MEG kirjoitti:Kylli kirjoitti:
Pitkästä aikaa kysymys johon saattaa vastata: tuli.
Kylli sinun sivistystasollasi pitäisi yltää muidenkin kysymysten tasolle.
Niin, minäkin olen vähän ihmetellyt Kyllin huolestuttavaa passivoitumista tässä ketjussa, vaikka sen alussa hän oli hyvinkin aktiivinen. Pyysin häneltä tosiaan yhdessä vaiheessa tiettyä pidättyväisyyttä sen kysymykseni osalta, joka liittyi hänen allekirjoitukseensa, koska olimme aikoinaan keskustelleet asiasta, ja ajattelin antaa tasapuoliset lähtökohdat muillekin, ja tämänhän hän kiitettävästi toteuttikin, muttei se tietysti tarkoittanut täydellistä banaania osallistua muutoin tähän ketjuun
Tuo dekkari-kysymys vaatisi kyllä, että olisi k.o. kirjan lukenut tai sitten pitäisi mennä selailemaan kirjaston jännitys-hyllyjä.
Mitäs pahaa siinä sitten? Johan Jörkka Donnerkin mainosti, että lukeminen kannattaa aina...
Mielekkäämpää on kysyä kirjailijaa, ja antaa vihjeitä eri teoksista.
No, olihan tuolla aiemmin jo vino pino vinkkejä. Jos nyt ko. kirjailijan muita teoksia pitää välttämättä nostaa esille, niin todettakoon, että eräs saman kirjailijan teos sijoittuu ulkomaille ja eräs toinen taas ainakin muistaakseni käsittelee mm. erään vähemmistön asioita.
Mikäs se vapaussankarikysymyksesi nyt taas olikaan? Ettei menisi ihan jäsentenvälisiksi, niin voisin kyllä kernaasti jättää sen muille tämän ketjun lukijoille, mikäli sellaisia vielä löytyy...
Vernestä muuten vielä sen verran, että hänen kotinsa Amiensissa on tietysti muutettu museoksi ja varsinkin hänen kuolemansa 100-vuotisjuhlien yhteydessä 2005 se on laajennettu kokonaiseksi Jules Verne Centreksi. Itse kävin siellä ennen ko. vuotta, mutta jo silloin se tuntui varsin kiinnostavalta, ja nyt varmaan vielä enemmän, joten suosittelen jos siellä päin tulee liikuttua!
Hänen synnyinkaupungistaan Nantes'ista löytyy tietysti myös hänelle omistettu museo, mutta siellä ei ole vielä tullut itse käytyä. Kiinnostava varmaan sekin, ja vilkkaana satamakaupunkina Nantes on varmaan kiehtonut nuorta Julesia ja merelliset seikkailuthan niin pinnan alla kuin päällä ovat varsin näyttävästi esillä hänen tuotannossaan.
-
http://www.jules-verne.net/
-
http://www.nantes.fr/julesverne/acc_2.htm