Lupasin olla vähän aikaa puuttumatta tähän asiaan. Pistän kuitenkin pari pientä tarkennusta ja omasta puolestani asia on kaikin puolin valmis. Jään odottamaan muiden näkemyksiä nimenomaan "teltan paikasta". Toivon, että pysytään tässä asiassa. Etenkin kujalan mielipide kiinnostaa.
--------------------------------------------------------------
Teltan paikka, kuvaussuunnat ja yhdistelmäkuva
Teemu oli laatinut tämän yhdistelmäkuvansa kertomansa mukaan liittyen "onnettomuusteoriaan". Se on otettu lumen ollessa maassa, ja on ehkä senvuoksi eräiltä osin hieman epätarkka. Tämä kuva on haasteellinen siinä mielessä, että miten tässä menee polku, miten sijoittuu teltta ja ja miten ovat noiden kahden alkuperäisen kuvan kuvaussuunnat sijoitettuna tähän kuvaan. Olen tätä kuvaa vähän muotoillut, nimenomaan teltan paikkaa olen siirtänyt länteen päin. Tällä tavalla se mielestäni kuvaa paremmin todellista tilannetta. Myös polun olen piirtänyt uudelleen. Teltasta pohjoiseen olevaa polun osaa ei kannata ottaa huomioon polun suuntaa määritettäessä, sillä teltan kohdalla polku laajenee tasanteeksi, ja sen yläpuolella polku jakaantuu ainakin kahteen haaraan, joista oikeanpuoleinen menee loivasti oikealle aivan ison männyn vierestä, ja vasemman puoleinen haara kaartaa loivasti vasemmalle. Kuvaussuunta on tässä Teemun yhdistelmäkuvassa lähes täysin sama kuin kuvassa "lavastuskuva etelään". Tämän kuvan keskilinja kulkee vain hieman idempänä, mutta samansuuntaisena kuin kuvassa "lavastuskuva etelään". Olen merkannut tähän kuvaan suunnat: "Lavastuskuva etelään" ja "Uhrikuva". Tässä kuvassa teltan lyhyiden sivujen pitää olla suunnilleen saman suuntaiset kuin "lavastuskuvassa etelään" on keskilinja, eli sen kuvan kuvaussuunta. Teemu on myöntänytkin, että pientä säätövaraa tässä kuvassa saattaa olla. Minun käsitykseni mukaan piti telttaa siirtää hieman länteenpäin ja lisättyä pikkukuvaa kuvan sisällä pitäisi pyöräyttää hieman vastapäivään. Sitten se olisi paikallaan. No, olen piirtänyt tähän tuon muutoksen. Jermokuvaan olen piirtänyt katkoviivalla lisäviivan, joka osoittaa miten Teemun yhdistelmäkuvan kuvauslinja (keskilinja) kulkee todellisuudessa maan pinnalla, koska sillä kohdalla maan pinta on alempana ja Jermokuvan kuvauslinja näyttää siinä olevan enemmän idässä kuin onkaan. Tähän asiaan kiinnitti Pasi huomiota. Se ei vaikuta kokonaisuuteen ratkaisevasti. Lisäsin tähän yhteyteen myös muutaman muun tähän aiheeseen liittyvän kuvan. Ne muodostavat kokonaisuuden ja samalla minun tämänhetkisen näkemykseni teltan paikasta ja noiden kahden merkittävän valokuvan kuvaussuunnista. Onhan tässä ketjussa aiheena nimenomaan "teltan paikka". Minun mielestäni se on näin, kuten nämä kuvat kertovat.