Koiranulkoiluttaja mukiloi vanhuksen

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Merope
Hetty Wainthropp
Viestit: 491
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 12:04 pm

Viesti Kirjoittaja Merope »

Bombay kirjoitti:Ei puhuttu pelkästään 1900-luvusta ja jos aletaan vertamaan TODELLISESTI niin pitää laskea tappoja suhteessa koirien/susien lukumäärään. Edelleenkin oikeaan tutkimukseen linkkiä, kiitos. Kelpaa myös tilastot koirien tekemiin "murhiin" Suomessa ihan mielenkiinnost. Ja jos ajattelee niin, että olisiko sudet tappaneet ihmisiä enemmän kuin koirat jos kanta olisi yhtä iso?

Mielestäni on uskomattoman kyseenalaista ihmetellä miksi koirat sallitaan Suomessa jos on muutama ikävä tapaus sattunut (en tiedä monta), mitä vaihtoehtoja olisi, tapettaisiin kaikki koirat ennaltaehkäisevänä keinona vai mitä siis tarkoitetaan nyt?
No tuota. Ensinnäkin, on täysin mahdotonta hankkia luotettavia tilastoja 1900-lukua edeltävältä ajalta. Toiseksikin, jopa minä matikantaidoillani osaan laskea, paljonko susien tappomäärä olisi, jos kantojen koot suhteutettaisiin toisiinsa: Edelleen nolla :wink:. Ei vaan. Tosiasiassahan tämä on täysin mahdotonta laskea, sillä se menee vain jossitteluksi siinä vaiheessa. Erinomainen pointti kyllä siinä, että kun koiria nyt sattuu olemaan noinkin paljon, ei ole kovin ihmeellistä, että seasta löytyy pari ongelmatapaustakin. Otetaan nyt vaikka Suomi ja Jenkkilä. Tottakai sarjamurhaajat ovat yleisempiä jenkkilässä jo pelkästään populaation kokoerojen vuoksi, vaikkei amerikkalaisilla muuten olisikaan todettu mitään suurempaa prosenttia mielisairauksien tms. saralla. Yritänkin nyt vain sanoa, että pyytämäsi vertailu ei ole teknisesti mahdollinen, samoin kattava tutkimus, joka kattaisi enemmän kuin 1900-luvun.

Ja vielä kerran selventääkseni (vaikka epäilenkin, että tarkoitit viestisi Docille?), minä en todellakaan kannata koirien joukkolahtaamista tai edes kannan minkäänlaista pienentämistä. Enkä vihaa koiria, itseasiassa rakastan mokomia karvaturreja, vaikkei itse sellaista omistakaan :) . Yritän vain tehdä osani vähentääkseni ennakkoluuloja petoeläimiä kohtaan. Sanokaa nyt sitten vaikka viherpiipertäjäksi, mutta minusta susi ei ole sen arvottomampi kuin kotikoirakaan, vaikkei varmasti olekaan yhtä söpö kun ei ole tuhisemassa siinä oman olkkarin matolla. Ehkä päin vastoin, juurikin tuon pienen kannan vuoksi.
So I took the shotgun off the wall and I fired two warning shots...
into his head.
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

^ Juu, Lecterille pääsääntöisesti suuntasin. Ok, ihan totta tuo mitä sanoit, ajattelimpa vituiks :D Mutta varmasti säkin ymmärsit mitä tarkoitin. Hmm, tietysti jotain osviittaa antaisi jos esimerkiksi vertaisi koko maailman koirakantaa+susikantaa ja suhteessa miten paljon tappavat ihmisiä (tai ees vaikka Venäjän) mutta en itse ainakaan jaksa alkaa tommosta käymään läpi.
Merope
Hetty Wainthropp
Viestit: 491
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 12:04 pm

Viesti Kirjoittaja Merope »

Muuten en tilastoista tiedä, kuin että Venäjällä susivaino on melkoinen.

Neuvostoliitossa 1920-luvulla alkaneessa hirmuisessa susivainossa kuoli 50 000 sutta vuodessa. Tästä huolimatta Siperiassa näyttää olevan reservejä, sillä vielä vuonna 1979 Neuvostoliiton susisaalis oli 32 000 yksilöä. On ironista, että sillä aikaa kun monissa Euroopan maissa yritetään suojella hiipuvia populaatioita, itärajamme takana tapetaan vuodessa enemmän susia kuin on koko Euroopan kanta.
So I took the shotgun off the wall and I fired two warning shots...
into his head.
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Merope kirjoitti:Muuten en tilastoista tiedä, kuin että Venäjällä susivaino on melkoinen.

Neuvostoliitossa 1920-luvulla alkaneessa hirmuisessa susivainossa kuoli 50 000 sutta vuodessa. Tästä huolimatta Siperiassa näyttää olevan reservejä, sillä vielä vuonna 1979 Neuvostoliiton susisaalis oli 32 000 yksilöä. On ironista, että sillä aikaa kun monissa Euroopan maissa yritetään suojella hiipuvia populaatioita, itärajamme takana tapetaan vuodessa enemmän susia kuin on koko Euroopan kanta.
Ohoh, no kyllä tosiaan. Toivottavasti eivät sukupuuttoon asti teurasta.
kahvitar
Jane Marple
Viestit: 1002
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 12:14 pm

Viesti Kirjoittaja kahvitar »

Koirista sen verran, että minuakin inhottaa koiranomistajat, jotka eivät kerää koiransa paskoja. Tosin näitä kerääjiä näkee nykyisin jo enemmän. Mutta ei ole kiva mennä esim. puistoon tai muutenkaan keväällä liikkua pienemmillä kaduilla, kun lumenlähtemisen aikoihin huomaa ne paskakasat kunnolla.

Samoin se minua inhottaa, että moni koiranomistaja antaa koiransa juosta vapaasti taajama-alueella tai lenkkipoluilla ym. joilla on irtokoirat kielletty.

Itse en koiraa tuskin koskaan ottaisi, ainoastaan joku äärimmäisen pieni koira kuten chihuahua voisi tulla kyseeseen.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17154
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

No jos nyt loukkasin jotakuta koiran _vastuullista_ omistajaa, niin pienoinen myönnytys siihen suuntaan. Tiedän, että koira on monelle ihmiselle ainoa "ystävä" ja hyvin rakas. En suinkaan haluaisi lahdattaa koiria "tosta vaan". Jos ja kun ihmiset ajattelisivat ennen kuin ottavat ylipäätään minkään eläimen, niin säästyisimme monilta ikäviltä välikohtauksilta eikä eläimille aiheutettaisi tarpeetonta kärsimystä. Ei ole isolle koiralle hyväksi olla koko päivä sisällä kun omistajat eivät "ehdi" ulkoiluttamaan.

Sanotaan sekin, että isompi haitta ihmisille on väkivaltarikollisista kuin koirista.

Kiitokset Meropelle, sait tuon susi-jutun selitettyä ja selvitettyä sangen mallikkaasti.

Jos palataan aiheeseen, niin koirienvihaajat saivat aimo annoksen vettä myllyynsä tai ainakin hyvän syyn aloittaa riidan haastaminen kenen hyvänsä koiranomistajan kanssa.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
luna
Susikoski
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Elo 21, 2007 6:17 am

Viesti Kirjoittaja luna »

Mua ottaa päähän typerät ihmiset jotka olettavat että voivat tulla silittämään mun koiraani vaikka kerron että tämä ei vieraiden silittelystä perusta.....tulee selitystä kuinka MINÄ TULEN KOIRIEN KANSSA TOIMEEN...ja plaa plaaplaa
Käsi ojossa ventovierasta koiraa kohti joka haukkuu ....siinä vasta koiraihminen (purasta saa jos mieli tekee :lol: )
Merope
Hetty Wainthropp
Viestit: 491
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 12:04 pm

Viesti Kirjoittaja Merope »

Doctor Lecter kirjoitti: Kiitokset Meropelle, sait tuon susi-jutun selitettyä ja selvitettyä sangen mallikkaasti.
Eip mittää, palstalaisvelvollisuuksia tässä toteutan 8) .
So I took the shotgun off the wall and I fired two warning shots...
into his head.
Samarina
Martin Beck
Viestit: 802
Liittynyt: Ti Touko 22, 2007 6:19 pm
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Samarina »

Doctor Lecter kirjoitti:No jos nyt loukkasin jotakuta koiran _vastuullista_ omistajaa, niin pienoinen myönnytys siihen suuntaan. Tiedän, että koira on monelle ihmiselle ainoa "ystävä" ja hyvin rakas. En suinkaan haluaisi lahdattaa koiria "tosta vaan". Jos ja kun ihmiset ajattelisivat ennen kuin ottavat ylipäätään minkään eläimen, niin säästyisimme monilta ikäviltä välikohtauksilta eikä eläimille aiheutettaisi tarpeetonta kärsimystä. Ei ole isolle koiralle hyväksi olla koko päivä sisällä kun omistajat eivät "ehdi" ulkoiluttamaan.
Tässä täytyy peesata Lecteriä. Suurin syy koiraongelmiin löytyy koirien inhimillistämisestä ja vika on lähes aina siellä hihnan yläpäässä. Otetaan koira lapsen korvikkeeksi tai lapselle kaveriksi tms. perehtymättä niiden alkuperään ja rodun ominaisuuksiin ja oletetaan niiden toimivan kuin ihmisen ajatus. Kun kyse on kuitenkin koirasta, joka käyttäytyy ja ajattelee kuin koira. Esimerkiksi omia koiriani, niin koulutettuja ja hyväkäytöksisiä kuin ovatkin, en koskaan uskaltaisi jättää vartioimatta vieraan lapsen seuraan. Koska kuitenkinne ovat riistaviettisiä metsästyskoiria, joille poispäin juokseva vieras pieni lapsi saattaa merkitä pakenevaa saalista ja laukaista päälle saalisvietin. Iso koira vs. pieni lapsi ja ainekset isoon vahinkoon on valmis.
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Viesti Kirjoittaja ABC »

Idiootti on idiootti koiranomistajanakin.

Käytöstapojen puute on lisääntymään päin, ja kaikenlaista pullistelua ja vahvemman oikeutta arvostetaan kovasti. Se näkyy valitettavasti myös siinä, että pullistelijat ottavat koiria ja käyttävät niitä munanjatkeena. Ja koira ikäänkuin laajentaa omistajansa reviiriä, kuten silloin kun älykääpiöt ja isoegoiset koiranomistajat pitävät koiraa irti pururadalla hyvin tietäen, että se saattaa hyökkiä. Toista lajia, mutta samaa lopputulosta edustavat meidän-pikku-kultamussu-ei-tee-kenellekään-mitään:n omistajat.

Kun itse otin koiria, päätin etten edustaisi mitään edellämainituista.
Every ship must sail a world.
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Viesti Kirjoittaja ABC »

luna kirjoitti:Mua ottaa päähän typerät ihmiset jotka olettavat että voivat tulla silittämään mun koiraani vaikka kerron että tämä ei vieraiden silittelystä perusta.....tulee selitystä kuinka MINÄ TULEN KOIRIEN KANSSA TOIMEEN...ja plaa plaaplaa
Käsi ojossa ventovierasta koiraa kohti joka haukkuu ....siinä vasta koiraihminen (purasta saa jos mieli tekee :lol: )
Minkärotuisia koiria sinulla on? Jos kyseessä on vartija- tai suojelukoirarotu, on koiran vihamielisyys ymmärrettävää, mutta esim. chihuahuan kohdalla räkytys tarkoittaa sitä, ettei koiraa ole sosiaalistettu kunnolla. Tosiasia on, että koiran purressa syyllinen olet kuitenkin sinä, vaikka olisitkin varoittanut tämmöistä"koiraihmistä".
Every ship must sail a world.
Samarina
Martin Beck
Viestit: 802
Liittynyt: Ti Touko 22, 2007 6:19 pm
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Samarina »

ABC kirjoitti:
luna kirjoitti:Mua ottaa päähän typerät ihmiset jotka olettavat että voivat tulla silittämään mun koiraani vaikka kerron että tämä ei vieraiden silittelystä perusta.....tulee selitystä kuinka MINÄ TULEN KOIRIEN KANSSA TOIMEEN...ja plaa plaaplaa
Käsi ojossa ventovierasta koiraa kohti joka haukkuu ....siinä vasta koiraihminen (purasta saa jos mieli tekee :lol: )
Minkärotuisia koiria sinulla on? Jos kyseessä on vartija- tai suojelukoirarotu, on koiran vihamielisyys ymmärrettävää, mutta esim. chihuahuan kohdalla räkytys tarkoittaa sitä, ettei koiraa ole sosiaalistettu kunnolla. Tosiasia on, että koiran purressa syyllinen olet kuitenkin sinä, vaikka olisitkin varoittanut tämmöistä"koiraihmistä".
Laumanvartijallakaan (kuten muillakaan roduilla) ei ole mitään syytä haukkua tuossa tilanteessa, jos omistaja ei koe tilannetta uhkaavaksi. Tosin myönnettävä on, että jotkut rodut on vaan haukkuherkempiä kuin toiset... Omistaja on lauman johtaja, joka päättää viime kädessä ketä tervehditään ja milloin, onko tilanne uhkaava vai ei, onko tarvetta puolustautua. Tilanteessa, jossa vieras ihminen ryykää koiran kaulaan tuon ratkaisun tekee se vieras ihminen samalla kyseenalaistaen johtajan aseman koiran silmissä. Siksi olisi ihan fiksua kysyä saako koiraa silittää tms. Omat koirat ei normaalisti korvaansa lotkauta vastaantulijoille. Eräänä talvi-iltana sattui tulemaan pimeällä tiellä vastaan tummiin pukeutunut outo henkilö, jota itse hieman epäillen kyräilin ja samalla aloittivat myös koirat "jäykistelyn". Ja vain siksi, että minä käytökselläni ja olemuksellani viestitin niille, että tässä on nyt jotain epätavallista.
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Viesti Kirjoittaja ABC »

^ Näinhän se on. Omistaja on vastuussa koiran sosiaalistamisesta oli rotu mikä tahansa, mutta tietyissä roduissa koiran käytös voi yksilöstä riippuen olla aina vihamielistä vieraita kohtaan ilman, että se on varsinainen virhe koiran luonteessa. Epluuloisuus liittyy koiran käyttöominaisuuksiin tässä tapauksessa kiinteästi. Siksi näitä rotuja ei pitäisi ottaa taajama-asutusalueelle ollenkaan.
Every ship must sail a world.
luna
Susikoski
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Elo 21, 2007 6:17 am

Viesti Kirjoittaja luna »

Onhan tuo suojelukoirarotu ja tullut tänne luokseni maalle ja sillä on ollut pentuna yksi aiempi omistaja joka saanut aiheutettua hallaa käytökseen.

Pointtini olikin ainoastaan se että ventovieras ei myöskään saisi tulla käsiojossa ventovieraan koiran luokse jonka luonteesta ei ole mitään tietoa.
Tiedänhän minä että omistaja vaikuttaa suoraan koiran käytökseen mutta esim. koirani kohdalla vaurioit on tehty jo 0-1v iässä.
Vastaa Viestiin