Vaikka kiistikin syyllisyytensä, ei se tarkoita sitä, että oli syytön. Ne ovat kaksi eri asiaa. Itsemurha ei liioin suoraan todista sitä oliko syyllinen vai syytön.strangelove kirjoitti:No koska olisi saanut pakkolaitostuomion joka tapauksessa vanhoista rötöksistään. Pakkolaitosta pelättiin kuin ruttoa. Runar kertoi veljelleen lähettämässään kirjeessäänkin, että mikäli hänet määrätään pakkolaitokseen, johtaa se väistämättä itsemurhaa. On parempi laiskotella haudassa kuin kärsiä sellaisessa paikassa.Maza kirjoitti:Miksi syytön mies olisi hirttäytynyt? Ehkä joku muu oli mukana Runarin kanssa, mutta hänellä oli mielestäni jokin osuus tapahtumaan.
Holmström kiisti syyllisyytensä loppuun asti. Vielä jäähyväisviestissäkin luki "olen syytön".
Jos oletetaan, että RH seurasi siellä rannalla tapahtumia ja oli tuon tapauksen ulkopuolinen silminnäkijä. Minä kyllä luulen, että hän oli riittävän älykäs päättelemään, että hänen oman etunsa vuoksi kannattaisi kertoa kaikki mitä rannalla tapahtui ja mitä hän oli nähnyt. Sensijaan hän sitten virallisessa kuulustelussa kielsi olleensa koko alueella ja kertoi olleensa aivan muualla. Poliisi oli kuitenkin osoittanut hänen valehtelevan. Tämä menettely kyllä viittaa paremmin syyllisyyteen. Paljon parempi hänelle olisi ollut pysyä siinä kertomuksessa, minkä hän oli kertonut epävirallisesti poliiseille matkalla autossa. Kun Runaria oli kierrätetty tunnistettavana silminnäkijöiden luona, oli hän yrittänyt siinäkin tilanteessa karata. Se on täysin toivoton yritys. Kyllä se mies oli paniikissa. Kyllä ainakin minulle tulee mieleen syyllinen mies, joka näkee tulevaisuuden synkkänä. Jos oli silminnäkijä, miksi ei kuvannut tarkasti tapahtumia? Miksi virallisessa kuulustelussa kielsi olleensa koko alueella? Miksi syytön mies menettelisi tuolla tavalla?
Jos hän oli syytön, niin jo keskitason älykkyydellä varustettu huomaisi tuollaisen käytöksen vääräksi. Ei syytön normaalisti käyttäydy tuolla tavalla. Eikö hän kertoisi vuolaasti mitä näki rannalla tapahtuvan. Kyllä se olisi paremmin osoittanut hänen syyttömyyttään. Mutta jos oli syyllinen, olisi hän sisäisesti paniikin vallassa ja ehkä kieltäisi edes olleensa koko Tulilahdella. Juuri niin hän tekikin. Tältä se näyttää.