulaneet jos uhrin olisivat löytäneet. Henk.koht uskoisin pelästyväni kovasti ruumiin löytämistä (Luoja minua siltä varjelkoon, jos on olemassa!), mutta varmaan tällä iällä minussa olisi niin paljon naista, että kyllä ilmoittaisin asian poliisille. Ollos siis huoleton Carina! :wink: Toivon kuitenkin hartaasti etten koskaan löydä ruumista mistään!
"Elämä on..."
Ailar
Jessica Fletcher

Härkä: Sori, en huomannut tuota kysymystäsi tuolla edellissivun lopussa. Kysyin Elisa Daylta. :) Totta, olemme testanneet ja huonoksi havainneet!
Skorpioni
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Skorpioni »

Jäljistä itseäni on kyllä kummastuttanut jälkien olemattomuus,siis jos henkilö on kävellyt itse paikalle ajatuksenaan itsemurha niin vain 1 jälki löytyy,jos kyseessä on vain 1 kengän jälki niin se viittaisi mielestäni "vahinkoon"oli sitten mikä tahansa teoria oikea,mutta jos joku on tuonut vainajan paikalle on hän voinut varoa lumisia paikkoja ja tuo 1 jälki olisi vahinko mitä ei ole huomannut ja onko jälki varmasti naisen kengästä koska riippuen olosuhteista lumeen jäänyt jälki muuttaa leveyttään ja pituuttaan,no tietysti pohjakuvioinnista voi jotain sanoa mutta lumeen harvemmin jää selvää kuviota.
Vainajan alta löytyneistä tavaroista sen verran että jos ne onkin tuotu ensimmäisessä kuormassa ja vainaja toisessa.
elisa_day
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja elisa_day »

Ailar kirjoitti:Ehkäpä hän olisi ihan autokyytillä painanut Orituvalle. Orivesi on kieltämättä hieman "käpykylä", mutta sielläkin jo liikkuu autoja.
Ihan mahdollista. Ja itse asiassa Orivesi ei mielestäni ole ihan niin käpykylä, kuin joskus kuvittelin. Pääkatuhan on melko pitkä ja siinä on ihan monipuolisesti kauppaa ym. Ja autojakin siellä näin.
Carina
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Carina »

No huh, East London! Ajattelinkin jo, että mikä salapoliisi sinä olet jos itse jättäisit ruumiin metsään mätänemään tuntematta lainkaan huonoa omaatuntoa :mrgreen:
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
Priora
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Priora »

No en näe mitään syytä, miksi kukaan ulkopuolinen jättäisi kertomatta ruumiista eteenpäin. Kyllä mopopoikakin 99% todennäköisyydellä heti soittaa poliisille ja sitten kauhistellaan koko kaveripiirille.

Ja jos joku naisen olisi bongannut siellä vielä elossa tai kuolleena, mutta luullut sammuneeksi, niin ei siinäkään tilanteessa ohi kävellä. Ehkä jossain Helsingin lähiössä, mutta ei Oriveden mettissä.
Ailar
Jessica Fletcher

Priora kirjoitti:No en näe mitään syytä, miksi kukaan ulkopuolinen jättäisi kertomatta ruumiista eteenpäin. Kyllä mopopoikakin 99% todennäköisyydellä heti soittaa poliisille ja sitten kauhistellaan koko kaveripiirille.
Entä se 1%?
Priora kirjoitti:Ja jos joku naisen olisi bongannut siellä vielä elossa tai kuolleena, mutta luullut sammuneeksi, niin ei siinäkään tilanteessa ohi kävellä. Ehkä jossain Helsingin lähiössä, mutta ei Oriveden mettissä.
Ei nyt sitten mennyt ihan perille, mitä ajoin takaa tuolla, että joku on luullut sammuneeksi. Ei jaksa nyt vääntää villalangastakaan. Unohda koko juttu!
Priora
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Priora »

No voi olla, että ei sitä yhtä prosenttia olekaan. Tuulesta temmattu luku.

Ei tarvii väkisin vääntää mistään langasta, multa jäi kai sitten tajuamatta jotain tosi olennaista? Miksi kukaan jättäisi sammuneen mettään?
Recoba
Alokas

Viesti Kirjoittaja Recoba »

Sijaltainen kirjoitti:Jotenkin tuo henkirikoksen lavastaminen itsemurhaksi tuolla tavoin ei oikein tunnu uskottavalta. Hakkuuaukea on aika avoin paikka, lumeen jää jäljet ennalta arvaamattomaksi ajaksi jne. Kantamisesta ja ruumiin ja vaatteitten asettelusta aihetuu sen verran tallaamista että jäljet eivät kokonaan peity ihan pienessä lumisateessakaan. Jokin tiheä taimikko tai muu pusikko olisi helpommin kätkenyt salaisuutensa pitempään, ja mitä nopeammin ruumis löytyy, sitä helpommin löytyy myös ruumiista henkirikoksen jäljet. Ja aina on lisäriski murhaajalle viedä uhrin kassi bussipysäkille.

Ne kummallisuudet vainajan asennossa, pullojen ja vaatteitten asettelussa jne johtunevat yksinkertaisesti itsemurhaa hautoneen ihmisen mielentilasta, tuskin oli täysissä sielunvoimissa.
Tämä teksti oli juuri kuin meikäläisen ajatuksia! Uskon vahvasti vainajan olleen siinämäärin sekavassa mielentilassa, että jopa Lassin ja Leevin lukeminen on tuntunut hyvältä ajatukselta. Ruumiinavauksessa myöskään ei varmastikaan ilmene esim. sellaiset sairaudet kuten skitsofrenia...
Härkä kirjoitti:Onko vainaja pystynyt kävelemään Oriveden rautatieasemalta suoraan löytöpaikalle ?
Jollei näin ole tapahtunut , liittyy asiaan mielestäni muu , muita henkilöitä.
Ei kai tästä ollut mitään varmuutta, että olisi asemalta asti kävellyt? Entäs bussiliput? Oritupa? Itse uskon, että henkisesti sairas ihminen kyllä voi harhailla vaikka kuinka pitkänkin matkan.
Valdovas
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

Recoba kirjoitti:
Sijaltainen kirjoitti:Jotenkin tuo henkirikoksen lavastaminen itsemurhaksi tuolla tavoin ei oikein tunnu uskottavalta. Hakkuuaukea on aika avoin paikka, lumeen jää jäljet ennalta arvaamattomaksi ajaksi jne. Kantamisesta ja ruumiin ja vaatteitten asettelusta aihetuu sen verran tallaamista että jäljet eivät kokonaan peity ihan pienessä lumisateessakaan. Jokin tiheä taimikko tai muu pusikko olisi helpommin kätkenyt salaisuutensa pitempään, ja mitä nopeammin ruumis löytyy, sitä helpommin löytyy myös ruumiista henkirikoksen jäljet. Ja aina on lisäriski murhaajalle viedä uhrin kassi bussipysäkille.

Ne kummallisuudet vainajan asennossa, pullojen ja vaatteitten asettelussa jne johtunevat yksinkertaisesti itsemurhaa hautoneen ihmisen mielentilasta, tuskin oli täysissä sielunvoimissa.
Tämä teksti oli juuri kuin meikäläisen ajatuksia! Uskon vahvasti vainajan olleen siinämäärin sekavassa mielentilassa, että jopa Lassin ja Leevin lukeminen on tuntunut hyvältä ajatukselta. Ruumiinavauksessa myöskään ei varmastikaan ilmene esim. sellaiset sairaudet kuten skitsofrenia...
Härkä kirjoitti:Onko vainaja pystynyt kävelemään Oriveden rautatieasemalta suoraan löytöpaikalle ?
Jollei näin ole tapahtunut , liittyy asiaan mielestäni muu , muita henkilöitä.
Ei kai tästä ollut mitään varmuutta, että olisi asemalta asti kävellyt? Entäs bussiliput? Oritupa? Itse uskon, että henkisesti sairas ihminen kyllä voi harhailla vaikka kuinka pitkänkin matkan.
Asiaa on nyt jo reilun 2000 viestin verran pähkäilty eikä olla välttämättä kovin paljoa alkua pitemmällä, joskin ainakin joillain meistä on onneksi suoria kontakteja keskeisiin silminnäkijöihin, joilta on arvokkaita tietoja jo saatukin ja toivottavasti saadaan jatkossakin :D

Ruumiin löytöpaikalla parikin kertaa käyneenä ja sen pohjalta mitä jäljistä on kerrottu minulla on kyllä ainakin tällä hetkellä varsin vahva hytinä siitä, että nainen päätyi ko. paikalle omin voimin eikä ketään muuta ollut tapahtuma-aikaan ainakaan ihan lähettyvillä. Viittaan tässä lähinnä muiden jälkien puutteeseen, siihen että paikka on tietoiseen ruumiista eroonpääsemiseen varsin epäsuotuisa kuten ylläkin on todettu sekä siihen, että mikäli eksynyt, epätoivoinen ja/tai sekavassa mielentilassa oleva henkilö on jostain syystä päätynyt metsään, niin ko. suojainen mahdollisesti ympäristöään kuivempi potero keskellä laajahkoa aukeaa tuntuu aika luontevalta levähdys- tai pysähdyspaikalta. Tässä ei minusta ole mitään kovin suurta mysteeriä.

Mysteeri sen sijaan on kuka ko. henkilö on ja ennen kaikkea miksi ja minkä tapahtumien seurauksena hän metsään päätyi, ja tässä voi hyvinkin olla muita henkilöitä mukana tavalla tai toisella kuten aiemmissakin viesteissä on jo useampaankin kertaan pohdiskeltu. Se on se alue, jossa on vielä paljon tehtävää ja toivon mukaan siihen myös uutta valaistusta saadaan ennemmin tai myöhemmin...
Cassandra
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Cassandra »

Takin väristä sen verran, että kuva voi vääristää värejä todella paljon. Kuvaustilan valaistus sekä kamera ja sen suljinaika, salama(t) ja valkotasapaino vaikuttavat kaikki kuvan väreihin. Myös se vaikuttaa, että toisessa kuvassa vaate on henkarilla (tai muuten pystysuorassa, en jaksa nyt varmistaa tarkkoja yksityiskohtia :P ) ja toisessa kuvassa levitettynä lattialle.

Jokainen voi kokeilla omalla kameralla miten eri asetukset vaikuttavat samassa tilassa jonkun vaatteen väriin, saati se miten vaate kuvataan eri tiloissa ja valaistuksissa.

Takkikuvista mä luottaisin enemmän poliisin kuvaan, jo sen takia että siinä takki on kuvattu lähempää ja siitä kulmasta miltä se näyttäisi päällä, ja kuva on myös tarkempi. Alibin kuvassa taas takki on yksi pieni yksityiskohta taka-alalla. Mutta tosiaan, mahdotonta se on sanoa kummassa kuvassa värisävy lähempänä oikeaa...
EastLondon
Remington Steele

Kaivoin esiin tuon MissHolmesin ansiokkaan dna -kuvauksen tuolta Ulvila -ketjusta. Laitan sen tähän linkiksi, jos jota kuta kiinnostaa lueskella. Muutoinhan tuo Ulivila -ketju näyttää menneen "juupas-eipäs" -taistelutantereeksi kiitos Matulan. :roll:

Linkki: http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... start=2415
"Elämä on..."
EastLondon
Remington Steele

Cassandra kirjoitti:Takin väristä sen verran, että kuva voi vääristää värejä todella paljon. Kuvaustilan valaistus sekä kamera ja sen suljinaika, salama(t) ja valkotasapaino vaikuttavat kaikki kuvan väreihin. Myös se vaikuttaa, että toisessa kuvassa vaate on henkarilla (tai muuten pystysuorassa, en jaksa nyt varmistaa tarkkoja yksityiskohtia :P ) ja toisessa kuvassa levitettynä lattialle.

Jokainen voi kokeilla omalla kameralla miten eri asetukset vaikuttavat samassa tilassa jonkun vaatteen väriin, saati se miten vaate kuvataan eri tiloissa ja valaistuksissa.

Takkikuvista mä luottaisin enemmän poliisin kuvaan, jo sen takia että siinä takki on kuvattu lähempää ja siitä kulmasta miltä se näyttäisi päällä, ja kuva on myös tarkempi. Alibin kuvassa taas takki on yksi pieni yksityiskohta taka-alalla. Mutta tosiaan, mahdotonta se on sanoa kummassa kuvassa värisävy lähempänä oikeaa...
Takin väristä vielä kerran...

Minusta on kyllä älytöntä, jos Alibi valitsisi lehteen kuvan, jossa takki on aivan erivärinen kuin luonnossa, jos ja kun kyseessä on rikoksiin erikoistunut lehti, ja ainakin toissijaisena tarkoituksena jutussa oli kertoa tuntemattomasta vainajasta, jolloin mahdolliset vihjeet voisivat paljastaa henkilöllisyyden. Yleensä lehden toimittaja ja valokuvaaja valitsevat yhdessä juttuun tulevat kuvat. Omituista, jos ovat niin amatöörimäisiä, että täysin todellisuudesta poikkeavan värinen takki kelpaa kuviin.

Kuten jo aiemmin ehdotinkin palstalla, kuvat ehkä saisi tälle palastalle lehdestä kauniisti pyytämällä. Tuolloin ehkä olisimme kaikki viisaampia! Kuka vain on kyllin rohkea ottamaan yhteyttä ko. valokuvaajaan/toimitukseen?

En tiedä muista, mutta jos minun pitäisi muistella viikkojen tai päivien, saati nyt sitten vuosien takaisia tapahtumia minulle vieraasta vastaantulijasta saamani vaatevalokuvan perusteella...tod.näk. sulkisin automaattisesti pois muististani kaikki valkotakkiset jos ruskeatakkista etsittäisiin ja päin vastoin. :?
"Elämä on..."
Vastaa Viestiin