Ulvilan tapaus (ketju 4)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Lukittu
Kotipoliisi
Martin Beck

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Hei,

en ole kaikkia lukuisten ketjujen viestejä lukenut mutta onko ketään huomioinut Annelin radikaalia fyysistä muutosta?

Anneli on vähän päälle nelikymppinen ja nykyään näyttää kuusikymppiseltä. Muutos on tienenkin selitettävissä sekä syyttömyydellä että syyllisyydellä.

Jotenkin vaan on kauheaa nähdä muutaman kuukauden jälkeen ihmisessä noin yht´äkkinen muutos - ihan eri ihminen. Hiukset harmaantuneet, naama turvoksissa (lääkkeet) ja ihan eksyksissä noissa kuulusteluissa...

Kotipoliisi 8)
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Sessan kirjoitti:Minä tiedän tyuöni puolesta jonkin verran yritysvakuutuksista. Hyvin tavallinen firman työtekijöilleen ottama vakuutus on vapaa-ajan ryhmähenkivakuutus. Koska kyseessä on vapaaehtoinen vakuutus sen ehdot siis vaihtelevat vakuutusyhtiöittäin mutta monissa yhtiöissä vakuutusehdoissa lukee, että korvausta ei makseta vapaa-ajanryhmähenkivakuutuksesta, jos kuolema on aiheutunut toisen henkilön tahallisesta teosta (kuten tässä tapauksessa).
Kiitos!
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

No normista en tiedä, mutta kuvittelisin, että Lahti oli about vastaavassa asemassa kuin mieheni.
Minä itse olen tavallaan heikommassa asemassa, mutta minun sairauskuluvakuutus, jonka työnantajani minulle suo, sisältää myös lisäturvaosan, joka kattaa osittaisen ja kokonaisen työkyvyttömyyden ja myös kuoleman tapauksen. Edunsaajana minulla on mieheni ja miehelläni vastaavassa minä.
Kuolemantapauksessa korvausta ei tule, jos kyseessä on itsemurha. Muuten kyllä.
Tietenkään en ole kokeillut, mutta niin papereissa lukee.

Olen ehkä vähän simppeli, mutta olen luullut, että tuollainen on normaalia.
Nuotio & Äreät Tiput
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

^ Ei kai kukaan ole näkemyksiäsi kiistänyt.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Alice Cullen
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja Alice Cullen »

Kotipoliisi kirjoitti:
en ole kaikkia lukuisten ketjujen viestejä lukenut mutta onko ketään huomioinut Annelin radikaalia fyysistä muutosta?

Anneli on vähän päälle nelikymppinen ja nykyään näyttää kuusikymppiseltä. Muutos on tienenkin selitettävissä sekä syyttömyydellä että syyllisyydellä.
Kyllä mä luulen että toi prosessi on sen verran rankka että se muuttaa kyllä ihan jokaista joka kotoaan haetaan istumaan ja kuulusteltavaksi ja samaa rumbaa koko ajan päivästä toiseen.
Kyllikki S
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S »

Jouko Kauppila kirjoittaa 27. 2.2010 Satakunnan Kansan kolumnissaan:
Komisario Palmun erehdykset
Ulvilan surmajutussa sovitellaan askelmerkkejä sekavissa tunnelmissa. Oikeudenkäynnistä on tulossa näytelmä, johon verrattuna tosi-TV-ohjelmat ovat lastensatuja. Hyllytetystä tutkinnanjohtajasta on tulossa puolustuksen tähtitodistaja.

Tutkinnanjohtaja on julkisesti kertonut, ettei usko epäillyn syyllisyyteen. Ajan kuluminen on helpottanut epäillyn asemaa. Julkinen lynkkaus-mieliala on laantunut ja kansa valmistautuu seuraamaan oikeudenkäyntiä kuin pallopeliä ikään- vain maalit ratkaisevat. Rikosoikeuden johtavan periaatteen mukaan epäselvä tapaus ratkeaa syytetyn eduksi.

Erityisen mielenkiintoista on se, mitä on jätetty tekemättä siitä syystä, että nainen oli aluksi epäilyjen ulkopuolella.

Karmean tapauksen jälkeen perhe sai osakseen runsaasti sympatiaa ja moni esitutukinnan perusasia jäi naisen kohdalla suorittamatta.

Näyttää siltä, että Ulvilan surman tutkinta on poliisin kallein möhläys vuosikymmeniin. Satoja epäiltyjä koskenut DNA-sirkus maksoi maltaita. Tutkinnanjohtajan vaihtamisessa viivyteltiin liian kauan ja tästä kantavat vastuun tutkinnanjohtajan esimiehet.

Näyttelijän esitutkinta oli sekoilua alusta loppuun. Ryhmätunnistuksessa on oltava vähintään viisi osallistujaa. Yhden osallistujan kännykkä soi kesken tunnistuksen, mutta tästä huolimatta koetta ei uusittu.

Määräysten mukaan ryhmätunnistustilaisuus on keskeytettävä, jos tilaisuuden aikana ilmenee este.

Kännykän pirinä pudotti ehdokkaiden joukon alle minimin. Tässä vaiheessa en ota kantaa siihen, olisiko ryhmätunnistuksen lopputulos ollut sama, mikäli se olisi suoritettu asianmukaisesti.

Näyttelijän kiinniottopäivänä kuulusteltiin helsinkiläistä naishenkilöä. Kuulustelujen tuoksinnassa tutkinnanjohtaja uhkasi naisen mukaan järjestää hänelle potkut työpaikasta. Esitutkintalain mukaan kuulusteluissa ei saa käyttää uhkausta, jolla vaikutetaan asiattomasti kuulusteltavaan.

Näyttelijän mukaan hänen selliinsä ilmaantui nukkumaanmenon aikoihin vieras henkilö, joka alkoi kärttää tunnustusta. Tunkeutujan esimies kiisti painostuksen ja väitti, että jutun ulkopuolinen tutkija vieraili sellissä muun muassa auttaakseen putkavahtia lääkejakelussa. Päätelkööt jokainen tahollaan kumpi selitys on totta.

Näyttelijän vangitsemisoikeudenkäynti oli mieliin painuva. Vangitsemisvaatimuksen tekijällä oli hallussaan draaman taju. Vaatimuksen ajatus oli seuraava: näyttelijä suivaantui huonosta palautteesta ja kun rooli oli jäänyt päälle näytelmästä "kohtalona murha" ei kun puukon kanssa tapeksimaan moittijaa.

Erehdyksen johdosta kosto kohdistui moittijan naapuriin. Pukeutumiskoodin näyttelijä oli saanut naistanssija esitteestä, jossa huppupäinen tanssija tarjosi esitystä Lainsuojattomat-tapahtumaan.

Vangitsemisvaatimuksen logiikka oli musertava.

Vangitsemisjutuissa käräjäoikeutta moititaan kumileimasimeksi. Näyttelijän taspauksessa tutkinnanjohtaja venytti vangitsemisoikeudenkäynnin viikonvaihteeseen, jolloin asian ratkaisi päivystävä käräjätuomari Keski-Suomesta. Saattaa olla, että vaatimus olisi tyssännyt, mikäli ratkaisijalla olisi ollut paikallistuntemusta.

Viime vuosina poliisi on pyytänyt ja saanut uusia esitutkintakeinoja. Edellä kerrottu osoittaa, että niiden käytön valvonta on tarpeen. Määräyksi tunnutaan rikottavan systemaattisesti.

Porin poliisilta lähtee ulos vielä 2009 seuraavansisältöinen tieto "epäiltynä vuonna 1994 pahoinpitelystä".

Tieto ei liity näyttelijään. Tälläinen tieto olisi pitänyt poistaa tietojärjestelmästä kymmenessä vuodessa.

Kyse on aivan ilmeisesti siitä, että laittomat tiedostot ovat johdon siunaamia. Ministeri ei vastaa yksittäisen esitutkinnan sössimisestä, mutta järjestelmän lainmukaisuuden valvonta on hänen vastuulla.

Totuus
Mike Manner
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Olipa hyvä kolumnni.
Ainoa asiavirhe minkä löysin on tämä -
Porin poliisilta lähtee ulos vielä 2009 seuraavansisältöinen tieto "epäiltynä vuonna 1994 pahoinpitelystä".

Tieto ei liity näyttelijään. Tälläinen tieto olisi pitänyt poistaa tietojärjestelmästä kymmenessä vuodessa.
- ja tietysti en ole tutustunut tuohon esitutkintamateriaaliin, niin en sen osalta on vaikea spekuloida mitään, sekä kolumnissa on paneteltu parilla asialla, joihin on vaan sana sanaa vastaan...
Mutta ihan hyviä pointteja tuosta sekoilusta noin yleisestiottaen.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Sirpa
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Kuka on Jouko Kauppila? Missä ominaisuudessa hän kirjoittaa - onko hän toimittaja Satakunnan Kansa -lehdestä?

Lisäystä: Ahaa, siis kyse ilm. tästä Jouko Kauppilasta...

http://www.satakunnankansa.fi/cs/Satell ... staan.html
Alethes doksa meta logu
HarrietM
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja HarrietM »

Jouko Kauppila oli/on Kai Tannerin asianajaja.

Asiallista tekstiä
aikamoista rämpimistä tämä tutkinta on tosiaan ollut.
That's a crock!
Teleksi
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Teleksi »

Lainaan tähän pätkiä Aamulehden artikkelista (28.2.2010; tummennus minun). juttu ei liity tähän varsinaisesti, mutta siinä mietitään vähän samoja asioita:

"Umpihumalassa ollut mies ei muista yksityiskohtia, mutta hän itsekin epäilee sytyttäneensä äitinsä ja kahden veljensä kuoleman aiheuttaneen tulipalon Toijalassa heinäkuussa 2006.

Puolutus kiisti syytteen siltä varalta, ettei miehen tuntemus sytyttämisestä olisikiaan oikea."
Ritsa

Viesti Kirjoittaja Ritsa »

Pari vuotta luettuani näitä sivuja vihdoin uskaltaudun kirjoittamaan ja kyselemään. Tahtoisin tietää häke-puhelusta, että kestikö se siihen asti kun paikalle saapui apuvoimia, vai katkesiko se jo aikaisemmin?
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Ritsa kirjoitti:Pari vuotta luettuani näitä sivuja vihdoin uskaltaudun kirjoittamaan ja kyselemään. Tahtoisin tietää häke-puhelusta, että kestikö se siihen asti kun paikalle saapui apuvoimia, vai katkesiko se jo aikaisemmin?
Puhelu kesti 4 minuuttia 20 sekuntia ja poliisi oli paikalla 10 minuutissa. (?) Jossain tuo 10 minuuttia on mainittuna, kaiken Sirpa-väännön alla.

Tuohon jää hyvää aikaa puhdistaa ja piilottaa toinen tekoväline sekä kengät. Ulkoiluunkin jää aikaa.

Hieno hämäys mutta tässä on todellakin palanut veronmaksajien rahaa pitkittyneisiin tutkimuksiin. Kiintoisaa jos oven lasi hajotettiin sisäpuolelta miksi sitä ei tutkinnan alkuvaiheessa huomioitu. Lisäksi aina kun naiset puhuvat huppupäisistä miehistä on tuumaustauon paikka.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Jotenkin ymmärsin Kuusirannan vastauksesta aikanaan, että puhelua olisi käyty myös keulilla saapuneen partioauton kanssa. En tiedä onko mahdollista siirtää puhelu keskuksesta autoon tai avata linja sinne autoon myös, mutta niin jotenkin ymmärsin.
Minulla on myös sellainen käsitys, että tuollaisessa tapauksessa häke ei sulje puhelua ennen partion perille pääsyä, vaan pyrkii rauhoittamaan soittajaa ja myös olemaan perillä tilanteesta loppuun asti siksikin, että saapuva partio on mahdollisimman perillä tilanteesta päästessään perille.

Joten minä olen tulkinnut niin, että soittaja on katkaissut puhelun ennen poliisin saapumista. Mutta huom. Tämä on siis vain minun ajatukseni.
Nuotio & Äreät Tiput
mysteerin miettijä
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja mysteerin miettijä »

Jack the Ripper kirjoitti:
Ritsa kirjoitti:Pari vuotta luettuani näitä sivuja vihdoin uskaltaudun kirjoittamaan ja kyselemään. Tahtoisin tietää häke-puhelusta, että kestikö se siihen asti kun paikalle saapui apuvoimia, vai katkesiko se jo aikaisemmin?
Puhelu kesti 4 minuuttia 20 sekuntia ja poliisi oli paikalla 10 minuutissa. (?) Jossain tuo 10 minuuttia on mainittuna, kaiken Sirpa-väännön alla.
ahaa. tätä minäkään en muistanut lukeneeni.
tämähän tekeekin jutun mielenkiintoisemmaksi.
mysteerin miettijä
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja mysteerin miettijä »

MissHolmes kirjoitti:Jotenkin ymmärsin Kuusirannan vastauksesta aikanaan, että puhelua olisi käyty myös keulilla saapuneen partioauton kanssa. En tiedä onko mahdollista siirtää puhelu keskuksesta autoon tai avata linja sinne autoon myös, mutta niin jotenkin ymmärsin.
Minulla on myös sellainen käsitys, että tuollaisessa tapauksessa häke ei sulje puhelua ennen partion perille pääsyä, vaan pyrkii rauhoittamaan soittajaa ja myös olemaan perillä tilanteesta loppuun asti siksikin, että saapuva partio on mahdollisimman perillä tilanteesta päästessään perille.

Joten minä olen tulkinnut niin, että soittaja on katkaissut puhelun ennen poliisin saapumista
. Mutta huom. Tämä on siis vain minun ajatukseni.
olen tismalleen samoissa ajatuksissa
Lukittu