Tiina, 16, katosi kesken koulupäivän (Ruovesi)

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Omega
Poliisikoira Rex

Re: Tiina, 16, katosi kesken koulupäivän (Ruovesi)

Viesti Kirjoittaja Omega »

vandt kirjoitti:
joey kirjoitti:
vandt kirjoitti: Pointtini tiivistettynä: aikas naurettavaa alkaa syyllistää.
Ja Clyden pointti - sori vaan Clyde jos tulkitsen väärin - taisi olla se, että aika naurettavaa tuoda kynttilöitä tytölle, josta ei vielä tämän eläessä ollut pätkääkään kiinnostunut.
On naurettavaa minunkin mielestäni.
Mutta eiköhän kynttilöitä tuonut monikin, joka oli kovastikin kiinnostunut. Ystävät, sukulaiset, koulukaverit, tuttavat.
Ehkä joku joskus on kokenut samoja tunteita ja pohtinut samanlaisia valintoja kuin Tiina ja tuonut siksi kynttilän?

Ystäväpiirissäni on muutama henkilö, jotka aina "nauravat" vähätellen sille kuinka ihmiset tuovat suurten (ja pienten) tragedioiden uhrien muistopaikoille kynttilöitä ja kortteja. Itse en olisi kovinkaan huolissani näistä ihmisistä, jotka kirjoittavat kortin ja tuovat sen kuolleen ihmisen muistolle. Kyky tuntea empatiaa on yksi ihmisen tärkeimmistä ominaisuuksista.

Enemmän olen huolissani niistä, jotka automaattisesti leimaavat empatian tekopyhyydeksi. Maailma on kova paikka, kyllä. Ja olen itsekin taipuvainen kyynisyyteen. Kaikista ei voi huolehtia, hyvä jos aina edes läheisistään. Silti, tai ehkä juuri siksi, on joskus hyvä pysähtyä myös tuntemattoman haudan eteen.
kaia
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja kaia »

Omega kirjoitti:
vandt kirjoitti:
joey kirjoitti: Ja Clyden pointti - sori vaan Clyde jos tulkitsen väärin - taisi olla se, että aika naurettavaa tuoda kynttilöitä tytölle, josta ei vielä tämän eläessä ollut pätkääkään kiinnostunut.
On naurettavaa minunkin mielestäni.
Mutta eiköhän kynttilöitä tuonut monikin, joka oli kovastikin kiinnostunut. Ystävät, sukulaiset, koulukaverit, tuttavat.
Ehkä joku joskus on kokenut samoja tunteita ja pohtinut samanlaisia valintoja kuin Tiina ja tuonut siksi kynttilän?

Ystäväpiirissäni on muutama henkilö, jotka aina "nauravat" vähätellen sille kuinka ihmiset tuovat suurten (ja pienten) tragedioiden uhrien muistopaikoille kynttilöitä ja kortteja. Itse en olisi kovinkaan huolissani näistä ihmisistä, jotka kirjoittavat kortin ja tuovat sen kuolleen ihmisen muistolle. Kyky tuntea empatiaa on yksi ihmisen tärkeimmistä ominaisuuksista.

Enemmän olen huolissani niistä, jotka automaattisesti leimaavat empatian tekopyhyydeksi. Maailma on kova paikka, kyllä. Ja olen itsekin taipuvainen kyynisyyteen. Kaikista ei voi huolehtia, hyvä jos aina edes läheisistään. Silti, tai ehkä juuri siksi, on joskus hyvä pysähtyä myös tuntemattoman haudan eteen.
Olen samaa mieltä. Itsellänikin nousi pala kurkkuun kun luin noita lainauksia Tiinan päiväkirjamerkinnöistä. Olen joskus mieheksi vähän liiankin empaattinen tällaisista jutuista lukiessani. Jos joku pitää sitä tekopyhänä niin siitä vaan.

On hyvä että Tiinaa muistetaan edes jonkin aikaa. Pian kuitenkin monet unohtavat koko tapahtuman.
Valdovas
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

kaia kirjoitti: Olen samaa mieltä. Itsellänikin nousi pala kurkkuun kun luin noita lainauksia Tiinan päiväkirjamerkinnöistä. Olen joskus mieheksi vähän liiankin empaattinen tällaisista jutuista lukiessani. Jos joku pitää sitä tekopyhänä niin siitä vaan.

On hyvä että Tiinaa muistetaan edes jonkin aikaa. Pian kuitenkin monet unohtavat koko tapahtuman.
Tässä on nyt parissakin viestissä käytetty ilmaisua tekopyhä ja itsekin sitä omassa viestissäni käytin hieman kriittisessä sävyssä, ja vaikka ylläolevissa tuskin on haluttukaan viitata siihen, mitä itse halusin tuoda esille, niin korostettakoon nyt vielä varmuuden vuoksi, etten pidä kykyä empatiaan yhtään huonona asiana, vaikka se suhteellisen vieraisiin ihmisiin kohdistuisikin, vaan päinvastoin. Sellaista aina tarvitaan! :D

Hieman tekopyhänä pitäisin sen sijaan sellaisia voimakkaan moraalisen närkästyksen tunnelatauksella ja paatoksella lausuttuja hyvinkin voimaperäisiä ja kriittisiä kommentteja kuolleen omaisia, läheisiä, koululaitosta, systeemiä yms. kohtaan silloinkin kun lausujalla itsellään ei ole osaa eikä arpaa tapahtumiin eikä kaiketi ole koskaan kyseistä henkilöä edes tuntenutkaan ennen tapauksen saamaa julkisuutta.

Toki kaikenlaisia epäkohtia saa ja pitääkin kritisoida, mutta kritiikki pitäisi ylipäätäänkin olla suhteellisen tarkkaan harkittua ja kohdennettua niin sisältönsä kuin tyylilajinsa suhteen, ja erityisesti tilanteissa, joissa tunteet ovat vielä hyvinkin pinnalla, kannattaa myös miettiä, miltä omien ehkä hiukan hätäistenkin kommenttien lukeminen saattaa tuntua niiden näkökulmasta, joita tapaus ihan oikeasti koskettaa. Tämäntyyppiseen hienotunteisuuteen ei ikävä kyllä varsinkaan tämäntyyppisillä keskustelupalstoilla useinkaan päästä, tuskin aina edes halutaankaan... :|
123

Viesti Kirjoittaja 123 »

Anteeksi myöhäinen 'heräämiseni'.. mutta tunnuksen aktivointi kesti, ja siksi en päässyt aijemmin osallistumaan keskusteluun.

Mutta itseäni jäi tässä kyseisessä tapauksessa vaivaamaan se, mitä Tiina sanoi opettajalleen syyksi lähteä pois koulusta? Kun kerta Tiinan isäkin oli koulusta lähtemisestä kuullut, niin kai Tiina jonkun syyn oli kertonut..? Asia ei ole mitenkään tärkeä tai liity enään oikeastaan mitenkään tapaukseen, sillä Tiinahan löydettiin. Mutta silti asia pyörii päässäni..

Onko joku täällä muuten saanut jotain uutta tietoa tapauksesta? Viimeisin oma tietoni on sama josta täälläkin ollaan keskusteltu - Tiina löydettiin.
Alice Cullen
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja Alice Cullen »

^^Tai mahdollisesti on huomattu että hän puuttuu seuraavalta tunnilta.
Harvoin noi lintsaritkaan ilmoittaa olevansa loppupäivän poissa mutta kyllä heidän poissaolonsa siitä tyhjästä pulpetista huomataan mm.
123

Viesti Kirjoittaja 123 »

Nii.. totta. Mut kuitenki niissä valvontakameran kuvisa ei näy muita? Et luultavast tunnit on ollu käynnissä, kun Tiina lähti, ja muut porukat sit niillä. Ehkä se on sit ootellu jossaki 'piilossa' (vessassa tai..) ja sit lähteny ku kaikki muut on alottanu tunnit.

Mutta en voi muuta sanoa kun tosi ikävä tapaus.. :<
Norsula
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Norsula »

Eihän sitä lukiossa kytätä lähteekö kesken päivän vai tuleeko tunneille. Ainakaan meillä ei tehty.
kaia
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja kaia »

WHO:n tilastojen mukaan Suomessa on suhteessa väkilukuun toiseksi eniten 15 - 24 vuotiaiden naisten itsemurhia kaikista tilastoiduista maista.

Hyvinvointivaltio?
tyyppi85
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja tyyppi85 »

kaia kirjoitti:WHO:n tilastojen mukaan Suomessa on suhteessa väkilukuun toiseksi eniten 15 - 24 vuotiaiden naisten itsemurhia kaikista tilastoiduista maista.

Hyvinvointivaltio?
ei hyvinvointivaltio,vaan hyssyttelyvaltio.totuuksista vaietaan.
pienikin hetki on arvokas
Clyde
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Kaia ja Omega, kun noin upeasti osaatte lukea toisten kirjoituksia ja lainata niitä, niin voisitte lukea myös selvennyksen siihen tekstiin. Tai vaikka liittää sen mukaan. Samalla sivulla, mistä tuo lainaus on peräisin, on minun kirjoitus siihen, minkä joey jo alunperin luki väärin, tahallaan tai tahattomasti. Enempää en aio asiaan enää kommentoida, varmaan mielipiteeni tuli jo esille toisessa viestissäni. Tästä syystä on erittäin ärsyttävää, että tuota ensimmäistä viestiä lainataan kun sitä ei osata kerran lukea.
Nanika ga tooku matteiru to
Alice Cullen
Roger Murtaugh

Norsula kirjoitti:Eihän sitä lukiossa kytätä lähteekö kesken päivän vai tuleeko tunneille. Ainakaan meillä ei tehty.
Meillä itseasiassa nimenomaan lukiossa kerättiin nimet läsnäololistaan, ruksi oman nimen perään tunnin alussa.
Mutta on hyvinkin paljon mahdollista että on sanonutkin opettajalle lähtevänsä päänsäryn takia esim, näyttänyt kenties opettajan silmissä melkoisen huonovointiselta ja siksi ilmoittanut vanhemmille että lähti koulusta.
Mulla ainakin varsinkin migreenin tultua tai kun oli alkamassa, käskivät opettajat aina jonkun saattamaan tai hakemaan.
Mutta mistäs näitä tietää, ei liene edes olennainen pointti enää asiassa.
tyyppi85
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja tyyppi85 »

sen ruksin voi joku kaverikin laittaa siihen listaan jos haluaa lintsata ja mukamas olla paikalla.kertaakaan en itse kavereiden kanssa kiinni jäänyt siitä-niin paljon porukkaa luokassa ettei opettaja välttämättä huomaa yhden puuttuvan.

kyllä lukiossa voi mennä ja tulla lähes miten haluaa, ilman että kukaan pakosti sitä huomaa.
pienikin hetki on arvokas
MadMax
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja MadMax »

Osllistunpa sitten minäkin, kun mainittiin asia jota olen myös pohtinut. Ei meilläpäin ainakaan ole koskaan kotiin ilmoitettu jos joku jättää tunnille saapumatta, olipa kyse sitten yläasteesta tai lukiosta. Kyllä siihen on joku syy tarvittu, ehkä Tiina on sanonut tai tehnyt jotain joka on herättänyt epäilyksiä. Oliko tämä Tiinan ihastus (opettaja) töissä kyseisellä hetkellä?
Alice Cullen
Roger Murtaugh

MadMax kirjoitti:Osllistunpa sitten minäkin, kun mainittiin asia jota olen myös pohtinut. Ei meilläpäin ainakaan ole koskaan kotiin ilmoitettu jos joku jättää tunnille saapumatta, olipa kyse sitten yläasteesta tai lukiosta. Kyllä siihen on joku syy tarvittu, ehkä Tiina on sanonut tai tehnyt jotain joka on herättänyt epäilyksiä. Oliko tämä Tiinan ihastus (opettaja) töissä kyseisellä hetkellä?
Juu ei ole meilläkään ellei kyseessä ole poikkeus tapaus.
Mulla tosiaan noi migreenit oli sellainen juttu että ilmoitettiin jos lähdin että on joku ottamassa kotona vastaan.
Tiinalla on ollut jonkinlainen masennuslääkitys demin juttujen mukaan joten on saanut apua masennukseensa ja jos on ilmoittanut lähtevänsä esim. huonon olon takia ja aikeissaan tehdä itselleen jotain, on käytös saattanut vaikuttaa hälyttävältä ja siitä syystä kotiin on ilmoitettu.
Tai sitten opettajilla ja Tiinan vanhemmilla on sopimus jonka mukaan kotiin ilmoitetaan kun Tiina lähtee kesken päivän, johtuen juurikin Tiinan ongelmista.
v-a-45
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja v-a-45 »

^Näin siinä varmasti tapahtunutkin ja loistava huomio Alicelta, selittää hyvin myös sen miksi niinkin nopeasti katoamisesta ilmoitettiin, kuvien kera.
kohtalo sekoittaa kortit ja me vain pelaamme
Vastaa Viestiin