Hermanni Vanhalakka

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
HerloCCi Solmunen
Theo Kojak

Re: Hermanni Vanhalakka

Viesti Kirjoittaja HerloCCi Solmunen »

Ihan pakko heittää kitkerä kommentti.
Missä päin Suomea on näitä juottoloita missä ihmisten kurkkuun kaadetaan juomaa vaikka olisikin jo aika tuiterissa?
Tällä palstalla on useaan otteeseen puhuttu näistä mahdollisista veteen työntäjistä monien hukkuneiden kohdalla. Onko näin, että näiden veteen työntäjien lisäksi on myös joukkio humalaan juottajia ketkä iskevät baareissa?

Kokemusten kirjo on ainakin minulla kantapään kautta opettanut, että en mene yöaikaan kyselemään keneltäkään mikä on kunto. Päiväsaikaan kyllä, mikäli tilanne siltä näyttää.
Poliiseja olen soittanut paikalle usein ja hyvin monesti tilanne on päättynyt onnekkaasti säilöön ottamiseen tai päivystykseen ampparilla.

Alussa yritin hieman ironisesti herättää ajatuksia siitä, että kuka ihme käskee aikuisen ihmisen juoda itsensä siihen kuntoon ettei pysty huolehtimaan itsestään? Tai kavereistaan?
Kuka kumma käskee seuraavana päivänä kerskumaan kokemuksillaan, kun sillä kertaa ei sattunutkaan mitään?
Minä en koskaan tule ymmärtämään tätä juomakulttuuria ja sen olemattomia hienouksia, suokaa anteeksi.

Ja anteeksi tämä OT vuodatus, mutta alkaa nyppiä aika rankasti tämä viinan viemä Suomen kansa :shock:

(enkä ole humalassa tätä kirjoittaessani :P )
Olemme kaikki syyllistyneet suureen rikokseen-suureen rikokseen olla elämättä elämää täydesti. (H. Miller)
Nosey
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Nosey »

aniko kirjoitti:Siinä se ongelma onkin, kun usein tuntuu että kukaan ei soita vaikka joku jo makaa maassa. Minä soitan aina. Ei se ole vaikeaa, oikeasti ei ole, kun yrittää vaan.
Kyllä se kynnys nousee kun on kerran soittanut, et liikkeen edessä, jossa olen töissä, makaa mies. Hälytyskeskusta kiinnosti todella, että haiseeko viinalle ja hengittääkö, kun lähin ambulanssi on nyt niin kaukana, ettei ainakaan elossa olevaa kännistä tulla hakemaan...
Uteliaisuus tuo hitaasti, mutta varmasti uutta näkemystä - (Ilkka Luoma)
aniko
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja aniko »

Ei jaksa näitä "kerran yritin ja ei onnistunut joten en enää viitsi" -kommettejakaan.. Miten jos olisitkin itse se maassa makaava tai kännissä hortoilija pakkasessa, toivoisitko saavasi apua? Toki on niinkin että jos juoma-alaa harrastaa niin siinä on omat riskinsä ja osittain omaakin syytä takana. Ei kenenkään silti tarvitse kuolla vain koska joku ei viitsinyt edes yrittää.
loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Herlocci Solmuselle...

No harvoin kukaan väkisin juottaa, mutta pitää muistaa että ihmiset käsittelevät ongelmiaan eri tavalla. Kaikilla ei ole samanlaisia paineensietokykyjä tai terveellisiä tapoja käsitellä ongelmia elämässään. Jotkut syövät, jotkut juovat, jotkut pystyvät urheilemalla pääsemään murheistaan. Kun ihminen vetää totaaliperskännit ei se aina ole mitään huvittelua tai egoilua, vaan elämässä tulleiden iskujen käsittelemistä epäterveellisellä tavalla. Siksi on paha alkaa tuomitsemaan suoralta kädeltä tietämättä taustoja.
Paavo Arhinmäki on äijä!
HerloCCi Solmunen
Theo Kojak

loneliness kirjoitti:Herlocci Solmuselle...

No harvoin kukaan väkisin juottaa, mutta pitää muistaa että ihmiset käsittelevät ongelmiaan eri tavalla. Kaikilla ei ole samanlaisia paineensietokykyjä tai terveellisiä tapoja käsitellä ongelmia elämässään. Jotkut syövät, jotkut juovat, jotkut pystyvät urheilemalla pääsemään murheistaan. Kun ihminen vetää totaaliperskännit ei se aina ole mitään huvittelua tai egoilua, vaan elämässä tulleiden iskujen käsittelemistä epäterveellisellä tavalla. Siksi on paha alkaa tuomitsemaan suoralta kädeltä tietämättä taustoja.
Minulla kyllä on hieman sellainen käsitys, että suinkaan suurin osa perskännien vetäjistä eivät tee sitä murheidensa takia.
Ihmisethän iloitsevat ja "juhlivat" (ilo ilman viinaa on teeskentelyä)..

Moni on vain niitä ketkä eivät osaa juhlia muulla tavalla tai ei ole rohkeutta iloita ilman viinaa. Toisekseen seuraakin voi olla hiukan harvassa.
Joskus jotain hääpalstaa vuonna nakki ja kirves lukeneena siellä mm. oli kommentteja kuinka oli tylsät häät, kun ei ollut tarpeeksi juotavaa.

Jos minä en voi tulla tuomitsemaan (eläviä enkä kuolleita) niin mikä tarve sinulla on tulla puolustelemaan asiaa??
Olemme kaikki syyllistyneet suureen rikokseen-suureen rikokseen olla elämättä elämää täydesti. (H. Miller)
NiskaLenkki
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja NiskaLenkki »

aniko kirjoitti:Ei jaksa näitä "kerran yritin ja ei onnistunut joten en enää viitsi" -kommettejakaan.. Miten jos olisitkin itse se maassa makaava tai kännissä hortoilija pakkasessa, toivoisitko saavasi apua? Toki on niinkin että jos juoma-alaa harrastaa niin siinä on omat riskinsä ja osittain omaakin syytä takana. Ei kenenkään silti tarvitse kuolla vain koska joku ei viitsinyt edes yrittää.
Aivan tismalleen samaa mieltä. Vaikka olen hyvin pitkälle samoilla linjoilla Herlocci Solmusen kanssa suomalaisesta alkoholikulttuurista, niin mulle se on siinä vaiheessa epäolennainen kysymys, jos näyttää siltä, että joku tarvitsee vähän jeesiä.. (et onko tämä ihminen avun tarpeessa omaa syytään vai ei)
Mitä tulee häkeen soittamisesta itsellä on hyviä ja huonoja kokemuksia, mutta en mä siitä mitään mitalia kaulaan odotakaan. Kerran soitettiin baarin edessä viruvalle miehelle ambulanssi, kun ei saatu hereille ja päässä oli iso haava. No kesti tuhottoman kauan ja kun ambulanssi lopulta tuli, alkoi ne heti kitisemään "kännikeikoista". Mä vaan totesin niille, että minä en voi maallikkona tietää makaako mies tuossa siksi, että on juonut liikaa vai sen takia, että päästä tulee verta ja se on teidän duunia ottaa siitä selvä. No heti ne sitten myönsivät, että näinhän se on ja alkoivat hoitaa sitä heeboa.
loneliness
Jessica Fletcher

HerloCCi Solmunen kirjoitti:
Minulla kyllä on hieman sellainen käsitys, että suinkaan suurin osa perskännien vetäjistä eivät tee sitä murheidensa takia.
Ihmisethän iloitsevat ja "juhlivat" (ilo ilman viinaa on teeskentelyä)..

Moni on vain niitä ketkä eivät osaa juhlia muulla tavalla tai ei ole rohkeutta iloita ilman viinaa. Toisekseen seuraakin voi olla hiukan harvassa.
Joskus jotain hääpalstaa vuonna nakki ja kirves lukeneena siellä mm. oli kommentteja kuinka oli tylsät häät, kun ei ollut tarpeeksi juotavaa.

Jos minä en voi tulla tuomitsemaan (eläviä enkä kuolleita) niin mikä tarve sinulla on tulla puolustelemaan asiaa??
Sinulla on oma käsityksesi ja minulla omani. Ei häissä pakko ole mielestäni viinaa olla, mutta se nyt ei tähän liity. En vain näe jokaista perskänniä vetävää ihmistä automaattisesti b-luokan kansalaisena, joka ikään kuin kerjäisi katoamistaan tai ansaitsisi sen, mikä ilmeisesti oli pointtisi. Elämäänsä ei pysty määrittelemään, vaikka joillain valinnoilla pystyy vaikuttamaan. Jos oikeasti ajattelet noin yksioikoisesti, voisit ehkä miettiä mistä moiset ajatukset kumpuavat. Ehkä lähes kaikilla joskus menee juomiset vähän överiksi, ehkä sinullakin?
Paavo Arhinmäki on äijä!
HerloCCi Solmunen
Theo Kojak

loneliness kirjoitti:Sinulla on oma käsityksesi ja minulla omani. Ei häissä pakko ole mielestäni viinaa olla, mutta se nyt ei tähän liity. En vain näe jokaista perskänniä vetävää ihmistä automaattisesti b-luokan kansalaisena, joka ikään kuin kerjäisi katoamistaan tai ansaitsisi sen, mikä ilmeisesti oli pointtisi. Elämäänsä ei pysty määrittelemään, vaikka joillain valinnoilla pystyy vaikuttamaan. Jos oikeasti ajattelet noin yksioikoisesti, voisit ehkä miettiä mistä moiset ajatukset kumpuavat. Ehkä lähes kaikilla joskus menee juomiset vähän överiksi, ehkä sinullakin?
En ole missään luokitellut ihmisiä B tai A-luokan kansalaisiksi alkoholin käyttönsä perusteella.
Paljon ns. A-luokan kansalaisiakin on vain sen verta viinan orjia etteivät osaa vaikkapa rentoutua muulla tavoin.

Elämäänsä ei toki pysty määrittelemään lopulta, mutta kyllä alkoholin käyttö on niitä asioita mitkä pystyy määrittämään, jos on halua.
Juuri tuo pointtisi viimeisessä lauseessa minua ärsyttää " kun kaikki muutkin ehkä joskus juovat itsensä humalaan"??
Sen ymmärrän, että esim. nuorella kokeillessaan menee kerran tai kaksi överiksi juominen, mutta jos ei siitä ota opikseen niin syy on kyllä korvien välissä. Entä sitten, kun aikuinen tekee niin? Ja toistuvasti.

Loneliness, itselläni ei ole ko. ongelmaa. Eikä ole ollut. Siihen on ihan turha viitata tai sillä perustella kenenkään muun juomisia.
loneliness
Jessica Fletcher

HerloCCi Solmunen kirjoitti:
Elämäänsä ei toki pysty määrittelemään lopulta, mutta kyllä alkoholin käyttö on niitä asioita mitkä pystyy määrittämään, jos on halua.
Juuri tuo pointtisi viimeisessä lauseessa minua ärsyttää " kun kaikki muutkin ehkä joskus juovat itsensä humalaan"??
Sen ymmärrän, että esim. nuorella kokeillessaan menee kerran tai kaksi överiksi juominen, mutta jos ei siitä ota opikseen niin syy on kyllä korvien välissä. Entä sitten, kun aikuinen tekee niin? Ja toistuvasti.

Loneliness, itselläni ei ole ko. ongelmaa. Eikä ole ollut. Siihen on ihan turha viitata tai sillä perustella kenenkään muun juomisia.
Sydän- ja verisuonitautien syntyynkin pystyy vaikuttamaan. Ilmansaasteita pystyy välttämään jos ei mene ulos. Ne eivät ole terveellisiä. Alkoholismi on sairaus siinä missä muutkin. Onpas lapsellinen asenne sinulla. Pointti edelleenkin on se, että mielestäni sinun asenteesi Hermannin katoamiseen on perseestä tyyliin "ihan oikein se katoaminen kun otti liikaa drinkkiä". Hienoa jos itselläsi ei ole ylipaino-ongelmaa, tupakka- tai alkoholiriippuvuutta, nettiriippuvuutta, nymfomaniaa, kleptomaniaa, unettomuutta jne.

Kadota voi selvinpäin tai kännissä, lähellä tai kaukana kotia. Missä vaan. Hermanni oli käsittääkseni täysin tavallinen nuorimies joka vietti railakkaan illan. Voi myös olla, että joku on pistänyt tyrmäystippoja Hermannin juomiin ja noukkinut jostain mukaan. Sinun näkökantasi perusteella siis sammunut ihminen näkökentässäsi saa nukkua hangessa kun sinä ajelet Volvolla ohitse. "Itsepä on kännit vetänyt, nukkukoon siinä".
Paavo Arhinmäki on äijä!
HerloCCi Solmunen
Theo Kojak

Uskomaton on sinunkin asenne ja johtopäätökset siitä mitä minä ajattelen tai kuinka toimin tms.
Aika ällistyttävää miten reagoit siihen, jos joku hieman kritisoi suomalaista juomakulttuuria.
Vaikka keskustelu käy (ikävä kyllä) tässä ketjussa, en ole missään suoranaisesti puhunut esim. Hermannista. Olen puhunut yleisellä tasolla asiasta.

Se, kuinka närkästyt kertoo siitä, että et ole itsekään osannut pohtia mitä eroa on suomalaisella humalahakuisella juomakulttuurilla verrattuna esim. sydän- ja verisuonitauteihin ja niiden syntyyn.
Lähes kaikki ovat sitä mieltä, että on ihan ok puhua terveellisen ruuan puolesta niin, että se edistäisi kansaterveyttä, mutta uskaltakoos joku kajota alkoholin kuningasasemaan niin näin siinä käy.

Minulla ei ole Volvoa :mrgreen: (onneksi)
Ja sanotaan näin, että kohdalle sattuessa en varmasti ole jättänyt apua soittamatta. Siitä on turha länkyttää.
Pelottaako sinua, että joku jättää sinun kohdallasi avun pyytämättä, jos niikseen on?
metallikukko
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja metallikukko »

Kyllä Herlokki on oikeassa mitä viinaan tulee. Tänä päivänä viina taitaa olla yksi suurimmista yksittäisistä työikäisten miesten ennenaikaisten kuolemien aiheuttajista vieden niin herroja kuin narreja. Viina on viisasten juoma tai ihmisten jotka tietävät rajansa.
Chopper
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Chopper »

Jep jep niin kuin kaikki muukin tässä maailmassa on viisaiden valintoja ja vinkumisia täynnä,se ei nyt kuitenkaan auta Hermannia mitenkään...
Onneksi te jotkut muut olette olleet niin äärimmäisen viisaita ettekä ole ikinä juoneet liikaa *huoh*

Toivottavasti Hermanni löytyy pian,saa omaiset ainakin rauhan... (ja jeesustelijat pääsee kuittailemaan.)
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
tyyppi85
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja tyyppi85 »

turhaa tässä nyt on höpöttää turhia suomalaisten alkoholinkäytöstä.totuus on että hermanni on kadonnut.siihen on voinut vaikuttaa alkoholi tai ollut vaikuttamatta.

ei se hermannia takaisin tuo että täällä riitelemme yleisellä tasolla alkoholinkäytöstä eikö vaan.

saisi kyllä jo löytyä pikkuhiljaa.
pienikin hetki on arvokas
delila
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja delila »

Itsellä yksi kokemus viimekesältä, kun oli paikallinen kesätapahtumaviikko. Tulin kotiin (itsekin yöjuoksulta) kolmen kieppeillä, puoliso oli yövuorossa, ja rivarimme ehkä 3 neliön kokoisella pihalla röhnötti sammunut mies. Pienikokoisena naisena ei tehnyt mieli mennä miestä lähemmin katselemaan, kun huomasin, että hän liikkui vähän = hyvin todennäköisesti oli elossa.

Odotin 1,5h poliiseja hakemaan tuota miestä, eikä poliisit vielä silloinkaan tulleet, vaikka korttelin päästä ajoi ohi parikin (poliisi)autoa. Silloin sain mieheni, joka pääsi lähtemään etuajassa töistä, tulemaan kotiin, ja hän sai tuon sammuneen hereille. Sammunut lähti hoipertelemaan kotiinsa, öristen meille jotain epäselvää. Mieheni käveli vielä perään, ja koitti kysyä, että pääseekö mies varmasti kotiin, jolloin mies huitaisi minun miestäni nyrkillä kohti.. Soitin Häkeen ilmoittaakseni asiasta (että sammunut poistui, ja alkoi ärisemään meille), niin reaktio oli "no hyvä, niin ei tarvi lähettää poliiseja sinnepäin".

Eli kiinnostus kännisen noutoon oli ehkä 1,5% luokkaa, ja ilmeisesti soittoni oli kirjattu "superhyperepäkiireelliseksi", vaikka minua 50kg painavampi mies lojui melkein meidän portailla..
metallikukko
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja metallikukko »

Tämä on tätä nykyaikaa. Täällä Pohjois-Savossa poliisin tehtävien priorisointi on melko erikoista. Yhtenä jouluna eräs perheenisä koetti tappaa tyttärensä kuristamalla -ei vapaita autoja laittaa ainakaan muutamaan tuntiin. Mutta soitappas että nyt torilla poltetaan 200 sx:llä kumia ja Teboililla on puhuttu että autossa mahdollisesti enemmän hevosvoimia kuin turbolupa sallii ,niin "sheriffi" lähtee vaikka saunan lauteilta ainakin kolmella autolla jahtaamaan tätä suurrikollista.
Vastaa Viestiin