Koetan laittaa oman pikku tulkintani häke-nauhasta. Saa nähdä, mahtuuko se tänne (wordilla tein):
Ulvilan surman puhelusta:
Puhelu (alkaa kello 2.43,22) on sanasta sanaan seuraava:
Häke: Hätäkeskus.
Anneli: Tääl o joku tappaja. Tulkaa nopeesti.
*Puhelun motiivina on voinut olla lapsen herääminen. Ilman lapsen läsnäoloa lavastaminen voisi jatkua.
Luonnollinen yleinen syy on tietysti avunpyytäminen.
Syyllisen soittaminen on ollut tuttu tapa insuliinimurhaajan tapauksessa. Helsingin sarjamurhaajahoitajan tapauksessakin epäilty on itse soittanut apua, ilmeisesti lavastaakseen tilannetta ja perustellakseen syyttömyyksiään eri kuolemiin.
Olettiko Auer tuolloin, että Lahti olisi jo kuollut? Lahden ensimmäinen repliikki tulee myöhemmin, ja se on kuin heräävän huuto: ”Auu.”
Häke: Mi, mikä?
Anneki: Joku tuli ikkunast sisään.
• Miksi Auer vastaa tulotavalla (ikkunasta), kun häke kysyy henkilöstä (mikä?).
Häke: Rauhotu, mikä paikkakunta?
Anneli: Ulvila.
Häke: Ulvila, jooh.
Anneli: Tähtisentie viiskytneljä.
Häke: Anteeksi mikä?
Anneli: Tähtisentie.
Häke: Joo-o.
Anneli: Viiskytneljä.
Häke: Onks tää omakotitalo?
Anneli: On.
Häke. Mitä siellä tapahtuu?
Anneli: Joku tuli ikkunast sisää ja hakkaa puukol mun miestäni. Muaki on hakattu.
• Eikä Auer erottanut keittiöveistä puukosta? Oli kuitenkin itsekin saanut siitä, joten on nähnyt aseen ja sen terän pituuden läheltä.
Häke: Joku hakkaa puukolla?
Jukka: Auuu (valittaa)
• Jukan virkoaminen, ensimmäisenä ei kuulu sanoja, vaan ääntelyä tietoisuus palaamassa.
Anneli: Kyllä. Heti.
Jukka: Auuu.
Häke: Kuka siel hakkaa puukolla, tunneksä sitä?
Jukka: Auuu.
Anneli: Ei se o pimeetä. Mä juoksi puhelimee ku mä pääsin. Löi muaki, tulee näköjää verta.
Häke: Joo.
Anneli: Hei nopeesti.
• Auer ei reagoi Lahden huutoon, jonka hän kuulee. Häke ei, muuten taustahuutoon ja valitukseen olisi reagoitu. Ehkä ensijärkytystä, koska mies ei olekaan hiljaa ja kuollut, ”tappajaa” ei siis ole, koska henkirikosta ei ole vielä tapahtunut.
Häke: Joo, laitan apua. Onks teitä monta siellä?
Anneli: Meil on myös neljä lasta.
• ”Neljän” mainitseminen on luonnollista, ovathan lapset tärkeitä.
Häke. Neljä lasta?
Anneli: Kyllä.
Häke: Jaaha., odota hetki, mä meen hetkeks pois linjalta. Älä sulje puhelinta, älä mene pois.
Jukka: Aihh (yninää, valitusta).
Anneli: En.
Jukka: Aii (laahaava ääni).
• Raahautuva Lahti. Ulkopuolisella ei olisi mitään syytä laahata, hän olisi vain tappamassa Lahtea kuin mykkä, puhumatta, murisematta jne.Anneli: Nopeesti.
Jukka: Tuu jo (huijaa).
* Avunpyyntö, ehkä Auerille, ehkä häkelle. LAHTI on virottuaan kuullut VAIN Auerin sanoja: ” Ei se o pimeetä. Mä juoksi puhelimee ku mä pääsin. Löi muaki, tulee näköjää verta. (Ehkä tässä Lahti luuli, että Auer soittaa apua, koska Auer syyttäisi Lahtea pahoinpitelyistä.) / Hei nopeesti / Meil on myös neljä lasta / Kyllä / En / Nopeesti /
Anneli: Kuuleksä ku mun mieheni huutaa.
Jukka: (naksahdus) Öhh (kolahdus). Ähh.
• Auer ei Lahden luona. Lahti tekee jotakin tai ulkopuolinen.
Anneli: Meni, lähtikse mies jo?
• Mikä meni? Ulkopuoliseen viittaus on merkityksetön, koska jos Auer vetää ulkopuolisjonglööraustaan (hänellähän ei ole mitään menetettävää ja juonesta on nyt pidettävä kiinni, meni syteen tai saveen), satua on jatkettava lapselle ja häkelle.
Jukka: Aargh (erittäin voimakas karjaisu).
• Osoitus tuskasta ja elinvoimasta.
Anneli: (hengittää raskaasti puhelimeen).
• Oliko puhelin langallinen vai langaton?
Jukka: Äihh. Häivy (käheä rääkäisy) (laahaava ääni). Äähh. Auuh (voimakkaita valitushuutoja).
• Onko ulkopuolinen kimpussa? Vai Auerilleko sanat on osoitettu? Ehkä lapselle, joka näkyy takkahuoneeseen olohuoneesta.
Anneli: Onks joku tulossa jo?
Jukka: Öh...
Jukka: ...auto.
• Sana ulkopuolisen karkottamiseksi? Vai avun symboli, lyhenne väsyneen suusta ambulanssia tarkoittaen?
Jukka: Oh. Eih.
Jukka: Hälytyys...tule(e) tänne apuun.
• Lahti havaitsee jotain. Yrittää huutaa häkelle, ei osoita puhettaan Auerille.
(Tallennuksessa tyhjä kohta kahden sekunnin ajan).
Anneli: Hei mun täytyy ny (huutaa lastaan).
• HUUTAA lasta, koska lapsi on etäämmällä kuin vierellä. Miksi juuri nyt Auerille tulee kiire vetää lapsen huomio pois isästä ja mennä itse tilalle?
Lapsi: Niih.
Anneli: Tuuksä tänne puhelimee.
Jukka: Agh (valittaa).
Anneli: Mä meen kattoo tonne.
Lapsi: Mitä mä sanon?
Anneli: Mä soitan poliisil, sil pyydettii et.
• Miksi puhua nyt poliisista eikä ambulanssista? Rikos-teema ylittää hengenpelastus-teeman Auerin motiiveissa.
Jukka: (pyyjääpää).
• Pyytää lasta jäämään. Voi olla muutakin sekavan mielen ääntelyä. Ajan kuluminen, eli onko lapsi milloin puhelimessa ja Auer poissa?
(Tuntematon: Mite mä pääse linjoi (Huomautus: Tämä repliikki ei kuulosta naisen eikä tytön sanomalta, kuuluuko Häkestä?)
***AUER LÄHTENYT PUHELIMESTA?
Jukka: No vähä voit auttaakii.
• Auerille osoitettu. Ehkö ironiaa, jolloin tajunta pelaa jotenkin. Pystyy käyttämään turhiakin sanoja, kuten ”No” ja sananosia (liitepartikkeli ”-kii”).
Jukka: Kylhä nous (keskellä sanaa kuuluu napsahdus).
• Irrottiko Lahti veitsen rinnastaan? Vai mitä hän nosti; kyl-hä-nous voisi tarkoittaa tunkeutujan nousemista oven ikkunalle, tai monta muuta asiaa.
Anneli: Lähtikse jo (kuuluu hiljempää kuin Jukan ääni).
Jukka: Tu(l)e auttaa.
• Auer puhuu ulkopuolisesta tai vetää roolia ”ulkopuolisesta”. Ei ole Lahden vierellä. Tämän osoittaa Lahden sanat. Usein veriteoissa uhri pyytää tekijää auttamaan, mikä väliin toimiikin, joten ulkopuolisesta avunpyyntö ei todista.
Anneli: Mitäkö, pitääkö (huutaa raivokkaasti).
• Raskas todiste Aueria vastaan. Avunpyyntöön vastaaminen raivoisalla sävyllä ei sovi ulkopuolisteoriaan, Auerilla ei ole mitään syytä olla raivoissaa avuttomalle ja verissään makaavalle pienikokoiselle vammaiselle miehelleen.
Jukka: Yök (yökkäilee, ähkäisy).
• Hengitysvaikeuksia.
Anneli: Viittikö (juoksuaskelia, oven aukaisu).
• Teitittelyä ei ole esiintynyt, joten sitä ei ole nytkään. Sana voi olla kiireissä sanottuna kahden sanan sekamuunnos, esim. on aiottu sanoa ensin v-sana ja siihen on yhdistynyt ”riittikö” ”viittikö”
Jukka: Aagh (valittaa).
• Ehkä veitsenisku, nyt tuskin viilto, vaan syvä pisto.
Jukka: A-laalalala (ei pysty puhumaan enää selvästi). (Kolahdus keskellä).
• Äänteenmuunnos. Etuvokaali “ä” vaatii enemmän energiaa, koska kieli kulkeutuu lähelle kitalakea. ”a” sen sijaan edellyttää matalampaa ja helpompaa kieliasentoa. Sanat ovat ”älä-älää-älä-älä”. Sinuttelua.
Anneli: ...uole (kaksitavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa).
• Imperatiivi, käsky. ”K” ei sanan alussa äänny selvästi, koska se on soinniton.
Jukka: (vaimea kopsahdus). Lala.
• Isku + ”Älä”.
Anneli: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys).
• Kopsahdus ja ”Öh” liittynevät toisiinsa, Lahdelta alkavat voimat olla poissa.
Anneli: ...
Anneli: (vaimeita askelia). Tuleeksielt kettää.
Lapsi: Hei, onksiel joku, tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti. Tulkaa äkkii (taustalla Jukan valitusta).
Tuntematon: ...(n)ui vaa (erittäin vaimea ääni).
Lapsi: Iskä älä kuole.
Jukka: Aih.
Anneli: Hei lopeta (huutaa todella raivokkaasti).
(Tuntematon: askelien ääniä.
Häke: Joo haloo.
Jukka: Se jäi.
Lapsi: Nii tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti, jooko (Jukan valituksia).
Häke: Joo, sinne on apu jo tulossa. Osaakko sä, onks siel joku aikuinen paikalla nyte?
(Jukan puheääntä ei enää kuulu).
Lapsi: Äiti.
Häke: Voiskos äiti puhuu?
Lapsi: Äiti tuu. (kolahdus).
Lapsi: Nyt siel puhutaa taas (metallinen ääni + vaimeampi kolahdus).
*** AUERIN PALUU? Mittasin n. 50 sek tähän, mikä antaisi liikkumisille aikaa, toimintaa on ollut myös päällekkäin äänien kanssa.
Anneli: Onksielt tulos joku.
• Miksei anna tilannetidotusta Lahden voinnista, sen luulisi olevan päälimmäisenä mielessä?
Häke: Joo, mä oon apuu hälyttäny. Mä voidaan nyt. Mä vähän kyselen lisätietoja. Mikä on tilanne nyt, apu on koko ajan tulossa?
Anneli: Jo. Mä en tiedä mikä tyyppi se o, se.
Anneli: Hajotti meiän ton, se takaovi, sil o mustat vaatteet.
Häke: Jo, onks hän siel paikal viel.
Anneli: Mä olen täl, mä juoksin äske ulos, et mä meen sinne, se lähti juoksee mun perää. Se meni takas ja se aikoo tappaa mun mieheni, se oli äske viel hengis.
• Paluun jälkeen ensimmäinen kommentti Lahden tilasta.
Häke: Joo, missä se sun mies, mimmoses tilasse sun mies siel nyt on?
Anneli: Makaa siel lattial ja huus äske apua, nyt hiljeni.
Häke: Sun mies hiljeni vai?
(Lapsi: itkun alkua + voimakas rääkäisy (lyhyt napsahdus).
• Ulkopuolisen ääni, lapsen vai tekninen? Napsahdus voi tulla häkestäkin tai jos Auer aiheuttaa sen jotenkin, esim sormus osuu luuriin.
Häke: Haloo.
Anneli: Älä itke (lapsi) hei siel.
• Miksei lapsi ole Auerin vieressä tai sylissä? Lapsi on ”siel”.
Häke: Joo, sinne on apu koko ajan tulossa, onks sun mies nyt iha tiedottomana makaa vai?
(Lapsi itkee taustalla).
• Miksei panikoiva lapsi hae turvaa Auerista?
Anneli: Emmä tiedä, mä en oo, keittiös, mä en. Meneks mä kattomaa?
• Sivuhuomiona: Auer puhuu paljon itsestään, muulloinkin: mä, mä, Lahtikin on ”mun mieheni”. ”Jukka” ei taida kuulua nauhoitteen sanoihin?
Häke: Joo, mut missäs se tekijä nyt on? Missä se tekijä täl hetkel on?
Anneli: No todennäköisest siel ellei lähteny ulos jo, ei makuuhuoneessa siis.
Häke: Lähti ulos jo vai.
Anneli: En tiedä. Siel hiljeni.
Häke: Jaaha.
Anneli: (kysyy lapselta) Oliks se viel siel?
Lapsi: Joo se lähti.
• Lapsi uskoo äidin havaintoihin, ei ole itse nähnyt kuin isän ja äidin.
Anneli: Se lähti jo vai?
• Johdattelevaa.
Häke: Sano vähä tuntomerkkejä, mä voi sanoo poliisille, mustat vaatteet ja mitä muuta+
Anneli: Mustat vaatteet, siin oli joku, sanotaa et vähintää 180 senttiä pitkä, vähä, aika tukeva.
• Mustat vaatteet -> mustia tai tummia kuituja pitäisi olla. Minkä sävyisiä ovat ”ruskeankirjavat” kuidut? – Mustaa ei värinä ole olemassa, musta on aina joidenkin muiden värien tumma sekoitus, jos tarpeeksi laimennetaan väriä.
Häke: Joo.
Anneli: Semoset niinku mustat vaatteet, semmoset, ettei naamaa kokonaa näkyny. Ihan vieraan näköne mulle.
• Kertoo tunkeutujan suunnitelmallisuudesta, minkä pitäisi näkyä aseistuksessakin.
Häke: Ihan vieras?
Anneli: Jooh (taustalla lapsen itkua). Tulkaa nopeesti.
Häke: Joo, poliisi soittaa sul, me voidaan lopettaa sitte.
Anneli: Onks tänne joku ambulanssi tulossa kans?
Häke: On ambulanssi on kans tulossa ja poliisi, mut me voidaan lopettaa ni poliisi soittaa.
Anneli: Joo.
Häke: Täst tavottaa täst sun numerosta, mistä sä soitat nyt (lapsi itkee taustalla). Me voidaan lopettaa, poliisi soittaa.
Anneli: Joo. Selvä.
Häke: Joo, hei.
Anneli: Heihei.
(Tallennus päättyy)
Sellaista tuumailua