Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 1)

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
joey
Angus MacGyver

Re: Raisan tapaus

Viesti Kirjoittaja joey »

Mikko82 kirjoitti: Tuo vaihtoehto menee minulta ainakin yli hilseen. Urheilija liikkuu huumeporukoissa. Ehkä jonkun yksilölajin urheilijan suhteen tällainen voisi olla mahdollista esim. dopingin suhteen. Tietenkin Raisa oli naisena hyvin kookas? kasvuhormooneja? :) Nyt mentiin jo mettikköön.
Raisa on hyvinkin voinut liikkua huumeporukoissa tai ollut huumeita käyttävien ihmisten kanssa enemmän tekemisissä ilman, että on itse käyttänyt huumeita. Kiltti tyttö on helppo sotkea ties mihin.

Omasta nuoruudestani muistan hyvin sen, että päihteidenkäyttö- ja urheilijaporukat pysyivät erillään lähinnä siksi, että urheilijat joutuivat viettämään paljon aikaansa harjoituksissa, kun taas päihteidenkäyttäjät viettivät illat missä milloinkin. Jos joutuu jatkuvasti lähtemään aikaisemmin pois seuraavan aamun pelin tai illan harjoitusten takia, on vaikea pysyä "porukassa" kiinni. Toisaalta jos mietitään sitä, olisiko Raisa voitu surmata jonkun huumeporukan ongelman takia, voi se minusta olla ihan hyvin mahdollista, vaikka Raisa ei itse päihteitä tiettävästi sen kummemmin käyttänytkään. Eihän siihen tarvita kuin yksi sekaannus, muutama lainattu kymppi tjsp.

Tai sitten se klassinen, että on vain aivan väärään aikaan täysin väärässä paikassa.

Nyt, kun mm. Auvisen isä on saatu osallistumaan murha.infon keskusteluihin, olisi vähintään mielenkiintoista kuulla Raisan äidin ajatuksia tyttärensä katoamisesta. Minusta tuntuu, että äitikään ei usko simppeliin katoamiseen. Ja olen ihan varma, että äiti seuraa keskustelua. Tai käy ainakin välillä silmäilemässä.
Claudia
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja Claudia »

Minusta on epäloogista ajatella, että Raisa olisi liikkunut huumeporukoissa. Miksi he olisivat halunneet seurustella kiltin urheilijatytön kanssa ja päinvastoin?

Kun seuraa rikoksen uhreja, joille on käynyt huonosti esimerkiksi velkojen takia, he ovat usein ajautuneet ahdinkoonsa suhteellisen pitkän ajan kuluessa ja itse aktiivisesti tilaansa vaikuttaen.

Jos itse olisin diileri, en haluaisi Raisan kaltaista perhetyttöä yleensäkään jakamaan rikollisia salaisuuksia.
DollariExpress
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja DollariExpress »

Claudia kirjoitti:Minusta on epäloogista ajatella, että Raisa olisi liikkunut huumeporukoissa. Miksi he olisivat halunneet seurustella kiltin urheilijatytön kanssa ja päinvastoin?

Kun seuraa rikoksen uhreja, joille on käynyt huonosti esimerkiksi velkojen takia, he ovat usein ajautuneet ahdinkoonsa suhteellisen pitkän ajan kuluessa ja itse aktiivisesti tilaansa vaikuttaen.

Jos itse olisin diileri, en haluaisi Raisan kaltaista perhetyttöä yleensäkään jakamaan rikollisia salaisuuksia.

mä olin yli 15 vuotta hyvin aktiivinen roisto ja isuin linnssa lähes joka vuosi...tuon ajanjakson aikana olin avoliitoissa,ensin 6 vuotta sitten 5 vuotta ja lyhempiä pätkiä muut ajat.
yhdelläkään tyttöystävälläni ei ollut eikä ole vieläkään rikosrekisteriä... istuin suomen toisella puoleen linnassa ja naiset tulivat sinne asti parin tunnin viikonloppu tapaamiseen junalla..

kaveripiirissäni pyöri huumekauppiaita ym "sankareita" vaikka itse en vetänyt,joskus poltin savuja.

ei rakkaus katso sitä mitä toinen tekee "työkseen".parisuhde ja rikolliset toimet on helppo pitää erillään.
tunnen myös useita huumeiden käyttäjiä joiden naiset ei ole koskaan vetäneet tms....

saman olen huomannut myös tunnetuista ammattirikollisista,harvoin heidän vaimot on rikollisia.ainakaan aktiiveja.

ja nuorena noin 18v meidän seurassa liikkui paljon enemmän kilttejä tyttöjä vaikka oltiinkin paikkakunnalla tunnettuja rikollisia,huumeveikkoja ja ties mitä...

rikollinen ottaa mielellään kiltin urheilja tytön ja sama toimii hyvin usein toisinpäin,varsinkin nuorten kohdalla.

alfauros :D
kun linkität,niin kopioi asia samalla ketjuun,koska linkit kuolevat joskus jopa muutamassa viikossa ja asia katoaa bittiavaruuteen
metallikukko
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja metallikukko »

Minusta koriksessa kasvun vedosta ei saisi mainittavaa hyötyä, sillä lajihan vaatii fyysistä voimaa enemmän ketteryyttä? Minä näkisin tässä yhtäläisyyksiä siihen Teemun kohtaloon. Kummassakaan kaveripiiri ei puhu eikä pukahda.
Claudia
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja Claudia »

mä olin yli 15 vuotta hyvin aktiivinen roisto ja isuin linnssa lähes joka vuosi...tuon ajanjakson aikana olin avoliitoissa,ensin 6 vuotta sitten 5 vuotta ja lyhempiä pätkiä muut ajat.
yhdelläkään tyttöystävälläni ei ollut eikä ole vieläkään rikosrekisteriä... istuin suomen toisella puoleen linnassa ja naiset tulivat sinne asti parin tunnin viikonloppu tapaamiseen junalla..

kaveripiirissäni pyöri huumekauppiaita ym "sankareita" vaikka itse en vetänyt,joskus poltin savuja.

ei rakkaus katso sitä mitä toinen tekee "työkseen".parisuhde ja rikolliset toimet on helppo pitää erillään.
tunnen myös useita huumeiden käyttäjiä joiden naiset ei ole koskaan vetäneet tms....

saman olen huomannut myös tunnetuista ammattirikollisista,harvoin heidän vaimot on rikollisia.ainakaan aktiiveja.

ja nuorena noin 18v meidän seurassa liikkui paljon enemmän kilttejä tyttöjä vaikka oltiinkin paikkakunnalla tunnettuja rikollisia,huumeveikkoja ja ties mitä...

rikollinen ottaa mielellään kiltin urheilja tytön ja sama toimii hyvin usein toisinpäin,varsinkin nuorten kohdalla.

alfauros :D
En tarkoittanut ottaa kantaa huumeporukoissa pyörivien miehuullisuuteen. :)
Lähinnä yritin sanoa, että on epätodennäköistä, että kukaan huumepomo/ diileri tappaisi Raisan kaltaista tyttöä muutaman kympin tähden. Vai miten itse ajattelet porukoissa pyörineenä?

Tätä ajatusta tukee myös se, kun kerrot että piireissäsi liikkui kilttejä tyttöjä vaimoina ja tyttöystävinä, jotka olivat muuten vain viehättyneet kumppaneistaan eivätkä itse olleet rikollisia.

Teemulla ja Raisalla tosiaan saattaa olla samanlainen loppu. Teoriana siis, että ihan tavallisten nuorten keskuudessa syntyy riita ja sitten sattuu peruuttamaton vahinko.
DollariExpress
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja DollariExpress »

juu,en tarkoittanut että olisi kyse ryöstöstä tms.

tarkoitin lähinnä että kaveripiirissä voi hyvinkin olla huumetyyppejä/rikollisia joista uhrin lähipiiri ei välttämättä tiedä mitään ja on sattunut jotain.

voi hyvinkin olla kaksi kaveripiiriä,urheilukaverit ei vaan tiedä tätä toista piiriä.
kun linkität,niin kopioi asia samalla ketjuun,koska linkit kuolevat joskus jopa muutamassa viikossa ja asia katoaa bittiavaruuteen
metallikukko
Neuvoja-Jack

Toisaalta epäilen ,että mikäli kyse olisikin ollut "vahingosta" ,yliannoksesta,liikenneonnettomuudesta yms ,niin asiasta ei moni tiedä ,jutun pysyttyä näinkin pitkään salassa.
Ja ei noissa huumehommissakaan Suomessa henki lähde ihan vähästä. Tiedän tapauksen ,jossa pientä pirikauppaa tehneet junnut kertoivat kytille omaa tuomiotaan pienentääkseen koko tarinansa ja jakeluportaasta muutama kaveri sai vuosien tuomiot kun homman laajuus selvisi siellä päässä.
on mahtanut vähän vituttaa lähteä lusimaan siivellä touhuun mukaan tulleiden mammanpoikien vasikoitua...nämä alkuperäiset kontaktit sensijaan pitivät suunsa supussa.

Ajan tällä takaa sitä ,että millään myyjän vasikoinnilla tuskin hengestään pääsee,sillä esim suurempien erien maahantulosta ,tuskin hirveämmin etukäteen huudellaan. Niissä onkin sitten paperirahat kiinni ja muutkin panokset kovempia varsinkin .
joey
Angus MacGyver

Minäkään en siis usko, että kyse olisi mistään huumekuvioista, mutta yritin edellisellä kommentillani osoittaa, että sekin voisi olla mahdollista siitä huolimatta, että Raisa oli "kiltti urheilijatyttö".
Claudia kirjoitti: Lähinnä yritin sanoa, että on epätodennäköistä, että kukaan huumepomo/ diileri tappaisi Raisan kaltaista tyttöä muutaman kympin tähden.
Ei kukaan "huumepomo" tai "diileri" varmaan tappaisikaan muutaman kympin tähden, mutta joku muu voisi tappaa. Päihdekylläisissä porukoissa liikkuu muitakin kuin huumepomoja ja diilereitä. Ja syy voi muutaman kympin sijaan olla mikä tahansa muukin syy - pointtini oli, että syy voi olla aivan mitätön.

Ja jos Raisa on tapettu, syy on varmasti ollutkin mitätön.
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Ehkä Raisa nousi sittenkin kavereiden autoon ja matkalla autossa tapahtui jotakin. Ruumis voisi olla siis ihan missä tahansa.
Autoa ei kai kukaan tutkinut silloin aikoinaan.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Leo Summeri
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja Leo Summeri »

Nimimerkki Durty angelin (vai mikä se nyt oli) kommentissa kannetaan huolta siitä, että Rölli veti suoneen huuumeita ja Raisa ei siitä tykännyt. Luokkakaverien piikityksistä RR tuskin suurta huolta kantoi, mutta pelijoukkuekaverin piristeiden käytöstä kylläkin. Kuka lienee ekaksi sanonut, että R olisi huumeidenkäyttäjä. En minä ainakaan.

Siispä kysymys kuuluu: Kuka on Rölli? Onko pelijoukkkueen jäsen vai kenties valmentaja? Onko äidin kotisivun joukkokuvassa vai onko kuvaajalta kuvan ulkopuolelle lipsahtaneen reiden omistaja. Joukkue ei kai kokonaan muutenkaan kuvasssa liene. Röllihän sopii sekä miehen että naisen liikanimeksi!

LSummeri
metallikukko
Neuvoja-Jack

Tuli tuossa Timbe Salosen ketjua lueskellessa mieleen semmoinenkin homma ,mitä täällä on joskus väläytelty kuin suhde vanhempaan mieheen ,jonka tämä osapuoli olisi halunnut katkaista.
Raisa on mahdollisesti voinut uhata poliisille ilmoittamisella ja homma on päätynyt pikaistuksissa tehtyyn tappoon ja ruumiin hävitykseen.
Ehkä heillä on ollut tapaaminen katoamisiltana johonkin aikaan ja alkuillan ravintolareissut ym ovatkin olleet vain ajan tappamista ja poisjäänti kyydistä oma valinta. Tieto pikaisesta kyydistä selittäisi myös vähäisen vaatetuksen. Myös vihjailevat päiväkirjamerkinnät voisi tulkita näin.
Leo Summeri
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja Leo Summeri »

Nyt on sitten ensimmäinen tunnustuskin saatu Raisan kuolemantuottamuksesta! Ks. Suomi24.
Munch
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Munch »

Leo Summeri kirjoitti:Nyt on sitten ensimmäinen tunnustuskin saatu Raisan kuolemantuottamuksesta! Ks. Suomi24.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8820582

Hmm, varmaan kohta virkavalta oven takana. Tuon oletetun hautapaikanhan poliisi voisi tutkia ainakin.
joey
Angus MacGyver

Tuo on kyllä niin epäuskottava että tiedä häntä, vaivautuuko virkavaltakaan. Plus että lyön vetoa, että viesti on kirjoitettu kirjaston koneelta.
matkaaja
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja matkaaja »

joey kirjoitti:Tuo on kyllä niin epäuskottava että tiedä häntä, vaivautuuko virkavaltakaan. Plus että lyön vetoa, että viesti on kirjoitettu kirjaston koneelta.
Kaikki vihjeethän on kerrottu otettavan vakavasti ja tarkasteluun. Mutta olisiko joku palstalaisista innokas tutkimaan? Tuli mieleen, että 10 vuoden takainen teko voisi jo aiheuttaa tunnontuskia, varsinkin kun katoaminen on kaiken aikaa esillä.
Lukittu