Ehkä joku joskus on kokenut samoja tunteita ja pohtinut samanlaisia valintoja kuin Tiina ja tuonut siksi kynttilän?vandt kirjoitti:On naurettavaa minunkin mielestäni.joey kirjoitti:Ja Clyden pointti - sori vaan Clyde jos tulkitsen väärin - taisi olla se, että aika naurettavaa tuoda kynttilöitä tytölle, josta ei vielä tämän eläessä ollut pätkääkään kiinnostunut.vandt kirjoitti: Pointtini tiivistettynä: aikas naurettavaa alkaa syyllistää.
Mutta eiköhän kynttilöitä tuonut monikin, joka oli kovastikin kiinnostunut. Ystävät, sukulaiset, koulukaverit, tuttavat.
Ystäväpiirissäni on muutama henkilö, jotka aina "nauravat" vähätellen sille kuinka ihmiset tuovat suurten (ja pienten) tragedioiden uhrien muistopaikoille kynttilöitä ja kortteja. Itse en olisi kovinkaan huolissani näistä ihmisistä, jotka kirjoittavat kortin ja tuovat sen kuolleen ihmisen muistolle. Kyky tuntea empatiaa on yksi ihmisen tärkeimmistä ominaisuuksista.
Enemmän olen huolissani niistä, jotka automaattisesti leimaavat empatian tekopyhyydeksi. Maailma on kova paikka, kyllä. Ja olen itsekin taipuvainen kyynisyyteen. Kaikista ei voi huolehtia, hyvä jos aina edes läheisistään. Silti, tai ehkä juuri siksi, on joskus hyvä pysähtyä myös tuntemattoman haudan eteen.