Ulvilan tapaus (ketju 4)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Sessan
Harjunpää

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja Sessan »

Kyllä tuo lapsen kertomus tuntuu raskauttavalta. Voi lapsi parat mitä ovat joutuneet kokemaan :(

Nauha on kaoottinen pelkästään litteroituna (varmaan äänite vielä pahempi) kuten syyttäjä sanoikin. Sinänsä ei ihme että aluksi on menty metsään. Ihmettelen kyllä miksi AA ei vain esim. alkanut huutaa apua ja sitten vaikka sulkenut puhelinta ja selittänyt sitten että hänen piti lähteä hyökkääjää karkuun, eipähän olisi mitään todisteita jäänyt nauhalle kuten nyt.

Mielestäni nauhan tapahtumat sopivat nykyisen tutkintalinjan päätelmään tekijästä. Muutamia outoja kohtia on, mutta kuten sanoin tilanne on ollut kaoottinen.

Riitaa on ollut, Lahti on vetäytynyt nukkumaan, Auerin raivo ei ole laantunut.Hän lyö miestään halolla päähän ja puukottaa perään ja luulee tajunnan menettäneen Lahden kuolleen. Sitten hän tajuaa mitä on tullut tehtyä ja mitä siitä seuraa jos jää kiinni ja alkaa paniikissa lavastaa tekoa, kesken lavastuksen (esim. lasin rikkominen) joko lapsi tai molemmat heräävät, Lahti alkaa valittaa. Auer tajuaa että hänen on soitettava häkeen koska myöhemmin lapsi kertoo jos avun soittamisessa on viivytelty...
BessMarvin
Alokas

Viesti Kirjoittaja BessMarvin »

Menikö teiltä kokonaan ohi tämä:

"Äiti ja isä olivat kahdestaan makuuhuoneessa"
julkaistu tänään klo 16:54, päivitetty tänään klo 17:06

Surmajutun keskeisen todisteen, hätäkeskuspuhelun sisällön lisäksi oikeus julkisti tiistaina muun muassa vielä viime viikolla salassapidettyjä syytettynä olevan Anneli Auerin kuulusteluja sekä pariskunnan lasten videolle tallennettuja puhutteluja aukikirjoitettuna.

Kaksi pariskunnan lapsista kertoi poliisin puhutteluissa vanhempiensa riidelleen kovaäänisesti surmayönä. Vanhin tytär on kertonut, että "äiti ja isä olivat kahdestaan makuuhuoneessa", kun hän oli puhelimessa hätäkeskuspuhelun aikana.

Vanhin, tuolloin noin 10-vuotias lapsi oli kertomansa mukaan herännyt yöllä kaksi kertaa vanhempiensa kovaääniseen riitelyyn ja mennyt katsomaan heitä makuuhuoneeseen. Vanhemmat olivat pyytäneet häntä poistumaan makuuhuoneesta.

Kolmannella kerralla tytön noustua jalkeille hän oli nähnyt isänsä makaavan makuuhuoneen lattialla. Hän oli mennyt olohuoneeseen, jossa äiti oli ollut puhelimessa.

Esitutkintapöytäkirjan mukaan pariskunnan vanhin tytär oli kysynyt äidiltään lokakuussa järjestetyn tapaamisen yhteydessä, että "miks te rikkositte sen ikkunan".
Sessan
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Sessan »

Lisään vielä että Auer on verhonnut itsensä teon ensimmäisessä osassa ruskeankirjavaan vaatteeseen tai kankaaseen joko estääkseen itseään vereentymästä tai pitääksensä itsensä piilossa Lahdelta kun teki yllätyshyökkäyksen halolla tämän käytyä nukkumaan.

Ruskeankirjava kuitu ei millään sovi siihen että Auer tarinassaan kertoi tappajan pukeutuneen mustiin.
Elpukka
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Elpukka »

Josko minäkin hiukan kommentoin ja ihmettelen häken nauhaa...

Jukka: "Annuu"
Annu? Onko Annelin kutsuma/hellyttelynimi?

Anneli: "Vittikö" /juoksuaskelia / oven aukaisu
Mikä ovi avataan? Etu- vai takaovi?

Anneli: "Öh" / voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys
Nostiko/laskiko tässä jotain painavaa?

Anneli: "Hajotti meijän ton, se taka-ovi, sil o mustat vaatteet"
Mun mielestä se, että sanotaan vaatteen olevan musta ei tarkoita sitä ettei siinä voisi olla muun värisiä kuituja. kankaat kuitenkin pitää sisällään enemmän värejä kuin silmällä huomaa

Anneli: "oliks se viel siel"

Anneli:"Se lähti jo vai"

Lapsi: Joo se lähti.
Tästä kohdasta moni tuntuu repivän pelihousunsa, että mikä äiti lähettää lapsensa tarkistamaan moista.
Missään kohtaan Anneli ei pyydä lasta menemään, mun korvaan tuo kuulostaa, että lapsi on tulossa takkahuoneesta ja äiti lapsen nähdessään kysyy lähtikö murhaaja
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.
visitor59
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja visitor59 »

BessMarvin kirjoitti:Menikö teiltä kokonaan ohi tämä:

"Äiti ja isä olivat kahdestaan makuuhuoneessa"
julkaistu tänään klo 16:54, päivitetty tänään klo 17:06

Surmajutun keskeisen todisteen, hätäkeskuspuhelun sisällön lisäksi oikeus julkisti tiistaina muun muassa vielä viime viikolla salassapidettyjä syytettynä olevan Anneli Auerin kuulusteluja sekä pariskunnan lasten videolle tallennettuja puhutteluja aukikirjoitettuna.

Kaksi pariskunnan lapsista kertoi poliisin puhutteluissa vanhempiensa riidelleen kovaäänisesti surmayönä. Vanhin tytär on kertonut, että "äiti ja isä olivat kahdestaan makuuhuoneessa", kun hän oli puhelimessa hätäkeskuspuhelun aikana.

Vanhin, tuolloin noin 10-vuotias lapsi oli kertomansa mukaan herännyt yöllä kaksi kertaa vanhempiensa kovaääniseen riitelyyn ja mennyt katsomaan heitä makuuhuoneeseen. Vanhemmat olivat pyytäneet häntä poistumaan makuuhuoneesta.

Kolmannella kerralla tytön noustua jalkeille hän oli nähnyt isänsä makaavan makuuhuoneen lattialla. Hän oli mennyt olohuoneeseen, jossa äiti oli ollut puhelimessa.

Esitutkintapöytäkirjan mukaan pariskunnan vanhin tytär oli kysynyt äidiltään lokakuussa järjestetyn tapaamisen yhteydessä, että "miks te rikkositte sen ikkunan".
Tuo on vähän arveluttavaa, koska kyseessä on pienet lapset - lapselta saa vastauksia aika paljon sen mukaan miten kysymykset muotoilee. Kiinostavaa olisi ollut tietää minkälaiseen ääneen tytär kolmannella
kerralla heräsi - koska äiti oli siinä vaiheessa jo soittamassa hätäkeskukseen (ja mahdollinen lavastus oli jo
pitänyt suorittaa = lasin rikkominen + veriset kengän jäljet + kenkien piilottaminen)

"Miks te rikkositte sen ikkunan" tuntuu todella oudolta kysymykseltä niinkin pitkän ajan kuluttua - ellei
lapselle ole siitä useampaan otteeseen puhuttu / tai kysyttty kuuliko hän rikkoutumisen.
Amitola
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Amitola »

Elpukka kirjoitti:Josko minäkin hiukan kommentoin ja ihmettelen häken nauhaa...

Mun mielestä se, että sanotaan vaatteen olevan musta ei tarkoita sitä ettei siinä voisi olla muun värisiä kuituja. kankaat kuitenkin pitää sisällään enemmän värejä kuin silmällä huomaa

Mistä kohdasta tuo "Annuu" on? Minä löydän vain "Auuuu"

Ja vaatetuksesta sen verran, että hämärässä nyt ei sinänsä pakosti erota eri sävyjä, vaan tummat vaatteet voivat näyttää silmään mustiltakin, jos ei kovin tarkkaan katso.
BessMarvin
Alokas

Viesti Kirjoittaja BessMarvin »

Syytetty muutti mieltään

Auerilta kysyttiin syyskuun lopussa kuulustelussa mitä hän ajattelee siitä, että hätäkeskuspuhelun nauhoitteelta kuuluu hänen sanomansa kaksitavuinen sana UO-LE.

- Tämä tuntuu todella pahalta. Mikäli ääni nauhalla on minun sanomaani, olen hyvin todennäköisesti surmannut Jukan. Tämä tuntuu toisaalta uskomattomalta, mutta järkevästi ajatellen sen täytyy olla näin.

Myöhemmin hän perui puheensa. Lokakuussa Auerilta kysyttiin uudelleen mitä hän ajattelee nauhalta kuuluvasta sanasta UO-LE. Auer arvioi tuolloin sanoneensa "ei kai se nyt kuole".

Auer valotti aiemmassa kuulustelussa pariskunnan välisiä ristiriitoja, joita hän piti silloin riitelyn syynä. Syyskuussa syytetty on muun muassa kertonut pariskunnan välisestä, surmaa edeltäneestä riidasta.

- Olen tässä vaiheessa huutanut Jukalle, että haluan erota hänestä ja olen alkanut pakkaamaan tavaroita.

Ihan vakavissaanko joku vielä väittää, että sattumoisin kesken pariskunnan koko illan kestäneen riitelyn, joku ulkopuolinen kuitenkin käy surmaamassa Jukan?
Elpukka
Remington Steele

Amitola kirjoitti:

Ja vaatetuksesta sen verran, että hämärässä nyt ei sinänsä pakosti erota eri sävyjä, vaan tummat vaatteet voivat näyttää silmään mustiltakin, jos ei kovin tarkkaan katso.
http://yle.fi/alueet/satakunta/2010/03/ ... 71810.html
Äkkiä laskettuna 20. kommentti
kummajuttu
Susikoski

Viesti Kirjoittaja kummajuttu »

Voisiko tuo Jukan kommentti Tuu jo (huijaa) tuossa nauhan alkupuolella ollakkin tuu jo huimaa vai mitä nuo sulkeet tuossa tekstissä tarkoittavat?
Viimeksi muokannut kummajuttu, Ti Maalis 30, 2010 8:13 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Amitola
Scooby-Doo

Elpukka kirjoitti:
Amitola kirjoitti:

http://yle.fi/alueet/satakunta/2010/03/ ... 71810.html
Äkkiä laskettuna 20. kommentti
Satakunnan Kansassa ja Iltalehdessä kyseinen kohta on "Auuuu". Iltasanomissa ja ylellä näemmä "Annuu"
Elpukka
Remington Steele

BessMarvin kirjoitti: Ihan vakavissaanko joku vielä väittää, että sattumoisin kesken pariskunnan koko illan kestäneen riitelyn, joku ulkopuolinen kuitenkin käy surmaamassa Jukan?

Mun mielestä kysymys on siitä, että voidaanko 100% varmasti todistaa ettei talossa ollut ulkopuolista.
Tässä ollaan tuomitsemassa ihmistä murhasta, niin mun mielestä pitää voida aukottomasti todistaa syyllisyys.
Belker
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Belker »

Koetan laittaa oman pikku tulkintani häke-nauhasta. Saa nähdä, mahtuuko se tänne (wordilla tein):

Ulvilan surman puhelusta:

Puhelu (alkaa kello 2.43,22) on sanasta sanaan seuraava:
Häke: Hätäkeskus.
Anneli: Tääl o joku tappaja. Tulkaa nopeesti.
*Puhelun motiivina on voinut olla lapsen herääminen. Ilman lapsen läsnäoloa lavastaminen voisi jatkua.

Luonnollinen yleinen syy on tietysti avunpyytäminen.

Syyllisen soittaminen on ollut tuttu tapa insuliinimurhaajan tapauksessa. Helsingin sarjamurhaajahoitajan tapauksessakin epäilty on itse soittanut apua, ilmeisesti lavastaakseen tilannetta ja perustellakseen syyttömyyksiään eri kuolemiin.

Olettiko Auer tuolloin, että Lahti olisi jo kuollut? Lahden ensimmäinen repliikki tulee myöhemmin, ja se on kuin heräävän huuto: ”Auu.”

Häke: Mi, mikä?
Anneki: Joku tuli ikkunast sisään.
• Miksi Auer vastaa tulotavalla (ikkunasta), kun häke kysyy henkilöstä (mikä?).

Häke: Rauhotu, mikä paikkakunta?
Anneli: Ulvila.
Häke: Ulvila, jooh.
Anneli: Tähtisentie viiskytneljä.
Häke: Anteeksi mikä?
Anneli: Tähtisentie.
Häke: Joo-o.
Anneli: Viiskytneljä.
Häke: Onks tää omakotitalo?
Anneli: On.
Häke. Mitä siellä tapahtuu?
Anneli: Joku tuli ikkunast sisää ja hakkaa puukol mun miestäni. Muaki on hakattu.
• Eikä Auer erottanut keittiöveistä puukosta? Oli kuitenkin itsekin saanut siitä, joten on nähnyt aseen ja sen terän pituuden läheltä.

Häke: Joku hakkaa puukolla?
Jukka: Auuu (valittaa)
• Jukan virkoaminen, ensimmäisenä ei kuulu sanoja, vaan ääntelyä  tietoisuus palaamassa.

Anneli: Kyllä. Heti.
Jukka: Auuu.
Häke: Kuka siel hakkaa puukolla, tunneksä sitä?
Jukka: Auuu.
Anneli: Ei se o pimeetä. Mä juoksi puhelimee ku mä pääsin. Löi muaki, tulee näköjää verta.
Häke: Joo.
Anneli: Hei nopeesti.
• Auer ei reagoi Lahden huutoon, jonka hän kuulee. Häke ei, muuten taustahuutoon ja valitukseen olisi reagoitu. Ehkä ensijärkytystä, koska mies ei olekaan hiljaa ja kuollut, ”tappajaa” ei siis ole, koska henkirikosta ei ole vielä tapahtunut.

Häke: Joo, laitan apua. Onks teitä monta siellä?
Anneli: Meil on myös neljä lasta.
• ”Neljän” mainitseminen on luonnollista, ovathan lapset tärkeitä.
Häke. Neljä lasta?
Anneli: Kyllä.
Häke: Jaaha., odota hetki, mä meen hetkeks pois linjalta. Älä sulje puhelinta, älä mene pois.
Jukka: Aihh (yninää, valitusta).
Anneli: En.
Jukka: Aii (laahaava ääni).
• Raahautuva Lahti. Ulkopuolisella ei olisi mitään syytä laahata, hän olisi vain tappamassa Lahtea kuin mykkä, puhumatta, murisematta jne.Anneli: Nopeesti.
Jukka: Tuu jo (huijaa).
* Avunpyyntö, ehkä Auerille, ehkä häkelle. LAHTI on virottuaan kuullut VAIN Auerin sanoja: ” Ei se o pimeetä. Mä juoksi puhelimee ku mä pääsin. Löi muaki, tulee näköjää verta. (Ehkä tässä Lahti luuli, että Auer soittaa apua, koska Auer syyttäisi Lahtea pahoinpitelyistä.) / Hei nopeesti / Meil on myös neljä lasta / Kyllä / En / Nopeesti /
Anneli: Kuuleksä ku mun mieheni huutaa.
Jukka: (naksahdus) Öhh (kolahdus). Ähh.
• Auer ei Lahden luona. Lahti tekee jotakin tai ulkopuolinen.
Anneli: Meni, lähtikse mies jo?
• Mikä meni? Ulkopuoliseen viittaus on merkityksetön, koska jos Auer vetää ulkopuolisjonglööraustaan (hänellähän ei ole mitään menetettävää ja juonesta on nyt pidettävä kiinni, meni syteen tai saveen), satua on jatkettava lapselle ja häkelle.
Jukka: Aargh (erittäin voimakas karjaisu).
• Osoitus tuskasta ja elinvoimasta.
Anneli: (hengittää raskaasti puhelimeen).
• Oliko puhelin langallinen vai langaton?
Jukka: Äihh. Häivy (käheä rääkäisy) (laahaava ääni). Äähh. Auuh (voimakkaita valitushuutoja).
• Onko ulkopuolinen kimpussa? Vai Auerilleko sanat on osoitettu? Ehkä lapselle, joka näkyy takkahuoneeseen olohuoneesta.
Anneli: Onks joku tulossa jo?
Jukka: Öh...
Jukka: ...auto.
• Sana ulkopuolisen karkottamiseksi? Vai avun symboli, lyhenne väsyneen suusta ambulanssia tarkoittaen?
Jukka: Oh. Eih.
Jukka: Hälytyys...tule(e) tänne apuun.
• Lahti havaitsee jotain. Yrittää huutaa häkelle, ei osoita puhettaan Auerille.
(Tallennuksessa tyhjä kohta kahden sekunnin ajan).
Anneli: Hei mun täytyy ny (huutaa lastaan).
• HUUTAA lasta, koska lapsi on etäämmällä kuin vierellä. Miksi juuri nyt Auerille tulee kiire vetää lapsen huomio pois isästä ja mennä itse tilalle?
Lapsi: Niih.
Anneli: Tuuksä tänne puhelimee.
Jukka: Agh (valittaa).
Anneli: Mä meen kattoo tonne.
Lapsi: Mitä mä sanon?
Anneli: Mä soitan poliisil, sil pyydettii et.
• Miksi puhua nyt poliisista eikä ambulanssista? Rikos-teema ylittää hengenpelastus-teeman Auerin motiiveissa.
Jukka: (pyyjääpää).
• Pyytää lasta jäämään. Voi olla muutakin sekavan mielen ääntelyä. Ajan kuluminen, eli onko lapsi milloin puhelimessa ja Auer poissa?
(Tuntematon: Mite mä pääse linjoi (Huomautus: Tämä repliikki ei kuulosta naisen eikä tytön sanomalta, kuuluuko Häkestä?)
***AUER LÄHTENYT PUHELIMESTA?
Jukka: No vähä voit auttaakii.
• Auerille osoitettu. Ehkö ironiaa, jolloin tajunta pelaa jotenkin. Pystyy käyttämään turhiakin sanoja, kuten ”No” ja sananosia (liitepartikkeli ”-kii”).
Jukka: Kylhä nous (keskellä sanaa kuuluu napsahdus).
• Irrottiko Lahti veitsen rinnastaan? Vai mitä hän nosti; kyl-hä-nous voisi tarkoittaa tunkeutujan nousemista oven ikkunalle, tai monta muuta asiaa.
Anneli: Lähtikse jo (kuuluu hiljempää kuin Jukan ääni).
Jukka: Tu(l)e auttaa.
• Auer puhuu ulkopuolisesta tai vetää roolia ”ulkopuolisesta”. Ei ole Lahden vierellä. Tämän osoittaa Lahden sanat. Usein veriteoissa uhri pyytää tekijää auttamaan, mikä väliin toimiikin, joten ulkopuolisesta avunpyyntö ei todista.
Anneli: Mitäkö, pitääkö (huutaa raivokkaasti).
• Raskas todiste Aueria vastaan. Avunpyyntöön vastaaminen raivoisalla sävyllä ei sovi ulkopuolisteoriaan, Auerilla ei ole mitään syytä olla raivoissaa avuttomalle ja verissään makaavalle pienikokoiselle vammaiselle miehelleen.
Jukka: Yök (yökkäilee, ähkäisy).
• Hengitysvaikeuksia.
Anneli: Viittikö (juoksuaskelia, oven aukaisu).
• Teitittelyä ei ole esiintynyt, joten sitä ei ole nytkään. Sana voi olla kiireissä sanottuna kahden sanan sekamuunnos, esim. on aiottu sanoa ensin v-sana ja siihen on yhdistynyt ”riittikö”  ”viittikö”
Jukka: Aagh (valittaa).
• Ehkä veitsenisku, nyt tuskin viilto, vaan syvä pisto.
Jukka: A-laalalala (ei pysty puhumaan enää selvästi). (Kolahdus keskellä).
• Äänteenmuunnos. Etuvokaali “ä” vaatii enemmän energiaa, koska kieli kulkeutuu lähelle kitalakea. ”a” sen sijaan edellyttää matalampaa ja helpompaa kieliasentoa. Sanat ovat ”älä-älää-älä-älä”. Sinuttelua.
Anneli: ...uole (kaksitavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa).
• Imperatiivi, käsky. ”K” ei sanan alussa äänny selvästi, koska se on soinniton.
Jukka: (vaimea kopsahdus). Lala.
• Isku + ”Älä”.
Anneli: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys).
• Kopsahdus ja ”Öh” liittynevät toisiinsa, Lahdelta alkavat voimat olla poissa.
Anneli: ...
Anneli: (vaimeita askelia). Tuleeksielt kettää.
Lapsi: Hei, onksiel joku, tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti. Tulkaa äkkii (taustalla Jukan valitusta).
Tuntematon: ...(n)ui vaa (erittäin vaimea ääni).
Lapsi: Iskä älä kuole.
Jukka: Aih.
Anneli: Hei lopeta (huutaa todella raivokkaasti).
(Tuntematon: askelien ääniä.
Häke: Joo haloo.
Jukka: Se jäi.
Lapsi: Nii tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti, jooko (Jukan valituksia).
Häke: Joo, sinne on apu jo tulossa. Osaakko sä, onks siel joku aikuinen paikalla nyte?
(Jukan puheääntä ei enää kuulu).
Lapsi: Äiti.
Häke: Voiskos äiti puhuu?
Lapsi: Äiti tuu. (kolahdus).
Lapsi: Nyt siel puhutaa taas (metallinen ääni + vaimeampi kolahdus).
*** AUERIN PALUU? Mittasin n. 50 sek tähän, mikä antaisi liikkumisille aikaa, toimintaa on ollut myös päällekkäin äänien kanssa.
Anneli: Onksielt tulos joku.
• Miksei anna tilannetidotusta Lahden voinnista, sen luulisi olevan päälimmäisenä mielessä?
Häke: Joo, mä oon apuu hälyttäny. Mä voidaan nyt. Mä vähän kyselen lisätietoja. Mikä on tilanne nyt, apu on koko ajan tulossa?
Anneli: Jo. Mä en tiedä mikä tyyppi se o, se.
Anneli: Hajotti meiän ton, se takaovi, sil o mustat vaatteet.
Häke: Jo, onks hän siel paikal viel.
Anneli: Mä olen täl, mä juoksin äske ulos, et mä meen sinne, se lähti juoksee mun perää. Se meni takas ja se aikoo tappaa mun mieheni, se oli äske viel hengis.
• Paluun jälkeen ensimmäinen kommentti Lahden tilasta.
Häke: Joo, missä se sun mies, mimmoses tilasse sun mies siel nyt on?
Anneli: Makaa siel lattial ja huus äske apua, nyt hiljeni.
Häke: Sun mies hiljeni vai?
(Lapsi: itkun alkua + voimakas rääkäisy (lyhyt napsahdus).
• Ulkopuolisen ääni, lapsen vai tekninen? Napsahdus voi tulla häkestäkin tai jos Auer aiheuttaa sen jotenkin, esim sormus osuu luuriin.
Häke: Haloo.
Anneli: Älä itke (lapsi) hei siel.
• Miksei lapsi ole Auerin vieressä tai sylissä? Lapsi on ”siel”.
Häke: Joo, sinne on apu koko ajan tulossa, onks sun mies nyt iha tiedottomana makaa vai?
(Lapsi itkee taustalla).
• Miksei panikoiva lapsi hae turvaa Auerista?
Anneli: Emmä tiedä, mä en oo, keittiös, mä en. Meneks mä kattomaa?
• Sivuhuomiona: Auer puhuu paljon itsestään, muulloinkin: mä, mä, Lahtikin on ”mun mieheni”. ”Jukka” ei taida kuulua nauhoitteen sanoihin?
Häke: Joo, mut missäs se tekijä nyt on? Missä se tekijä täl hetkel on?
Anneli: No todennäköisest siel ellei lähteny ulos jo, ei makuuhuoneessa siis.
Häke: Lähti ulos jo vai.
Anneli: En tiedä. Siel hiljeni.
Häke: Jaaha.
Anneli: (kysyy lapselta) Oliks se viel siel?
• Lapsi uskoo äidin havaintoihin, ei ole itse nähnyt kuin isän ja äidin.
Anneli: Se lähti jo vai?
• Johdattelevaa.
Häke: Sano vähä tuntomerkkejä, mä voi sanoo poliisille, mustat vaatteet ja mitä muuta+
Anneli: Mustat vaatteet, siin oli joku, sanotaa et vähintää 180 senttiä pitkä, vähä, aika tukeva.
• Mustat vaatteet -> mustia tai tummia kuituja pitäisi olla. Minkä sävyisiä ovat ”ruskeankirjavat” kuidut? – Mustaa ei värinä ole olemassa, musta on aina joidenkin muiden värien tumma sekoitus, jos tarpeeksi laimennetaan väriä.
Häke: Joo.
Anneli: Semoset niinku mustat vaatteet, semmoset, ettei naamaa kokonaa näkyny. Ihan vieraan näköne mulle.
• Kertoo tunkeutujan suunnitelmallisuudesta, minkä pitäisi näkyä aseistuksessakin.
Häke: Ihan vieras?
Anneli: Jooh (taustalla lapsen itkua). Tulkaa nopeesti.
Häke: Joo, poliisi soittaa sul, me voidaan lopettaa sitte.
Anneli: Onks tänne joku ambulanssi tulossa kans?
Häke: On ambulanssi on kans tulossa ja poliisi, mut me voidaan lopettaa ni poliisi soittaa.
Anneli: Joo.
Häke: Täst tavottaa täst sun numerosta, mistä sä soitat nyt (lapsi itkee taustalla). Me voidaan lopettaa, poliisi soittaa.
Anneli: Joo. Selvä.
Häke: Joo, hei.
Anneli: Heihei.
(Tallennus päättyy)

Sellaista tuumailua :)
Viimeksi muokannut Belker, Ti Maalis 30, 2010 8:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
visitor59
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja visitor59 »

Anneli: "Vittikö" /juoksuaskelia / oven aukaisu
Mikä ovi avataan? Etu- vai takaovi?

Anneli: "Öh" / voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys
Nostiko/laskiko tässä jotain painavaa?

Anneli: "oliks se viel siel"

Anneli:"Se lähti jo vai"

Tästä kohdasta moni tuntuu repivän pelihousunsa, että mikä äiti lähettää lapsensa tarkistamaan moista.
Missään kohtaan Anneli ei pyydä lasta menemään, mun korvaan tuo kuulostaa, että lapsi on tulossa takkahuoneesta ja äiti lapsen nähdessään kysyy lähtikö murhaaja
Todellakin
Jos Anneli on tekijä on vaikea uskoa että mies loukkaantuneena huutelisi: tuu jo (huijaa) / huimaa ?
ja kutsuisi tätä lempinimellä Annu. Ja lapsi sanoo todella selvästi jonkun jo lähteneen.

Ja vielä eräs ristiriita - Jukka selvästi kutsuu Annelia mutta kenelle siis on osoitettu replikki
(Annelin ollessa edelleen puhelimessa)
Jukka: Äihh. Häivy (käheä rääkäisy) (laahaava ääni). Äähh. Auuh (voimakkaita valitushuutoja).
Amitola
Scooby-Doo

visitor59 kirjoitti:
Todellakin
Jos Anneli on tekijä on vaikea uskoa että mies loukkaantuneena huutelisi: tuu jo (huijaa) / huimaa ?
ja kutsuisi tätä lempinimellä Annu. Ja lapsi sanoo todella selvästi jonkun jo lähteneen.
"Annu" esiintyy kahdessa lähteessä ja sama kohta on kahdessa muussa lähteessä "Auuu", kuten jo tuolla aiemmin huomautin. Miksi muuten on vaikea uskoa että jos vaimo olisi syyllinen, Jukka ei käyttäisi hänestä sitä nimeä jota hän on muutenkin, ehkä vuosien ajan, tottunut käyttämään? Jos Jukka on nyt edes sanonut "Annu" ja jos se edes on Annelin lempinimi.

Jukan sanomisista on lähes poikkeuksetta vaikea sanoa, mitä hän milloinkin tarkoittaa ja käsitin, että hän joko sanoo "Tuu jo" TAI "Huijaa". Se että lapsi sanoo jonkun lähteneen voi myös tarkoittaa sitä, että lapsi ei näe enää ketään ulkopuolista (jos on missään vaiheessa nähnytkään), vaan vastaa äidin kysyessä "lähtikö se jo?" "Joo se lähti", kun ei ulkopuolista ainakaan enää ole paikalla. Kävis mun järkeen.
Tepi
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Tepi »

Jos näin on, niin silloin olisi löydetty myös niitä muun värisiä kuituja kuin kerrottuja ruskeita kuituja. Se vesittää teoriaasi.
Lukittu