Kyllähän sitäkin vaihtoehtoa on pohdittu.
Henkilökohtaisesti olen alusta asti ollut sitä mieltä, että surmaaja on AA. Alussa sitä ei vain uskaltanut sanoa ääneen, koska se tuntui suorastaan kunnianloukkkaukselta. Ja samoin siihen on matkan varrella monasti suhtauduttu.
Siksi minun on nytkään vaikea luopua näkemyksestäni

Tosiasiahan on, että tilanne surmapaikalla silloin aamuyöstä oli, kun poliisi paikalle saapui, täysin kaottinen: neljä pientä lasta, verta vuotava äiti, kuoliaaksi pistelty isä. Ikkuna särki kylmään, pimeään yöhön.
Jos se huhu pitää paikkaansa, että Jukka S Lahtea oli iketty veitsellä yli 20 kertaa, on verta täytynyt tuolla takkahuoneessa olla aikalailla, aikuisessa miehessä keskimäärin noin 5 litraa ja Lahdenkin kokoisessa varmaan 4,5 litraa.
Poliisi sanoo surman olleen ''kidutusluontoinen'', mikä tarkoittanee, että sydän on aika pitkän aikaa pumpannut verta ulos aikaansaaduista rei'istä.
Kuvittelisin, että seuraavana aamuna, kun tekninen tutkinta pääsi kunnolla vauhtiin, on todellakin etsitty ulkoa jälkiä ja sitä kuuluisaa astaloa. Enkä pidä ollenkaan mahdottomana, että takkatelineessä roikkunut hiilihanko olisi jäänyt tutkimatta. Kuten sanoin, verta on täytynyt olla paljon ja jos Jukka S Lahti on esim. ollut hyvin lähellä noita takkavälineitä, ovat ne luonnollisesti ollut veressä.
(toisena vaihtoehtona pidän, että käytetty esine on talon vesikourussa....)
Toinen suoraa selitystä kaipaava on kengät. Kuusiranta sanoi, että niille löytyy aivan luonnollinen selitys. Siksi uskonkin, että kengät kävelivät AA:n jaloissa sairaalaan ja ne jäivät vahingossa pois tutkinnasta. (ja kuten jo intin, on tilanne yöllä ollut täysi kaaos. Ei siinä kukaan ole sairaalaan vietävän kenkiin ehtinyt katsella, kun verisessä talossa pyörii neljä alaikäistä lastakin)
AA on 180 cm pitkä, joten hänellä on varmasti kengän kokokin 40-41. Ja tuo kyllä kelpaa jo miesten kooksikin. Minun mieheni kenkä on 41 (pituus 175), isäni 42 (pituus 182). (itselläni tuollaiset ulkoilukengät ovat vielä aina numeroa suuremmat, jotta niihin tarvittaessa saa paksutkin villasukat mahtumaan)
ja vielä siitä AA:n nettisivustosta. Paljonhan on puhuttu myös siitä, että onhan tuo traagisesti päättynyt riita voinut alkaa juurikin noista sivustoista. AA on keskittynyt koneella istumiseen ja suusta sutjakka Lahti on aloittanut jälleen kerran akkamaisen mäkätyksen siitä, ettei kotona hommat hoidu.
Kuka tietää. Tuskin koskaan tullaan niin tarkkaan motiivia kuulemaan, vaikka AA syylliseksi aukottomasti todettaisiinkin.